Преди година си отиде кайзерът на модата Карл Лагерфелд и смъртта му отбелязва края на една епоха в модата и началото на друга.Неговият талант не се състоеш е в това да измисля нови силуети или да определя тенденции. Карл умееше да продава мечти на хората.
Ревютата му се превръщаха в световни модни събития, които материализираха различни мечти и ги продаваха на потребителите. А мнозинството, от своя страна, се обвързваше с марката чрез по-достъпните продукти (като аромати и козметика). Тази стратегия правеше него, както и „Шанел”, недостижими. Днес същата тази мечта и представа за бранда все още съумява да продава червила, но представите на потребителите са се променили. Те очакват както да бъдат впечатлени, така и да видят дрехи, с които да си се представят (дори да са висша мода). Добър пример за това е успехът на Мария Грация Киури за „Диор”, където роклите на принцеси са главните героини, а декорите често по-креативни от самата мода.
Лагерфелд определено беше цар на концепциите. Използваше ключовите елементи на модната къща, за да разкаже всяка история. Това са малката черна рокля, костюмите от туид, полата над коляното, капитонираната чанта, двуцветните обувки, логото с двете преплитащи се букви „C“. Виржини Виар от своя страна създава тренди дрехи. „Тя прилага наученото от Карл, но същевременно представя своята визия за женствеността.“, казва Бруно Павловски, президент на „Шанел” в скорошно интервю и допълва: „Тя прави нещо дръзко, но и лесно за носене – смятам, че сега е идеалното време за това“.
На първото си самостоятелно модно ревю Виар показа кюлоти и рокли на цветя. А на най-скорошното ѝ – дантелени якѝ и булка с бял клин и къса рокля, които несъмнено напомнят за действителността. Нещо, което при Лагерфелд не се случваше.Творенията на Виржини се продават лесно. Например белите чорапи върху белите клинове от последното от котюр ревю на „Шанел” са много по-носими от повечето дрехи висша мода. Модерен подход, вероятно е това, от което „Шанел” се нуждае и овърсайз костюмът от букле в стил „Емо”, който Били Айлиш носи на наградите „Оскар”, е чудесен пример.
Основният проблем при френската модна къща в момента е маркетингът – от червения килим до самите магазини. Пазаруването при „Шанел” се случва предимно офлайн. Козметика, парфюми и очила са предимно нещата, които човек може да си купи по електронен път. Но независимо от всичко „Шанел”е една от малкото модни къщи, която е финансово защитена – като частна компания тя притежава цялата си верига за доставки, което означава, че може да си позволи да експериментира. А духът на Лагерфелд ще остане точно както тези на Габриел Шанел и Кристиан Диор. Прическата на Карл е също толкова разпознаваема, колкото перлените гердани на Коко.
Ако искате да научите повече за личността на Лагерфелд, прочетете статията „Карл Лагерфелд – легендата, до която светът имаше късмета да се докосне”.
1. The Salzburg show
Фото: © Rex Features, vogue.co.uk
2. Карл и Кара Делевин, 2013
Фото: © REX FEATURES
3. Chanel SS/2020
Фото: © Alessandro Viero / Gorunway.com
4. Billie Eilish
Фото: © Amy Sussman, vogue.co.uk