Коя е Елза Скиапарели? Защо и до ден-днешен модните експерти споменават нейното име с особен респект? Наистина ли е толкова значим нейният принос за привилегироването и еманципирането на модата като изкуство? Животът й е пълен с перипетии, достоен за романизиране и филмиране. За разлика от Коко Шанел, Елза Скиапарели още в своето детство живее в разкош и охолство. Родена е през 1890 година в Рим, умира през 1973-а в Париж. Формирането и изграждането й като един от гениите в модния дизайн се дължи както на нейното артистично образование /в юношеството си тя изучава живопис, скулптура, изящни и пластични изкуства, увлича се по литературата/, така и на средата, в която живее и се реализира. Омъжена за проповедник-теософ (между впрочем за кратко) тя самата се увлича по публичните изяви и изнася своите интересни и оригинални лекции. С английско образование, живеейки в Бостън и Ню Йорк, а по-късно в Париж, тя влиза в историята на модата със своите многобройни открития и с право получава признанието за една от най-големите новаторки в дизайна на облекло.
В НАЧАЛОТО БЯХА ПУЛОВЕРИТЕ
Много ли са заслугите на Елза Скиапарели към модата и модния дизайн? Авторите и анализаторите са се постарали да обобщят в какво тя е първа. Ето някои констатации: Скиапарели първа използва сюрреалистични мотиви в своите произведения; първа започва да дава наименования на своите колекции; използва ципове вместо копчета, налага фосфоресциращите клипсове. Дизайнерката е пионерка и в използването на туида като основен материал, редом с прилагането на необичайни материи като например мушама и зебло. Тя лансира игровите моменти в модата, заимствайки техники и похвати, ефекти и “фокуси” от цирка, театъра и балета. Работи със странни и чудати цветове, утвърждава се като първата създателка на т.нар. “фантазна мода” и на облекла с акцент върху “шокиращо розовия цвят”.
В началото обаче са пуловерите /тук може да търсим връзка с дебюта на мадмоазел Шанел/, които бързо привличат вниманието на търговци и предприемачи в края на 20-те години на ХХ век. Легенди се разказват за това как Елза Скиапарели прерисувала пуловера на една селянка, видян на пазара, а после сама го изплела, украсявайки го с бяла панделка. Ефектът от нейната поява в обществото, облечена по този начин, бил поразителен и тя скоро открила първия си магазин “Пур льо спор”, специализиран в продажбата на спортни облекла – от водните състезания до голфа, тениса и кънките.
ФИЛОСОФИЯ И ИНТЕЛЕКТУАЛНА ЗАКВАСКА
Подобно на вулкан бликат нови и нови идеи в творчеството и изкуството на Елза Скиапарели. Кое я вдъхновява? Най-вече нейната философска и интелектуална нагласа, или казано по друг начин – автентичната й естетика на ексцентричността. Още от самото начало на дейността си дизайнерката облича хора, които са в центъра на публичния, на обществения интерес – херцогини, актриси, танцьорки, сред които Грета Гарбо и Марлене Дитрих, Уиндзорската принцеса, Глория Свенсон, Норма Ширер и др. Концептуалният подход на Скиапарели произтича от интереса и любовта й към литературата и театъра, киното и цирка, откъдето тя несъмнено черпи идеи, вдъхновение и “енергийни ресурси” за своето въображение. Особено силно й въздействат негърското изкуство и кубизмът, а сюрреализмът задълго ще дава своя отпечатък върху нейните колекции по оригинален и въздействащ начин.
Философията на дизайнерката предполага мащабен синтез между модата и останалите изкуства и като цяло с природата. Достатъчно е да вникнем в тематичното разнообразие на нейните колекции през втората половина на 30-те години на ХХ век, за да осмислим интелектуалния и културния подтекст в творбите на Скиапарели. В един респектиращ труд за вечерните рокли четем за създаваните от нея жакети следното: ”Жакетът и бродираното болеро като част от костюма за вечеря привличат любопитството на публиката при всяка колекция, защото се подчиняват на определени теми: ”Пеперудите” /лятото на 1937 г./, “Циркът” /лятото на 1938 г./, “Пролетта на Ботичели” /есента на 1939 г./, “Космосът” /зима 1938-1939 г./ ,“Комедия дел Арте” /пролетта на 1939 г./ и др. Тези различни теми събуждат и фантазиите на моделиерите в областта на бродериите, в работата на десенаторите и производителите на аксесоари”.
СЮРРЕАЛИЗМЪТ В СТИЛА НА СКИАПАРЕЛИ
Културните и творчески кръгове, в които се озовава дизайнерката, със сигурност са епицентър на естетическите промени през 30-те години. Емблематично място сред тях заемат сюрреалистите Салвадор Дали, Луис Бунюел, Луи Арагон, Пол Елюар, Марсел Дюшан, Рьоне Магрит, Жан Кокто и др. Много специалното място заема и великият Пабло Пикасо /както например той създава картини от вестници, така и тя започва да пренася парчета от вестникарски изрезки върху своите рокли/.
Сюрреализмът не само вдъхновява и мотивира Елза Скиапарели за нови форми и конструктивни решения, но и предлага и иновации в материалите. Тя с охота поръчва платове, чиито десени създава самият Салвадор Дали. С него те имат добро приятелство и реализират редица съвместни проекти както за тъканите, така и в областта на киното и на модните аксесоари. Широко коментирана е общата им творба “Рокля с излюзия за отскубани кичурчета”, както и използваната от дизайнерката рисунка на огромен омар, правена от Салвадор Дали. Освобождаването на подсъзнателното, на естетската деформация, крайната творческа провокация, оптическите ефекти и издигането в култ на парадокса – тези и още редица други “атрибути” на сюрреалистичното изкуство опияняват Елза Скиапарели и са своеобразен наркотик за дизайнерската й енергия и креативност. На различни места в своята автобиография Салвадор Дали се спира на сътрудничеството си със Скиапарели, откривайки връзка между собствената му морфология от 1900 година и вида на прическите, въведени от Скиапарели – мода, според думите му “потресаващо непрактична – на вдигнатата високо отзад коса” или пък отбелязвайки, че той и Елза Скиапарели успяват чрез изкуството си да предугадят и олицетворят Втората световна война. Той дори прави аналогия между техните общи проекти в модата и нацистката униформа на немските войски.
* * *
Изкуството на Елза Скиапарели би трябвало да бъде още по-сериозно изучено и проучено, тъй като тя е сред малцината световни дизайнери на ХХ век, които ревностно интерпретират модата като стил, естетика и култура, равнопоставени на другите художествени дейности. Брилянтният й новаторски и експериментаторски дух води до много нововъведения в модния дизайн, повечето от които и днес “вършат работа”. Нейният парфюм “Шокинг” в наше време е обект на вдъхновение и стимул за съвременното ароматно изкуство и за дизайна на флакона. Във времевия отрязък между края на 20-те, когато открива първия си бутик на площад “Вандом” в Париж и последното публично показване на нейна колекция през 1954 година, тя твори енергично и вдъхновено, еманципирайки модата като достойно за уважение изкуство в посока на нейния творчески апотеоз.
Бележки и източници:
Дали, С. Тайният живот на Салвадор Дали. Автобиография. Petrikov Publishers. С., 1996; Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003; О`Хара, Дж. Енциклопедия на модата. “Библиотека 48 “, С., 1995; Constantino, M. Fashions of a decade. The 1930s. B.T. Batsford – London, 1991; Loschek, I. Mode im 20. Jahrhundert. Eine Kulturgeschichte unserer Zeit. Munchen, 1990; McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited, London, 2000, Robes du soir : 27 juin-28 octobre 1990, Palais Galliera, Musee de la mode et du costume Paris – Musees: ADAGP, SPADEM. Paris, 1990 и др.
Снимки:
1. Елза Скиапарели
Фото: © Еncyclopedie de la mode Nathan. Paris-France, 1989.
2. Елза Скиапарели – 1934 г.
Фото: © Man Ray. Collection of the J.Paul Getty Museum, California
3. Вечерна рокля от Елза Скиапарели – 1934 г.
Фото: © Ewald, Berlin
4. Плажен костюм от Елза Скиапарели – 1934 г.
Фото: © Ewald, Berlin
5. Вечерно палто от туид – Елза Скиапарели, 1936 г.
Илюстрация : Constantino, M. Fashions of a decade. The 1930s , p.51.
6. Вечерна рокля от Елза Скиапарели – 1937 г.
Рисунка: Eric
7. Колекция на Елза Скиапарели – 1938.
Илюстрация: Christian Berard
8. Вечерно облекло от Елза Скиапарели, изработено от плат по дизайн на Салвадор Дали – 1938 г.
Фото: Cesil Beaton / Victoria & Albert Museum
9. Колекция на Елза Скиапарели – 1938.
Рисунка: М. Верте
10. Палто с яка във форма на лале – Елза Скиапарели, 1952.
Рисунка: Harembure
11. Колекция на Елза Скиапарели, 1952.
Фото: © Henry Clarke, Paris