Алберта Ферети е родена през 1950 година в Католика, Италия. Тя открива собствен бутик „Джоли” през 1968 година, където започва да продава облекла на слабо известните тогава дизайнери Джани Версаче, Джорджо Армани, Мариучия Мандели и др. През 1974 година създава своята първа марка и показва в родния си град премиерната си колекция, която жъне изключителен успех. През 1980 година заедно с брат си Масимо основава компанията ”Aeffe” (името й е образувано от инициалите на дизайнерката), а година по-късно за пръв път организира ревю в Милано. Същата година подписва договор за съвместна дейност с младия тогава дизайнер Енрико Ковери. През 1984 година развива своите две основни линии „Алберта Ферети” и „Философия”. Пет години по-късно лансира дънкови облекла с марката „Ферети Джинс философия”, която през 1994-а става линия готово облекло под наименованието „Философия” от Алберта Ферети. Сериозен белег за развитието на компанията е фактът, че Алберта Ферети започва производството на облекла за такива прочути модни къщи като „Жан-Пол Готие”, „Франко Москино”, „Рифат Озбек” и „Нарцисо Родригес”. Това се случва през втората половина на 90-те години на ХХ век. Корпоративните данни от 1998 година недвусмислено сочат сериозния ръст в динамиката на фирмата: за нея работят 580 души, а оборотът й е 277 млрд. лири. На следващата година Алберта Ферети закупува компанията “Moonshadow”, известна с това, че осъществява контрол върху марката „Москино”. През 2000 година подписва лицензионен договор с „Проктър и Гембъл” за марка парфюми. През 2001-а “Times of London” я определя като една от най-успелите личности в Италия, а сред множеството й призове изпъква наградата за най-успешна дама-предприемач на италианския регион – „Емилия-Романя”.
Изисканост и дозирано предизвикателство, удобство и сдържана романтичност, женственост и модерна деловитост – всичко това характеризира една от най-интересните и оригинални италиански дизайнерки – Алберта Ферети. Коя е тази жена? Как се озовава на модното поприще? Кое е характерно за нейната философия и естетика? Защо от сферата на модния бизнес се прехвърля в модния дизайн? С какво е заслужила огромния интерес и признание на световните знаменитости – холивудски героини, прочути поп звезди?…
СЕМЕЙНА СРЕДА И ВЛИЯНИЯ
Подобно на други свои колеги, Алберта Ферети има шанса да отрасне в среда, където тракането на шевната машина и неизбежните шивашки атрибути са част от всекидневието. Макар и работеща в малко градче като Католика, разположено на адриатическото крайбрежие близо до Римини, майка й заслужено се е ползвала със славата на талантлива майсторка на качествената дреха. Скромното ателие затваря врати, когато Алберта е едва на дванайсет-тринайсет години, но спомените й за това време не избледняват и до ден-днешен. Ферети никога не забравя преживяното в майчиното ателие и съвсем рано определя целта на живота си – да създава дрехи, да бъде различна, да се занимава с мода. Великият режисьор Федерико Фелини също е оказал въздействие върху ранното оформяне на таланта на Алберта Ферети. Тя се връща назад в миналото, спомняйки си: ”Родена съм с модата, може би дори я нося в кръвта си. Майка ми имаше малко ателие и там започна всичко… През 60-те и 70-те години туризмът много се раздвижи, в него настъпи истински подем, до голяма степен и заради филмите на Фелини. Имам красиви спомени от допира с материите, от привидно едрите жени, които идваха за шивашките проби, от оживената атмосфера…”.
Първоначалният подтик на Алберта към модата е по-скоро свързан с мотивацията да радва хората с елегантни дрехи, да задоволява техните потребности и желания за красиви и удобни облекла. Наистина любопитно е обстоятелството, че тя се появява в света на модата първоначално не като дизайнер, а като търговец. Едва осемнадесетгодишна, открива първия си бутик в Католика и започва да продава облекла на други дизайнери. Веднъж обаче пуска в продажба няколко свои произведения и един от търговските агенти ги забелязва и харесва. Той незабавно й прави неустоимо предложение да се заеме по-сериозно с производство и да му разреши да продава нейни облекла и в други магазини в цяла Италия. Самата Ферети, предлагайки в собствения си бутик марките „Крициа”, „Армани” и „Версаче”, научава много за дизайна от тях. Постепенно узрява идеята да започне да се занимава с дизайн и да организира производство на облекла и за други марки като „Москино”, „Готие”, „Родригес”, „Озбек”. Днес дизайнерката има възможност да се отдаде максимално на творческата си дейност, тъй като в бизнеса й са ангажирани брат й Масимо Ферети и нейният син Симоне. Сега Алберта е омъжена за Джузепе Кампанела (по професия анестезиолог и специалист по акупунктура), а от първия си брак има двама сина – Симоне и Джакомо.
„МОДАТА ЧЕСТО ПРЕДАВАШЕ ЖЕНИТЕ”
Когато се търсят корените на философията и естетиката, на дизайнерската концепция на Алберта Ферети, недопустимо би било да се пренебрегнат нейните възгледи за жената, за нейната ценностна система и роля в обществото, семейството, професията и като цяло – в живота. Сравнително рано тя успява да осъзнае златното правило за всеки дизайнер – той трябва повече да уважава жената и да следва нейните желания, разгадавайки женското тяло и особеностите му. Със самочувствие и страст Ферети твърди: ”Роклята не е вече главно действащо лице, главно действащо лице е жената. Сега роклята трябва да се пригоди към жената. Тази истина разбраха всички дизайнери – и мъже, и жени. Това не е въпрос на пол, а на стил и интелект”. Подобна теза не би трябвало да се схваща като опит на дизайнерката да омаловажи ролята на дамската рокля – този класически атрибут на женската елегантност. По-скоро нейното мислене е насочено към търсенето на хармонията, на съответствието между индивидуалността на една жена и роклята, която тя носи. Тъкмо това кара Ферети да дефинира красотата като единство между роклята и жената.
Ако макар и условно се вгледаме в „лабораторията” на дизайнерката, ще видим доста активното присъствие на материи като коприна, жарсе, добре обработена вълна, шифон, памук и др. Свое запазено място имат кристалите, мънистата, скъпоценните и полускъпоценните камъни, с които тя украсява своите произведения. Ефирността и динамиката на колекциите до голяма степен са естетическият резултат на добре премереното използване на бродериите и плисетата, свежите тонове и красивите украси.
Естетическите възгледи на Алберта Ферети за красотата и елегантността в модния дизайн издават философията на силна жена с ярко изразен характер. Тя не се колебае да отхвърли модата, която се опитва да манипулира жените, и да направи категоричната констатация, че „Модата доста често предаваше жените…”. Едва когато модата започва да третира хората като живи същества, а не като пасивни обекти, настъпва нормалността, смята дизайнерката. Благодарение на този реализъм и на това уважение към същинските потребности на съвременните жени, модният дизайн става по-хармоничен, по-оригинален, по-практичен и по-интересен.
Противно на конвенционалните твърдения, че дизайнерът е диктатор, а модата – власт, Ферети смята, че най-важното нещо е свободата на избора. Така тя обяснява причината, която я кара да създаде линията си „Философия”. Една линия, която притежава младежки дух, позволява много експерименти и пряко се асоциира със свободата. Сред ключовите думи, които най-добре характеризират творчеството на известната италианска дизайнерка, е „лекота”. Самата Алберта посочва лекотата като краен резултат от нейната работа, като най-голямо предимство на нейните облекла. Всъщност тъкмо лекотата издава високия професионализъм, необикновения усет за формата, перфектността на избора на качествени материи и точната комбинация на цветовете. Деликатността и изтънчеността са другите определения за стила на дизайнерката. Но те също така са и основните предпоставки за най-важното в нейната мода – лекотата. Ето как самата стилистка разсъждава върху това: ”Не става въпрос само за лекотата на материи като шифона. Лекотата може да дойде и от нещо по-тежко, като например варената вълна. Лекотата може да е и в майсторлъка…”.
Алберта Ферети демонстрира истинска универсалност спрямо източниците на вдъхновение. Тя може да получи импулс за работа от всичко, което вижда, което я заобикаля, което усеща и до което се докосва – в пряк или преносен смисъл. Това могат да бъдат облаците и небосклонът или пък жестовете и мимиките на една случайна жена. Докато работи върху поредната си колекция и скицира новите си произведения, тя се стреми да изрази силуета в движение и е със съзнанието, че създава история, която трябва да бъде разказана подобаващо.
„РАЗЛИЧНОСТТА Е СКЪПА В СРАВНЕНИЕ С ЕДНАКВОСТТА”
Почти няма интервю на Алберта Ферети, в което тя да не прави психологическа и културна дисекция на модерната жена. Ферети съвсем не смята, че стилът й е универсален за всички представителки на нежния пол. Тя предпочита да облича любознателните жени, които се стремят да бъдат красиви. За нея чарът различава една жена от друга. Според Алберта, това обяние се дължи несъмнено на сексуалността на една жена, но тъкмо той издава нейната свобода и независимост. „Омръзнало ми е да гледам жени, които се обличат по определени правила – откровена е с журналистите дизайнерката. – Предпочитам жена, която знае как да направи впечатление чрез своята оригиналност, защото различността е скъпа в сравнение с еднаквостта. Днес тази хомогенност ни кара да откриваме едни и същи неща в различните краища на света. Всичко изглежда идентично. Дори жените, които знаят колко е важно да бъдеш различна, днес се обличат и изглеждат доста еднакво навсякъде. Иска ми се да вярвам, че модата е способна да храни и пои фантазията, която днес не се показва много.” В съветите и критиките на Алберта Ферети би трябвало да се вслушат дамите, които обличат без да се замислят онова, което им предлагат лъскавите списания, и което виждат по скъпите витрини. Най-главното, както твърди дизайнерката, е да се открие индивидуалността, да се намери вълшебният ключ към различността, а това ще рече – към уникалността на женската външност.
Ферети не крие увлечението си по динамичния дизайн и идеята за скоростта, за бързината. Тъкмо затова тя залага толкова много на ресните в една от последните си колекции – пролет-лято 2009. Разнообразието им създава усещането за свобода и независим порив. Свободно падащи, едноцветни, щампирани, със слоеве шифон или с украси, правени с една кука – нейните ресни оставят впечатлението за трептящ ритъм и променящи се обеми. Ресни, обработени с лазер, и леки материи, които образуват удължен и изчистен силует – ето част от новите послания на стила Ферети. Самата дизайнерка залага на меките тонове и определено съзнава, че ресните създават движение и привиден безпорядък, който обаче действа на въображението и поражда усещане за лекота, усещане за новост. Ето как самата тя описва лятната си колекция за 2009 година: ”Прави рокли, фини панталони, дължини до глезените, шорти, носени под мини полите, поли тип „молив”, дълги рокли с ниски или високи обувки… Всичко това допринася за изграждането на един нов силует, който е по-комплексен и позволява допълнения като якета, бюстиета и пелерини, но е уместен и самостоятелен, защото опростява значително формата”.
Доказателство за концептуалната категоричност, или казано по друг начин – за категоричната концептуалност на Ферети, е тезата й, че само жени могат да правят дрехи за жени. Дори и да е спорно, едно такова твърдение заслужава уважение, защото е изстрадано с личен житейски и творчески опит. Дизайнерката от десетилетия прави впечатление на експертите и на феновете си със своите феерични рокли, емблематични палта и красив трикотаж, който безалтернативно подчертава формите на женското тяло, без обаче да затруднява неговите движения. Романтичност и лукс, женственост и сексапил, момчешко излъчване и съзвучния с него унисекс – това е само малка част от емоционалната гама, от палитрата усещания, предизвикани от творчеството на Алберта Ферети. Към всичко това не може да не добавим прецизната й работа с детайлите и специалния акцент, който тя поставя върху бродериите и различните декорации.
ДРУГИ ПРОЯВИ НА ТАЛАНТА
В много посоки се проявява дарованието на Алберта Ферети – в интериорния и екстериорния дизайн, архитектурата, парфюмите, бижутата, реставрацията, хотелиерството, а като цяло – в усещането на пространството и умението то да бъде концептуализирано, сантиментализирано, сакрализирано. Когато например решава да открие бутик на „Философия” в Ню Йорк през 1998 година, тя избира мястото да бъде Сохо и никъде другаде. Тогава в свое интервю дизайнерката разкрива, че това е любимият й квартал в града, който е най-близо до собствената й личност, до усещането й за динамика, за различност и за урбанистична красота. „Красотата на Сохо може би е в това, че можеш да виждаш небето. Сградата, в която се нанесохме, е точно зад книжарница „Рицоли”, която съм виждала във филми и на снимки. За мен това е забележителност.” Тези разсъждения на Ферети издават чувствителността на художника, на скулптора, на архитекта… Десет години по-късно дизайнерката продължава да бъде вярна на своята американска любов. През 2008 година тя открива нов бутик в САЩ, този път обаче не в Ню Йорк, а в Холивуд. Лъскавият магазин се простира на площ от 4 500 кв. фута и се намира на „Мелроуз авеню” в Лос Анджелис – в съседство с бутиците на известната френска модна къща „Баленсиага” и на британския дизайнер Аликзандър Маккуин. В него се предлагат всички колекции на Алберта Ферети, включително и по-евтините й линии „Philosophy di Alberta Ferretti” и „Alberta Ferretti Girl”.
Не като поредна мания, а като логична творческа динамика и търсене на нови полета за реализация трябва да се възприемат зачестилите случаи на създаване и откриване на хотели от прочути дизайнери като например Кристиан Лакроа, Джорджо Армани и Карл Лагерфелд. В това отношение Алберта Ферети не прави изключение, дори отива още по-далеч, като решава да реставрира цял един замък, намиращ се в близост до родното й място между Римини и Урбино. През 1991 година дизайнерката закупува местността и селището Монтегридолфо, чиято най-голяма забележителност е запустял замък от ХІV век. Само за три години успява да го реставрира и да го превърне в културна и развлекателна забележителност, от която се разкрива прекрасна гледка към адриатическия бряг. Днес четиризвездният хотел се нарича „Пиацо Вивиани” и благодарение на оригиналния лукс и специфичния интериор е примамлив и предпочитан туристически обект за гости от цял свят.
ПРИЗНАНИЕТО НА ЗВЕЗДИТЕ
Неуместно е флиртовете и връзките между дизайнерите и знаменитостите от екрана или поп сцената да се обясняват единствено с пазарни, комерсиални и финансови мотиви. Вярно е, че когато прочута звезда от Холивуд и от шоубизнеса облече дреха на даден дизайнер, му прави несравнима с нищо друго реклама и заразява с новия имидж хиляди и милиони свои фенове. Вярно е, че често пъти подобни актове са обвързани предварително с договор, бартер и даже капарирани. Но е вярно също така, че кинозвездите и поп иконите са личности с изострено чувство за модерност и че в крайна сметка те правят избора, те отдават дължимото на един или друг стилист. Сред почитателките на Алберта Ферети са Мадона, Ума Търман, Джулия Робъртс, Сара Джесика Паркър, Никол Кидман, Анди Макдауъл и много други. Ума Търман например предпочита да се появи на церемонията за наградите „Оскар” тъкмо в червен тоалет на Ферети, който й придава не само изтънчен сексапил, но и неизбежната доза официална елегантност, или казано по друг начин – елегантна официалност.
Оригиналността и магнетичността на стила „Ферети” проличават и в облеклата на една от най-известните поп икони днес – Мадона. Алберта Ферети създава нейните костюми за ролята й в романтичната комедия „Отнесени от бурята” (2002 г.). Това не е единственият случай, когато дизайнерката се изявява и като костюмограф, но конкретно за една от главните сцени в тази италианско-британска продукция тя има ярък спомен. „Тя (Мадона) беше облечена в туника и трябваше да скочи от една яхта в морето. Това, разбира се, означаваше изработването на сериозно количество туники” – откровеничи спонтанно Алберта Ферети пред “Women’s Wear Daily”.
* * *
Италианската мода е жизнена и атрактивна, защото се създава и развива от творци като Алберта Ферети. От личности с тънка чувствителност и с усет за естетическите и пазарните ниши. Това, което привилегирова Ферети като творец не само от национална, но и от световна значимост, е концептуалното й мислене и категоричното подчертаване на доминиращата роля на жената при избора на външност, при следването на определен тип поведенческа и модна култура. Не би могло да се разбере посланието на прочутата дизайнерка, ако не се схване добре възгледът й за лекотата като ключова категория в модния дизайн. Женствеността, романтичността и ефирността на нейните колекции се дължат на високия й професионализъм, на умението да търси и открива хармонията между женското тяло и дрехата. Алберта Ферети е обречена на успех, защото е творец с характер и воля и не спира да върви напред, както самата тя се изразява – отстоявайки своята концепция за женственост и елегантност. Нежна и чувствителна в своя реализъм, тя действително заслужава признанието за приноса си към създаването на една по-адекватна, по-изтънчена дамска мода.
Бележки и източници:
В статията са използвани следните източници:
Alberta Ferretti Biography. In: www.notablebiographies.com. Baldini Castroldi Dalai editore, Inc., New York, 2006; Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005; Sischy, Ingrid. Ferretti-to-wear. Interview, Oct., 1998. In: findarticles.com; www.net-a-porter.comi; www.net-a-porter.com; www.vogue.co.uk; www.style.com и други публикации в българския и чуждестранния печат.