Френският милиардер Франсоа-Анри Пино управлява луксозния конгломерат PPR, който притежава марки като “Гучи”, “Ив Сен Лоран”, “Ботега Венета”, “Стела Маккартни”, “Баленсиага”. Какво е за него лукса? Какви ползи могат да се извлекат от кризата? Може ли луксът отново да се превърне в изкуство? Съпругът на актрисата Салма Хайек дава отговор на тези въпроси в специалното интервю.
Кризата налага ли на лукса да се променя ?
Ценостите на лукса са вечни: креативност, отлично качество на материалите и перфектна изработка. Тези качества са константни, независимо от обстоятелствата. Все пак, в период на криза, клиентите демонстрират своите предпочитания към големите марки, който вдъхват респект и увереност със своята история и ценности, като например “Гучи”, “Ермес” или “Луи Вютон”. Марките от своя страна, преосмислят посланията си, завръщат се към класиката, комбинирайки наследство и креативност.
Чрез тази стратегия някои дизайнери постигнаха забележителни резултати. Стефано Пилати от “Ив Сен Лоран” и Никола Гескиер от “Баленсиага”, например, създадоха винтдж колекции с материи, които не са използвани досега.
Това ли е най-ценното качество на кризата – че се завръщаме към основните, най-важните неща?
Всъщност, да. Луксът има и още една специфична особеност: на него му е нужно време, за да създаде продукти от редки материали, които се изработват трудно. Това е тясно свързано с представата за вечност, но също и за приемственост. Ако използвате редки ресурси сте задължени да се специализирате и в тяхното опазване.
Какви са ценностите на лукса днес?
Все още съществува двойственост във възприемането на лукса. В масовото съзнание луксозното е нещо рядко срещано, но същевременно се свързва с охолството, неразумното консуматорско поведение, с насладата от притежанието. Според мен луксът е проводник на много по-дълбоки ценности: движещата сила на лукса – това е мечта, към която всеки се стреми и която е част от стремежа на всеки човек. Един изключителен пейзаж, споделен момент с любим човек, мечтаната дреха – това също може да бъде лукс. Често хората възприемат повърхностно лукса, а са необходими истински сетива, за да бъде разбрана концепцията за лукса.
Ще стане ли някога лукса изкуство, каквото е бил в началото на XX век?
Луксът се възприема по различен начин в различните култури и дори в различните страни, ако искате. За някои той е изкуство, други му придават някакъв друг статут., но за съжаление съществува и т.нар. демонстративен лукс
Фото: www.journaldunet.com, lapuntarealty.com, www.babble.com, dailymail.co.uk