Продължение от брой 66 на Fashion Lifestyle Magazine
Пиер Карден е роден през 1922 година във Венеция. Съвсем млад се заселва в Париж и става сътрудник на такива корифеи като Пакен, Скиапарели, Диор и сам открива модна къща, която днес предлага работа на близо 200 хиляди души в над 120 страни. От 1947 до 1950 година работи при Кристиан Диор. Открива своя собствена фирма и започва да прави дизайн на маски и костюми за театъра (1950). През 1953 година представя първата си колекция дамска мода. През следващите години открива бутици, а през 1959 година представя първата си колекция готово облекло за жени. На следващата година дебютира и като дизайнер на мъжко облекло. Започва да произвежда и дрехи за деца. През 1970 година открива „Еспас карден“. В края на 70-те открива галерията „Еволю-Всион" и ресторанта „Максимс“.
През 1980 година показва своя колекция в София в рамките на „Лада – Десислава“. Лансира парфюма „Шок“ за жени (1981). През декември 1982 година открива изложба на „Бел Епок“ в Метрополитън мюзиъм – Ню Йорк, а през 1983 – в Москва. Във времето между 1983 и 1987 година открива ресторанти „Максимс“ в Лондон, Пекин, Ню Йорк, Палм Спринг и др. Пуска в продажба нов парфюм – „Роз Карден“ (1990 г.). Номиниран за посланик на ЮНЕСКО (1991).
През 1992 година лансира мъжкия си парфюм „Енигма“. Същата година е приет за член на Академията за изящни изкуства. През януари 1993 лансира нова линия грим и козметика. Носител е на наградата „Командир на ордена за заслуги“ на Република Италия (1975). Офицер на Почетния легион (1991). Носител е и на три награди „Златен напръстник“ за висша мода – през 1977, 1979 и 1982 година. (1)
Екстравагатни и шикозни модели представя великият дизайнер през последните години. Колекция пролет-лято 2008 Карден представя в пустинята Гоби, в Китай, а модното шоу 2009 организира в Palais Bulles, в Théoule-sur-Mer. През 2009 година Пиер Карден е обявен за посланик на добра воля от Организацията на САЩ за храна и агрардно земеделие – FAO. През 2010 година в Москва той получава награда за екология „Еколо свят” за проекта му „Светлият дворец” (The Light Palace). Същата година показва колекция пролет-лято 2011 в Париж и Италия. През 2012 година модното му шоу се пренася в от Бларселона в Пекин и Белград.
През 2001 година Пиер Карден закупува развалините на замъка Lacoste, Vaucluse, за който се говори, че някога е бил обитаван от Маркиз Дьо Сад. Той го реставрира частично и го използва за музикални или танцови фестивали. Карден е и собственик на двореца Ca’ Bragadin във Венеция. Въпреки че в няколко интервюта, той твърди, че къщата някога е била собственост на Джакомо Казанова, в действителност той е бил домът на Джовани Брагадин ди Сан Касиан, епископ на Верона и патриарх на Венеция.
Интервю на проф. Любомир Стойков с Пиер Карден на 4 септември 1998 година в хотел „Мажестик” – Кан.
Кои са социалните измерения на професията мода?
Професията мода на всичко отгоре има и социален ангажимент. Тя кара целия свят да работи. Ако се премахне модата, ще се елиминират вълната, памукът и коприната, които карат всички други занаяти да работят. Няма да има магазини. Градовете ще останат без магазини. Няма да има и градове. Но какво има в магазините? Само мода! Дали това ще бъдат обувките, кожените артикули, коланите, бижутата, вратовръзките или гримът; дали това ще бъдат козметичните продукти или лаковете за коса… Ако елиминирате модата – дори да е модата в обувките, в куфарите и т. н., можете ли да си представите какво ще стане?! Всичко е мода! Ако отстраните модата, какво ще правим? Ще отидем да ловим риба. Ще си изядем сардината и ще откраднем ябълката, за да се върнем към произхода си.
Като моден творец какво място отделяте на еротиката?
Еротизмът, знаете, е навсякъде – живеем в един гол свят – на плажа сме голи. В това няма грозота. Това, което не харесвам, е да се вулгаризират нещата. Намирам, че има такава тенденция в модата днес. Може би аз също щях да я следвам – повтарям, ако бях на 20 години днес. Всичко това е взето от театралните костюми, от проститутките, това което правят, е всичко онова, което аз бях научен, че не трябва да се прави. Може би те са прави? Очевидно мога да не бъда съгласен с тях, но сигурно те имат право, те отговарят на нуждите или налагат на днешната младеж своята мода. Но, така да се каже, това е твърде рекламно. В крайна сметка, какво продават те? Един тишърт! Представете си една много елегантна жена от някое посолство или много богата жена. Тя едва ли ще има желание да носи подобни неща. Или ако обичаш жена си, няма да имаш желание да я показваш гола. Ако й направиш една рокля, искам тя да е елегантна, особено по тези цени, нали? Ако имаме само два квадратни сантиметра плат, кой ще плати тези огромни суми на големите дизайнерски къщи? Това е шоу, това е бизнес, това е предизвикателство. Едновременно е и нещо, което се прави, за да се привлече вниманието на пресата.
И все пак кои са най- еротичните части в женското и съответно – в мъжкото тяло?
Знаете ли, всяка страна има своята чувствителност. В Япония например това е тилът, в Китай са краката, за французите смятам, че са гърдите. Мисля, че в другите страни сигурно това е нещо друго, може би. Не съм анализирал тези въпроси. Аз обличам всичко. Моята професия на стилист е да облека едно тяло, а не да го съблека. Съвсем различно е, ако правим бански костюми. В крайна сметка на плажа никой не е пуритан. Но на улицата да бъдеш облечен по бикини посред зима? Не знам? Това ме шокира. Може би се шокирам, защото съм един възрастен господин. Може би, ако бях на 18 години, нямаше да се шокирам. Всичко е въпрос на поколение и на възраст.
Какъв е вашият личен стил на обличане?
Както казах, аз съм възрастен господин. Няма да се излагам или да се стремя да изглеждам на 20 години. Когато бях двадесетгодишен, наистина изглеждах момчето, което бе най-модерното във Виши. Работех близо до генерал Верние. Бях като скинхед, нали разбирате? Като един скинхед за своето време! Бях авангарден, много авангарден. Но сега, както ме виждате, някак си не върви да започна да подражавам на моите манекени, на един млад човек… В модата е много важно уважението към самия себе си. Ако се стараете да изглеждате млад, ще изглеждате много по-възрастен. Ще допуснете една сериозна грешка. Ако се стараем да изглеждаме млади, се състаряваме. Тъй като младите хора ви се подиграват, а вие, като се огледате в огледалото, играете нечестно спрямо себе си, самозалъгвате се. Не трябва да се надлъгвате с живота. Ако имате бръчки и искате да повярват, че сте на 20 години – това е грешка!
Вярно ли е, че самият Папа Пий XII ви е благословил да се занимавате с мода?
Познавах лично всички папи. Когато бях млад, отидох във Ватикана при Папа Пий XII. Говорихме петнадесет минути тет-а-тет за моята професия. Той ми каза: „Вие имате една прекрасна професия, която има специална мисия. Първо, тя символизира професията на човека – дали сте облечен като моряк, като кюре, като адвокат, като работник, като космонавт или като разрушител на къщи. Вие сте в жълто – това вече е една функция, принадлежност. Второ, облеклото отговаря на социалното ви положение – ако сте мръсен, неглиже или в една скъпа тъкан – се вижда дали сте повече или по-малко богат или беден. Трето, хората могат да се диференцират – вижда се характерът, става ясно дали сте човек на изкуството, дали сте интелектуалец или не. По дрехата може да се разбере също дали спортувате. Ако сте интелектуалец – ще бъдете малко по-стегнат в класически дрехи, ако сте – напротив – друг дух, това също може да се види от облеклото. И, четвърто, спортът е много важен от духовна гледна точка. Защото ако сте чист – това е отражение на душата. Това значи, че вие сте задълбочен, системен, че не сте нехаен.” За такива неща си говорихме с папата в Касел Голдонфо. Той ми каза: „Вие имате да изпълните една прекрасна мисия. Вие вече я изпълнявате много добре и съм ви благодарен, че сте имали тази съвест и че вие сте полезен за човечеството!”. Ето какво ми каза папа Папа Пий XII!
Бележки:
(1). О’Хара, Джорджина. Енциклопедия на модата. Превод от английски Кр. Матева „Библиотека 48”. С., 1995 ; De grote Mode-Encyclopedie. Editions Nathan. Paris-France, 1989; Martin, R. The St. James Fashion Encyclopedia: A Survey ot Style from 1945 to the Present. Visible lnk Press. Detroit, 1997; Stegemeyer, A., Who’s Who in Fashion. Third Edition. “Fairchild Publications”. New York, 1996; пресматериали на модна къща „Пиер Карден”, както и сведения, предоставени на автора лично от мосю Карден.
Снимки:
- Пиер Карден
- Любомир Стойков интервюира Пиер Карден на 4 септември 1998 година в хотел „Мажестик”в Кан.
Фото: © Личен архив на Любомир Стойков
- – 4. Модели от ретроспективна представителна колекция на Пиер Карден.
Фото: © Модна къща „Пиер Карден”
- – 9. Модели от колекция пролет-лято и есен-зима 2009 ready to wear на Пиер Карден
Фото: http://www.chinadaily.com.cn
10. Модели на Пиер Карден от колекция пролет-лято 2011 г.
Фото: http://www.whatsontianjin.com
- – 18. Модели на Пиер Карден от колекция есен/зима 2012 г.
Фото: http://beforeyoukillusall.blogspot.com
19. – 21. Модели на Пиер Карден от кампания пролет-лято 2012 г.
Фото: © Тим Петерсен (Tim Petersen) / http://www.ohlalamag.com
Източници: http://www.pierrecardin.com