Майкъл Корс е сред най-известните и проспериращи американски дизайнери представители на минимализма. Роден е на 9 август 1959 година в Лонг Айлънд, Ню Йорк и истинското му име е Карл Андерсън Джуниър. Дипломира се като дизайнер в Института за модни технологии в Ню Йорк (1977). Между 1977 и 1980 години работи като асистент по продажби и директор на бутика на “Лотбар”. Основава своя собствена линия дамско спортно облекло през 1981 година, а девет години по-късно лансира и мъжка мода. От 1990 година е дизайнер на модна къща "Ерреуно". Дизайнер е на прочутата френска модна къща “Селин” (1997 – 2003). Създател на множество популярни парфюми и аксесоари “Майкъл Корс”, линията обувки “Корс” от Майкъл Корс, колани, чанти и много други. Носител е на голямата награда "Дюпон – американски оригинал" (1983), както и на наградата на Съвета на модните дизайнери в Америка (2003) за черните кожени палта и кашмирените му пуловери с фигурални мотиви (1) .
АРБИТЪР В „PROJECT RUNWAY“
Особена популярност Майкъл Корс придобива със своята изява като арбитър на известното риалити шоу „Project Runway“, където му партнира дизайнерката Нина Гарсия, а водеща е топманекенката Хайди Клум. Благодарение на тази програма, излъчвана по време на седмицата на модата в Ню Йорк през 2010 година мнозина талантливи млади дизайнери получават възможността да влязат в бранша с подобаващо самочувствие.
Със сигурност Майкъл Корс е една от гордостите на модна Америка. Дизайнерът е доказал качествата си както пред клиентелата в САЩ, така и сред купувачите в Европа, а и в други континенти. Стилът му е семпъл и заедно с това луксозен; едновременно комфортен и женствен. Определян от редица експерти като минималист и един от водачите на американския минимализъм, той отделя изключително внимание на линията на дрехите – на нейната чистота и прецизност и подхожда твърде интелигентно при конструирането на облеклото, при подбора на материалите и цветовете. Обогатява много представите на американците за удобно и практично мъжко облекло като жъне фурор с бархетните си панталони и кашмирени пуловери. Кое го вдъхновява? Много често самия живот – с разнообразните си ситуациии, както и игралните филми или пък творчеството на някои от иконите на световния и американския стил, като Коко Шанел, Холстън и особено Клеър Маккардел, живяла и творила между 1905 и 1958 година. По адрес на нейните произведения Майкъл Корс твърди: “Те са вечни. Освен това, тя е първата дизайнерка, която не взаимства от парижката мода, а се вдъхновява от реалните потребности на американската жена” (2). Фаворизираните от дизайнера материи са фината вълна, памукът, коприната, кожата, кашмирът, стречът, промазаните тъкани и др. Плетивата заемат специално място в неговите колекции.
ЕСТЕТИКА И ФИЛОСОФИЯ
Във възгледите си за модата и за съвременния стил дизайнерът се придържа към обичайните за американския стил правила – удобство, лукс, комфорт, сексапил, спортен дух и приземена линия. Той смело прехвърля елементи от мъжкия гардероб в женския, както и постига свой оригинален модел за мъжкото облекло, което е и минималистично, и мъжествено. Особено е мнението му за фините и слаби фигури на мъжете, както и за т.нар. “мъжка анорексия”. Без да изпада в крайности, модният творец успява подобаващо да открои чрез дрехите двата пола, като негов водещ мотив – редом с изисканата и полуспортна кройка, е качеството и перфектната линия. Той уважава желанието на жените да подбират отделни елементи на облеклото си, да ги комбинират, реновират и хитроумно да съчетават части и допълнения на дрехите.
Самият Корс е на мнение, че: “Търговците се прицелват в идеята, че обикновено жената не пазарува за обновяване на гардероба си наведнъж. Тя си търси една или две дрехи, които биха „съживили” всички останали. И тук идва ред на кожата – велур, за моментите, когато тя е в свежо настроение, гладка кожа, когато се чувства по-агресивна” (3). Съветите му към фенове и купувачи съдържат призиви за по-младежки маниер на обличане, за търсене на по-конкретни знаци във външността и залагането на силни кодове за идентифициране на нагласи, възраст и сексуалност. Нека да се вслушаме в тези съвети, излагани пред медиите заедно: “Харчете парите си за палта. Това е вашето решително “Здравей”, отправено към света… Всеки изпитва потребност да свали костюма и ризата и да облече на тяхно място пуловер. Така ставаш по-млад поне с десет години. Наистина трябва да започнете да се вглеждате в триизмерното огледало, когато си купувате панталони. Жените се вторачват с широко отворени очи в задника ви, така че, май е време и вие самите да обърнете внимание на задните си части” (4).
Ведрото настроение, младежкият дух и завършената индивидуалност в творчеството на дизайнера привличат вниманието на много известни негови клиентки – публични личности и звезди като Мишел Обама, Барбара Стрейзънд, Шарън Стоун, Гуинет Полтроу, Ан Хечи, Катрин-Зита Джоунс, Дженифър Лопес и др. В личен план е верен и последователен на нестандартната си нагласа. Именно за това през 2011 година той сключва брак с Ланс Ле Пер – негов приятел от дълги години.
* * *
Имах удоволствието да присъствам на ревю на Майкъл Корс по време на Седмицата на модата “Севънт он сикст” в Манхатън, Ню Йорк на 14 февруари 2001 година. Тогава той показа своята колекция есен-зима 2001-2002 година пред отбрана и многобройна публика. Какво бе характерно за тази мода? Върху какви силуети, материи и цветове акцентираше дизайнерът? Самият Майкъл Корс определя колекцията си като “шикозен кънтри стил” или като “луксозно и живо превъплъщение на шикозното облекло за езда”. Значителна част от облеклата бяха решени в силуети, заимствани от жокеите. Прилепналите по тялото бричове и геометризираните пуловери придават спортен дух и излъчване на състезателна страст, типична за конните ездачи.
Критиците от медиите и по-специално от уеб-страницата на Севънт он Сикст останаха силно впечатлени от “дългите бели сака с разнообразни ярки цветове по краищата им, както и от сериите от дамски блузи от камилска вълна, украсени с кантове, забележителните плетени вълнени сака и жилетки, разкошните фини палта от норка, превъзходния начин, по който бяха използвани жерсето и кожените катарами”. Доминиращите тъкани са стреч, памук, кашмир, мерино, кожа, коприна, жерсе и вълна. Многобройната колекция на Майкъл Корс – за сведение тя съдържа 85 облекла – символизира една твърде устойчива тенденция сред голяма част от зрелите дизайнери: да се проектират и лансират дрехи, които следват изискванията за удобство и практичност, за целесъобразност в динамичния стил на живеене и заедно с това се стремят да отговарят на новите критерии за висока технологичност в изработката на облекла и допълнения, за използването на нови, изключително качествени материали. Те миксират – и тук Майкъл Корс не прави изключение – класиката и лукса, официалното и всекидневното, спортното и изисканото.
ДРУГИТЕ ЗА НЕГО
Уди Хохсвендер (моден експерт) : “ Господин Корс е доказателство, че да си семпъл не винаги означава да си нищо “ (5)
* * *
Робърт Бърк (представител на бутика “Бергдорф Гудман”) : “Майкъл създава спортни облекла и те са перфектни. Това са най-добрите анораци, най-доброто каки. Те са американска класика, дори са него повече. Сега не е моментът да се създава закачлива мода. Хората искат истински, практични дрехи” (6)
* * *
Ан Хечи (кинозвезда) : „Мисля, че шоуто беше феноменално. Посланията в колекцията на Майкъл Корс са за повече елегантност, класика, сексапил и комфорт. Като форма дрехите му са много изчистени. Божествени са! Дори в момента съм облечена изцяло от него. Облеклото е удобно и изглежда добре. Не намирате ли?…”(7)
* * *
Майкъл Корс заслужено се ползва с огромна популярност в САЩ, както и зад граница. Името му е известно чак в Япония. Стилът му определено задоволява променящите се очаквания за повече младежко и спортно звучене в облеклото, нов тип сексапил и очарование. Благодарение на безупречния си професионализъм и перфектност на дизайна си, той е истински магнит за многобройните си фенове, които го търсят както за удобните всекидневни и спортни дрехи, така и за скъпите класически и официални облекла.
_________
Бележки:
(1) За живота и творчеството на Майкъл Корс вж. по-подробно: De grote Mode-Encyclopedie.Editions Nathan.Paris-France,1989, p.119; Larocca, A. Uptown Guys . In: New York Magazine, August 12, 2002 / цит. по : www.newyorkmetro.com / ; Martin,R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present. Visible Ink Press. Detroit, 1997, рp.228 – 229; Michael Kors : Fashion designers. In: www.newyorkmetro.com;
(2) Цит по : Martin,R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present. Visible Ink Press. Detroit, 1997, рp.229.
(3) Пак там, p.228.
(4) Вж. Larocca, A. Uptown Guys . In: New York Magazine, August 12, 2002 / цит. по : www.newyorkmetro.com /
(5) Цит. по: Martin,R.The St.James Fashion Encyclopedia:A Survey of Style from 1945 to the Present. Visible Ink Press. Detroit, 1997, рp.228.
(6) Цит. по:Larocca, A. Uptown Guys . In: New York Magazine, August 12, 2002 / цит. по : www.newyorkmetro.com /
(7) Мнението е част от блиц-интервю, което взех от Ан Хечи непосредствено след ревюто на Майкъл Корс на 14 февруари 2001 г. в Манхатън, Ню Йорк – б.а.
Снимки:
1. Майкъл Корс, 14 февруари 2001 г., Ню Йорк
Фото: © Любомир Стойков
2. – 5. Колекция на Майкъл Корс, есен-зима 2001-2002
Фото: © Любомир Стойков
6. Майкъл Корс заедно с Фърн Мелис, изпълнителен директор на “Севънт он сикст”, 14 февруари 2001 г., Ню Йорк
Фото: © Любомир Стойков
7. Детайл от колекцията на Майкъл Корс, есен-зима 2003-2004
Фото: © All photographs ©2000 firstVIEW
8. Любомир Стойков заедно с Ан Хечи, 14 февруари 2001 г. – Ню Йорк
Фото: © Личен архив на Любомир Стойков
9.Колекция на Майкъл Корс, пролет-лято 2009
Фото: © Marcio Madeira
10.Колекция на Майкъл Корс, есен-зима 2010-2011
Фото: © Courtesy of Michael Kors
11. – 14. Колекция на Майкъл Корс, пролет-лято 2012
Фото: © Yannis Vlamos / GoRunway.com
15. – 18. Колекция на Майкъл Корс, пролет-лято 2012
Фото: © Yannis Vlamos / GoRunway.com
19. Майкъл Корс заедно със своя спътник в живота Ланс Лепер
Фото: © www.woman.ru