Името му е синоним на елегантност, опияняващи аромати и дизайнерски блясък от първите десетилетия на ХХ век. Жан Пату е сред плеядата прочути френски модни творци, който редом с Коко Шанел, Мадлен Вионе, Жак Дусе, Едуард Молиньо, Жана Ланвен, Аликс Гре, Кристобал Баленсиага, Кристиан Диор и др. формират устоите на френската висша мода и трасират пътя на такива талантливи техни следовници като Марк Боан и Мишел Гома, Карл Лагерфелд и Кристиян Лакроа, Жерар Пипар и Жан-Пол Готие. Кой всъщност е Жан Пату? Каква е неговата модна концепция? Успял ли и с какво да конкурира емблематичната мадмоазел Коко Шанел? Кои са неговите приноси към обогатяването и развитието на световния моден дизайн? И какво знаем за най-известните му клиентки?…
БИОГРАФИЧНИ АКЦЕНТИ
Жан Пату не живее дълго на този свят, но през петдесет и шестте си години на съществуване /роден е през 1880 и умира през 1936/ съумява да придаде на модата нова визия, ново усещане и да я приближи максимално до потребностите на жените за по-свободен и по-динамичен стил на живеене. Роден е в Нормандия и е неразделна част от традицията в рода си – и баща му, и чичо му се занимават с кожарство и кожухарство. Едва двадесет и седем годишен Жан Пату не прави изключетние и също подхваща утвърдилия се семеен бизнес – кожарството. По-нататък нещата се развиват с мълниеносна бързина: през 1912 година той открива във френската столица малко, но собствено шивашко ателие с името “Пари”, а след две години успява да продаде цялата си продукция на бизнесмен от САЩ. Този факт е симптоматичен, тъй като през следващите две десетилетия дизайнерът ще има много топли отношения с Америка, в частност с Холивуд и холивудските звезди и със стройните и красиви американски манекенки.
По време на Първата световна война служи и дори получава офицерски чин в Алжир, а след приключването на бойните действия възобновява дизайнерската си дейност. Това става през 1919 година, когато той отново е в своето ателие, което обаче е с променено име – “Жан Пату”. Дизайнерът започва да обръща все по-сериозно внимание на презентациите на своите колекции, като кулминация в това отношение бележат шестте американски манекенки, които той поканва в Париж през 1924 година, за да покажат най-новите му произведения. Едва ли във Франция по това време не е имало красиви момичета за модни ревюта и снимки, но на Пату му е било необходимо от една страна американско звучене с оглед на стратегическото му партньорство с Щатите, а от друга страна, не може да се отрече и обстоятелството, че той самият е харесвал по-високите, по-стройните модели, които с доста по-различен маниер и жестикулация демонстрирали новата мода – именно като манекенките, които той подбрал в Америка.
В края на 20-те и началото на 30-те години, независимо от световното влошаване на икономиката и пазарите, бизнесът на Жан Пату се развива, расте и процъфтява. Той управлява не само едноименната си модна къща в Париж, но и филиалите си във Венеция, Монте Карло и другаде. Допълнителна популярност и финансови успехи му носят прочутите ухания и лансирането на парфюмите “Amour Amour” (1925), “Joy” ( 1930 ), “Divine Folie” (1933), “Normandie” (1935 ) и др. Днес “Жан Пату” се сочи като най-големият потребител на жасмин – основната съставка в божествения парфюм “Joy”. Твърди се, че за получаването на 28, 35 грама от екстракта на “Joy” са необходими 10 600 цветчета от жасмин!
КЛИЕНТКИТЕ: АКТРИСИ, СПОРТНИ ЗВЕЗДИ И КРАЛИЦИ
Само за няколко години ателието на Пату се превръща в могъща модна къща, чийто клиентки стават прочутите актриси Пола Негри, Луиз Брукс, Констанс Бенет, Габи Морли, както и известната звезда на тенис корта Сюзън Ланлан. За нашумялата спортистка той измисля за пръв път късата бяла плисирана пола от коприна, както и друго – неотменно в наше време приспособление за тенисисти – лентата, с която те да придържат косите си. Историците свидетелстват, че появявайки се, облечена по този начин на турнира “Уимбълдън” /къса пола, бял пуловер без ръкави и оранжева лента на главата/ Сюзън Ланлан предизвикала истинска сензация и коментари, които продължили със седмици. Дрехи с марката “Жан Пату” започват да носят даже и кралиците на Испания и Румъния.
СТИЛ, КОНЦЕПЦИЯ И ЕСТЕТИКА
Стилът на Жан Пату е твърде опростен, изчистен и удобен. Неговият семпъл маниер обаче в никакъв случай не омаловажава излъчването за луксозна елегантност и за елегантен лукс, идващо от официалните му вечерни тоалети, от роклите за гранд премиери и за пищни приеми. Тези строго официални и тържествени облекла, изработени от креп жоржет, обсипани с перли и украсени с ефектни бродерии днес се намират в някои от най-прочутите музеи на модата и костюма. Редом с елегантните дамски костюми, рокли, палта и ансамбли, той създава и удивителни с точната си и прецизна линия шапки и прочие аксесоари. Известна е острата му конкуренция със знаменитата Коко Шанел – професионално противоборство, за което са изписани немалко страници. Жан Пату обаче още в началото на 20-те години се отказва от състезанието с мадмоазел Шанел и решава да се устреми към нова, незаета, а също така и непозната ниша – нишата на спортното, на удобното и на практичното облекло. В действителност той не остава в историята толкова със скъпите си вечерни рокли с богати апликации и виртуозна обработка, а със своите нововъведения особено в областта на спортната и практичната мода и банските костюми, които той прави твърде популярни. В немалко източници дизайнерът е сочен къто първосъздателят на световната спортна мода. Неговият творчески инстинкт и интуиция на откривател го карат да обърне в значителна степен гръб на официалното и специално предназначено за гала вечери и приеми облекло, за да даде предимство на всекидневната, спортната и функционалната дреха. Новата му концепция се вписва в промяната в ценностната система на хората през двадесетте години на миналия век. На мода в пряк и в преносен смисъл идват младежката фигура и спортният външен вид. Жените стават все по-модерни, динамични и еманципирани. За тях спортните занимания, начините на оползотворяване на отдиха и свободното време придобиват все по-голямо значение. Те, както впрочем и мъжете, не искат да се разделят с младежкия си чар. В помощ им идва спортният стил на живеене, физкултурните занимания, туризмът, водните игри и т.н. В хармония с това Жан Пату започва да лансира спортния маниер на обличане, в т.ч. тенис-модата и плажната мода. Култът към телесната красота и здравия слънчев загар процъфтява. Пату осъзнава това. Нещо повече – той е сред тези, които формират този култ и изпреварва с цели четири години Коко Шанел, започвайки да произвежда и продава плажен крем срещу изгаряне / за сведение първите бройки кремове против слънце “Жан Пату” се появяват през 1924 година, а “Шанел” едва през 1928 година /.
С какво друго Жан Пату остава в историята на висшата мода и на конфекцията? С това, че иползва като много актуален материал трикотажа, редом с креп жоржета, вълната, памука и коприната. Модният творец неизменно акцентува върху талията, като преди всичко държи тя да бъде на естественото й място и височина. Заедно с това, той осъзнава много добре значението на нейната промяна. В началото на своята кариера той е между първите дизайнери, които започват да създават и да лансират клоширани рокли с високи талии. В най-зрелия си период в края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век той отново дава предимство на вдигнатите талии, с което постига и оптическа илюзия за стройност на силуета и необикновена дължина на бедрата.
Специална заслуга на Жан Пату към световния дизайн е и отношението към марката и собственото име. Корпоративното и имиджовото “остойностяване” на името му започва от преименуването на ателието му и използването на собствения монограм, поставян върху облеклата, създадени от него като запазена марка. Този акт на дизайнера, редом с поведението на другите негови знаменити колеги допринася да се промени въобще отношението към тях и от обикновени шивачи бързо, бързо да започнат да бъдат титулувани като високо професионални “кутюристи”.
* * *
Творчеството му, както и цялостната му естетика показват, че големите дизайнери са големи, тъкмо защото съумяват да уловят духа на своето време и да предусетят посоката на човешките мотиви и желания. Жан Пату е пионер и новатор в удобното и спортно-практично облекло като част от цялостната ориентация на човечеството към по-практичния и по-природосъобразен стил на живеене, в който спортът и активните занимания в свободното време заемат сериозно място. Заедно с това той демонстрира необикновен талант във висшата мода, издържана в духа на класическата френска елегантност от първата половина на ХХ век. Неговите заслуги и приноси към динамиката на световния моден дизайн са неоспорими и незабравими.
Бележки:
В статията са използвани следните източници: Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003; О`Хара, Дж. Енциклопедия на модата. “Библиотека 48 “, С., 1995; Borge, J., Viasnoff, N. Archives de la mode. Editions Michele Trinckvel, 1995; Constantino, M. Fashions of a decade. The 1930s.London, 1991; Encyclopedie de la mode.Nathan.Paris,1989; Loschek, I. Mode im 20. Jahrhundert. Munchen,1990; Robes di soir 1850 – 1990. Palais Galliera, Musee de la Mode et du Costume. Paris, 1990
Снимки:
1. Модел на рокля за чай от Жан Пату, 1922
Фото: © Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003;
2. Вечерен тоалет от Жан Пату, 1922
Фото: © Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003;
3. Жан Пату заедно с шестте американски манекенки, поканени от него в Париж, 1924
Фото: © Borge, J., Viasnoff, N. Archives de la mode. Editions Michele Trinckvel, Milan, 1995
4. Три модела шапки, създадени от Жан Пату, 1926
Фото: © “Art, Gout, Beaute”, 1926 In: Loschek, I. Mode im 20. Jahrhundert. Munchen,1990;
5. Модел на Жан Пату, 1926
Фото: © Robes di soir 1850 – 1990. Palais Galliera, Musee de la Mode et du Costume. Paris, 1990
6. Вечерни ансамбли от Жан Пату, 1926
Фото: © Robes di soir 1850 – 1990. Palais Galliera, Musee de la Mode et du Costume. Paris, 1990
7. “Черно и бяло” – вечерна рокля от Жан Пату, 1927
Фото: © Robes di soir 1850 – 1990. Palais Galliera, Musee de la Mode et du Costume. Paris, 1990
8. Бански костюм от Жан Пату, 1928
Фото: © Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003;
9. Модел от Жан Пату, 1931
Фото: © Encyclopedie de la mode.Nathan.Paris,1989
10. Детайл от официална вечерна рокля от Жан Пату, 1931
Фото: © Robes di soir 1850 – 1990. Palais Galliera, Musee de la Mode et du Costume. Paris, 1990
11. Морски ансамбъл от Жан Пату, 1938
Фото: © Borge, J., Viasnoff, N. Archives de la mode. Editions Michele Trinckvel, Milan, 1995
12. Тоалет с шапка от Жан Пату, края на 30-те години на ХХ век
Фото: © Constantino, M. Fashions of a decade. The 1930s.London, 1991