Коя е Жана Ланвен? Има ли основателни причини стореното от нея във висшата мода винаги да се споменава с респект и професионално преклонение? С какво се отличава творчеството й и защо е сочена често сред най-големите създатели и реформатори на стила през двадесетото столетие? Толкова големи и безспорни ли са заслугите й към висшата мода и към рафинирането на външността на модерната жена, че е удостоена с наградите “Кавалер” и “Офицер” на Почетния легион?…
КАК СЕ СЪЗДАВА “СТИЛНАТА РОКЛЯ”?
Родена е през 1867 година в Бретан, Франция. След като усвоява шивашките умения и получава допълнителна квалификация като майстор-шапкар, тя открива последователно шапкарски и моден магазин в града на Сена – Париж. Модният й бизнес с шапките започва, когато е на двадесет и три години и е изпълнена със страст към красивите аксесоари, дрехи и допълнения. Вдъхновява се от заобикалящата я среда и от хората, с които общува. Логично това са най-близките й – по-младата й сестра и малката й дъщеричка. Шиейки за тях, Жана Ланвен постепенно привлича вниманието на другите жени и започва да получава поръчки и признание, които я окуражават и я правят все по-смела и решителна в търсенето на новата форма и в изграждането на новия силует. С годините модната стилистка разширява спектъра на своето изкуство, създавайки не само висша мода, но и конфекция, не единствено дрехи за деца, жени и мъже, но също така и аксесоари, мебели и парфюми.
Вдъхновението й основно идва от романтизма на осемнадесети век и от произведенията на великите художници от този период. Към този извор на идеи и впечатление трябва да се добавят пътуванията й в детството до Испания и възхищението, което будят у нея живописните гледки и традиционните декорации и орнаментации в испанския костюм.
Жана Ланвен се зарежда с емоции и образи от книгите, с които общува, музеите, които посещава, градините, в които отморява и вълнуващите пътешествия, които предприема. Но все пак централно е влиянието на изкуството и културата на осемнадесети век. Тя самата признава, че се е стремяла да стилизира живописта от това време и да я претвори в модата от началото на ХХ век. Не бива да се пропуска и фактът, че Ланвен е притежавала /това означава и изучавала/ респектираща колекция от рисунки, свързани с динамиката на костюма през ХІХ и началото на ХХ век. Архив, към който тя непрекъснато се връща, за да обогати своите творчески представи. Натрупаният личен професионален опит и историческото и културно въздействие на миналите епохи довеждат до създадения от нея модел на “стилната рокля”, който през 1914-1915 година я прави прочута. Вталената рокля и широката пола, наподобяваща малък скъсен кринолин, изобретени от Ланвен оказват несъмнено влияние – при това продължително – върху модата от първите десетилетия на ХХ век. Издиганата от дизайнерката в култ женственост се проектира върху голяма част от нейните творби. Тя украсява тоалетите си с панделки, цветя, набори и волани. Въвежда използването на успоредните шевове и отделя много внимание на нежните и красиви апликации.
Върху нейното изкуство се отразява също така екзотиката и феерията на Изтока, в частност на ориенталската култура и обичаи. В създаваните от нея произведения често се използват атлаз, брокат, сатен, коприна, копринен сатен, копринена тафта, шифон, метализирана дантела с органди и кадифе. Централен естетически пункт заема бродерията, поради което Ланвен се оборудва с цели три ателиета, в които чевръсто работят изкусни бродировачи. В различни периоди мотивите и сюжетите на нейните бродерии следват последователността на влиянията, под които тя попада – веднъж това е въздействието на испанската култура, а друг път – на естетическото наследство на ацтеките. Любопитен е маниерът на работа на дизайнерката. Тя избягва да рисува своите модели, а предпочита да дава устни указания и наставления на наети художници, или казано още – рисувачи, които изготвяли съответните скици, след което вече в ателиетата те се материализирали в прекрасни облекла. В средата на 20-те години на ХХ век Жана Ланвен осигурява работа на близо 80 жени в нейните двадесет и пет цеха.
ДЕТСКА И МЪЖКА ВИСША МОДА
Жана Ланвен е призната първосъздателка на детска и мъжка висша мода. През 1926 година тя открива първия бутик за мъжка висша мода в желанието си да представи тотални възможности на своите купувачи да пазаруват за цялото семейство. Далеч преди това обаче, тя се доказва като майсторка в създаването на уникални детски облекла. Нейната философия е, че за децата трябва да се твори така както и за възрастните – да не се правят икономии от материали, кройки и идеи. След като може да се създават уникални – скъпи и оригинални облекла за деца, защо да не се ушиват и дрехи висша мода за подрастващите? Пиететът си към децата и стила им на обличане Жана Ланвен изразява не само със своето изкуство, в което тази тема присъства неотлъчно. Тя избира за символ и лого на своята модна къща рисуваната алегория на свещенната двойка – майка и дъщеря. Стилизираната рисунка на тази класическа обич, направена от известен за времето си френски художник се превръща в емблема и запазен знак на модна къща “Ланвен”.
По принцип 20-те години на ХХ век бележат един от най-силните периоди в творчеството на дизайнерката. От една страна, тя доразвива своите идеи за женствената и чувствена мода, за специфичното място на бродерията и за единството на модното творчество по отношение на двата пола – по-късно този феномен ще бъде окачествен като “тотален дизайн”. Но има и още нещо, което не убягва от вниманието на нейните изследователи: общуването със съвременното френско и световно изкуство и своеобразното интегриране с него. Обстоятелство, което личи особено силно в главната роля, отделена на Жана Ланвен по време на внушителната изложба на декоративните изкуства в Париж през 1925 година, известна още като “Ар деко”. Тъкмо мадам Ланвен е била отговорна за интериорната концепция на т.нар. “Павилион на елегантността”, в който изложили своите творби шестдесет от най-известните френски стилисти от този период. Стилът “Ар деко” слага своя отпечатък и върху най-зрелите произведения на Жана Ланвен и по-специално върху начина на тяхното бродиране с перли. Свидетелство за професионализма и уникалността в почерка на дизайнерката откриваме във внушителното изследване “Вечерните рокли 1850 – 1990”, което пък се позовава на статия в “Газет дьо бон тон” /бр. 6 от 1924 – 1925 г./ . Там твърде фрагментарно е описа на рокля с перли на Жана Ланвен, като са посочени множеството качества на използваните перли. Намерена е “ разликата между различните видове перли, чиято изключителна лекота позволява на бродериите да се поклащат от красивата походка на дамата, цялата в злато – жълто злато, живо злато, старо злато до мед и всички нюанси на среброто, бяло сребро и потъмняло” до черно. “ Фините многоцветни перли, “Диамантените перли”, малките кристални парченца, обработени като диаманти са били също много използвани ” – четем в този авторитетен източник.
ЦВЕТОВЕТЕ И УХАНИЯТА НА ЖАНА ЛАНВЕН
Не са много онези прочути дизайнери, които остават в историята на модата и костюма не само със своите кройки и силуети, необикновени конструкции и оригинални материи, но и със специфичните си цветове. Каква е колористичната характеристика в творчеството на Ланвен? Редом с бялото, черното и сребристото, тя предпочита да използва в своите рокли, блузи и жакети тонове като вишнево червеното, бадемово зеленото, розово кафявото и лилаво червеното. Но цветът, с който винаги ще се асоциира името на дизайнерката със сигурност е синият нюансиран и приглушен тон, който става толкова известен, че получава етикет “Синьото на Ланвен”.Твърди се, че вдъхновение за него авторката получила от въздействащите багри на стъклописа.
Над двадесет са различните марки парфюми и други ароматни течности от модна къща “Ланвен”, създадени от първите десетилетия на ХХ век до първите години на ХХІ век. Върху уханията, лансирани от Жана Ланвен и нейните приемници в едноименната модна къща рефлектират тънката й чувствителност, нежността, красотата, майчинството, женствеността и финеса – ключови думи за душевността и характера на самата дизайнерка. Един от първите й парфюми – “ Arpege ” е създаден от Ланвен през 1927 година като подарък за рожденния ден на нейната дъщеря, която тя обича особено силно. Сред останалите аромати могат да се откроят : 1925 – My Sin; 1928 – Arpege Eau Delicieuse; 1928 – L’Ame Perdue (W); 1928 – Petales Froisses (W); 1931 – Scandale (W); 1932 – Rumeur (W); 1933 – Monsieur Lanvin; 1933 – Eau de Lanvin (M); 1937 – Pretexte (W); 1964 – Vetyver; 1965 – Crescendo (W); 1969 – Chiaro; 1971 – Via Lanvin (W);1979 – Lanvin l’ homme;1981 – Lanvin for Mem; 1983 – Clair de Jour (W); 1997 – Lanvin (W); 2000 – Oxygene (W); 2001 – Oxygene (homme); 2002 – Eclat d’Arpege (W); 2003 – Vetiver (M).
МОДНАТА КЪЩА ПРЕЗ ДЕСЕТИЛЕТИЯТА
Въпросът за наследството и приемствеността е ключов въпрос за всяка модна къща, придобила слава и висока репутация. Какво се случва с “Ланвен” след като през 1946 година умира нейната създателка? Смъртта на Жана Ланвен съвпада с възраждането на висшата мода след втората световна война. Става ясно, че стилът на голямата кутюристка е изпреварил с десетилетия развитието на модата по света и се родее с лансирания през 1947 година от Кристиан Диор стил “ню лук”. Ролята на шефка и лидерка на “Ланвен” поема дъщеря й – Мари Бланш, която управлява до самата си смърт през 1958 година, стремейки се да запази изискаността, романтиката и женствеността в почерка на колекциите. За това по-късно допринася и известният испански дизайнер Антонио Кастильо, който вече е натрупал сериозен опит при “Пакен”, “Пиге” и “Елизабет Ардан”. Той става главен дизайнер на “Ланвен” през 1950 година и в продължение на дванадесет години държи високо “летвата” на професионализма във висшата мода. След неговото напускане постът на водещ художник заема белгийският дизайнер Жюл Франсоа Краей, а след него – през 1982 година представителката на третото поколение на Жана Ланвен – Марил Ланвен.
През 90-те години на ХХ век в модната къща реализират таланта и гениалността си такива светила на съвременния дизайн като Клод Монтана и – макар и за кратко време дори Джорджо Армани. Това се случва след като собственик на “Ланвен” става козметичния гигант “Л`Ореал” през 1990 година. Единадесет години по-късно собствеността върху къщата отново се променя и тя вече е притежание на тайванската инвеститорска групировка “Шау Лан Ванг”, която назначава за главен дизайнер на “Ланвен” Албер Елбаз. Преди него за по няколко години или няколко сезона като дизайнери на модната къща са се изявявали Доминик Морлоти, Кристина Ортиз и Осимар Версолато. През 2005 година към творческия екип на „Ланвен” се присъединява Лукас Осендрийвер, който поема дизайна на мъжката линия.
* * *
Когато се търсят обобщаващите думи за творческото и естетическото наследство на прочутата Жана Ланвен неизбежно се появяват ключови думи като “носителка на непреходната елегантност” или пък “законодателка на перлените бродерии”. Към тези квалификации могат да се добавят и още: пионерската роля на дизайнерката по отношение на качеството и прецизността на детската мода, акцентът върху мъжките уникални облекла, както и желанието й да интегрира дизайна и да създаде единна концепция за стила, в т.ч. и чрез мебели и допълнения. Но това, с което Ланвен като цяло динамизира и обогатява световната висша мода в зората на нейното утвърждаване е талантът й да съединява миналото и настоящето, да се вдъхновява от шедьоврите на изобразителното изкуство и вековното развитие на костюма, от древните и екзотични култури, както и инстинктивният й усет към класическата елегантност и женственост .
_________
Бележки:
(1) За живота и творчеството на Жана Ланвен вж. по-подробно: Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003; О`Хара, Дж. Енциклопедия на модата. “Библиотека 48 “, С., 1995; Constantino , M . Fashions of a decade . The 1930s. B.T. Batsford – London , 1991 ; Herald, J. Fashions of a decade. The 1920s. B.T. Batsford – London , 1991; Loschek,I.Mode im 20.Jahrhundert.Eine Kulturgeschichte unserer Zeit . Munchen,1990; O’Hara, G. The Encyclopaedia Of Fashion. London , 1986; Peacock, J. 20 th Century Fashion. London, 1993; Robes du soir : 27 juin-28 octobre 1990, Palais Galliera, Musee de la mode et du costume Paris – Musees : ADAGP,SPADEM . Paris, 1990; “Vogue” – Internet ; Yarwood, D. The Encyclopaediea Of World Costume. London , 1988 и др. .
Снимки:
1. Жана Ланвен, 1920.
Фото: © Nadar; Еncyclopedie de la mode Nathan. Paris – France , 1989.
2. Ансамбъл за майка и дъщеря – началото на ХХ век.
Илюстрация © Andre Marty за “La Gazette du bon ton”
3 . Модел на Жана Ланвен – 1917.
Рисунка: Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.
Москва, 2003.
4. Тоалет на Жана Ланвен от бял сатен с бродерия от сребро и кристал – 1919.
Рисунка : Yarwood, D. The Encyclopaediea Of World Costume. London , 1988
5 . Модел на Жана Ланвен – 19 24 .
Рисунка : Peacock. J. 20 th-century Fashion.London, 1993 .
6 . Вечерно облекло от Жана Ланвен, изработено от тежък копринен сатен с ниска драперерия откъм гърба – 1924.
Рисунка: Herald, J. Fashions of a decade. The 1920s. B.T. Batsford – London , 1991
7 . Вечерно облекло и копринена пижама от Жана Ланвен – 1924.
Рисунка: Herald, J. Fashions of a decade. The 1920s. B.T. Batsford – London , 1991
8. Модели на Жана Ланвен – 1926.
Рисунка: Loschek,I.Mode im 20.Jahrhundert.Eine Kulturgeschichte unserer Zeit . Munchen ,1990.
9. Дневни и вечерни модели на Жана Ланвен – 1931.
Рисунка: Loschek , I . Mode im 20. Jahrhundert . Eine Kulturgeschichte unserer Zeit . Munchen ,1990.
10. Модел на Жана Ланвен – 1931.
Илюстрация : Stegemayer , A . Who ’ s Who in Fashion . Third edition. Capital Cities Media, Inc. USA , 1996 .
11 . Вечерен тоалет от Жана Ланвен – 1931.
Фото: © Steichen, Vogue, janvier 1931.
12 . Класическа вечерна рокля без гръб от Жана Ланвен – 30-те години на ХХ век
Рисунка: Constantino, M. Fashions of a decade. The 1930s. B . T . Batsford – London , 1991 .
13. Версията на Жана Ланвен за стила “ню лук” – втората половина на 40-те години на ХХ век.
Рисунка: О`Хара, Дж. Енциклопедия на модата. “Библиотека 48 “, С., 1995.
14. Модел на Жана Ланвен – втората половина на 40-те години на ХХ век.
Рисунка: O’Hara, G. The Encyclopaedia Of Fashion. London , 1986.
15. Модел на Жана Ланвен – втората половина на 40-те години на ХХ век
Илюстрация: “Femina”, 1947 .
16. Модели прет-а-порте на Албер Елбаз за „Ланвен”, пролет-лято 2011 г.
Фото: © 2010 I want – I got
17. Модели прет-а-порте на Албер Елбаз за „Ланвен”, пролет-лято 2011 г.
Фото: © 2010 I want – I got
1 8 . Модели на Лукас Осендрийвер за „Ланвен”, пролет-лято 2011 г.
Фото: © Интернет
19. Модели на Лукас Осендрийвер за „Ланвен”, пролет-лято 2011 г.
Фото: © Интернет