В сезона на пътешествията, топлото време и морето, е време да попътуваме с най-верния си приятел от плажа, в банята и дори в града. За тази екскурзия няма да е нужен обаче нито автомобил, нито влак, а само… чифт джапанки, които ще ни разходят по пътя на своето минало.
Историята започва с раждането. Тя показва, че животът на джапанките се заражда именно там, където се заражда и самият живот -от изгрева на слънцето – Изтока.
Името им обаче, с което са известни днес, съвсем не съвпада с раждането им. Думата “джапанки” или още “флип-флопс” започва да се използва значително по-късно – от около 1960 година. Названието “джапанки”, произлиза от названието на японските сандали и описва може би най-старата форма на обувките.
Джапанките са надживяли стотици поколения, тъй като тяхната възраст е най-малко шест хиляди години. Този тип примитивни обувки са изобразени на скалната живопис, датираща от късния палеолит за период около 15 000 години назад. Има и описания на джапанките в древните египетски стенописи от гробници и храмове от около 4000 г. пр. Хр.
Най-старият оцелял пример за съществуването на джапанките в миналото са обувките, направени от папирусови листа. Тези джапанки са на около 1500 г. пр. Хр, и могат да се видят изложени в Британския музей.
В миналото джапанките са изработвани от множество материали и в много страни. Египетските сандали например са направени от папирусови и палмови листа. Специфичното и интересно в Египет е, че джапанките на богатите жени са били украсени със скъпоценни камъни и бижута. Дървени сандали пък са били изработвани в Индия, а оризовата слама е била материалът, използван в Китай и Япония. Листата от сизаловите растения били използвани за направата на сандали в Южна Америка, докато коренното население на Мексико използвало юка за изработката.
Макар и в миналото, мода съществувала. Въпреки че джапанките се състоят едва от две каишки и подметка, се оказва, че стиловете им са много. Моде лите се различават най- вече по разнообразната позиция на лентата, тъй като всяко използване на джапанките от различните цивилизации е съобразено с … пръстите на краката.
При гърците например тази лента минавала през големия пръст, при римляните – през втория пръст, а при месопотамците през третия.
В Енциклопедия на историята на японските нрави са поместени материали за широко използване на джапанките в Япония най-рано от периода Хейян (794-1185). В Япония децата ги носели докато се учели да ходят.
Като се има предвид дългата история на джапанките, досега те са се променили сравнително малко от древните времена.
В Америка първите джапанки започнали да се появяват чак след Втората световна война, тъй като войниците ги носели често като сувенири. Същото се случило и след Корейската война.
Войниците отнесли в Америка предшествениците на това, което ние сега определяме като джапанки, изработени от евтини материали. Тъй като този тип обувки навлезли в американската популярна култура, те били променени по вкуса й – в ярки цветове и дизайн от педесетте години на миналия век.
Освен знак на поп културата, джапанките стават пример и за определяне на неформалния начин на живот, като сърф културата в Калифорния например – всички ги носели на плажа или на басейна. Така джапанките постепенно се появили във всеки евтин магазин на плажа.
С течение на времето материалът за производство на джапанките се променя – освен гума, започват да се използват дървесина за кожа с бамбук и стилизирани платформи, но всички те остават верни на оригиналната база на дизайна – две каишки с подметка. Постепенно джапанките започнали да стават популярна част от модния пейзаж, така както дънките и тениските.
Голям тласък за превръщането на джапанките във всекидневието идва от Havaianas – основният бразилския производител. За повече от три десетилетия, Havaianas били основен производител на този тип аксесоар, произведен от синтетичен каучук. Джапанките обаче били обувките на селяни, домакини и други бедни хора, също както джинсите в САЩ, които представлявали работно облекло на миньори и работници.
Скоро след това стилът на джапанките се развил в две насоки – като част от всекидневието, а понякога и дори във висшата мода. Пример за увеличаването на продажбите им е фактът, че те са любим аксесоар на супермодела Кейт Мос, която дори ги носи на официални събития.
Произведени в ярки цветове и на цена от 6 до 15 долара за чифт или изпъстрени с кристали Сваровски за 150 долара, обувките тип флип-флопс, дефилират на модния подиум, благодарение на известните дизайнери.
Често възниква и въпросът дали те са подходящи за такива събития и дали пасват с дрескода в офиса например. Напоследък е налице широко медийно внимание в САЩ, за това дали този тип обувки, съчетани с подходящи дрехи, могат да се носят в Белия дом. Дори и за двадесет години обаче такава дискусия едва ли някога би намерила решение.
Трудно е да се намерят точни статистически данни за размера на пазара на джапанки в САЩ. В момента пазара на обувките там възлиза на 45 млрд. долара, а пазара за флип-флопс се оценява на 2 милиарда долара на дребно, като по-голямата част от тях са на цена под 50 долара за чифт. Пазарният размер е около 10% или продажба на около 20 милиона чифта годишно.
Пътуването обаче не приключва тук, тъй като простичките като модел, но вечни като удобство джапанки имат да извървят още много път… и то какъв.
Източници:
1.www.pecheblu.com
2.en.wikipedia.org
Снимки:
1. Джапанки и златни напръстници за краката, открити в гробницата на Тутанкамон.
Фото: farm4.static.flickr.com
2. Древноегипетски вариант на джапанките.
Фото: www.historyforkids.org
3. – 4. Съвременните джапанки са оригинални и ефектни.
Фото: teamsugar.com, www.mylovelybigfeetblog.com
5. – 7. Джапанките са любими и на знаменитостите.
Фото: www.zimbio.com, www.entertainmentwise.com, www.iheartthat.com