ПОЧИНА ПИЕР КАРДЕН – ИМПЕРАТОРЪТ НА МОДНИЯ БРАНДИНГ

ПОЧИНА ПИЕР КАРДЕН – ИМПЕРАТОРЪТ НА МОДНИЯ БРАНДИНГ

* Спомени и впечатления от срещите ми с гениалния дизайнер и мениджър

Проф. д.н. Любомир Стойков

На 98 годишна възраст почина Пиер Карден – един от великаните в световния моден дизайн. Неизброими са неговите заслуги към стила: от лансирането на „космос“ визията през създаването на прет-а-порте до легитимирането на модата като равнопоставена на останалите изкуства. Той е първият дизайнер, приет за член на Академията за изящни изкуства в Париж, Офицер на Почетния легион и носител на три награди „Златен напръстник“ за висша мода. Редом с всички други, една от най-големите заслуги на Пиер Карден е, че направи изисканата мода достъпна, даде възможност на елегантността да стигне до обикновените хора. Животът и делото му са едно от най-добрите доказателства, че за модата и бизнеса не трябва да има железни завеси, не трябва да има идеологически ограничения. По времето на Студената война Пиер Карден с лекота прекрачваше границите и представяше модата си не само в Париж, Лондон, Токио и Милано, но и в София, Москва, Хавана и Пекин.

Пиер Карден

Имах шанса 5 пъти да се срещна с Пиер Карден и 3 пъти да го интервюирам (в Париж, Кан и София) за телевизията и пресата. В моите спомени този гениален дизайнер и – както обичам да го наричам – император на модния брандинг, ще остане с харизмата си на фин естет, но и на мъдър, решителен и волеви човек, с когото се общува много лесно и ползотворно. Той говореше едновременно спокойно и категорично. В тази негова твърда и непоколебима увереност личеше характера на личност, която се е самоизградила по уникален начин. Зад всяка негова дума прозираше и удивителният му артистизъм, и размахът на трансконтиненталния предприемач. Особена негова гордост беше обстоятелството, че е стопроцентов собственик на своята марка, на модната къща, на компанията „Пиер Карден“.

Пиер Карден

Друг негов изключителен капитал беше известността му. Карден никога не е криел, че изключително голямата му задгранична активност не е била продиктувана само от желанието за постигане на печалби и трупане на пари, а най-вече за постигането на международна известност, за изграждането на глобален имидж, за осъществяването на брандинг без брегове, за оказването на влияние – културно, модно и естетическо, върху целия свят. Когато при една от срещите ни го попитах кой е най-големият му успех, той ми отговори: „...Да стана известен творец в целия свят и да си остана такъв – т.е. да бъда уважаван и от другите дизайнери. Академията ме прие, което означава, че имам талант, и, второ, това, което ме интересуваше повече, беше, че моята мода не е привилегирована и не е единствено продукт за богатите – т.е. аз създавам марка и за публиката. Значи, мога да кажа, че това, което успях – беше трудно – да бъда и дизайнер, и бизнесмен, и известен. Вярвам в това мое постижение.“. Навярно няма държава на земното кълбо, в която да не се продават стоки с марката „Пиер Карден“. В апогея на неговия интернационален бизнес активните лицензи на Карден по света са 800!

Пиер Карден

Пиер Карден

Пиер Карден

Пиер Карден преминава – макар и за сравнително кратко време, през великите школи на Пакен, на Елза Скиапарели и най-вече на Кристиан Диор. Но той самият си е школа – сам за себе си. От най-ранна възраст е в занаята и умее прекрасно да крои, шие, моделира. Неговото вдъхновение идва от вътрешния му свят, от науката и от модерния живот. В нашите разговори той е изтъквал, че прави голяма разлика между творчеството и вкуса. За него вкусът е способността да можеш да решиш дали нещо е хубаво или не. Докато създаването е процес, при който дизайнерът съумява да наложи това, което се харесва и това, което не се харесва. Карден обичаше да казва, че творецът е човек, който трябва да смущава околните със своята различност, новаторство и провокативност. Ако един дизайнер, един творец, в която и да е област, не е различен, той не е творец. „Затова той трябва винаги да търси по-доброто, да критикува, да не харесва – това е формулата за истинския творец“ – поучаваше маестрото.

Пиер Карден

Пиер Карден

Пиер Карден

Въвеждането на прет-а-порте (конфекцията, готовото облекло) за жени е дело на Пиер Карден, който в края на 50-те години скандализира френската камара за висша мода, ставайки първият дизайнер, който започва да произвежда готово, масово облекло. Той обяснява тази своя наистина революционна стъпка със загубата на вяра във висшата мода – тази, към която се е устремил в началото на модната си кариера. Постепенно стига до убеждението, че трябва да се произвеждат облекла и допълнения за световния пазар и да се задоволяват масите на улицата. Затова и съвсем естествено е, както той се изрази пред мен „да забравя за изобретателността и създаването на висша мода и да реша да се занимавам с конфекция“.

Пиер Карден

Пиер Карден

Пиер Карден

Сред най-впечатляващите качества на Пиер Карден е необикновеният му рефлекс към модерното, към новото. Тази негова необикновена модна динамика е резултат на усета му към бързите социални и културни промени. В самото начало на неговата професионална дейност на мода са големите дължини – всички носеха дълги и тежки дрехи. Както ми каза веднъж той, преди десетилетия голотата на женските гърди е могла едва-едва да се загатва, докато сега разголването е поголовно и стигащо до крайности. Мини стилът в облеклото вече не е признак на вулгарност, защото „преди една елегантна дама не можеше да излага на показ краката си, докато сега това не само е секси, но е и в крак с модата. После се появи и така нареченият период „космос“, който оказа и огромно влияние върху мен и който се свързваше с научната фантастика, с космонавтите, сателитите, с откриването на бъдещия свят, и това беше периодът на моето вдъхновение, на моята сила – един много важен период за развитието ми тогава.“. Нормално е, когато си създал стил, инспириран от Вселената и си накарал милиони хора по света да носят бляскави, сферични, овални и кръгли (като форма) дрехи, да облечеш истински астронавтски скафандър. Пиер Карден е първият, а може би и единствен моден дизайнер, който е облякъл скафандъра не на кого да е, а на Бъз Олдрин – вторият човек, стъпил на луната. 

Пиер Карден

Пиер Карден

Пиер Карден

Пиер Карден

През своята зашеметяваща 70-годишна модна кариера Пиер Карден е обличал най-известните хора по света, най-големите знаменитости. Непосилна задача е да ги изброявам тук и сега, но няма как да не спомена сред тях Джаки Кенеди, Елизабет Тейлър, Бриджит Бардо, Жана Моро, Ракел Уелч и Шарън Стоун. Не мога да подмина и факта, че най-великата поп група за всички времена – „Бийтълс“, харесват стила му и решават да се обличат с неговите прочути сака без яки, т.нар. “collarless jackets”, за да се различават от другите рок и поп групи, които по това време са носели баналните и скучновати костюмчета или пък – казано направо, са изглеждали зле.

Пиер Карден

Пиер Карден

По време на нашите срещи и особено, когато интервюирах Пиер Карден за Българската национална телевизия, Нова телевизия и за редица още електронни и печатни медии, полюбопитствах как се облича самият той. Имах, разбира се, отлични впечатления за външността му, за слабостта му към блейзърите и елегантните вратовръзки, но ми беше интереснно неговото мислене в тази посока. Той ми каза, че на младини се е носел много авангардно – „като един скинхед“ за своето време, но сега се облича според годините си. За него изборът на личен стил е въпрос на уважение към самия себе си и винаги, когато се стараеш да изглеждаш по-млад всъщност изглеждаш по-възрастен и можеш да си навлечеш подигравките на младите хора. „Не трябва да се надлъгвате с живота“ – това беше квинтесенцията му за избора на личен стил за обличане.

Пиер Карден

Пиер Карден

Пиер Карден

...По време на нашите срещи Пиер Карден многократно говореше за България, в която беше идвал най-малко пет пъти, с обич, респект, но и с известно разочарование, тъй като големите му очаквания за активна колаборация с нашата лека промишленост през 80-те и 90-те години не са се сбъднали. В разговорите неизменно ставаше дума за Сун – прекрасна актриса, модел и моден мениджър, омъжена за българския художник и текстилец Марин Върбанов. Пиер Карден говореше с възторг за Дечко Узунов и за нашите национални носии, които той наричаше истински шедьоври. Има какво още да разказвам, но това ще стане някой друг път.

Пиер Карден

С Пиер Карден си отива цяла една епоха в стила и модния дизайн. Той, обаче, духовно е безсмъртен и ще остане в нашите души и сърца със своето уникално изкуство и със завета, че модата не е само за богатите, а принадлежи на всички. Поклон, маестро! 

Снимки:
1.Пиер Карден – член на Академията за изящни изкуства, 1992 г.
Фото: Модна къща „Пиер Карден“ / www.pierrecardin.com
2.Произведение от ретроспективната представителна колекция на Пиер Карден.
Фото: Серджо Алтиери / модна къща „Пиер Карден
3. и 4. Произведения на Пиер Карден, повлияни от стила космос и неговата теория за сферата и окръжността.
Фото: Pierre Cardin / www.pierrecardin.com
5.Бийтълсите Джон Ленън, Пол Маккартни, Джордж Харисън и Ринго Стар позират за групова фотография, облечени в прочутите сака без яки на Пиер Карден – 1963 г.
Фото: Harry Hammond / V&A Images / Getty Images
6. и 7.Произведения на Пиер Карден, издържани в А-образния и геометричен силует и футуристичната стилистика.
Фото: Pierre Cardin / www.pierrecardin.com
8.Пиер Карден с прочутия секс символ Ракел Уелч по време на фотосесия в Париж през 1970 г.
Фото: Terry O'neill / Iconic Images
9. Пиер Карден с трите си Златни напръстника – най-голямата френска награда за висша мода.
Фото: Модна къща „Пиер Карден“ / www.pierrecardin.com
10.Пиер Карден в скафандъра на Бъз Олдрин – НАСА, 1971 г.
Фото: Модна къща „Пиер Карден“ / www.pierrecardin.com
11.Пиер Карден в церемониалното облекло на Академията за изящни изкуство в Париж.
Фото: Reuters
12.Втора ретроспективна колекция – 1990 г.
Фото: Модна къща „Пиер Карден“ / www.pierrecardin.com
13. - 15.Скици, подарени от Пиер Карден на автора (от личния архив на Любомир Стойков)
16. Трета ретроспективна колекция – 2000 г.
Фото: Модна къща „Пиер Карден“ / www.pierrecardin.com
17. Любомир Стойков интервюира Пиер Карден в неговото ателие на 7 септември 1994 г. в Париж.
Фото: Личен архив на Любомир Стойков
18. Любомир Стойков с трите Златни напръстника на Пиер Карден – работен момент от филма за френския дизайнер „Феноменът Пиер Карден“, заснет в неговото ателие на 7 септември 1994 г. в Париж.
Фото: Личен архив на Любомир Стойков
19. и 20. Любомир Стойков интервюира Пиер Карден в хотел „Мажестик“ в Кан на 4 септември 1998 г.
Фото: Личен архив на Любомир Стойков
21. Снимка с посвещение от Пиер Карден за Любомир Стойков – 4 септември 1998 г. – Кан.
Фото: Личен архив на Любомир Стойков




Прочетено: 2119 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 110, Януари 2021

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 109: АКИЛЕ МАРАМОТИ: „МОДАТА НИКОГА НЕ Е В КРИЗА“
   БРОЙ 108: IN MEMORIAM: ТЪГА ПО КЕНЗО: ОТИДЕ СИ НАЙ-ГОЛЕМИЯТ ФРАНЦУЗИН СРЕД ЯПОНЦИТЕ
   БРОЙ 107: ХЕДИ СЛИМАН – ПЕРФЕКТНИЯТ СИНТЕЗ МЕЖДУ МУЗИКАТА И МОДАТА
   БРОЙ 106: ЗА МОДАТА С ЛЮБОВ: ЖАН-ПОЛ ГОТИЕ С ПОСЛЕДНО РЕВЮ
   БРОЙ 105: ДЖОУЗЕФ АЛТУЗАРА – ДИЗАЙНЕРЪТ НА ЛУКСОЗНИ ДАМСКИ ДРЕХИ

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино сребърни бижута Capino





Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски рокли - Nixita - Print on demand clothing