“Виктор & Ролф” са холандска модна марка, която през 1993 г. е основана от дизайнерите Виктор Хорстинг и Ролф Сноерен. Родени през 1963 г., двамата се срещат докато следват мода в Академията за изкуства в Арнхем. След като завършват, те се местят да живеят и творят в Париж, където през 1993 г. печелят наградата “Festival d’Hyeres”. През 1988 г. “Виктор & Ролф” прдставят първото си самостоятелно модно ревю по време на седмицата на модата в Париж. С него те привличат вниманието както на медиите, така и на своите бъдещи почитатели. През следващите пет години модното дуо създава линия за готово облекло и мъжката си линия “Мусю”. “Виктор & Ролф” произвеждат също така и дамски обувки и чанти (произведения на холанския дизайнер Фреди Стивънс), очила (само в Азия), вратовръзки, шалове и дамско бельо.
През 2003 г. парижкият моден музей представя ретроспективна изложба с произведенията на “Виктор & Ролф”. През 2005 г. дизайнерите отварят първия си бутик в Милано и подписват договор с “Лореал” за създадаването на първия си парфюм “Флауърбомб”. Година по-късно излиза и техният мъжки аромат “Антидоут”.
През ноември 2006 г. Виктор и Ролф продължават традицията на Карл Лагерфелд и Стела Макартни като започват да творят за шведската модна марка “H&M”.
Кой е характерният за вас дизайн?
Виктор: Този, който привлича най-много внимание. По-важна от самия дизайни е неговата способност да комуникира.
Кой е любимият елемент от всичките ви колекциии?
Ролф: Миниатюрата „фешън мечти” от колекцията “Бабушка”.
Как бихте описали работата си?
Ролф: Много труден въпрос.
Коя е крайната ви цел?
Виктор: Искаме да сме известни, богати, истински звезди.
Кое ви вдъхновява?
Ролф: Самата мода. Тя е най-голямата муза, която ни кара да създаваме все по-красиви и оригинални тоалети.
Може ли модата да има политически амбиции?
Ролф: Да, модата е отражение на всички аспекти от живота.
За кого си мислите, когато творите?
Виктор: Никога не сме си представяли определена личност, но винаги приемаме колекциите си за автономни: веднъж завършени, произведенията ни са подходящи за този, който ги оцени. Напоследък обаче ставаме все по-наясно с реалността. Модата според „В & Р” е противоотрова на реалността!
От голяма важност ли е за вас съвместната ви работа?
Ролф: Съвместната дейност е ключова за “Виктор & Ролф”. Работата в тандем ни дава възможност да вникнем много по-дълбоко в нещата. Познаваме се от много дълго време и връзката помежду ни е изключително силна. Тя е основата на всичко, което правим. Понякога това е пречка да допуснем в работата си чужди хора, но когато това се случи, те ни действат като глътка свеж въздух.
Кой е оказал най-силно влияние върху кариерата ви?
Виктор: Инз ван Ламсверде и Винод Матадин: те ни накараха да мислим по-реалистично за модата, без да се срамуваме от това.
Какво влияние оказа вашият личен опит върху дизайнерската ви кариера?
Виктор: Работата ни винаги е много персонална. Опитваме се да превеждаме живота си чрез модата. Когато сме унили трансформираме негативната си енергия в креативна. Така например се роди колекцията ни “Блек хол” (“Черна дупка”).
Кое е по-важно в работата ви: технологията или продуктите?
Ролф: Значение има единствено резултатът.
Дизайнерството трудна професия ли е и ако да, какво ви кара да продължавате да творите?
Ролф: Да си дизайнер е предизвикателство, защото това изисква многообразие от умения, които надскачат дизайнерските способности. Дизайнерството само по себе си е много трудно, но илюзията, че всеки следващ път ще сме перфектни, ни кара да продължаваме.
Пърфюмът ви “Флауърбомб” е много успешен съвместен продукт с “Лореал”, но не мислите ли, че дизайнерите, трябва да творят дрехи, а не козметика?
Виктор: Не, част от запазването на марката е да имаш различни продукти. Това означава също така да превземеш света. Ние дори плануваме създаването на цяла серия от козметични продукти за тяло.
Ролф: Целим да надскочим себе си, ако искаш да съществуваш трябва постоянно да се надграждаш…
Виктор: Да си благороден…
Ролф: Също така се нуждаеш от сила. Ако си изобретателен и талантлив, не трябва да стоиш само в една ниша, а да се развиваш и извън нея.
Имало ли е момент в живота ви, когато не сте били завладяни от магическото въздействие на модата?
Ролф: Не!
Виктор: Не! Дори през детството си, когато още не бяхме на ясно какво означава да си дизайнер, постоянно рисувахме и мечтаехме за мода. Особено в Холандия, където сме израснали, модата не съществуваше. Никъде не можехме да я открием. За това, когато видехме дори и един малък образ по немската телевизия или по BBC, пред нас се откриваха нови светове.
Какъв образ?
Виктор: По това време беше…
Ролф: На осемдесетте!
Виктор: Дона Карън или Карл Лагерфелд!
Има ли нещо различно от работа в живота ви?
Виктор: Преди всичко е работата ни. Всичко останало е малко скучно и отегчително.
Кое ви сплотява и ви привлича към марката?
Виктор: Не мога да кажа точно кое прави работата ни толкова добра и успешна. Ние не винаги сме единодушни, но със сигурност и двамата имаме общо усещане за творческото си направление. Вдъхновени сме от еднакви неща като Дисни, всичко ексцентрично и екстравагантно…
Ролф: От всичко, което е различно от действителността! Ние не сме особенно заинтересовани от действителността. С произведенията си искаме най-малко да освободим хората от сивото им ежедневие, да ги накараме да мечтаят.
Какво още се стремите да посигнете?
Ролф: Дългосрочната ни цел е да се превърнем в новата луксозна марка на 21-ви век. Ние се надграждаме и уголемяваме. Искаме повече наши магазини, повече лицензи за козметични продукти и повече парфюми.
Но можете ли да постигнете това сами, без подкрепата на другите?
Виктор: Мисля, че трябва да се занимаваме само с мода, да сме само дизайнери, но сега това е невъзможно. Определено не на това ниво, по този начин…Не мога да си представя момента, в който ще можем да си позволим това.
Ролф: Единствената възможност да оцелеем на модния пазар е да бъдем заедно като дуо. Това прави работата ни по-малко сериозна. Нямаше да се захвана с това ако бях сам.
Каква е дефиницията ви за красота?
Виктор: Оригиналност.
Каква е вашата философия?
Виктор: Преди всичко “Виктор и Ролф”.
Кой е най-важният урок, който научихте?
Ролф: Има и други освен нас. Модният пазар е наситен с талантливи дизайнери и ние се стремим да даваме най-доброто от себе си, да сме оригинални, екстравагантни и да пазим характерното излъчване на „В & Р”.
Снимки:
1. Виктор Хорстинг и Ролф Сноерен.
Източник: www.dexigner.com
2. Реклама на “В & Р” за “H & M”.
3. Модел от колекция “Бабушка”.
4. – 6. Модели от колекцията на “В & Р” пролет-лято 2005.
Източник: © AP
7. Подиум на ревю на “В & Р”.
Източник: http://www.vogugue.com
8. – 9. Модели от ревюто на “В & Р” от дефилето им “Лайт Фиксчър” 2007г.
Източник: www.vogue.com
10.”В & Р” колекция есен-зима 2002-2003.
Източник: © V&R
11. – 13. Mодел на “В & Р” от колекцията им пролет-лято 2008.
Източник: www.telegraph.co.uk
14. “В & Р” колекция есен-зима 2002.
15. – 16. Женският и мъжки аромат на “В & Р”.
Източник: http://shopping.guardian.co.uk/clothes/story/0, Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005.
1641129,00.html , www.vogue.com
Видео: “В & Р “ колекция пролет-лято 2007, www.youtube.com
Колекция на “ В & Р” за “H & M”, www.youtube.com
TV рекламата на “В & Р “ за “H & M”., www.youtube.com