Проектът “Интериорни аксесоари в женски род” е следствие от експерименталните модни акции на авторката Мариела Гемишева, останали емблематични след края на 90-те: „Сватбените ми рокли на покрива” от 1998, “Дамски килим” от 2006 и “Автопортрет” от 2008 година.
Проектът представлява акция-пърформънс, развиващ се в инсталация. Действието представя разглобяване на сватбени рокли и трансформирането им в авторски функционални интериорни аксесоари в женски род: постелки, изтривалки, завивки, възглавници и дрuги с лейбъла FAC (Fashion Art Center) Mariela Gemisheva. “Марката FAC може да се тълкува не само като ‘’Fashion Art Center’’, а и ‘’Frequently Ask Question’’ или ако пожелаете като друга популярна английска дума, започваща с F.’’ – цитат от публикация на Василена Мирчева в списание „ЛИК”, октомври 2010.
Проектът съдържа идея за промяна в традиционните взаимоотношения с ритуални облекла и по-специално култовата булчинска рокля, провокирайки различно отношение към така установения символ на “чистота, непорочност, покорство” или към “задължителната дамска сватбена униформа”. Развива се в два етапа:
I –ви: Акция – пърформънс в 3 дни: 19, 20, 21 юни;
II-и етап: Развитие на пърформънса в инсталация в 7 дни: 21 – 28 юни;
Асистенти по проекта са Петя Балева и Виктория Динева, студенти 3-ти курс МОДА в Национална художествена академия, София.
Проектът „GUNS AND ROSES OIL“ представлява „ритуална“ акция – пърформънс, която произвежда специален тираж EDITION 2 от работата „GUNS AND ROSES OIL“ на Мариела Гемишева. EDITION 2 ще бъде подготвен специално за Шипковата къща в Казанлък, която е архитектурен, исторически и художествен паметник на културата в центъра на града (www.shipkoffhouse.com). Самата работа “GUNS AND ROSES OIL“, е показана за първи път през 2011 г. в галерията „0 GMS“, помещаваща се в кухненското чекмедже на Института за съвременно изкуство, София. В основата стои интересът към взаимоотношението между нежния аромат на рози и мириса на барута. Розовото масло, примесено с известно количество взривно вещество трансформира обектите. То ги изпълва и довършва по различен от очакваното начин, като така променя тяхната функция. Патроните на автоматоматичното оръжие АК47 са превърнати в „мускали“ със специално преработени за проекта гилзи, капсули и куршуми. Това е парфюмът “GUNS AND ROSES OIL“ by Mariela Gemisheva. Той ще бъде произведен в (Edition 2) пърформънс, развиващ се в инсталация, която ще представлява „стилизиран“ дамски будоар и ще бъде специално адаптирана за една от великолепните зали на Шипковата къща.
Инсталацията представя част от личното пространство на жена – моден дизайнер и художник, като на централно място в нея ще присъства вече произведеният на място парфюм „GUNS AND ROSES OIL” by Mariela Gemisheva. В нея ще бъдат включени и фрагменти от други работи на авторката, направени през последните 10 години, които са свързани с изследване на собствената й личност. Сред тях са серията фотографии „Out of myself“ 2002 и фотоинсталацията „Selfportrait“, 2008;
елементи от работите „Objects“ 2007, „My favorite boudoir“ 2010, „Drawings“ 2011. Ще бъдат представени и специално изработени авторски обекти, които представляват основни елементи от „деформирани“ будоарни аксесоари, свързани с „фетишизацията“ на женското начало. По този начин инсталацията поставя под въпрос конюнкурния статус на фетиша, като го разкрива като преповтаряна ценност, коментирана и травестирана в различност, която да бъде елемент за подхранване на неговата връзка с модата FASHION & FETISH.
Нова версия на пърформънса Fish Party на Мариела Гемишева ще бъде представен на 30 юни от Contemporary Space, Варна. Куратор на проекта е Мария Василева.
През 1997 г. в рамките на изложбата „Версията на Ерато”, която показа женската гледна точка към еротиката, Мариела Гемишева постави в центъра на изложбеното пространство балдахин от воал, под който секси облечен модел пържеше цаца. Контрастът между белия воал – символ на непорочността, еротично облечената красавица и кухненската миризма на риба, превърна пърформънса в една от най-знаковите работи в съвременното българско изкуство, разглеждащи проблемите на жената в обществото.
Мариела Гемишева доразвива този проект в поредицата Fish Party, представена за първи път в АТА център за съвременно изкуство в София през 2004 г. В него три „стерилно бели“ професионални топ моделки, стилизирани като за ревю на висша мода, извършват същото действие и съблазняват публиката, раздавайки изпържената риба. Високата култура се сблъсква с буквалността на всекидневието. Авторката включва всичките ни сетива, като предприема инвазия по посока на вкус, мирис, звук, зрение. Тоталното им въвличане подкопава увереността на зрителя за мястото му в ситуацията и неговото собствено разбиране на случващото се. Гемишева успява да извика като реакция всички възможни визуални, социални и културологични натрупвания чрез силно познати и дори банални действия и жестове.
В това издание пърформънсът ще бъде изпълнен от самата авторка с две асистентки в специално подготвен за случая стайлинг. Тук приоритет ще бъде провокацията на собственото, ритуално, авторско действие в атмосферата на „сблъсък“ между обществено-елитарно пространство с личностно-интимно пространство, противопоставяне на празничното и всекидневното, на изтънчената женственост и небрежността на обикновената домакиня.
Пърформънсът ще се развие в инсталация – изложба в следващите 2 седмици. Ще съдържа видео и фотодокументация, както и всички употребени “аксесоари” участвали в акцията.
Мариела Гемишева е моден дизайнер и артист в областта на пърформънса. През 1992 г. завършва магистратура по дизайн в Академията за архитектура, дизайн и изкуства, Прага. Специализира интериорен дизайн (1990) в студиото на архитект Борек Шипек в Амстердам. През 2007 г. получава докторска степен по изкуствознание и изобразителни изкуства от Национална художествена академия, София. Мариела Гемишева е известна с оригиналните и запомнящи се експериментални решения в областта на модата и с атрактивните си провокативни пърформанси. Влиза и в ролята на модел пред обектива на Александър Нишков – Selfportrait /2008/, Multi me /2012/. За Мариела Гемишева изкуството и модата са: „практика, комуникация, процес, неспокойствие динамика, в която измерваш ежедневния си ритъм”. Провокацията е съществен елемент в нейните работи – според американския куратор Роджър Коновър тя е „неподражаема в превръщането на ограниченията в предимства”.
Мариела Гемишева е двукратен носител на наградата „Златна игла” (1996 и 1998) на Академията за мода. Номинирана е за дизайнер на годината (2006) от Академията за мода, за „Жена на годината” (2008) от списание „Грация”, категория “Мода”, както и за наградата за съвременно изкуство “Shortlist 2008” (Gaudenz Ruf Award).
Доц. д-р Мариела Гемишева e член на Института за съвременно изкуство – София от 2000 г. От 2003 г. e преподавател в катедра МОДА на Национална Художествена Академия, София.
Снимки:
1. Автопортрет, 2008 г.
2. Дамски килим, 2006 г.
3. Шипковата къща
4. “Guns and roses oil” by Mariela Gemisheva
5. Модел на Мариела Гемишева
6. – 7. Модели пържат цаца
Фото: Личен архив