Джанфранко Фере е роден на 15 август 1944 година в Леняно, Италия. Умира на 17 юни 2007 година в Милано, Италия. През 1969 година се дипломира като архитект в Политехническия институт – Милано. Първи стъпки в модата прави като дизайнер на аксесоари и бижута, когато през 1967 година започва да работи при Уолтър Албини. Около името му започва да се шуми, когато през 1969 година негови творения са публикувани на страниците на италианския „Вог”.Работи известно време като дизайнер след 1970 година в бижутерийния бранш за Елио Фиоручи и Карл Лагерфелд. Компанията „Джанфранко Фере” е създадена през 1978 година. В нея са инвестирани 100 000 щ.д. Четири години по-късно Фере прави дебют с мъжката си колекция, а през 1986 година е премиерата му на висша мода. От 1989 до 1996 години е артистичен директор на модна къща „Кристиан Диор” за линиите висша мода и прет-а-порте. От 1987 година създава колекции с младежка насоченост под името “ Ferréjeans”. През 1991 година лансира дамския си парфюм “ Ferré by Ferré”. През 2000 година Джанфранко Фере продава своята модна къща, но продължава да бъде неин главен дизайнер. До смъртта си той работи за линиите “Gianfranko Ferré Black”, “White” и “Gianfranko Ferré Red”, които предлагат пълна гама от облекла и аксесоари за мъже и жени – обувки, чанти, аромати, очила, кожени облекла, шалове и вратовръзки. Към младите потребители е насочена друга линия дрехи и аксесоари – “GF FERRÉ”. Географията на разпространение на “Джанфранко Фере” респектира с мащабания си обхват – от монобранд бутиците на марките “Gianfranko Ferré” и “GF FERRÉ” до 1500 търговски локации, където се предлага заедно с други марки. Джанфранко Фере е носител на такива престижни модни награди като “Златен напръстник”, “Златно око” и много други.
Светът на Джанфранко Фере покорява със своята невероятна изтънченост. Изтънченост без граници. Неговите творения са показателни най-малко с две неща. Първото е тънката чувствителност за хармонията, отличната пропорция и баланса на цветовете. Второто е неуловимото усещане за елегантността, разбирана в нейния класически смисъл. Смисълът, открит и развиван в продължение на десетилетия от такива колоси на дизайнерското изкуство като Коко Шанел и Кристиан Диор.
АРХИТЕКТЪТ СТАВА ДИЗАЙНЕР
Защо от архитект се преквалифицира на дизайнер? Как става така, че безапелационно се налага в Париж, завладявайки империята "Диор"? Какъв спомен остави гостуването на стилиста в България? Каква е жената, облечена от Джанфранко на Фере? От какво се вдъхновява маестрото? Какво съдържат неговите внушения? Опознаването на изкуството на необикновения моден творец гарантира наслада от неговите произведения, заредени с много чар и поезия на стила и със сигурност предполага гмуркане в неговия океан от фантазия, лукс и мечтание. Джанфранко Фере е приемник на предприемачи техничари – дядо, който е произвеждал велосипеди и баща – машинен инженер. Завършва архитектура в Милано, но много скоро след това се отдава на увлекателната и същевременно изключително тънка дейност, свързана с изработката на бижута и аксесоари. При това не за кого да е, а за едни от най-влиятелните дизайнери – италианците Уолтър Албини и Елио Фиоручи и германецът Карл Лагерфелд. Съдбата и личните му качества го изпращат като търговски представител на текстилна фирма в Индия. Там в продължение на няколко години той черпи впечатления и вдъхновения от древната култура и колоритните обичаи. Незабравим остава споменът му за класическото индийско сари – "дреха от обикновено парче плат, но драпирано с такава култура и женствена изящност, че се превръща в истински шедьовър", ще сподели след години той.
След като се завръща в Милано, създава през 1978 година своя модна къща "Фере", за което начинание огромна заслуга има модният предприемач и индустриалец Франко Матиоли, който му оказва сериозна финансова помощ. В следващите години лансира дамски и мъжки колекции на готово облекло, който респектират със своите конструктивни и цветови решения, както и с високото качество на изработката. Повратен момент в творческата биография на Джанфранко Фере е назначаването му през 1989 година за главен дизайнер на прочутата модна къща "Кристиан Диор" (Париж) на мястото на уволнения Марк Боан. Столицата на световната мода е скандализирана – за главен художник на гордостта на френската модна индустрия е определен чужденец. Френските естети са особено възмутени от този факт, но получават заслужен отговор не от кого да е, а от един от императорите на модата – Джорджо Армани: “Не знам за какво е целият този шум. Да не би французите да могат да намерят сред тях някой по-талантлив от Джанфранко?!”. Много скоро Фере доказва правилността на избора му – още първата създадена от него колекция висша мода за “Диор” получава най-високата награда във Франция – Златен напръстник!
Архитектурните познания не само че не пречат на дизайнерските му изяви, но и в значителна степен улесняват материализирането на идеите и хрумванията му, защото още в началния си период Фере изтъква, че единствената разлика в проектите за костюми и за сгради е в конструктивните материали и размерите. Но каква всъщност е неговата модна философия? Върху стила на Фере се отпечатват както гледки и пейзажи от многобройните му пътешествия, както – макар и индиректно сцени от градския живот, така и продукти на неговото въображение, което наистина е бездънно. Задължително обаче следва да се подчертае толерантността, която самият дизайнер изпитва към модата и към това – доколко съвременниците са длъжни да я следват.Още преди години маестрото бе казал: "Човек трябва да бъде щастлив и да се облича с дрехи, които му доставят удоволствие". Но също и: "Човек трябва да осъзнава избора на дрехата просто "физически", да не превръща последната модна линия в своя програма. В моите очи най-важен е "отпечатъкът", който оставя силуетът. Онова невидимо нещо, което сякаш остава да виси във въздуха още един момент".
Когато става водещ художник на "Кристиан Диор", Фере решава да даде всичко от себе си, за да няма излъгани и разочаровани. Амбицията му е оправдана – за първата си колекция с марката "Диор" той старае неимоверно и контролира всяка подробност, всеки детайл в нея. "Горд съм – заявява Джанфранко Фере, че избраха мен. Аз съм дизайнер в душата си. Чувствам се наследник на техниката на Баленсиага, на фантазията на Жак Фат, а и на Коко Шанел – заради вкуса към модерното".
Фере многократно изтъква ролята на модния стилист в ориентирането на днешните хора не само относно начина им на обличане, но и въобще за справянето с живота."Да можеш да създаваш дрехи, които с в хармония с обществената среда и изобщо с жизнената действителност на съвременната жена, според мен е много вълнуващо. Както е важно всяко нещо, даващо смисъл и красота на живота".
“ВЪОБЩЕ НЕ МЕ ИНТЕРЕСУВА ВЪЗРАСТТА НА ЖЕНАТА”
Фере твори и за представителите на силния пол, но основното негово вдъхновение струи от жената – от нейната чувственост, нежност, страст, и любвеобилност."По принцип въобще не ме интересува възрастта на жената – откровено споделя художникът.- Занимават ме нейните земни черти. Никога не съм могъл да творя, като си представям например кукла-манекен или нещо нереално. Работя, като имам предвид днешната жена – многопосочна, действена, целеустремена…Жена, която държи да изглежда добре". Впрочем, какви са жените, облечени от Фере?
" Бих могъл да нарека линията, която следвам, модерна, но сдържана. Не отричам нищо женствено, предпочитам обаче ясно изразената линия на дрехата, която придава на жената устременост и деловитост", изповядва дизайнерът в интервюта. През годините се усъвършенства способността на твореца да създава облекла за прекрасните жени, за онези дами, които демонстрират единство на вътрешната и външната красота. В дизайнерската лексика на Джанфранко Фере могат да се открият редица ключови думи, които най-точно изразяват неговото мислене. Такава ключова дума е "освободената женственост" – състояние, към което стилиста непрекъснато се стреми. Преди години Джанфранко Фере показа вдъхновяващи въображението модели, изпълнени от актуалните за сезона еластични тъкани в още по-актуалната ярка гама. Вдъхновен от корсетите и мини-дължините, дизайнерът облече своите манекени манекени в облекла, разкриващи в пълна мяра дамските форми.Самият Фере сподели, че моделите му издигат в култ изтънчената, освободена женственост.
ФЕРЕ И БЪЛГАРИЯ: НЕЗАБРАВИМИ МОМЕНТИ
Джанфранко Фере е един от най-уважаваните дизайнери в България. Ако се върнем години назад, ще си спомним за две особено вълнуващи събития, свъзани с неговата обаятелна личност: първото, гостуването на италианския дизайнер в София през 1995 година и второто, представянето на цялостна негова колекция през 2005 година. Какво е останало в паметта ни от тези вълнуващи моменти на срещи с изискания стил на Фере?
Гостуването на Джанфранко Фере в София през 1995 година се превърна в събития номер едно за модния живот у нас. Показаната тогава колекция "Руска зима" остави неизличими впечатления със своята приказност, красота и феерия. Нека да си припомним отново тези незабравими преживявания. Гостуването на маестрото бе по покана на Ралица Хофстетер, която за това по-късно получи и Златната игла на Академията за мода. Сред поканените да дефилират лично от дизайнера манекенки се откроиха българските топмодели Евгения Калканджиева, Калина Найденова – Антонучи, Ралица Балева и други. На въпрос, зададен му по време на специалната пресконференция в НДК за същността на неговото творчество и по-специално за изворите на вдъхновението и за почитателките на таланта му, Джанфранко Фере отговори, че вдъхновението може да бликне от всякъде – от проблясъците в чаша с вода; от нощния пейзаж или от камилата, пробягваща през пустинята."За въображението няма граници, изтъкна тогава стилистът.- То се изразява в умението да съживите този момент, да го обхванете във всичките му нюанси".
Известно е, че Фере облича такива прочути хора от сферата на изкуството, бизнеса и политиката като София Лорен, Жаклин Бисе, Жерар Депардийо, Барбара Стрейзънд, Марго Хемингуей, Жак Ширак, Джийн Сеймур , Джулия Робъртс, Опра Уинфри и др. Когато обаче по време на визитата му в София го попитах кои са най-известните му клиентки, дизайнерът ми отговори буквално следното: "Би било погрешно да цитирам имена, защото са много.Това са известни актриси, дори кралици. Млади певици, рокзвезди. Работейки в империята на Диор в Париж, научих нещо много важно – уважението и дискретността към името на клиента. Така че смятам за правилно да не цитирам имена.”. Поезията и елегантността неизменно съпътстват творенията на Джанфранко Фере. Те бяха и сред най-запомнящите се усещания по време на представянето в София на колекцията му "Руска зима". Самият стилист тогава подчерта пред българските журналисти, че когато е създавал тази колекция е мислел за чистотата на белия сняг, за прекрасните руски графини, облечени в черно кадифе, за руската гора и за руската магия, която съществува в неговото въображение.
Другото вълнуващо събитие, свързано с великия Фере и представянето му в България бе ревюто на неговата лятна колекция 2005 година. Наистина като зашеметяваща може да се окачестви колекцията на Джанфранко Фере, показана в хотел “Хилтън” – София на 16 март 2005 г. Модната централа бе представена в България от двама от най-важните си шефове – Алесандро Вариско (търговски директор) и Марко Вецани (мениджър по финансите) . Гостите от Италия се бяха постарали справедливо да задоволят интереса както на дамите с изискан вкус , така и на господата, държащи на външността си. Собствениците на бутик “Диференте” минути преди началото на ревюто обявиха и лицето на Фере за България – известния попизпълнител Руши Видинлиев (договорът е за две години). По време на ревюто бяха показани части от две колекции – "Black Label" ("Черен етикет") – висшата линия на Фере и "White Label" ("Бял етикет") – облекла прет-а-порте на Джанфранко Фере. Каква мода лансира тогава Фере за жените със стил и самочувствие? Саката са съчетани с флуидни панталони и поли, комбинирани с ефектни ризи с бродерии и пайети. Щампите, имитиращи кожите на горски зверове придават особен вид естетическа агресивност. Тоновете са пастелни и меки, като не са за изключване нюансите на сивото, акцентите върху розовото и оранжевото и чистотата на бялото.
В посланието, адресирано специално до българската публика самият Джанфранко Фере изтъква:”Аз виждам дрехите си като частици от една мозайка, като нишки в гоблен, като елементи от един глобален проект, наречен стил. Те са етапи в професионалното и личното ми пътуване към мъдростта, иновативни процеси, артистични хрумвания, изпълнени с решителност кройки, оригинални решения.”
Естетиката на прочутия италианец повече от всякога набляга на микса между всекидневното и официалното, между сериозното и атрактивното. Еротиката е нежна и овладяна, а перфектността на изработката и качеството на материите формулират елегантността по невповторим начин. Деловите мъже са облечени от Фере удобно и заедно с това строго. Високият шев се подсилва и от добре подбраните тонове – беж, лешник, екрю, крем и запомнящо се синьо. Ще сбъркате обаче ако останете с впечатлението за прекален консерватизъм или ретровлияния. Ефектните спортни сака, сафарита, леки якета и блузи с много ръчен труд внушават идеята за сила, власт и енергия в чисто културен смисъл.
Ревюто в София бе многократно аплодирано от шефа на в.”Труд” Тошо Тошев, финансовия ни министър Милен Велчев, италианския посланик Н.пр.Джан-Батиста Кампаньола с очарователната си съпруга Зохара, Любка Качакова, съпругата на транспортния ни министър – Силвия Василева, дизайнерката Даря Манченко и много други ценители на изискания стил. Сред моделите се откроиха звездите на агенция “Визаж” – Гергана Полежанова, Таня Илиева, Зорница Христова, Теди Велинова, Росица Черногорова и др.
МОДНА ФИЛОСОФИЯ И СТИЛ НА РАБОТА
Онези, които са познавали отблизо Джанфранко Фере, са били изцяло във властта на негови мек и добър характер, финес и аристократизъм. Наистина – безкрайна доброта и топлота, но в съчетание с желязна дисциплина по отношение на подготовката за работа и самата работа, свързана със създаването на новите облекла – в идеен етап, и впоследствие – като окончателна производствена реализация, търговия, пласмент, реклама и брандиране. Още в края на 80-те години една от помощничките и роднини на Фере – Рита Аираджи, отбелязва колко организиран е той като мениджър и даже предприемач. Тя подчертава неговата практичност и съобразителност в студиото: “Джанфранко е много практичен. Той идва на работа с изработен план в главата си и обмисля всичко до най-малката подробност – изискванията на пазара, производствените графици, финансовите ограничения, развитието на отделните идеи, рекламата, всичко”. Макар че основно Фере се занимава с дизайна, той много добре си дава сметка за необходимостта от ефективно взаимодействие между творческата и мениджърската дейност, между емоциите и материалното производство. Вглеждайки се в неговат творческа концепция, която ясно прозира в откровенията му, не може да не осмислим единствето, в което той разглежда традицията или още натрупания опит, от една страна и емоционалното отреагирване, от друга. За да се получи прекрасния краен продукт, трябва да се изгради хармония между отделните детайли, мотиви, истории и хрумвания. Както заявява самият дизайнер: „Всяко творение, всяка колекция улавя богатството и нюансите на емоциите и опита. И всеки отделен елемент разказва история, вибрираща от вдъхновение и идеи, следваща един общ път”.
Пространственият усет и геометричните умения на Джанфранко Фере са забелязани и от модните теоретици и експерти. Тъкмо на оригиналните проявления на формата в неговите произведения и скулптурното им въздействие обръща внимание британският моден анализатор Колин Макдауъл: "Дрехите му са силни проявления на формата и имат живото качество на оригами. Ако такова нещо е възможно, Фере внедри в модата интелектуално произведени дрехи с такова логическо съвършенство, че приличат на решение на сложно инженерно уравнение".
Джанфранко Фере си дава добра сметка за еволюцията на своя стил и въобще за динамиката на творческия процес, в който приемствеността и натрупания професионален опит са базата за следващите – още по-интересни и вълнуващи произведения. Следващите негови думи са действително мощен аргумент по посока на твърдението, че модата е изкуство, равнопоставено на останалите и, че при нея със същата неподправена сила действат естетическите закономерности:”Аз виждам дрехите си като частици от една мозайка, като нишки в гоблен, като елементи от един глобален проект, наречен стил. Те са етапи в професионалното и личното ми пътуване към мъдростта, иновативни процеси, артистични хрумвания, изпълнени с решителност кройки, оригинални решения. Това са в няколко думи причините, поради които всяко творение, от всяка колекция, включително и онези от миналото, разкриват успокояващото измерение на постигнатата увереност и изпълнените цели. От друга стран, всяка колекция е изходна точка за постигане на предстоящи цели и новородени представи”…
Можем да се доверим изцяло на споделената наслада на Фере от възможността да твори и да задоволява творческото си любопитство. Той в известна степен фетишизира своите произведения, като отбелязва какви силни импулси пораждат те в него, в неговата сетивност: „Печелейки от опита си в миналото, сега гледам на дрехите си отново напълно запленен, но по различен начин. Докато чувствам, че все още са мои, аз се свързвам с тях на друга основа. Те пробуждат спомени, разпръскват нови усещания. Усещане за поетапно пътуване, което е достигнало своя край, с отпратки към маршрута на новите посоки, където мислите и впечатленията се преобразувати формират безпрецедентни хоризонти. През тези хоризонти, аз изпитвам велико благоговение, напрегнато любопитство, огромно удоволствие от педстоящата възможност за откривателство…”.
“РУСАТА ВЕНЕРА” : ХАРИЗМАТИЧНОСТ И ЕЛЕГАНТНОСТ
Имал съм щастието да присъствам на няколко ревюта на Джанфрако Фере. Всяко едно от тях е оставяло наистина много дълбока следа в съзнанието и паметта ми. С какво ли? С оригиналните, женствени и изключително красиви произведения; с прецизния баланс на цветове, обеми, материи и силуети и не на по-следно място – с незабравимата атмосфера – магията на спектакъла, единството на време, пространство и динамика и автентичния микс на звуци, светлина и хореография. Именно така запомних ревюто прет-а-порте на Фере за модна къща "Кристиан Диор", озаглавено "Русата Венера", което той показа през октомври 1995 година в Карусел дю Лувър – Париж. Неизбледняло до ден днешен е впечатлението ми за този стил, наситен с много класически чар, харизматичност и рафинирана елегантност – ценности, така типични за Фере. За своята пролетно-лятна колекция 1996 за “Кристиан Диор” Джанфранко Фере бе почерпил вдъхновение от митичните жени в киното – такива феи на големия екран като Ава Гарднър и Рита Хейуърт, Барбара Хютън и Марлене Дитрих. Един спектакъл, наситен с много блян и копнеж по истинските жени, по страстните и шармантни създания, които осмислят живота на мъжете и са едни от най-въздействащите шедьоври на нашето време! Една от темите бе в стила "Джентълмен" – широки панталони, коприна в цвета на слоновата кост, силует "Жиголо". Женственост, тайнственост, персонифицираност характеризираха тези модели. Легендарните жени от 30-те и 40-те години едва ли някога ще спрат да бъдат източник на възхита и очарование. Строгата кройка и структурираната линия бележат втората тема в колекцията на Фере, предназначена за модната къща "Кристиан Диор". Духът на пътуването е защитен успешно с костюмите тип "кабан" и цветове като стоманеносивите, кораловите, венецианско розовото, както и багрите на мимозата и на минзухара – водещите колористични предпочитания на маестро Диор.
Късите манта и широките панталони, особеният пиетет към черния цвят; черни очила и барети гарнирани с руси букли – това е личният стил на Марлене Дитрих! Общото впечатление от тази колекция е възвръщането към мъжките елементи в дамската мода, уважението към класическите ценности и към такива символи на елегантността като "Монте Карло", "Трансатлантик", "Синият ангел" и други. Обожествената елегантност е навярно най-точното определение за тази прекрасна мода – фините материи, сред които се откроява органзата, коприненият креп и бродериите с перли допълват усещането за необикновеност, за томителна страст и преклонение пред мистичната хубост.
КЛАСИКА И ЕКСЦЕНТРИЧНОСТ
През последните години на живота и творчеството си дизайнерът упорито търсеше алхимичното решение на дилемата класика или ексцентричност. Неговото решение бе най-вярното: и класика, и ексцентричност. Макар и в заника на дните си, той успя да намери формулата на днешната елегантност – шик, който се дължи на функционалност, естестко предизвикателство и перфектното познаване и прилагане на класическите дизайнерски постижения. Така например, акцентът в есенно-зимната колекция 2004-2005 на Джанфранко Фере бе поставен върху неотразимия бляскав и ексцентричен начин на обличане. Журналистите, присъствали на ревюто на 2 март 2004 година в Милано, забелязаха, че едноцветните тонове се комбинират със студено синьо, сиво, зелено и бриково червено, достигайки до неочеквани флуорисцентни ефекти. Колекцията включва класически жанрове на облеклото като градски костюми, поли и жакети. Кашмирът и кожата придават допълнително спортно усещане на есенно-зимните послания на Фере. Към всичко това следва да прибавим и успокоените найлонови ансамбли, носени с кокетни поли, елегантни блузи и т.нар. тренчкоти – непромокаеми палта с подвижни подплани и колани. В медийните коментари не беше пропуснат и фактът, че вечерните облекла включват къси рокли с извивки, предназначени за стройни фигури, спираловидни деколтета и др. Сред материите преобладават стречово жарсе, интригуващи смеси на тюл, воал, обработен сатен, дантела и др. Бляскави ефектни украшения, напомнящи люспите на алигатор, довършват впечатлението за изтънчена и небрежна елегантност в есенно-зимните предложения на Джанфранко Фере, отбеляза тогава една от най-авторитетните информационни агенции „Асошиейтед прес”.
ДРУГИТЕ ЗА НЕГО: ДЖОРДЖО АРМАНИ И ДОНАТЕЛА ВЕРСАЧЕ
Когато на 17 юни 2007 година в Милано умира преждевременно Фере – един от най-емблематичните дизайнери на планетата, модните среди в Италия, както и по целия свят изпадат в дълбока печал. В знак на почит и преклонение властите в родния град на Фере – Леняно – обявиха, че ще кръстят на него цял един площад. По адрес на маестрото бяха изречени много суперлативи, бяха произнесени високи оценки и изпълнени с тъга ласкави думи. Особено силно впечатление направиха коментарите на двама от особено популярните италиански дизайнери – Донатела Версаче и Джорджо Армани. Интелигентност, артистичен усет, висок морал и достойно поведение – тези и редица още качества на Фере поставя най-високо неговият знаменит колега и приятел Джорджо Армани. Ето какво каза той публично, когато го застига трагичната вест за смъртта на Джанфранко Фере: “Възхищавах се на Фере заради интелигентността и артистичността, върху които базираше своята модна философия. Когато се спомене името Джанфранко Фере, първото, за което се сещам, е достойнството, спокойствието и чувството за отговорност, с които той създаваше своите дрехи”. Като високо професионален и стилен творец го характеризира и сестрата на убития десетина години по-рано Джани Версаче – Донатела Версаче: “Фере беше велик дизайнер, който знаеше как да създава невероятно стилни дрехи с детайли, които никога няма да ми омръзне да гледам. Той беше страхотен – джентълмен от едно друго време. Беше новатор във формите – твореше мода, която едновременно поразяваше със своята зрелищност и беше безупречна. Той създаваше абсолютен шик чрез детайлите и винаги ще остане част от историята на модата ”.
Фере почина, но марката му продължава да живее. След известни колебания, свързани с намирането на най-подходящия приемник на дългогодишния титуляр на модната къща, положението се стабилизира. Най-напред за главен дизайнер е назначен Ларс Нилсон. Но само след шест месеца той е уволнен, и на неговото място след известна пауза са назначени двамата млади стилисти Томазо Акуилано и Роберто Римонди.
* * *
Модата на Джанфранко Фере е въздействаща, защото е жизена и радостна. Тя наистина прокламира радост от живота, възхищение и преклонение пред красотата на жената – модерна, освободена, любвеобилна. Фере с пълно право може да бъде наречен магьосник, поет, мечтател, скулптор. Неговите творения пораждат възторг от овладяната форма и събуждат най-чисти чувства на вълнение от досега до света не само на мъдрата и осъзнавана, но и на безумната и стихийна красота.
Бележки и източници:
Дизайнерът Джанфранко Фере почина на 62 в болница, 18.06.2007, VESTI.bg ;
Еджинс, Т. Краят на модата. W studio, С., 2000; Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003; Какво загуби модата със смъртта на Джанфранко Фере? (по “Лос Анджелис Таймс”) 18 юни 2007 – http://e-vestnik.bg/1437 ; О`Хара, Дж. Енциклопедия на модата. “Библиотека 48 “, С., 1995; Пресинформация от „СМС” ООД – официален представител на “Gianfranko Ferré” за България и вносител на “GF FERRÉ”; GF Ferre – NEW: A classic, layered yet sporty collection by the maestro. AP – APTN, 02 March 2004 ; De grote Mode-Encyclopedie.Éditions – Nathan. Paris, France,1989 ; Martin,R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present.Visible Ink Press. Detroit,1997; McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000; Reuters Television News; O`Hara,G.The Encyclopaedia of Fashion.From 1840 to the 1980s.Thames and Hudson. London,1986; Stegemeyer, A. Who`s Who in Fashion. Third edition. Capital Cities Media, Inc. Fairchild Publications, New York, 1996; Steele, Valerie. Fashion, Italian Style. Yale University Press. New Haven and London. New York, 2003.
Снимки:
1. Джанфранко Фере
Фото: © De grote Mode-Encyclopedie.Éditions – Nathan. Paris, France,1989, р. 78.
2. Поризведение на Джанфранко Фере – началото на 90-те години.
Фото: © De grote Mode-Encyclopedie.Éditions – Nathan. Paris, France,1989, р. 78.
3. Висша мода – Мats Gustafson, Джанфранко Фере за „Кристиан Диор”, 1989 г.
Фото: © McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000, р. 166
4. Колекция на Джанфранко Фере за “Кристиан Диор”, 1992 г.
Фото: © McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000, р. 100.
5. – 7. Колекция на Джанфранко Фере за „Кристиан Диор”, есен-зима 1994-1995 г.
Фото: © Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. Konёmann, 2000, Cologne, р. 529.
8. – 10. Колекция „Руска зима” на Джанфрако Фере в София, есен-зима 1996-1996 г.
Фото: © Ани Петрова
11. Джанфранко Фере с Ралица Балева на финала на ревюто „Руска зима” на Джанфрако Фере в София, есен-зима 1996-1996 г.
Фото: © Ани Петрова
12. Вечерен тоалет от копринена тафта и памук – колекция на Джанфранко Фере, пролет-лято 1999 г.
Фото: © Irving Solero / Steele, Valerie. Fashion, Italian Style. Yale University Press. New Haven and London. New York, 2003, p. 83.
13. Колекция на Джанфранко Фере, пролет-лято 2000 г.
Фото: © Maria Chandoha Valentino / Steele, Valerie. Fashion, Italian Style. Yale University Press. New Haven and London. New York, 2003, p. 83.
14. Руши Видинлиев – рекламно лице на “Джанфранко Фере” за България, 2005 г.
Фото: © Евгени Димитров за БУЛфото
15. и 16. Колекция на “Джанфранко Фере”, пролет-лято 2005 (показана 16 март 2005 г. в хотел “Хилтън” – София).
Фото: © Евгени Димитров за БУЛфото
17. Колекция на “Джанфранко Фере”, есен-зима 2005 – 2006 г.
Фото: © “Gianfranko Ferre”
18. Колекция на “Джанфранко Фере”, есен-зима 2006 – 2007 г.
Фото: © “Gianfranko Ferre”
19. и 20. Колекция на Томазо Акуилано и Роберто Римонди за “Джанфранко Фере”, есен-зима 2009 – 2010 г.
Photo: © Marcio Madeira за www.vogue.com