За него един от най-прочутите френски стилисти граф Юбер дьо Живанши пише: “Жак Фат – това е радостта от живота! Благодарение на Жак Фат аз получих възможността да започна да уча своя занаят, без който съдбата ми нямаше да бъде същата…Благодарен съм му, защото след като видя моите скици, той ме покани в студиото си, за да мога с негова помощ да науча този прекрасен занаят. Той бе моят пръв учител и аз никога няма да го забравя. Талантът му бе като самият него – млад, динамичен, различен от това, което се правеше по онова време. Това обяснява и мигновения му успех сред клиентите. Смехът му бе заразителен, но и гневът му имаше последствия. Той беше красив, жизнерадостен, влюбен в живота, пристрастен към професията си и поради това триумфът му бе огромен”. Едва ли към тази брилянтна характеристика, направена от гениалния ученик към гениалния учител, може да се добави нещо кой знае какво / като изключим биографичните подробности, статистическите данни и богатата фактология / за мосю Фат.
Но кой е все пак Жак Фат? Защо името му все още не е получило достойно признание както това на Диор, Ланвен или Пакен? Какво символизира модата "Фат"? Наистина ли тя е знак за най-висок вкус и ознаменува нов етап в динамиката на висшата мода?… Жак Фат е роден на 12 септември 1912 година и умира от левкемия на 13 ноември 1954 година. Несправедливо ранната му смърт отнема от аурата на модата един от най-нежните и най-шеметните й творци.
В детството, а и въобще в родовите корени на дизайнера, могат да се открият важни факти, издаващи неговата естетическа и професионална ориентация и генеалогията на стила и вкуса му. Подобно на неговата артистична и бликаща от хумор душевност и в биографията му има моменти, които будят недоумение и усмивки със своята противоречивост / едни изследоваятели твърдят съвсем сериозно, че Каролин – прабабата на Жак Фат е била моделиерка на императрица Евгения, а дядо му – Рене – Морис Фат, който бил художник – ученик на прочутия Коро, а други също съвсем сериозно твърдят, че истината е наполовина: и прабабата и дядото са били творци, но не са работили при такива велики личности /.
Какво толкова успява да направи Жак Фат в една кариера, която не продължава даже и двадесет години, че да остави изумително дълбоки следи във френската и световната мода? Почитател на изкуствата и по-специално на театъра и танца, той до края на живота си е вдъхновител на безброй партита, светски купони, балове с маски, където редом с прекрасната си съпруга и модел Женвиев е душата на компанията. Негови съвременници го определят като носител на съвършената игра на Жан Кокто и необяснимия чар на “ужасното дете”.
Откритият от Фат през 1937 година салон за висша мода в Париж ознаменува новия етап в изкуството на облеклото и именно в него десет години преди официалното налагане стилът "ню лук" получава първото си кръщение. Дамските чорапи с дантелки в горния край, разкошните рокли с тесни талии и дълбоки деколтета, откровената палавост в дрехите и украшенията – това са само малка част от компонентите на стила "Фат", каращ и днес мнозина да го противопоставят на друг – далеч по-известен колос на френската мода – Кристиан Диор / мнозина са склонни да ги разграничават по това, че докато Диор е по-академичен и строг, то Фат е по-фриволен и артистичен /.
Анализаторите на изкуството на Фат отбелязват мекотата на формите в неговите произведения. Често пъти те са със силует “ а ла пясъчен часовник “. Семплост, женственост и сексапил / дължащ се на дълбоките деколтета и подчертаните телесни форми / издават дрескодовете на една толкова свежа и обаятелна творческа философия.
Валери Стийл отбелязва култовото отношение на дизайнера към идеално прилепващите рокли, които действат наистина сексапилно и главозамайващо. Удобството, стройната талия, подчертаването на гърдите и бедрата, както и специалното отношение на маестрото към ръкавите и гърдите допълват естетската и конструктивна характеристика на прийомите му. Ако към това се добавят и диагоналните линии, асиметричните драперии и плаващите квадрати с ефект на движение – тогава със сигурност ще се получи още по-точна представа за изключителния финес и професионализъм в изкуството на Жак Фат.
Хрониките свидетелстват, че когато Жак Фат пристигал в Америка, придружаван от красивата Женвиев, наставало истинско стълпотворение от почитатели и ценители, които бързали да видят как е облечена и украсена съпругата на човека, който пръв започна да прави висока конфекция в страната им. По това време (в края на 40-те години) Фат сключва договор с американския производител Джоузъф Холпърт за създаването и търгуването с дрехи "прет-а-порте" в САЩ, носещи марката "Жак Фат".
Никой друг като него не е могъл да организира така добре фантастичните улични шествия в Париж, които и днес се помнят с фриволността, катарзисното веселие и живописната костюмерия. Артистът Жак сякаш винаги допълва модистът Фат. В неговата компания са такива знаменити актьори като Жан-Луи Баро, Орсън Уелс, Джинджър Роджърс и др. Темпераментен танцьор, надарен артист, неотразим хубавец (стройното му, атлетично тяло; нежната, сякаш изваяна от скулптор глава, издължените и фини крайници), той е всеобщ любимец, тъкмо защото играе без да преиграва и твори оригинално без да оригиналничи.


За да се разбере силата и магията на изкуството на Жак Фат, трябва да се има предвид и следвоенния период / края на 40-те и началото на 50-те години на ХХ век /, когато творецът е в стихията си. Той съумява да предложи на жените жизнерадостна, весела, хедонистична мода, чието послание е “Забравете за войната и нейните кошмари. Радвайте се на живота, бъдете красиви, елегантни и жизнени!”. Списание “Лайф” е много близко до определението на този стил, когато през октомври 1949 година описва впечатлението, което Жак и Женвиев Фат произвеждали на коктейли и партита: “Духът на блясък, шик и аромат възбуждащо проникваше и ознаменуваше всичките дейности на двамата”.
Нека да споделя и нещо лично. Имах удоволствието да разгледам внимателно изложбата с произведенията на Жак Фат (90 на брой) преди десетина години в Двореца на модата и костюма “Галиера” – Париж. Експозицията беше извънредно богата – освен оригинални облекла с марката “Жак Фат”, събрани от целия свят, можеха да се рагледат невероятно ценни документи, да се видят фотоси и филми за живота и изкуството на прочутия стилист. Примерно след като си разгледал сватбената рокля на холивудската звезда Рита Хейуърт, да преминеш в залата за прожекции и да се насладиш на съхраненото от кинолентата битие и творчество на Фат (лабораторната му работа, участието му във филми, пикантните и изпълнени с весели хрумвания карнавали и гала-вечери, организирани от него). Тогава почувствах от близо очарованието на това съвършено изкуство. Усещането за извънредна прецизност, за естетическо надмощие над времевите канони, за проникване в най-дълбоките тайни на шивашкия и модистки занаят – тъкмо това доминираше у мен, когато минавах от зала в зала, възхищавайки се на рокли и ансамбли, бижута и аксесоари, оставили трайна диря в световното изкуство на модата…
Жак Фат без преувеличение е един от най-големите (може и да е фаворитът) сред неформалните лидери на модата на ХХ век. Животът му е прекъснат безмилостно от коварната левкемия едва когато е 42 годишен. Но тази несправедливост не може да отнеме неговото творческо величие. Величие, което покорява, защото е кондензат от любов, виталност, артистизъм и безпрекословно преклонение пред истинската елегантност – елегантността на опоетизираната женственост.
Източник на снимките: Guillaume, V. Jaques Fath. Paris, 1993
1. Жак Фат през 1947 г.
Photo: © Roger Schall
2. и 3. Жак Фат като киноактьор в ролята на моделиер – 1948 г.
Photo: © Serge Lido
4. Жак Фат заедно с персонала на модната му къща през 1954 г.
Photo: © Willi Rizzo ; Paris-Match
5., 6. и 7. Модели на Жак Фат – края на 40-те години на ХХ век
Photo: © F.I.T. New York
8. Жак Фат позира със своята манекенка Симон в своето ателие през 1951 г.
Photo: Неизвестен фотограф
9.Жак и Женвиев Фат в САЩ през 1951 г.
Photo: Неизвестен фотограф
10. Портрет на Женвиев Фат – септември 1949 г.
Photo: © B.N., Estampes
11. Вечерна рокля от велур – колекция "Жак Фат" пролет-лято 1946 г.
Photo: © B.N., Estampes. Philippe Pottier
12. Два ансамбъла от Жак Фат – колекция есен-зима 1947-1948
Photo: © M.M.C., Palais GaLLiera