Тя е бавачка, самотница, архиварка на живота. Жената с шапката, която никой не познава, а днес всички искаме да разгадаем. Вивиан Майер (1926–2009) прекарва живота си в тишина, но създава визуален свят, който говори със силата на стотици хиляди думи. През обектива на своя Rolleiflex тя събира образи от улиците на Ню Йорк и Чикаго – лица на непознати, неочаквани моменти, дрехи и силуети, които днес разказват повече за стила и духа на XX век, отколкото хиляди статии и модни ревюта.
Родена в Бронкс, Ню Йорк, но прекарала детството си във Франция, тя се завръща в САЩ през 50-те години и започва работа като детегледачка – професия, която ѝ позволява да се движи между световете на буржоазията и улицата. Нейните снимки са изпълнени с деликатен баланс между дистанция и интимност. „Аз съм някакво загадъчно лице в отражение, човек в сянка, който гледа другите, без да бъде видян“, казва тя в един от редките си аудиозаписи. И точно тази сянка създава светлина.
Майер снима навсякъде – по улиците, в метрото, на пазарите, в индустриалните зони, в огледалата. Тя събира визуални доказателства за всекидневието с педантична прецизност, сякаш осъзнава историческата им стойност далеч преди светът да я открие. В един свой запис тя споделя: „Трябва да правим място за другите. Колелото се върти. Качваш се, трябва да слезеш.“ Тези думи звучат почти пророчески, предвид начина, по който след смъртта ѝ нейното име се издига до култов статут в света на фотографията и модата.
Модата в кадрите ѝ не е подиумна, не е кутюр – тя е реална. Шапки с периферия, ръкавици, палта с широки ревери, дълги поли и карирани сака. Деца с плетени шапки, мъже с вратовръзки дори в супермаркета. Стил, който не търси внимание, но точно затова пленява. Много от снимките ѝ са истински модни капсули – непознати хора, уловени в кратък миг на движение, осветени от градския ритъм.
През 2007 г. части от архива ѝ са случайно открити от Джон Малууф – кутии с негативи, снимки, дори непроявени ленти. Това, което следва, е възходът на един скрит гений: изложби в най-големите галерии, документален филм „Да откриеш Вивиан Майер“ (2013 г.), публикации във „Вог“ и „Ню Йорк Таймс“ и стотици хиляди почитатели по целия свят. Тя не е търсила слава, но сега сянката ѝ се е превърнала в икона. „Някои хора са родени, за да наблюдават, не да участват“ – така я описва един от кураторите, които работят с архива ѝ.
Животът ѝ остава пъзел. Известно е, че е говорела с акцент, че е носела дрехи с характерен силует, че е била строга и ексцентрична. Но най-ясният ѝ автопортрет е в онези снимки, където се отразява във витрини, сенки или огледала – винаги част от сцената, но никога в центъра. Тя е присъстващият отсъстващ, артистът зад кадър, жената, която създава история, без да изрича нито дума.
Днес фотографиите на Вивиан Майер са не просто визуално удоволствие – те са социален документ, моден архив и поетичен дневник. В епоха, в която всеки се стреми да бъде видян, тя ни напомня за стойността на онзи, който гледа. В света на Вивиан Майер, улицата е подиум, обикновените хора са модели, а тишината – най-силният глас.
Източници:
Фото: Vivianmaier.com