Салваторе Ферагамо е роден през месец юни 1898 година в Бонито, Италия и умира във Фиумето, Италия през август 1960 година. През 1909 г., когато още е дете, започва да чиракува в обущарското ателие на Луиджи Феста в Бонито. Малко по-късно открива собствен магазин за обувки и малка работилничка за поправка на обувки. През 1914 година емигрира в САЩ, където вече са се установили неговите братя. Заселва се при тях в Калифорния и започва да изработва обувки по поръчка на „Америкън Филм Къмпани” в Санта Барбара. За да разбере по-добре конструкцията на човешкото тяло и моториката на крайниците му, учи анатомия в университета в Лос Анджелис. През 1923 година се премества в Холивуд, където живее и работи с голям успех за киното до 1927-а. Бързо си спечелва името на оригинален и способен майстор на обувки в прочутите филмови империи „Метро Голдуин Майер”, „Уорнър брадърс” и др. Завръща се в Италия през 1927 година и открива голямо предприятие за обувки с персонал от 60 човека. Бизнесът му се разраства, но след няколко години той е принуден да обяви банкрут като последица от голямата криза в Америка. В края на 30-те Ферагамо възобновява дейността си. Със своята прецизна работа той си извоюва името на световен дизайнер и майстор на обувки. Преди да е навършил 60 години вече е горд с факта, че е сътворил над 20 000 обувки, много от които за световно известни звезди на големия екран.
Откривател и създател е на обувките с високите платформи, дамските сандали в съвременния им вариант, високите токчета с метални щифтове, корковите подметки и какво ли не още. Статистиката сочи, че в края на 50-те години той вече може да се похвали с регистрирането на 350 патента за обувни нововъведения. Носител е на наградата на „Нийман Маркъс” през 1947 година (присъждана дотогава само на дизайнери на облекла). Днес „Салваторе Ферагамо” е световноизвестна марка, която контролира 100% бизнеса си. Освен едноименната марка, семейство Ферагамо притежава също така и прочутата модна къща „Емануел Унгаро”. Изпълнителен директор е един от синовете на прочутия обущар – Леонардо Ферагамо.
Обувките издават човека също така както дрехите, бижутата, шапките, шаловете и ръкавиците. Творчеството и майсторството на един от най-великите обущари в света е неоспоримо доказателство за значението на допълненията, за ролята им в цялостното изграждане на външността и формирането на изискан, безупречен и адекватен стил. Но кой е Салваторе Ферагамо? На какво се дължи изумителният му успех? С какво привлича вниманието и интереса на най-красивите жени в света? Каква е формулата на перфектния дизайн на обувките, създадени от него?…
ДЕТЕТО ЧУДО
Няколко факта от детството на Салваторе Ферагамо правят достатъчно силно впечатление, за да не бъдат подминати без уважение. Той е едва на единадесет години (а според няко източници – на девет), когато създава първия си чифт обувки. Току-що е напуснал училище. Стигнал е само до трети клас, но не се вълнува толкова от това, че няма да продължи да учи, колкото от обстоятелството, че на другия ден сестра му ще вземе първото си причастие. Амбициран да я изненада, той успява да измайстори само за една нощ обувките за нея, апликирани с бяла мукава. Салваторе Ферагамо прекарва детството си в малкото селце Бонито, най-близкият град е Неапол. Родителите му трудно успявали да изхранват четиринайсетте си деца, сред най-малките от които бил и Салваторе. Въпреки това те не били съгласни с идеята той да напусне училище и да започне да кърпи чуждите обувки. Смятали, че детето им може да има по-добро бъдеще, ако се захване с някакъв друг занаят, защото тогава на обущарството не се гледа като на особено доходно занимание.
Чиракувайки при известния за времето си обущар Луиджи Феста в Бонито, Салваторе усвоява основните правила в изработката и поправката на обувки. Само за две години той добива достатъчно самочувствие и открива своя собствена работилница и магазин. В него предлага евтини и удобни обувки за жени, чиято ръчна изработка обаче ги прави търсени и желани. Персоналът му се състои от пет души – все момчета, най-голямото на осемнадесет години. Скоро младият предприемач-обущар усеща, че вече пространството, а и клиентите, не са му достатъчни и решава да поеме по пътя на емигрантската авантюра.
ПЪТУВАНЕ ДО АМЕРИКА
Вероятно сред стимулите да замине за далечна Америка е и обстоятелството, че там вече са се преселили голяма част от неговите братя и сестри, някои от които се занимавали с шивачество, а други – с гладачество. Много бързо с роднински „връзки” Салваторе започва работа в една бостънска фабрика, която произвежда огромно количество обувки по чисто машинния способ. Ферагамо бързо се разочарова от крайната продукция – неудобни обувки, с тежки токове. Напуска работа и се завръща в Санта Барбара, където склонява братята и сестрите си да съберат средства, за да открие ателие за ремонт на обувки и магазин. Постепенно започват да валят поръчки от филмовата студия за изработка на ботуши и обувки – първоначално за целите на киното, а по-късно и за самите актьори и актриси.
Сред водещите причини италианският майстор да се превърне в магнит за кинозвездите са неговата оригинална и прецизна работа, индивидуалният подход към всеки един клиент, разнообразието от използвани материали, постигането на мечтаното сливане между крака и обувката – въпрос на усет, творческа интуиция и съвършени конструктивни умения.
Киното привлича Ферагамо с огромните възможности, които предлага за различни сценични интерпретации – от изработката на сандали от времето на древния Рим до направата на най-съвременни дамски обувки, които подчертават елегантността и сексапила, аристократизма и женствеността. Логично, когато филмовите студия се преместват от Санта Барбара в Холивуд, Салваторе Ферагамо също „предислоцира” своето производство максимално близо до клиентите си. И в наше време марката е съхранила традицията си да работи за киното и за прочути кинотворби, създавайки истински шедьоври за такива големи холивудски продукции като „Евита” (1996, реж. Алън Паркър) и „Историята на Пепеляшка” (2004, реж. Марк Росман).
Можем да се доверим на Ева Дезидерио, която описва началото на холивудския период в творческата биография на Ферагамо: „Той изработва чифт светловиолетови сандали за Джийн Харлоу, обувки с високи коркови токове за Глория Суонсън, шарени чехлички от сатен за Лилиан Гиш…”. Дезидерио не пропуска да опише странните и невероятни материали, които Салваторе Ферагамо вече използва по това време за направата и украсата на обувките – кристали, бродерия, различни видове кожа: от кенгуру, от морски леопард, всевъзможни рибешки кожи, пера и какво ли още не. Той се радва на непрекъснато растящ брой клиенти и постига небивал успех, тъй като обувките, създадени от него, са много удобни и практични. Благодарение на анатомичните си познания за човешкия крак, глезен и стъпало, Ферагамо изобретява инплантирането на тънък слой стомана в подметката. По този начин се гарантира поддръжката на свода на стъпалото. Той не пропуска да патентова това свое изобретение, както и десетки други такива.
ФЛОРЕНЦИЯ ЗАВИНАГИ
В Холивуд Ферагамо се доказва и утвърждава като незаменим дизайнер на обувки – не само за ролите им в киното, но и за личния живот на знаменитостите. Не случайно го наричат „обущаря на звездите”. Кое тогава го кара да си спомни отново за родината и да помисли за голямото си завръщане в нея? Всъщност дизайнерът никога не е спирал да мисли за своята страна, за сръчните си сънародници, чиято помощ толкова много му липсва в Америка. За да спазва своята технология на производство – отделните операции в изготвянето на обувките да се изпълняват не от машини (като на конвейер), а от способни майстори, се налага Ферагамо да наеме тъкмо такива хора. А най-добрите били в Италия. Известно е, че той прави опит да изнесе част от производството си в своята родина. Това е една от сериозните причини, която го кара отново да погледне към родната си страна. Друга, също важна причина е настъпването на голямата депресия в САЩ – тежки времена, когато луксозните стоки не представляват интерес за никого или почти за никого, когато финансовият колапс е толкова голям, че хората мислят за физическото си оцеляване и не им е до мода и висок стил. Третата причина – носталгията по родния въздух, навярно също изиграва сериозна роля за завръщането на преуспелия обущар в Италия.
След внимателен анализ на „пазара на труда” и „човешките ресурси” Салваторе Ферагамо решава да се установи във Флоренция. Там през 1927 година открива своя работилница и наема шестдесет занаятчии, които лично подбира, за да е сигурен в техния майсторлък. Единадесет години по-късно, понатрупал средства, допълнителен авторитет и висок професионален опит, той сключва заем и закупува последователно замъка „Спини Ферони” и вила „Микеланджело Паладжо” във Флоренция. Много скоро Ферагамо се превръща в национален капитал. Към „Спини Ферони” (където и днес е модната централа на „Салваторе Ферагамо”) започват да се стичат знаменити и богати клиенти от целия свят.
Специалистите отбелязват, че Ферагамо е завоювал титлата „най-великият обущар на всички времена” благодарение на специалното отношение, което имал към дамския (респ. мъжкия) крак. Обувките имат особено значение в развитието на женската мода. Те са едновременно функционален, естетически и модерен акцент в цялостната дамска визия. Откриването на найлоновите чорапи, скъсяването на полите и роклите и цялостната динамика на социалната реализация на жената изискват адекватни допълнения към краката. Крайно време било на мястото на тромавите и непривлекателни обувки да дойдат красиви, удобни и далеч по-изискани ботушки, сандали, обувки с високи токчета и пр. Ферагамо преодолява неудобството, сковаността и дори грозотата на предишните обувки, насищайки с повече свобода, въображение и лекота своите чудесни изделия.
ОТКРИТИЯТА НА ВЕКА
Откритията и изобретенията, които Салваторе Ферагамо прави в своя занаят, са продиктувани веднъж, от желанието му да усъвършенства непрекъснато дизайна, привеждайки го в съответствие с човешката анатомия и все по-бързо сменящите се стилове на обличане, и втори път, по чисто икономически или дори политически причини. Те са го провокирали да бъде все по-находчив и изобретателен. Икономическите санкции срещу Италия заради фашисткия режим и агресивната политика на Мусолини са истинско предизвикателство към него. Той е принуден да търси всевъзможни заместители на традиционните суровини и материали. Освен металните листове в подметките и щифтовете от стомана, вградени в токовете, той е баща и на много други иновации. През 1938 година въвежда модата на обувките с дебелите подметки, т.нар. „танкове”. Било поради експериментален хъс, било поради икономически ограничения, той използва за направата на обувки дантела и сурова коприна, тафта и сатен, лико, ширити и множество изкуствени материи, в т.ч. и найлон. Найлонови прозрачни влакна например прилага през 1947 година за направата на прочутите си „невидими сандали”. Обувките във вид на раковини, обувките с дизайн на корабен нос и цветното сабо са само малка част от неговите множество патенти. Признати негови изобретения са също така обувките и чантите от крокодилска кожа. Ферагамо е бил популярен не само сред богатите и прочутите, но и сред своите колеги, които в буквалния смисъл на думата го дебнели да покаже нещо ново, за да могат и те веднага да го приложат в своята дизайнерска практика.
ПРИЗНАНИЕТО НА ЗВЕЗДИТЕ
Холивуд е помогнал на не един и двама дизайнери да получат слава и признание. Днес много модни творци сами търсят контакти с прочути филмови актьори и актриси, за да ги обличат безплатно и чрез тях да се рекламират. По времето на Салваторе Ферагамо всичко е доста по-различно. Още в Санта Барбара съвсем младият обущар прави силно впечатление на начинаещи, пък и на получили вече известност таланти в киното. В началото го търсят най-вече за ремонтни услуги, но много скоро всички разбрат, че Господ им е изпратил истински вълшебник, който бил в състояние да им предложи необикновени обувки. Твърди се, че първата известна негова клиентка е звездата Мери Пикфорд, носителка на „Оскар” за най-добра женска роля още през 1928 година. Легенди се разправят за първия чифт обувки, който Ферагамо измайсторява специално за нея. Те били изработени от кафява ярешка кожа и правели силно впечатление с ушичките, разположени отпред.
Уникална е снимката на Салваторе Ферагамо и неговите дървени калъпи на обувки на най-знаменитите негови клиентки. Всеки калъп е надписан и върху него могат да се прочетат такива емблематични имена като Ава Гарднър, Грета Гарбо, София Лорен, Одри Хепбърн, Анна Маняни, херцогинята на Уиндзър, Лорън Бокал, Силвана Мангано, Рита Хейуърт и още много други. Ревностни почитателки на неговия талант са и такива мегазвезди на световното кино и знаменитости като Пола Негри и Джоан Крофорд, Мерилин Монро и Марлене Дитрих, Грейс Кели (по-късно принцеса на Монако) и принцеса Даяна.
Още приживе Ферагамо печели огромна популярност най-вече благодарение на известността на филмовите звезди, чиито крака той обувал. Но не са малко и актьорите, които търсят неговите услуги. Достатъчно е да споменем за Дъглас Феърбанкс и Рудолф Валентино, за които той създава прекрасни удобни мокасини. Негов клиент е и италианският фашистки диктатор Бенито Мусолини, за когото разказват, че не спирал да се хвали с меките и удобни ботуши, направени от Салваторе Ферагамо, които били истинско спасение за премръзналите му и мазолести крака.
СЕМЕЙСТВО И БИЗНЕС
Дете в многодетно семейство, Салваторе не нарушава фамилната традиция за многолюдна челяд. Когато е в една наистина зряла възраст – четиридесет и две годишен, той прави своя съдбовен избор и взима за жена доста по-младата от него Ванда Милети. Тя му ражда шест деца – Фиама, Джована, Феручио, Фулвиа, Леонардо и Масимо. През наситения си с труд и вдъхновение сравнително кратък живот (умира на шестдесет и две години) Салваторе Ферагамо следва важни професионални и човешки принципи – етичност във взаимоотношенията, съвестност, последователност и грижа за добрата репутация. Той държи на чистотата на марката, на лоялността и индивидуалния подход към своите клиенти. В годините след смъртта му – по времето на управлението на бизнеса от неговата вдовица Ванда Ферагамо, а по-късно и от сина му Леонардо Ферагамо, всички тези принципи са запазени и развити. В модния бизнес днес участват всички или почти всички членове на фамилията Ферагамо. Така например Джована Джентиле Ферагамо – една от дъщерите на прочутия обущар, е вицепрезидент на Националната камара на модата в Италия. Преди време тя беше официален гост в България във връзка с първия италиански фестивал в нашата страна.
Ето и някои от жалоните на успеха на модна къща „Салваторе Ферагамо” в първите години на новия милениум. Между 2001 и 2003 година се откриват нови магазини в Сеул, Ню Йорк, Токио, Виена, Париж, Амстердам и Лондон. През 2002 година „Салваторе Ферагамо” и „Ерменеджилдо Дзеня” създават съвместна марка „ZeFer”. Същата година Китай признава „Салваторе Ферагамо” за най-добре продаваната чуждестранна марка. През юни 2005 година модната къща сключва дългосрочен договор с „Porsсhe Design group”. Според този контракт двете компании започват съвместно изработване и продажби на обувки и чанти, както и на най-различни кожени аксесоари. Важни за утвърждаването на марката са и признанията за Ванда Ферагамо – Бизнес дама на 2002 година (САЩ), Рицар на големия кръст – 2004 година (Италия) и др.
Интервю с Джована Ферагамо
С дъщерята на Салваторе Ферагамо – Джована Ферагамо, имах възможност да се запозная и да разговарям накратко на 11 юни 2004 г. в резиденцията на италианското посолство в София. Поводът за нейното гостуване тогава бе в рамките на първия италиански фестивал в България и ревюто на италиански модни къщи и дизайнери в Националния исторически музей в резиденция „Бояна”. Своите най-нови предложения показаха някои от най-прочутите италиански марки: “Blumarine”, “Corneliani”, “Enrico Coveri”, “Erreuno”, “Iceberg”, “La Perla”, “Les Copains”, “Mariella Burani”, “Mila Schon”, “Missoni”, “Palzileri”, “Rocco Barocco”, “Salvatore Ferragamo”. Дъщерята на Салваторе Ферагамо, освен ярък представител на семейния моден бизнес, има и обществено-професионално признание на най-високо ниво в своята родина – тя е вицепрезидент на италианската Национална камара на модата.
Любомир Стойков: На какво се дължи огромният успех на италианската мода, в частност на произведенията на “Салваторе Ферагамо”?
Джована Ферагамо: Що се отнася до италианската мода, мога да синтезирам отговора си в две думи: основните нейни елементи са „креативност” и „технология”. Смятам, че точно тези елементи са в основата на успеха на италианската мода.
Напоследък много се пише, че висшата мода умира. Смятате ли, че тя ще изчезне и ако не – защо?
Аз, естествено се надявам, че висшата мода няма да изчезне. Мисля, че тя е много важна! Висшата мода е свободна проява на творчеството без ограничения, без граници, налагани от модната индустрия и от икономиката въобще. Висшата мода е в една дълбока криза, защото светът е променен и ситуацията вече не е същата като преди време. За да се облече човек с подобни дрехи, които са уникални и струват скъпо, е един елемент все повече от миналото…
Салваторе Ферагамо е една цяла епоха в световната мода. Кои са основните професионални правила и принципи на вашия баща, които вие никога няма да забравите и следвате до ден-днешен?
Моят баща почина през 1960 година. Оттогава – от една фирма, която произвеждаше преди всичко обувки, ние развихме всички останали сектори, ставайки истинска модна къща както за мъже, така и за жени. Това бе възможно най-вече благодарение на два или три принципа, от които никога не сме отстъпвали. Най-важният е да се гарантира производственият процес и контрол върху производствения процес. Това, казано по друг начин, означава, че ние никога не сме предоставяли лицензи. Едно единствено изключение от това правило са очилата, тъй като този сектор е много специализиран. За всичко останало сме се грижили ние самите. Това пък беше причината да действаме по-бавно спрямо другите модни къщи. В замяна на това си извоювахме една добра репутация, която днес се отплаща многократно.
Каква е философията на „Салваторе Ферагамо” по отношение на елегантността днес?
На първо място това означава да се подчертае индивидуалността на една личност. В нашите колекции никога не наблягаме прекалено много на елементите, които бихме искали да присъстват, тъй като нашият принцип е това, на което американците казват „less is more” – “малкото е повече”. Всичките наши колекции, вкл. и прет-а-порте, са замислени по такъв начин, че да могат да предложат различни решения и никога – само една-единствена линия.
Какво съдържа вашата колекция, която ще покажете довечера в Националния исторически музей до резиденция „Бояна”?
Това е лятната колекция. Част от облеклата могат да се носят на по-официални, вечерни събития. Една много женствена колекция, изработена от леки материи. Цветовете са бледозелено, тъмносиньо и перлено сиво.
Какъв е вашият личен стил на обличане? Какво предпочитате да носите най-често?
Винаги предпочитам облекла, съставени от няколко елемента и неутрални тонове. Изпитвам голяма страст към бялото и черното.
* * *
„Обувките правят модата” – този девиз сякаш обобщава смисъла на живота и творчеството на гениалния обущар Салваторе Ферагамо. Неговият несъмнен принос към световния моден дизайн е, че насочва по неповторим начин вниманието на създатели и потребители към това толкова важно допълнение към дрехите на хората и че успява да комбинира съвършенния дизайн със съвършената материя. Тръгвайки от анатомията на човешкия крак, съобразявайки се с естетическите изисквания на времето и прилагайки невъзможни и непознати до този момент материали и техники в своята работа, Ферагамо утвърждава изключително висока норма в дизайна на обувки. Могъщите опори на тази норма са перфектната конструкция, висококачествената ръчна изработка, подходящата материя и оригиналният дизайн. Тъкмо затова „Салваторе Ферагамо” е забележителен пример за уникалност и професионална последователност.
Бележки и източници:
Ермилова, Д. Ю. История домов моды, “Академия”. Москва, 2003; Христов, Емил. „Салваторе Ферагамо – история в обувки”, сп. “Rouge”, октомври 2006, с. 94 – 95; „Чепиците на Монро чукнаха 80 години. Световноизвестната компания "Салваторе Ферагамо" вдига пищни купони по света”, в. „Стандарт”, бр. 5474 от 5 април 2008 г. ; Encyclopedie.Editions – De grote Mode Nathan. Paris, France, 1989; Ewing, E. History of 20th Century Fashion.Third Edition.Revised and updated by Alice Mackrell. London,1992; Fashion dictionary. Baldini Castroldi Dalai editore, Inc., New York, 2006; Martin, R. The St. James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present.Visible Ink Press. Detroit,1997; O`Hara,G.The Encyclopaedia of Fashion.From 1840 to the 1980s.Thames and Hudson. London, 1986; Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. Konёmann, 2000, Cologne и др.
Снимки:
1. Салваторе Ферагамо с калъпите за обувки на някои от най-известните си клиенти като София Лорен, Грета Гарбо, Ава Гарднър, Одри Хепбърн и др.
Фото: © Ewing,E.History of 20th Century Fashion.Third Edition.Revised and updated by Alice Mackrell. London,1992.
2. Сандал на висока платформа, изработен от Ферагамо през 1938 година.
Фото: © The Metropolitan Museum of Art
3. Невидимият сандал с найлонова нишка на Ферагамо, 1947.
Фото: © Steele, Valerie. Fashion, Italian Style. Yale University Press. New Haven and London. New York, 2003.
4. Салваторе Ферагамо заедно с една от най-прочутите си клиентки – София Лорен през 50-те.
Фото: © Press Office Ferragamo
5. – 6. Обувки за холивудски звезди, изработени от Салваторе Ферагамо с изобретените от него метални винтове – опори за високите токчета през 50-те години на 20 век.
Фото: © Ewing,E.History of 20th Century Fashion.Third Edition.Revised and updated by Alice Mackrell. London,1992.
7. Обувки „Салваторе Ферагамо” – 1993.
Фото: © Vogue (Deutsch), März 1993.
8. Кожена чанта „Салваторе Ферагамо” – 90-те години.
Фото: © Irving Solero / Steele, Valerie. Fashion, Italian Style. Yale University Press. New Haven and London. New York, 2003.
9. Елегантна обувка „Салваторе Ферагамо” с връзка в задната част, колекция есен-зима 2002-2003.
Фото: © Steele, Valerie. Fashion, Italian Style. Yale University Press. New Haven and London. New York, 2003.
10. Колекция „Салваторе Ферагамо” – 2005.
Фото: © Elle (Deutsch), ) 102, Апрель 2005.
11. Джована Ферагамо и Любомир Стойков – София, 11 юни 2004 г.
Фото: © Самуил Милев / Личен архив на Любомир Стойков.
12. – 13. Колекция на Кристина Ортиз за "Славаторе Ферагамо", пролет-лято 2009.
Фото: © Марсио Мадейра/ www.vogue.com