“И
заживели заедно и щастливо”
Тук вълшебната приказка свършва и започва приказната представа за семейството.
Принцът отвежда принцесата в двореца, за да посрещат двамата слънцето
и пълнолунията, за да отгледат децата си и когато ожаднеят да си подават
капчици нежност с треперещите си ръце.
Тя
и Той – бившите слушатели на приказки, пият вино на свещи, празнуват
Деня на християнското семейсто (21. ноември) и четат в книгите на Учителя
Дънов, че женитбата не е нищо друго, освен излизане на човек от рая,
че търси ли човек щастие в женитбата, той е на крив път.
“Това ли е приказната ми представа?”, пита Тя.
“Къде е моята любима?”, отчайва се Той.
Чуват скърцащ звук от проклинащи устни.
Виждат огън в насълзените си очи.
Единият моли: “Прости ми!”
Другият страшно и злобно крещи.
Няма свят и за двамата.
Коленичат сами.
Хиляди
български семейства преживяват подобно продължение на приказката. Все
по-малко оцеляват. Семейството изчезва. Семейството не е на мода, би
казал някой, който е сгрешил партньора си или е недочел книгата си, или
все още не си е направил очила за далекогледство.
Истината е, че семейството е като малката черна рокля, която
никога не слиза от осветения подиум. Дефилира различна в детайлите, в
крак с времето. Обгърната е с шал, закичина е с брошка, сменила е цвета
и материята си, но винаги е с постоянна кройка и винаги е модна. Жените
я търсят, за да съблазняват, мъжете я желаят, за да й се възхищават.
Кой знае, колко семейства са започнали от малката черна рокля!
Семейството също променя детайлите си в зависимост от времето
и географската ширина. Виждаме го полигамно или моногамно, брачно или
безбрачно, хетеро или хомосексуално, патриархално, родово или нуклеарно,
пълно или непълно. Основата винаги е една и съща – шепа хора: мъж, жена,
деца и желанието им да преодолеят самотата, да обичат и да бъдат обичани,
и в крайна сметка да възпроизведат рода си. И докато хората продължават
да търсят другите, защото имат нужда от тях и не могат сами да живеят, семейството е и ще бъде модно.
Като
моден артикул, то носи белезите на съвременната мода. Тя отдавна се раздели
с невинността и благоприличието си. То отхвърли бялата рокля, венчалните
венци и традиционното разпределение на ролите по пол. Все повече семейства
са безбрачни, а взаимната размяна на девственост като начало на семейното
съжителство е отдавна забравен етикет. Днешната мода разкри старите тайни
на времето и ги показва. Умната жена изучи мистиката на древната женственост
и я използва в майчинството и съпружеството си. Мъдрият мъж прозря вековната
сила на свободния дух и позволи на жената да се развива.
Модата в контекста на времето си стана хедонистична и еротична. Семейството
също. След дълъг ден вечеря в гурме ресторант, през weekend-а пътува,
прави spa процедури или еротично мързелува. Модата е скандална. В семейството
скандалът е част от живота. Дори повече – казват, че подхранва чувствата!
Модата винаги е била, а сега повече от всякога е “безалтернативно средство
за идентификация на личността”. Семейството е основна категория за идентификация.
Третото име до снимката в личната карта на всеки е името на неговото
семейство.
Предизвикателствата пред модата, предизвикват и семейството.
Висшата
мода изчезва. Същото се случва и със семейството Haute couture. Ако ексклузивните,
уникални, свръхкачествени дизайнерски произведения, изработени за имиджа
на марката са висша мода, то Haute
couture family е семейството на духа, мъдростта и любовта, в което жената и мъжа живеят един
за друг, създават деца, които внасят Истината в тяхното единство. Това
семейство Учителят Дънов нарича Божествена институция. Това семейство
е записано в Червената книга на изчезващите видове. Защо? Икономическите
и пазарни обстоятелства отливат интереса от свръхскъпите, оригинални
модели. Недостигът на средства и бързането в печеленето им изчерпва духа
и той все по-често няма време за есенна разходка със сродния си.
Появява
се и ново семейство Nouvelle
couture family като компромис между висшата мода и Prêt-a-porter. То е неповторимо, блести
като Haute couture, кройката му е смайващо хармонична. Но материята и
конците му са различни. Естествената коприна не се вие виртуозно около
тялото, защото е предала част от себе си на изкуствената. И ленът като
нея се променя и в новото семейство не пази и не прегръща сигурно и силно
като преди. Памукът също намалява мекота и топлината си. Властват ликрата
и еластанът. Те обгръщат, но не прегръщат. Горят, но не сгряват. За това
пък са високотехнологични, лесно се комбинират с други и са еластични
– огъват се и се разтягат накъдето и докъдето пожелаят.
Луксозната конфекция има нужда да бъде показвана и гледана.
Колкото по- плътно е отразяването й, толкова по-бляскава е самата тя.
Луксозното семейство има същото правило и вместо да хапва шаран на Никулден
(06. декември) в дома си, то е в къщите на хората, давайки поредното
интервю на живо. И в тази шумна треска за семеен блясък, духът губи насладата
от мълчанието заедно с другия.
Тя – героинята във fashion family, се сбогува с приказната
си представа и разбра, че Той не е Принцът от розовите блянове, а Шрек
от зеленото блато. Той – героят във fashion family, обикна своята чудовищна
Фиона и заживяха двамата щастливи заедно. В края на трети епизод, се
забавляваха с многото си деца и верните си приятелски семейства.
И
ако филмът продължи, Тя и Той и техните деца ще се помолят заедно на
Бъдни вечер (24. декември) да
бъде и пребъде тяхното Семейство.
Описание на снимките
(1) Стоян
Венев, “Селско семейство”, (1937)
(2) Развод
(3) Семеен
пикник (Анджелина Джоли и Брат Пит)
(4) Семейство
тигри
(5) Тя
и Тя
(6) Микеланджело,
“Светото семейство” (1506)
(7) Семейство
Бекъм
(8) Роман
Абрамович със съпругата си Ирина
(9) Семейство
Макови
(10) Валери
Божинов и Алисия
(11) Шрек
и Фиона
Използвани източници
Дънов, П., За семейството, възпитанието и детето, С., ИК Хермес,
2007
Стойков, Л., Теоретични проблеми на модата, С., “От игла до конец” (изд.),
2006
http://www.pravoslavieto.com/calendar/feasts/11.21_Vavedenie_Bogorodichno.htm
http://www.pravoslavieto.com/life/12.06_sv_Nikolay.htm
http://www.pravoslavieto.com/calendar/feasts/rh/index.htm
http://www.nsi.bg/population/Population06.htm