Вече повече от 20 години Хеди Слиман прекрачва половите граници в модата, черпейки вдъхновение от рок
музиката и андрогинния модел. Един френски фотограф и дизайнер, който промени правилата в много от световните
брандове, започвайки от мъжката линия на „Диор“ – Homme, а по-късно и марки като „Ив Сен
Лоран“ и „Селин“.
Слиман е роден през 5 юли 1968 г. във Франция в семейство на тунизиец и италианка. На 11 годишна
възраст той открива фотографията, което в последствие се оказва съдбоносно за кариерата му, а 5 години по-късно
започва да шие собствените си дрехи с шевната машина на майка си. Образованието си завършва във висшия френски
институт École du Louvre, където изучава „История на изкуството“. Първоначалните му кариерни
амбиции са били свързани с журналистиката и репортерството.
Допирът му със света на модата става през 1992 г., когато Хеди става асистент на модния консултант
Жан-Жак Пикар за стогодишнината от проекта на „Луи Вюитон“ – „монограмно платно“, в
който участват дизайнери като Вивиан Уестууд и Маноло Бланик. През 1996 г. талантът на дизайнера е забелязан от Пиер
Берге, който го прави директор на мъжката прет-а-порте линия на „Ив Сен Лоран“, а по-късно става и
творчески директор. С всяка изминала колекция самоувереността на дизайнера нараства, а кулминацията на неговия успех
е линията Black Tie, представена през 2001 г. Същата година „Гучи“, начело с Том Форд превзема
марката. Като ветеран в модния дизайн, със свой собствен почерк и стил, Слиман отказва да участва в новата йерархия,
която Форд създава. „Има области, с които изобщо няма да правя компромиси що се отнася до работата ми.“,
споделя дизайнерът.
Непосредствено след това той напуска марката и по-късно приема предложението да оглави мъжката линия
облекла на „Диор“. Същата година пуска и първия парфюм за Dior Homme и продължава да следва
“skinny” линията, която започва в „Ив Сен Лоран“. През 2007 г. Хеди напуска
„Диор“, след провалено обсъждане за финансирането на собствен лейбъл. Дизайнерът се аргументира с това,
че не иска да губи контрол над името си и управлението на собствената си марка.
Модната си дейност подновява след години, когато през 2012-та отново оглавява „Ив Сен
Лоран“. Там работи като творчески директор 4 години, а през 2018-та поема ролята на креативен директор в
„Селин“ и оглавява марката и до днес. Работата на Слиман и в двете модни къщи е съдбоносна, заради
ребрандирането, което дизайнерът извършва.
По време на пребиваването си в Берлин през 2001-2002 година, Слиман се отдава на разрастващата си
страст към фотографията. Той започва да прави снимки на местните деца, а по-късно се пренасочва към музикална
фотография, като започва да документира представления в подземния танцов клуб, с който Берлин е известен. Снимките
дизайнерът показва по време на изложба и ги включва в първата си книга, кръстена на града.
Слиман е известен и с любовта си към рок енд рола, която се заражда още в ранна детска възраст, когато
на 6 години се сдобива с първия си запис на Дейвид Бауи. Именно изпълнителят го кара да се чувства спокойно с идеята
за женственост в рамките на мъжествеността – нещо дало отражение в по-късната му работа като дизайнер. В
дизайнерката си кариера той често облича членове на групи и често черпи вдъхновение от музиканти, като предпочита
модела „висок, строен и леко андрогинен“ – не твърде различен от самия него.
Хеди споделя мнението, че glam rock-ът е „най-значимото влияние за бъдещето както в дизайна, така
и във фотографията.“ Той издига в култ рок боговете, които от своя страна правят същото с него. Интересно е,
че Слиман е аномалия в културата, която толкова обожава. Той не пие, не пуши и не взима наркотици, поведението му,
от всяка индикация, е това на срамежлив, гениален човек, чиято безупречна любезност стои в пълен контраст с шаблона
– както на модната, така и на музикалната индустрия.
През 2002 г. Хеди става първия дизайнер на мъжки дрехи, който получава наградата на CFDA в категория
„международен дизайнер“, лично връчена от Дейвид Боуи, който е дългогодишен клиент на Слиман. През
годините дизайнерът е обличал много знаменитости като Брад Пит, Мадона, Никол Кидман, създавал е и сценични облекла
на групи The Libertines, Daft Punk, Franz Ferdinand и The Kills, както и артисти като Мик Джагър и Джак Уайт.
Най-отличителното за Хеди Слиман са трите му големи творчески страсти – музика, фотография и
дизайн, които в дейността на дизайнера са неразделни една от друга. Перфекционизмът и безкомпромистността на Хеди
създадоха културна промяна в модата, която продължава и до днес. Любовта му към андрогинията доведе до нова ера в
мъжки стил и роди “skinny” костюма, заради което Слиман винаги ще остане в историята като непримиримия
гений в мъжката мода.
Снимки:
1. – 2. Хеди Слиман.
Фото: TL Team / Trendland
3. Хеди Слиман и Ив Сен Лоран.
Фото: Pinterest / CR
Fashion Book
4. Андрогинна визия от колекция на „Селин“ за пролет 2019.
Фото: New York Times / New
York Times
5. Хеди Слиман на финала на ревю на „Селин“.
Фото: Shutterstock / Harpers
Bazaar
Източници:
https://fashionindustrybroadcast.com/2015/07/24/renegades-of-fashion-hedi-slimane-a-future-for-skinny-people/
https://www.vogue.co.uk/fashion/article/hedi-slimane-soundtrack-catwalk
https://fashionindustrybroadcast.com/2019/11/16/hedi-slimane-renegades-of-fashion-2/
https://fashionindustrybroadcast.com/2019/07/24/hedi-slimane-renegades-of-fashion/
https://fashionindustrybroadcast.com/2019/01/15/renegades-series-hedi-slimane/
https://fashionindustrybroadcast.com/2018/05/30/hedi-slimane-rock-fashion-god/
https://hypebeast.com/tags/hedi-slimane
https://www.crfashionbook.com/mens/a28301813/hedi-slimane-fashion-designer-celine-dior-ysl/
https://en.wikipedia.org/wiki/Hedi_Slimane
https://graziamagazine.com/articles/hedi-slimane-celine/