Лучано Бенетон е роден на 13 май 1935 година в Тревизо, Италия. Сенатор е в италианската република от 1992 до 1994 година. Баща е на четири деца. Заедно с братята си Джилберто и Карло и сестра си Джулиана той основава модна къща „Бенетон” през 1965 година. Първоначално фирмата произвежда актуални трикотажни облекла на достъпни цени. Многоцветните жилетки, пуловери и блузи бързо се превръщат в хит. Популярни стават и други техни артикули като тишърти, джинси, спортни допълнения и различни облекла, издържани в практичния и небрежен стил. Днес компанията е световен лидер в производството и разпространението на облекло. Тя присъства в над 120 страни с нейните търговски марки “United Colors of Benetton”, “Undercolors of Benetton”, “Sisley” и “Benetton 012”. Лучано Бенетон е президент на „Бенетон Груп”, присъстваща на фондовите борси в Милано, Франкфурт, Ню Йорк и „SEAO of London”. Той е и в борда на директорите на „Edizione” холдинг – финансова холдингова компания, притежание на фамилията. Дейността на „Бенетон” в областта на производството на дамско, мъжко и детско облекло е свързана с вече добре известните, наложили се на пазара търговски марки „United Colors of Benetton” и „Sisley”. Групировката работи също и в сектора на спортните облекла и екипировка с марките „Playlife” и „Killer Loop”. През 1998 година търговската мрежа на компанията вече обхваща 8000 магазина на дребно по целия свят, а годишният й оборот достига 8 млрд. щатски долара. Тя непрекъснато нараства, фокусирайки се върху отварянето на просторни мега магазини, предлагащи висококачествено обслужване на клиентите. Годишно компанията произвежда над 110 млн. облекла, а през 2009 година сп. „Форбс” класира Лучано Бенетон сред 468-те най-богати хора в света. През последните години печалбите от акциите са нараснали значително, което дава възможност на „Бенетон Груп” да въведе ясна политика за разпределяне дивидентите на акционерите.
Лучано Бенетон в максимална степен е олицетворение на успеха в съвременния моден бизнес и доказателство за необходимостта от комбинативно мислене, изобретателност и творческо предизвикателство в тази толкова важна сфера. Какво показва едно бегло вглеждане в някои от неговите техники и технологии на модното предприемачество? На какво се дължи необикновеният резултат, постигнат от смайващите реклами на „Бенетон”? Коя е пресечната точка между бизнеса, творчеството и комуникациите? Какво мисли за славата и за младежката култура Лучано Бенетон? Какви тенденции лансират напоследък „Обединените цветове на Бенетон”?…
РЕКЛАМНОТО ЧУДО, НАРЕЧЕНО “БЕНЕТОН”
Твърде елементарно би било, ако впечатляващите реклами на „Бенетон” се нарекат просто „скандални” или „шокиращи”. Да, те действително често предизвикват скандали и шокират конвенционалното обществено мнение, но характеристиката им не може да се изчерпи само с беглата стереотипна квалификация. За да се осмисли концептуално стойността на рекламната комуникация на Бенетон, трябва да се вникне във философията на Лучано за живота. Вече повече от две десетилетия рекламната стратегия на компанията има за цел да създава равенство чрез своите рекламни изображения. В основата на едни от най-успешните кампании е фотографът Оливиеро Тоскани. През 1984 година той е поканен от Лучано Бенетон да отговаря за мащабната рекламна дейност. Първоначално идеята му се казва „Всички цветове на света” (“All the colors of the world”), а по-късно в окончателния си вид слоганът става „Обединените цветове на Бенетон” (“United Colors of Benetton”). По препоръка на Тоскани „Бенетон” се съгласява да работи с малката парижка рекламна агенция „Елдорадо”. Процесът на изграждането на ценностите и равнопоставянето, както пише и в официалния сайт на „Бенетон”, преминава през три различни фази: цикъл на различията, цикъл на действителността и цикъл на свободната реч и свободата на изразяването й. Веселите групички деца от различни раси се заменят от двойки, които са символ на новото схващане за дисонансите между хората – заедно са палестинци и израелци, свещеник целува монахиня… Компанията дори поема отговорността да насърчава съжителството между различните хора.
Рекламите на “Бенетон” по свой начин толерират различността и постигат равенство. Следващата им стъпка е насочена към това, което е общоприето за всички: изображение на гробище – печален резултат от войната в Залива (1991 г.); умиращ болен от СПИН (1992 г.); войник, който държи човешка бедрена кост, и кораб, превзет с щурм от емигранти – изображения, разпространявани в началото на 90-те години. Важно е да се има предвид философията на тази радикална промяна в представата за рекламната комуникация. Добре е да се знае, че снимките на болния от СПИН, на войника и на албанските емигранти не са направени специално за рекламните цели на „Бенетон”, а са взети от медиите и разпространяваната от тях информация. Тези фотографии изобразяват реалността и „задават” въпроси като: ”Може ли рекламата да комуникира с клиентите си, като фокусира вниманието им върху нещо различно от предлаганите продукти?”, „Кой казва, че рекламата изобразява единствено и само липсата на конфликти и проблеми?” и др.
Във връзка с тези странни рекламни изображения се надига вълна от протести и негодувания. Първоначално не всички хора успяват да осмислят новаторството на Бенетон, който променя традиционното отношение към рекламата като лъскава опаковка на желания образ на продукта и услугата. Вместо това той нарушава табута, предлага противоречиви идеи, визуализация на болката и конфликтността и отхвърля стереотипите. Защо след като медиите непрекъснато показват ужасни трагедии, катастрофи, убийства, геноцид, бедствия, това да не се прави и в рекламите? Оказва се, че не самите снимки предизвикват негативното чувство, а обстоятелството, че те се използват в рекламата.
Принос за справянето с негативните обществени реакции има и сътрудничеството между „Бенетон” и редица авторитетни международни асоциации. Такъв мащабен проект е кампанията „Изпразнете гардеробите си”, с която се апелира към хората да съберат ненужните си дрехи и да ги занесат в магазините на „Бенетон”. Оттам те ще бъдат препратени към Червения кръст и други хуманни организации за преразпределение към бедните и нуждаещите се хора по света. Централната визия на рекламната кампания е самият Лучано Бенетон, чисто гол (единственият надпис към снимката е „Върнете ми дрехите!”). Резултатът е изумителен – в 83 държави се събират 460 тона стари дрехи, с които са подпомогнати много хора, изпаднали в нищета. Има, разбира се, и друг резултат – необходимостта вече празните гардероби да бъдат напълнени отново, и съвсем логично – с облекла с марката „Бенетон”. На критиките от страна на неговите политически опоненти тогавашният сенатор Лучано Бенетон отвръща: „Аз не се събличам за удоволствие, а за да помогна на хората”. И все пак тази кампания, подобно на останалите, не е изцяло с идеална и некомерсиална цел. Това става ясно и от книгата „Бенетон. Семейството, бизнесът, марката” на Джонатан Мантъл, който отбелязва: „Самият той (Лучано Бенетон – б.м. Л.С.) обичаше да обяснява, че кампанията има три цели: да помогне на бедните, които нямат средства за дрехи, да помогне на богатите, които имат прекалено много, и да помогне на самия него. След като бяха изпразнили гардеробите си, първото нещо, което много хора щяха да направят, бе да отидат на пазар и да ги напълнят отново”.
БИЗНЕС, ТВОРЧЕСТВО И КОМУНИКАЦИЯ
Едно, макар и бегло вглеждане в бизнес профила на Лучано Бенетон ще покаже най-малкото три значими особености. Първата е, че той – като мислене, стил и поведение – се формира в здрава семейна среда, където, макар и в оскъдни и мизерни битови условия, бъдещият световен предприемач получава първите си уроци по трудолюбие, воля и каляване на характера. Втората е неговата ценностна система, в която доминират качества като усет към различното, глобална визия и гъвкавост по отношение на пазарните промени и технологичните нововъведения. Третата е комуникационната философия и рекламата, според които в основата на всичко е общуването и разбирателството между хората, без оглед на тяхното вероизповедание, раса, пол, бит и култура. Мнозина изследователи на легендата „Бенетон” припомнят думите на самия Лучано, че формулата на успешния бизнес се корени в схващането на идеята, че „началото на комуникативния процес трябва да идва от сърцето на компанията, а не извън нея”. Предприемчивият дух на Лучано Бенетон и на останалите членове на семейството му, както и дързостта да се покоряват нови пазарни пространства, отреждат на тази фамилия достойно място в света на най-големите бизнес структури. Според последни данни на авторитетното сп. “Форбс”, Лучано Бенетон заема 468-мо място в класацията за най-богати хора в света. Неговото лично състояние се оценява на 1,5 млрд. щатски долара. Близо 40 години той е начело на компания, чиито продажби днес са в размер на 2.7 млрд. щатски долара. Семейство Бенетон притежава веригата ресторанти “Аутогрил” и има значителен дял в “Атлантиа” – една от най-големите компании за събиране на магистрални такси.
Развитието на търговската организация на “Бенетон” е подпомогнато от мащабна, значима програма за насърчаване на инвестициите в изграждането на мега магазини, някои от които се управляват директно от “Бенетон Груп”. Характерно за тях е, че са с голяма площ, локализирани са на престижни улици или в големи търговски центрове и се отличават с високо ниво на обслужване. Новите търговски обекти на “Бенетон” предлагат пълните колекции дамско, мъжко, детско облекло и белъо, както и богат избор от аксесоари, допълващи изцяло стила и качеството на “Бенетон”. Усетът за иновация – изключително важен фактор за развитие, винаги е характеризирал бизнес организацията “Бенетон Груп” – от комуникации до международни телекомуникации, от изследователски проекти в областта на нови материали до интеграционна логистика. Специално внимание се обръща на иновациите в производството, където всички системи и технологични линии се обновяват изцяло на всеки пет години. Сърцевината на производствената система на “Бенетон” е високотехнологичната фабрична среда в Кастрете (Тревизо), един от най-напредничавите комплекси в целия свят. Там всяка година се произвеждат над 160 млн. всекидневни и спортни облекла.
Способността на “Бенетон Груп” да ангажира общественото внимание личи особено ярко благодарение на нейния проект “Фабрика” – комуникационният и изследователски център на “Бенетон”. Това е начин на обвързване с културата и индустрията, използвайки комуникациите, които вече не разчитат на стандартните форми на реклама, а предават "индустриалната култура" и "интелигентността" на фирмата чрез други средства: дизайн, музика, кино, фотография, преса и интернет.
“Фабрика” има за цел да пробуди креативните заложби на младите творци от цял свят. След внимателен подбор, те са поканени да развият конкретни комуникационни проекти под ръководството на едни от най-добрите професионалисти в съответната област. Концепцията предвижда на всеки три сезона “Бенетон” да редува стандартните и конвенционални рекламни кампании с такива, които имат общочовешки характер и кореспондират с реалния живот. През 2001 година това е инициативата “Доброволци в цветове”, проведена съвместно с ООН във връзка с честването на Международната година на доброволната работа. Друга мащабна кампания на център “Фабрика” е “Храна за живот”, реализирана заедно със “Световната хранителна програма” – агенция на ООН, която се бори с глада на нашата планета. Кампанията е през 2003 година и е насочена към разкриване връзката между осигуряването на прехраната и социалните промени. В обсега на вниманието на „Бенетон груп” попада и грижата за животните, като част от изучаването и опазването на природната среда. Кампанията е озаглавена „Джеймс & други маймуни” и се провежда през 2004 година. Тя включва и изложба в Природо-историческия музей в Лондон, която се провежда със съдействието на института „Джейн Гуудал”. Всички или почти всички кампании по идея на “Фабрика” са обвързани с отпечатването на специална книга, както и с разпространението на поредното издание на “Colors”.
ЕКСТРАВАГАНТНА ПРЕМИЕРА НА "БЕНЕТОН" В ГЪРЦИЯ
Сред спомените ми, свързани с присъствие и участие в специалните събития на „Бенетон”, се е запечатала и екстравагантната премиера на нова колекция в Гърция, където бях поканен заедно с още няколко български журналисти. Тогава край басейна на суперлуксозния атински хотел "Пентеликон" Лучано Бенетон лансира най-новата есенно-зимна колекция 2002-2003 на специално парти на открито за журналисти. Липсваха топмодели и атрактивни манекени, модни подиуми и спецефекти и основната причина за това бе – както винаги – оригиналната "бенетонска" концепция на презентиране. Либерално и неформално представителите на специализираните масмедии се запознаха с най-новите внушения на "United colors of Benetton " (жени, деца и мъже), "Undercolors of Benetton", "The Hip site", "Sisley" и др., лежерно разположени и върху щендери, в компанията на внушителни постери на зелената трева в градината на хотелския комплекс.
Какво показа атинската презентация на една от най-атрактивните марки на "Бенетон" – "Сисли"? Все по-властно се използват "стреч"-материите, кройките са удобни и прилепнали, а концептуалните акценти се свеждат главно до няколко стила – градски, джаз клуб, луксозни джинси, ърбън фолк, любовна история и др. Много актуални ще бъдат през есенно-зимния сезон и мини полите с оптични графики и функционални пуловери от серията "Барбарела".
Дамската колекция на линията "Undercolors of Benetton" пък отдава предпочитание на фината и удобна дреха, носена под сакото (вид потниче – съчетание на бельо и горна дреха). Трите групи на тази линия могат да се резюмират до “Мениджър” (ситно раирани материи в тъмни тонове), “Романтика” (цветни бродерии върху мрежести, рипсени и набраздени материи) и “Иронично” (бельо без ръбове, трико и памук).
Домакин на събитието бе регионалната агенция на "Бенетон груп" с президент Александрос Манос и продуктов мениджър Лорета Атсониу. Присъстваха колеги от много местни модни медии, сред които и от гръцките емисии на "Вог", "Мари Клер", "Офисиел", "Космополитън" и др.
ИНТЕРВЮ С ЛУЧАНО БЕНЕТОН
Една от срещите ми с Лучано Бенетон се състоя на 13 септември 2002 г., когато той пристигна в България по покана на неговия официален представител Илияна Алипиева (управител на “ЕМ ДИ ЕЛ” ЕООД) във връзка с откриването на четвъртия му магазин на бул. ”Витоша” №19 в София. Тогава по време на специално модно ревю бяха показани есенно-зимните колекции 2002-2003 на “Sisley”, “Hip Site”, “United colors of Benetton” (за възрастни) и “United colors of Benetton” (за деца). Веднага след ревюто Лучано Бенетон бе любезен да отговори на моите въпроси.
Любомир Стойков: Позовавайки се на едноименната книга, написана за вас от Джонатан Мантъл, бих желал да ви попитам каква е връзката между семейството, бизнеса и марката?
Лучано Бенетон: Мисля – естествено, че има общи неща между фирмата и моето фамилно име. Все пак сме семейство. Винаги съм изживявал този факт като допълнителен плюс, а също така и като висока отговорност. Ако работата, която върша, ме представя лошо, името ми ще се превърне в някакво посмешище. Това ме мотивира да полагам усилия и амбициозност, защото постигайки успехи в работата си, постигам и успехи като личност. Във всеки случай такава трябва да бъде политиката, към която да се придържа всеки. Когато в бизнеса е намесено семейното име, когато фирмата носи това име – то тогава отговорността нараства неимоверно.
Вие сте една от най-популярните личности в света. Каква е тежестта на славата?
Благодаря, но не гледам на това като на нещо необикновено. Не се възприемам като необикновена личност. Мисля, че съм най-нормален човек. Моята житейска философия е много проста: аз се чувствам като всички останали. Разбирам проблемите на другите и споделям собствените си проблеми. А също така смятам, че съм голям късметлия. Като човек, който е постигнал успех, когато говоря с другите – особено с младите хора, аз се старая да ги окуражавам. Наистина трябва да проявяваш постоянство и да вярваш в своята идея, да постигаш набелязаните цели. И да не мислиш, че има някакви заобиколни пътища за успеха. Всеки един проблем е труден и за да бъде разрешен, трябва да се посвети много време както на другите хора, така и на собствената работа. И нещо особено важно: уважавайте другите! Ценете своите сътрудници и своята публика!
От гледна точка на облеклото и модата – коя е най-еротичната част в женското и съответно в мъжкото тяло?
О, не знам! Посветил съм малко време на подобно проучване преди години, но днес не мога да бъда категоричен. Различно е. Понякога е въпрос на импровизация, а друг път – стремеж за самоизразяване и акцентуването върху отделни части на тялото. Наблюдавайки поведението на младите хора, смятам, че те са в тази възраст, в която човек се старае да изрази нещата, да експериментира и да се забавлява и чрез тялото си. На практика много от модните идеи се зараждат в самите дискотеки и клубове под влияние тъкмо на подобни желания за забавление и себеизразяване…
Вие посещавате ли нощни клубове и дискотеки?
Вярно е, че аз от доста време не ходя по дискотеки, но моите сътрудници редовно ме информират какво се носи и какво се случва там и по този начин ме осъвременяват. Така че тези места наистина позволяват на човек да загърби учението или работата си и да се забавлява, като изразява това забавление по всякакъв начин – в т.ч. и чрез по-голяма еротичност.
Съгласен ли сте с онези автори, които твърдят, че настъпва краят на модата? Как кореспондират тези прогнози с философията на обединените цветове – със стратегията на “Бенетон”?
Вижте, донякъде съм съгласен, защото навремето започнахме работа тъкмо с идеята да предефинираме самата мода. Тогава – още в началото, си казахме, че трябва да се използват красивите цветове, да се използват формите, но така или иначе трябва да сме в състояние и да произвеждаме промишлен продукт, достъпен за всички. Ето защо винаги сме се стремели да присъстваме на по-голям брой пазари, да имаме по-голям обем продажби и да намаляваме цената на нашите продукти. Не съм съгласен с модата, тълкувана като нещо ексклузивно или като разюздан лукс. Не мога да приема факта, че една дреха струва двойно повече, само защото е ексклузивна. Ако тя е заредена с добра идея, направена е от добър материал и носи добро послание, трябва да се пуска в големи серии и да е достъпна за всички!
СВОБОДАТА КАТО ЕСТЕТИЧЕСКА КОНЦЕПЦИЯ
Правото на избор, възможността да се самоидентифицираш чрез своето облекло е водеща ценност във философията на Лучано Бенетон. Не случайно и ключовата дума в неговата колекция пролет-лято 2008 е свобода. Свободата да създадеш свой индивидуален стил, свободата да се обличаш според настроението, да успееш да игнорираш познатото, делничното и да се откроиш от масите. Женската колекция съчетава няколко линии. Формалната – наречена “New woman” е предназначена за по-елегантните дами. Червеното е силният цвят в тази тема, а около него гравитират бяло, синьо и бежово. В колекцията е отделено специално внимание на пуловерите, които са в богата палитра от слънчеви цветове. “Everything’s etno” е най-пъстрата и свежа тема, която залага на женствеността и предлага истинската рецепта за пролетно настроение. Цветни блузи и рокли с флорални мотиви се комбинират с раирани поли и чорапогащници. Дължините са до коляното, леко разкроени. Романтични бродирани бюстиета се допълват от малки жилетки. Последната тема – “Her Like Him”, интерпретира жената “Бенетон” в облекла с мъжки акценти. Цветовете са графични – черно, сиво и бяло. Панталоните са широки, ризите са закопчани догоре, допълнени от тънки вратовръзки.
НАСЛАДА И ОЧАРОВАНИЕ С МИНИМАЛИСТИЧНА СТРАСТ
Простота и романтика, естетска строгост и минимализъм са само някои от акцентите в пролетно-лятната колекция на „Бенетон” за 2009 година. Дамската линия доставя наслада и излъчва очарование с минималистична страст. Впечатление прави измамната семплост на нейната елегантност. Това се постига чрез сложни цветове, настроения и детайли. Стилове, които са внимателно съчетани и са заредени с чистото усещане за миксираща се мода. Осмислянето на летните предложения за жените става още по-ясно, когато се вникне в отделните теми: „Градска хармония”, „Космическа енергия” и „Сен Тропе”. В първата се интерпретира външността на Одри Хепбърн от филма “Римска ваканция”. Доминират изисканите палта и малките рокли от 50-те, флоралните ризи от шифон, A-образните къси якета и плавните плетени рокли. Втората тема залага на силни цветове и техно материи. Актуални са ярките, слънчеви райета и удобните шорти и бермуди. На дневен ред отново излизат всевъзможни видове деним с разнообразни техники на обработка. Третата тема бележи завръщане към 50-те години: гардеробът е в бяло и зелено или бяло и синьо, като са използвани десени на мехурчета. Извън тематичното структуриране внимание заслужава и още един акцент – романтичният стил. Той предполага плодови цветове и флорални десени. Съвсем уместно розовото е комбинирано със сиво, бяло и бежово. Усещането за класика и ретро се мотивира от нежни материи и стегнат лен.
Какво е мъжкото облекло за лятото на 2009 година, според модните експерти на „Бенетон”? Нищо не може да измести наложилите се младежки ценности и от мъжката мода. Представителите на силния пол преосмислят начина си на обличане, като експериментират с цветове с нетипични материи. Глобалният свят оказва голямо влияние, съчетавайки миналото с актуалната визия на модерния мъж. Тематичните направления са инспирирани от филми като „Изгубени в превода”, британското влияние и стила на конните ездачи, „Чуждестранният легион”, влиянието на Ямайка и Флорида. Японската строгост и Нюйоркския минимализъм придават модерно звучене на формалното облекло. Вталените, но комфортни линии са навсякъде: къси якета със или без множество детайли. Тренчкоти с дължина до коляното могат да се комбинират с всякакви панталони, а саката са с две или три копчета. Лекият V-образен пуловер може да се носи вместо риза. Цветовете са сиво, бяло, бежово с лайм или лилави акценти. Възможно ли е британският стил да липсва от мъжкия гардероб? Категоричен отговор на този въпрос дават ярките жокейски цветове: червено, зелено, синьо и бяло. Външността се допълва от кежуъл панталони и бермуди, военно райе, пике поло шъртс, хай-тек уиндстопери и тартанови дъждобрани.
Актуални през топлия сезон са пустинните цветове, дрехите, имитиращи военна екипировка, а също така якетата тип „Сафари”, велурените бомбъри или блейзъри в стил 40-те. И още: силуети, кройки и цветове, вдъхновени от салса и реге ритмите, палмовите сенки, ледените напитки и всички мечтани образи от разгара на лятото. Гардеробът е фокусиран изцяло върху шортите и бермудите във всички цветове и разновидности плюс ризите с флорални мотиви. Преобладаващите материи са памук и муселин, разбира се, но в ярки, почти дръзки цветове. На мода са и облеклата, вдъхновени от Флорида в нейния зенит, белязан от лукса и шика на 60-те години. Впечатляващ е стилът с памучно-сатенени блейзери и вталени ленени или памучни панталони. Те могат да се комбинират с ризи и тишърти на райета или с апликации, решени в бледи пастелни цветове.
* * *
Постигнатото от Лучано Бенетон в сферата на модния бизнес и предприемачество е показателно за връзката между креативния потенциал, комуникационния мениджмънт и гъвкавата пазарна политика. Едни от най-привлекателните черти на преуспелия бизнесмен и мениджър са неговата нестихваща енергия, изостреното му социално мислене и безпределното чувство за отговорност към името на собствената му фамилия (което е и марка на семейната компания). Усмивката и лекотата, с които той посреща предизвикателствата на времето, на новите технологии и особено на комуникационния микс, говорят за новаторство в съвременната корпоративна култура и корпоративна публичност. Благодарение на хора като Лучано Бенетон фирмената социална отговорност като понятие се изпълва с ново съдържание. Благодарение на хора като Лучано Бенетон сияе радостното лице на модерния бизнес, съобразяващ се както със собствените комерсиални цели, така и с потребностите на обществото и другите хора, с въжделенията на света като цяло.
Бележки и източници:
В статията са използвани следните източници: Еджинс, Т. Краят на модата. W studio, С., 2000; Ермилова, Д. Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003; Информация от пресофиса на “ЕМ ДИ ЕЛ” ЕООД; Мантъл, Джонатан. Бенетон. Семейството, бизнесът, марката. “Сиела Софт енд паблишинг” , София, 2000 ; Официалният УЕБ сайт на “Бенетон груп” : www.benetton.com ; О`Хара, Дж. Енциклопедия на модата. “Библиотека 48 “, С., 1995; Философията на Benetton за комуникацията. В: “Tune In”, 24/09/2008 – http://www.tune-in.info/?cid=10&id=915 ; De grote Mode-Encyclopedie.Éditions – Nathan. Paris, France,1989; Martin, R. The St.James Fashion Encyclopedia: A Survey of Style from 1945 to the Present.Visible Ink Press. Detroit, 1997; O`Hara,G.The Encyclopaedia of Fashion.From 1840 to the 1980s.Thames and Hudson. London,1986; Stegemeyer, A. Who`s Who in Fashion. Third edition. Capital Cities Media, Inc. Fairchild Publications, New York, 1996; The World’s Billionaires # 468 Luciano Benetton. In: "Forbes”, 03.11.2009 –www.forbes.com