По дрехите ще го познаете. Като че ли няма по-тайнствен и същевременно по- категорично откровен дизайнер от белгиеца Мартин Маржиела- дизайнерът „без лице”.
Първи насоки в света на визуалната култура и в частност, на модния дизайн, той получава в Академията за изкуства в Антверпен, Белгия. Други фактори, оказващи влияние върху професионалното ориентиране и осъществяване на дизайнерския му талант са т. нар. „Японска школа” и по-конкретно се визират изявените с концептуалната си различност дизайнери като Исей Мияке, Йожи Ямамото и Рей Кавакубо, както и школата „Жан Пол Готие”. Мартин Маржиела има възможността да асистира на ужасното дете на френската мода и именно тази творческа колаборация го подготвя за самостоятелната му дизайнерска кариера. Съвършено новата концепция за моден дизайн на японците Мияке, Ямамото и Кавакубо в смисъла на деконструктуриране и трансформиране на дрехата, импортиране на непривични за облекла и аксесоари материали, новаторство в погледа към и употребата на нещо старо импонира на възприятията му за визуално проявление на творческата идея. И това е така, тъй като Маржиела счита за затрашаваща тенденциата на постоянно заливане на пазарите с нови и нови облекла и аксесоари. Като че ли всичко вече се е „изтъркало” и все по-трудно предствителите на съвременната официална мода могат да впечатлят с нещо иновативно , затова той търси изтърканото, овехтялото, забравеното в гардероба или на другия край на света, за да преобразува енергията му посредством нова конструкция, нова употреба и с това да му вдъхне нов живот на принципа на енергията, която не се губи, а само променя своето проявление и именно в това направление той показва завидни способности.
Сътворяваните от него облекла и аксесоари съблазняват с различност, която дистанцира и възхищава, привидна несвързаност, която погледната в детайли носи белезите на съвършен идеен подход и изработка. Създава се впечатление, че нищо не е такова каквото трябва да бъде или там, където би следвало да се появи, но именно тук гениалният творчески поглед на Маржиела конструира модела на невъзможното, което става възможно и приемливо.
Творческият му усет успява да улови ценното и истинното в забравеното старо и да го възкреси посредством призмата на декоструктивистичното мислене и творене. Облеклата и аксесоарите му увличат в спомени за изгубената невинност на отминалите времена, провокират емоции и копнежи и дават възможност да приемеш предизвикателството на миналото, на вече отдавна казаното, което не може да бъде заличено. Навярно съвсем уместна е тази ретроспективна препратка към всичко, което сме оставили зад гърба си, защото това, че то е там категорично не означава,че не продължава да живее в нас и тук оптимизмът и силата в творчеството на белгиеца ни дава кураж да се срещнем с истината за нас, за това, което e било и без страх да погледнем в бъдещето. Във времена на изгубваща се личностна идентичност чрез именно такива „парчета” на изкуството разкодираме диалектиката на съществуващото и намираме изначалието на всичко, което ни обкръжава. Тезата, внедрена в изграждата артикулите материя е : Оригиналното е новаторското, а не просто новото. И тя противостои на застрашаващите истинността , ценността и личностното присъствие масовизация и обграждане с ненужни предмети- дрехи, аксесоари и обувки.
Мартин Маржиела конструира дрехи от много и разнообразни материали или суровини, чието първоначално предназначение често е за еднократна употреба- опаковъчни материали, наелонови торбички и др. Разрязва дрехите по нетипичен начин, разкроява ги, за да конструира привлекателния образ на бъдещото, идващо от миналото. Като един от ярките представители на постмодернистичния стил, се стреми да създаде концептуална мода, която да е безалтернативно средство за идентификация на личността. Привидната небрежност, с която са създадени дрехите, не е белег за нехайство, тя е концептуална и с това гениална.
Често за разкодиране смисъла, заложен във визуалните прояви с концептуален характер, е възприето да се мисли като за откровение, достъпно само за просветените или тези, които могат да разчетат символите, да стигнат до времепространствената локация, към която ни води препратката на този вид изкуство. В интервю с модна къща Мартин Маржиела, френският журналист и блогър Филеп Мортуери успява да сведе диалога до точно това откровение, което дава отговори на всичко, което на пръв поглед в творчеството на Маржиела изглежда неразбираемо или лишено от смисъл .
Предлагаме на вашето внимание едно емблематично и проникващо в дълбочина интервю на френския журналист и блогър Филеп Мортуъри(Filep Motwary) за Un Nouveau Ideal с допълнения към него, поместени в A blog curated by Maison Martin Margiela. Изразяваме своята благодарност на Un Nouveau Ideal и A blog curated by Maison Martin Margiela.
Автор на встъпителната бележка и превод на интервюто: Камелия Димова
Интервю на Филеп Мортуъри за Un Nouveau Ideal по повод навършване на 20 години от създаването на модна къща Мартин Маржиела (Maison Martin Margiela)
Филеп Мотуъри: 20 години Мартин Маржиела . Каква беше целта на къщата в самото начало, при създаването й, и как тя се промени в сравнение към настоящия момент?
Модна къща Мартин Маржиела: Виждаме работата си като предложение да носиш това, което импонира на усещането ти във всеки един момент.
ФМ: Колко трудно беше за белгийски бранд да пробие в парижката буржоазия, като се има в предвид, че героинята на Маржиела далеч не е буржоа?
МММ: В началото бяхме Мартин и Джени (Jenny Meirens беше съосновател на МММ), стартиращи компания в Париж. В последствие екипът започна да се разраства с развитието на самата компания. Днес екипът на модна къща Мартин Маржиела (Maison Martin Margiela) наброява повече от 70 човека от 19 националности само в парижката централа. Правили това МММ белгийска марка?
ФМ: През последните 10 години роклите на Мартин Маржиела еволюираха до нещо повече от дрехи готови за носене. Какво насърчи екипа да завладява висшата мода, мъжкото облекло и обектите на дизайна.
МММ: Оставяме интерпретациите за собствената ни работа за останалите. Колкото до висшата мода, винаги сме показвали ръчно изработени облекла като част от занаятчийската колекция, където преработваме и трансформираме винтидж облекла от различни епохи в уникални неща, така че да са достъпни за клиентите ни по целия свят. Определено не трябва да бъдат възприемани като висша мода в смисъла, който днес се влага в нея- нашата занаятчийска продукция поддържа определени умения, свързани с ръчната изработка на индивидуалните облекла, които са били живи в продължение на векове и които трудно се опазват при наличието днес на промишлени методи за създаване на облекла.
През годините, когато компанията се развиваше, всички последващи колекции естествено идваха като допълнение към първоначалните оригинали.
ФМ: През ранните години брандът Маржиела бе рядко визуализиран върху продуктите в сравнение със сега. Бихте ли анализирали трансформацията, както и важността на авторското иницилизиране.
МММ: Четирите бели бода се появяваха само на облеклата без подплата. Те бяха разработени така, реалистично и идеалистично, че да предложат на тези, които за първи път се срещат с тях възможността да реагират на формата и енергията им, а не просто на брандът, изразен под формата на етикет. Това, което повечето считат за наше лого- четирите бели бода отзад и белият пришит отвътре етикет- всъщност имаха противоположно предназначение, а именно: Означаваше,че трябва да бъдат отрязани от облеклото, така че то да няма етикет или лого! Почти нищо не се е променило с изключение на това, че преди етикетът беше чисто бял, но със създаването на нови колекции добавяхме числа и закръгляхме коректното, означаващо поредността на колекцията.
ФМ: Защо екипът на Маржиела е облечен в бяло, както и защо всичко останало в бутика е също бяло?
МММ: Първоначалната идея: Единство! Израз на синергичността в екипа. Препратка към работат в ателие от миналото, към така наречените блузи „монтаж”, носени от моделите преди да облекат моднта дреха. Допълнително преимущество: Бързо разпознаване измежду навалицата по време на модно шоу. Подхождаме към бялото като към начин да изразим нашата формация като екип, като засвидетелстване на избор, избор на изразяване, бил той наш или на тези , които предпочитат да носят дрехите, предлагани от нас.
ФМ: Каква е философията на Мaison Мartin Мargiela бутик?
МММ: Да представя по най- подходящият начин духа на нашата работа и дом. Желаем нашите бутици да създават усещане за интимност, спокойствие,лекота и да са насърчаващи и стимулиращи. Искаме всеки, който посещава нашите магазини да се чувства уютно, така както и ние самите. Въпреки, че всички помещения, обитавани от от модната къща (Maison) споделят сходна тематика, няма две еднакви по форма и декорация. Положено е изключително старание, за да бъде запазена уникалната архитектура, обвързана с първоначалното предназначение на всяка една сграда, в която се помещаваме. Атмосферата на всеки магазин, адаптиран и декориран от Maison Martin Margielа , се оповава на ползотворната и иконографска употреба на бялото- в обзавеждането; при предметите, платовете и текстурите, старото и новото- типично за сградата в Париж, където се помещава седалището на модна къща Мартин Маржиела- бивше училище по индустриален дизайн.
Мебели и архитектурни елементи, спасени от магазини и къщи по цял свят, са съсредотечени тук, за да изградят пространство за личностното присъствие и разгръщане.
ФМ: Занаятчийската колекция доведе до нова глава в модата, каква е изначалната идея, на която се основава?
МММ: Линия „0”<<Artisenal>> е колекция за мъже и жени. Още от самото начало в 1988г. , Мартин Маржиела е събирал използвани вече облекла и аксесоари от цял свят, както и такива, които са били чисто нови, като е считал че може да им се даде нов живот и същевременно да се запазят и откроят следите от времето, когато са били създадени. Подход , който напомня за един от основните креативни замисли на модната къща. Всяко облекло е преработено изцяло на ръка в ателието ни в Париж.
Комплексността и специфичността на всяка стъпка от подобен творчески процес на трансформиране неизменно лимитира количеството на произвежданите артикули. Индивидуалността на материалите, използвани за създаването на всяка една дреха, гарантира, че всяка е толкова уникална, колкото и самите материали. Етикетът , наименован „0”, е зашит, релефиран или щампован, съобразно материята, използвана за създаване на кокретната дреха или аксесоар.
ФМ: От какво значение е за МММ да изгражда и поддържа връзка с клиентите си, като се има предвид,че самата модна къща е мистериозна?
МММ: Решаващо! Надяваме се,че те са убедени в това, че могат напълно да се слеят с дрехата в едно и да бъдат щастливи от носенето й, както и че облеклото може да отговори на нуждите и емоциите на всеки един от тях, което би било красиво. Късметлии сме да имема достатъчно широка, обхватна група от мъже и жени, които предпочитат нашите облекла. Нашата отправна точка винаги е била да отделяме конкретно внимание при създаването на облекла, които да задоволяват вкусовете на възможно по- голяма част от жените и мъжете. Имаме късмет и с това, че много хора от различни възрасти, с различни социални роли, произход и телосложения са последователи на работата ни! За нас женствеността е всеобхватна и не се ограничава до един образец за тяло или нагласа. От самото начало нашите модни представяния са отразявали точно тази реалност, въплътена в колекциите, в това, че винаги сме избирали да представим линиите си с помоща на жени от различни възрасти и с разнообразни житейски истории и опит. Щастливи сме,че тази наша философия рефлектира и върху хора, които носят нашите облекла.
ФМ: До каква степен Мaison Мartin Мargiela е свързана с изкуството?
МММ: Предпочитаме да не интерпретираме собствената си дейност и продуктът от нея, оставяме другите да го сторят. Всички ние имаме работа, която обичаме, но вероятно за съжаление като екип не сме в особена връзка със света на Изкуството.
Модата е занаят, технически ноухау, но не и изкуство. Всяка прослойка намира израз на креативността си, макар и през различни канали и процеси.
ФМ: Що се отнася до Париж, той излъчва своя платформа. Защо градът на светлината е асоцииран преди всичко като модерен?
МММ: Към този момент поради инерцията, която градът е натрупал през годините. Инерция, която черпи от креативността и тези, които са привлечени в самото й ядро. По същество Париж не се отличава особено от всички останали чудесни градове , представата за които е изградена от личностностното присъствие и проява- градове на личността. Духа на Париж е в голяма степен сходен на този на Ню Йорк, Лондон и прочее. Като цяло всико се дължи на брандирането, маркировката му е като на град , обхващащ повече индивидуални творчески изразявания. Както и тези, които са склонни да страртират в модния бранш и да започнат да се показват тук, поради причината,че градът е притегателен център за модните професионалисти от цял свят вече в продължение на години(това също е инерция!).
ФМ: Днес е разцвета на псевдо модата, много дизайнери се акредитират без дори да го заслужават. Много лица изгряват и залязват със скоростта на едно примигване… Всичко се случва толкова бързо… Какво е необходимо за една модна къща, за да остане начело в такива времена?
МММ: Кураж и интуиция.
ФМ: Мaison Мartin Мargiela е продукт на екипна работа. Колко лесно член се асоциира в екипа и съответно в каква степен би се затруднил да я напусне?
МММ: Предполагаме толкова лесно и/или трудно, както в който и да е друг екип. По- обобщаващо, в Парижката ни централа има към 70 човека. Често правим съпоставка на нашата работа с процеса на изграждане на стена: когато всеки носи камък, в крайна сметка стената се построява. И е необходимо всеки да носи камък, всеки да е съпричастен към общото дело, в противен случай стената се разрушава. Всеки има своята роля в екипа, и нещо повече, всеки има право на глас … Това е една от причините, поради които Мартин никога не се е появявал пред публика, тъй като както всички ние знаем, ако беше го направил, светлината щеше да бъде насочена към него, а без него във фокуса на внимание, посланието би било различно: Работата е продукт на сътрудничеството в екипа, а не просто на една самостоятелна личност.
ФМ: Кое ви вдъхновява най-много?
МММ: Наше основно двъхновение винаги са били крайностите и промените в ежедневния живот. Нашето единствено предложение е да се носи това, което искаме да създадем, презентация на начина, по който виждаме нещата в даден момент. Като екип споделяме толкова много и различни интереси и източници на вдъхновение, те са толкова много и разнообразни, че би било трудно да ги изброя. Често е трудно да изразиш количествено за или да опишеш вдъхновението. Вдъхновението е по-скоро резултат от взаимното проникване и уравновесяване на всички тях, отколкото продукт на дейно решение. Всеки член на екипа се стреми да проучи собсвените си музи, били те визуални или не. Такова стимулиране и диалог със самия себе си е от важно значение за всеки от нас.
ФМ: Какви са нравствените принципи на Мaison Мartin Мargiela?
МММ: Тези понятия не са част от нашия речник.
ФМ: Мaison Мartin Мargiela страда от липсата на самостоятелно излагане. Да отдаваме това на проява на скромност или не, и защо къщата е забулена в сянка и се крие от светлината на прожекторите?
МММ: Дори и хората да си мислят, че ние не си комуникираме, ние усещаме,че все пак това се случва. Но ние при никакви условия не използваме каквато и да е снимка на дизайнера, за да промотираме работата си. Как изглежда нашия дизайнер за нас има малко или никакво отношение към работния процес. Предпочитаме хората да реагират на облеклата чрез собствените си вкусове и личен стил, а не посредством съзададеното от пресата впечатление за личността или екипът. За разлика от актьорите и певците, ние нямаме нужда от физическa проява, за да изразим работата си.
ФМ: Какво е модерно?
МММ: Нарочено понятие, което се превърна в безмислено…
ФМ: Какво постигна Мaison Мartin Мargiela за тези 20 години съществуване?
МММ: Вие сте в по-добра позиция да отговорите на този въпрос, отколкото ние.
ФМ: Модната къща би ли имала желание отново да работи в сътрудничество така, както с Хермес (HERMES)?
МММ: Подобна колаборация беше личен проект на Мартин Маржиела, не на Мaison Мartin Маrgiela.
ФМ: Каква е разликата межу клиентите ви жени и мъже?
МММ: Полът!
ФМ: По какъв начин сексът се прокрадва с колекциите ви?
МММ: Другите трябда да го интерпретират.
ФМ: Драматично ли се отрази финансовата криза на МММ, както на останалата част от света?
МММ: Не.
ФМ: Какъв е най-ценният момент в историята на модата и защо?
МММ: По-често ние сме по-близо до собствената си работа и е истински невъзможно да определим как и защо, и особено след като опитът ни подсказва, да предвидим по какъв начин ще рефлектира върху тези, който се сблъскват с нея. Това е в пълна сила както за тези, който се сблъскват с дадено облекло в магазин, така и за тези , които за професионалистите в нашата област, при посещение на модно шоу.
ФМ: Какво е модерно?
МММ: Нарочено понятие, което се превърна в безмислено…
ФМ: Какво е старо?
МММ: Сградата, където се помещава седалището ни.
ФМ: Как ще бъде Мaison Мartin Мargiela на своята 30-годишнина?
МММ: Нека да говорим за това отново през 2018г.
ФМ: Последна дума за секса.
МММ: Сексът е добър.
Традиционно модна къща „Мартин Маржиела” оставя интерпретацията на собствената си работа за останалите. Облеклата от последната колекция за жени есен 2012г. на Маржиела е предназначена за всеки, който може да се идентифицира със съответното облекло и да се го приема за естествено допълнение към ежедневния си стил на личностно изразяване и живот.
Колкото разнолика може да бъде една жена, толкова и различни определения могат да бъдат дадени за колекцията му. Със сигурност тя е деконструктивно концептуална и белезите за това са: прорезите по дрехите на нетипични места, които се откриват пред очите в момента, когато погледът вече отделя вниманието си от конкретния обект, за да го пренасочи към следващия. С този си подход Маржиела ни връща в отминалото, за да ни даде нов ракурс на отправяне в бъдещето.
Провокацията на прорезите, препратките към стрийт модата , пуловери с високи яки, прикриващи почти изцяло лицето, палта с новаторска конструкция, обвиващи като в пашкул тялото и лицето, поставеният силен акцент върху ръцете с прикачени към тялото ръкави от велур или кожа са само част от детайлите, които изграждат концептуалният образ на Маржиела за облекла, в които всеки може да открие нещо за себе си.
Сглобената асиметрична структура, нарязаният плат от кимоно, изключително актуалната стрийт стайл тенденция на съчетаване на късо кожено яке с дълга плесирана пола, която тук е преформулирана посредством отрязано парче от полата, провокират емоции, както и интенции за една по-уверена крачка напред.
Снимки:
1. Модел от колекция есен 2012г. на Maison Martin Margiela, дефилира Chiharu Okunugi(NATHALIE)
© Фото: style.com
2. Модел от колекция есен 2012г. на Maison Martin Margiela, дефилира Diana Dondoe(IMG)
© Фото: style.com
3. Модел от колекция пролет 2012г. на Maison Martin Margiela, дефилира Karolijn Zomer(IMG)
© Фото: style.com
4. Модел от колекция пролет 2012г. на Maison Martin Margiela, дефилира Katia Selinger(NEXT)
© Фото: style.com
5. Модел от колекция пролет 2012г. на Maison Martin Margiela, дефилира Ewelina Kruszewska (WOMEN)
© Фото: style.com
6. Модел от колекция пролет 2012г. на Maison Martin Margiela, дефилира Larissa Hoffman(VIVA)
© Фото: style.com
Източници: © 2010 Un Nouveau Ideal, Filep Motwary
© 2010 A blog curated by Maison Martin Margiela