АНСЕЛ АДАМС – МАЙСТОРЪТ НА ФОТОГРАФИЯТА
Елизабет Астарджиева
Американският фотограф Ансел Адамс е едно от най-почитаните имена, свързани с пейзажната фотография. По време на своята приблизително 60-годишна кариера той изследва и заснема величието на природата. Неговите техники помагат за развитието на пейзажната фотография и повлияват на съвременната технология за изображения.
Ансел Адамс е роден на 20 февруари 1902 г. в Сан Франциско, Калифорния. Той е безнадежден и непокорен ученик, заради което баща му го отписва от училище едва на 12-годишна възраст. В по-късен етап от живота си той сам отбелязва, че бил диагностициран като хиперактивен и съществува явна възможност да е страдал от дислексия. Впоследствие Адамс става сериозен и амбициозен музикант, дори професионалисти го смятат за изключително надарен пианист. Пианото става основното занимание на Адамс, а през 1920 г. започва да изкарва прехраната си благодарение на него.
След време нова страст измества музикалната му кариера и тя остава на по-заден план. Адамс се оказва и талантлив фотограф. През 20-те години на миналия век, когато работи като пазач на ложата на Сиера клуб в Национален парк Йосемити, той създава впечатляващи пейзажни снимки. През този период формира силна привързаност към долината Йосемити и Сиера Невада. Може да се каже, че най-харесваната и оригинална творба през цялата му кариера се получава от усилията да открие адекватен визуален израз на преживяването в Сиера.
Ключова година в живота на американеца е 1927 г., тъй като тогава създава първата си напълно визуализирана снимка – „Монолит, лицето на полукупола“, и предприема първото си голямо пътуване. По-важното е, че той попада под влиянието на Алберт М. Бендер - застрахователен магнат от Сан Франциско и покровител на изкуствата и художниците. Още в деня след срещата им, Бендер дава ход на подготовката и публикуването на първото портфолио на Адамс.
В снимките на Ансел могат да бъдат видени буреносни облаци, покриващи планинските върхове или лек летен дъжд. Той предпочита драматични пейзажи и често снима по време или точно след буря и поради това много от заглавията на изображенията му включват думата „буря“. Използва метеорологични ефекти, за да засили качествата на картината.
Енергията и работоспособността на Адамс са просто колосални. Често се трудил по 18 часа на ден, дори и повече. Постоянно обикалял страната в преследване на красотата, която почита и снима.
Ансел чувствал силен ангажимент да популяризира фотографията като изобразително изкуство и изиграл ключова роля в създаването на първия музеен отдел за фотография в „Музея на модерното изкуство“ в Ню Йорк. В момента огромният архив на Адамс се намира в Центъра за творческа фотография на Джон П. Шефер към Университета на Аризона.
Снимки:
1. Фотографът Ансел Адамс.
Фото: © artincontext.org
2. -3. Фотографии на Ансел Адамс.
Фото: © Wikimedia Commons
Източници:
https://www.anseladams.com/ansel-adams-bio/
https://www.britannica.com/biography/Ansel-Adams-American-photographer
https://artincontext.org/ansel-adams/
Прочетено: 3300 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 118, Юни 2022
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:БРОЙ 117: АНИ ЛЕЙБОВИЦ – ФОТОГРАФЪТ НА ЗНАМЕНИТОСТИТЕ
БРОЙ 116: ИЗЧЕЗВАЩИТЕ ПЛЕМЕНА ПРЕЗ ОБЕКТИВА НА ДЖИМИ НЕЛСЪН
БРОЙ 115: ИДЕИ ЗА КОЛЕДНА ФОТОСЕСИЯ
БРОЙ 114: АКЦЕНТИ В РЕКЛАМНАТА ФОТОГРАФИЯ ЗА 2021 ГОДИНА
БРОЙ 113: „Жената в злато“