За да станеш известен моден дизайнер в свят, където конкуренцията расте с невероятни темпове, а новите технологии изпращат креативността до нечувани върхове, са необходими комплекс от качества. Ако си жена дизайнер, трябва да можеш да мислиш като мъж, да имаш много идеи, дори техническо или инженерно мислене и все пак да умееш да преразказваш именно женските мечти с помощта на дрехите и дизайна. Една такава дизайнерка е холандката Айрис ван Херпен.
През 2006 година тя завършва университета ArtEZ Institute of the Arts в холандския град Арнем. От същото това място са излезли и имена като Виктор Хорстинг и Ролф Сноерен, създатели на марката „Виктор и Ролф”. С образование, получено именно там и професионален старт като стажант при самия Аликзандър Маккуин не се съмняваме, че Айрис всъщност се превръща в един от най-зорко следените дизайнери по света. Холандската дизайнерка дори често е сравнявана с него.
Марката, носеща собственото й име, холандката основава година, след като се дипломира. В момента Айрис е гост-член на синдикалната камара за висша мода. Понякога е трудно да наречем произведенията и за Haute Couture просто дрехи, защото нейната представа за мода стига по-далеч от нашите очаквания и именно това я превръща в един от малкото млади и гениални таланти в модния свят. Тя става известна благодарение на своите ексцентрични колекции, в които дрехите изглеждат като скулптури.
Като материали за реализация на колекциите си младата дизайнерка използва каучук и пластмаса, лазерно заварени. Нейните творения приличат повече на изкуство. А какво е общото между нейната работа и архитектурата може да заключим сами от следната фраза, с която тя се самоопределя: „Чрез събирането на форма, структура и материал заедно по един нов начин, аз се опитвам да предложa и реализирам оптимално напрежение и движение.”
Сред нейните модели е Горгоната Медуза. Този модел сякаш е обиколен от воден ореол. Такива дрехи не всеки може да облече, но желаещи винаги се намират като ексцентричната певица Лейди Гага, която неведнъж е излизала с тези тоалети, Бьорк и Дафни Гинес. Ако се запитаме от къде черпи вдъхновение за облеклата си Ван Херпен, без колебание можем да потърсим отговорите в Древногръцката митология. Змиекосите горгони, начело с Медуза, морското чудовище Сцила с кучешките глави на кръста, или пък харпиите – птиците с глави на девойки. Урсула от "Малката русалка" на Дисни също изглежда като някой, който се е възползвал от услугите на холандката с нестандартна мисъл.
КОЛЕКЦИИ НА АЙРИС ВАН ХЕРПЕН 2007 – 2010 г.
Първото сюрреалистичното ревю на ван Херпен представя колекцията "Крехък задгробен живот” – юли 2007 г., Седмица на модата в Амстердам. Отправна точка за тази колекция е сливането на животински инстинкт и човешка рационалност. Получените "същества/творения" на тази комбинация са отражение на погледа на ван Херпен относно бъдещето: крехка, уязвима и еволюира. Тя експериментира с форми на крила, рога, и змийски принтове.
Колекция "Химически врани" – януари 2008 г., Амстердам Група врани, живеещи около студио на дизайнерката стават причина за асоциацията й с черна магия и алхимия. Враните са известни със своята интелигентност, склонност към блестящи предмети, и са традиционно свързани с тайна и символика. Херпен трансформира материалите, така както алхимиците са се опитвали да превърнат неблагородните метали в злато, в случая тя трансформира златистите 700 ребра в няколко дизайна, напомнящи на движението на крила и пера.
Колекция "Дим от рафинерия" – юли 2008 г., Амстердам Колекцията има двусмислен характер – както красива, така и отровна. Айрис, превела разводнености на индустриалния дим от специално изтъкана метална мрежа. Тя преобръща металните нишки в изключително мека и еластична материя.
Колекция "Мумифициране" – януари 2009 г., Амстердам Тук Айрис ван Херпен е вдъхновена от зловещата красотата на древното египетско мумифициране и интензивната преданост, която заобикаля този процес. С техники за преповиване и покриване на тялото, заедно с характерните геометрични и графични модели на египетските мумии, тя доразвива практиката на древните египтяни, за да се създаде нова реалност за своите мъртви.
„Радиационна Инвазия” – септември 2009 г., Седмица на модата в Лондон. Дизайнерката ни поставя въпроса, какво бихме могли да направим с всекидневното облъчване, електромагнитните вълни и цифрови информационни потоци, ако можехме да ги видим. В този проект тя представя как би изглеждало тялото, заобиколено от комплекс от вълнообразни лъчи, вибриращи частици и отразяващи плисета.
„Синестезия” – февруари 2010 г., Лондон. Синестезия е неврологично заболяване, което води до комбинация от сетивни възприятия. За да подчертае свръхчувствителността на тялото и да се визуализира това заплитане на сетивните възприятия Айрис ван Херпен използва лъскаво метално фолио върху специално обработена кожа, която генерира объркващо визуален ефект без постоянна фиксирана точка.
Колекция „Кристализация“ – юли 2010 г., Амстердам Колекцията представя сложна поредица от рокли, които се отличават с наситени детайли и висока гъвкавост. Това е едно нестандартно виждане за интегрирането на животинските елементи в модната колекция, което няма как да остане незабелязано. Вдъхновени от коралите и преобразуването на водата в кристали, те пресъздават тази виталност на морския свят в една уникална колекция. Тя е уникална колаборация между модната дизайнерка Айрис ван Херпен и артиста Даниел Видриг. С такава уникална свобода дизайнерката насочва вниманието си към момента, когато водата се превръща от течно състояние в кристална структура. Резултатът е елегантна и органична естетика, която пасва идеално по човешкото тяло. Може да е малко твърда на пипане, но „дрехата” със сигурност изглежда впечатляващо.
Снимки:
1. Айрис ван Херпен.
Фото: http://powervrouwen.blog.nl
2.– 3. Модели от колекция „Химически врани”, януари 2008 г., Амстердам.
4. Модели от колекция „Дим от рафинерия”, юли 2008 г., Амстердам.
5. – 6.Модели от колекция „Мумифициране", януари 2009 г., Амстердам
7.– 8. Модели от колекция „Радиационна Инвазия”, септември 2009 г., Седмица на модата в Лондон.
9. – 10. Модели от колекция „Синестезия”, февруари 2010 г., Лондон.
11. – 12. Модели от колекция „Кристализация“, юли 2010 г., Амстердам
Фото: http://www.irisvanherpen.com/haute-couture
13. Скица на Мария Ничева, вдъхновена от работата на дизайнерката Айрис ван Херпен.
Фото: Личен архив
Източници: http://fashioninside.bg ; http://jenite.bg ; http://malls-of-bulgaria.com ; https://www.fashion-lifestyle.bg/textiles_broi67 ; http://www.viewsofia.com ; http://morphocode.com http://www.irisvanherpen.com/about
Забележка: Текстът е от презентация за дизайнерката Айрис ван Херпен на Мария Ничева, I-ви курс Магистър, специалност Мода, Национална Художествена Академия;