
Корицата на книгата.
Нов икономически справочник на американския автор Робърт Франк дава отговор на редица въпроси като: Защо жените закопчават дрехите си от ляво на дясно, а мъжете – от дясно на ляво?; Какво налага дизайнът на кутиите за мляко да е правоъгълен, а на безалкохолните напитки – объл?; Защо манекенките печелят повече от манекените? и много други, съобщава “Интернешънъл
Хералд Трибюн”. Според автора на книгата, която носи заглавието “The
Economic Naturalist”, “ежедневните енигми” се коренят в основата на икономическата теория, но много от тях на практика са резултат от аномалии в дизайна на нещата от заобикалящия ни свят. Отговорите на подобни въпроси, изложени от Робърт Франк и неговия екип от студенти по икономика, в повечето случаи са свързани с пестенето на средства или практичността при производството на дадени предмети.
Квадратните кутии се редят по-лесно една до друга и пестят място в хладилните камери, където се съхранява млякото. Безалкохолните напитки не изискват такава подреденост, особено като се има предивд, че често се превозват в полу-открити бързо подвижни камиони. Енигмата за начина на закопчаване на дрехите е историческа. Тя започва още от 17 век, когато копчета можели да си позволят само богаташите. Тогава 90 % от населението са били десничари. Това налага мъжките костюми да са със закопчаване от дясно на ляво, тьй като мъжете отдавна вече се обличали сами. Жените, обаче, имали прислужници, които било прието да ги обличат и събличат и за да бъде по-лесно на този персонал, копчетата били от ляво на дясно. Нещо, което се е запазило и до днес поради простата причина, че производителите не са срещнали стимул или причина да променят тази технология.

Млякото често се съхранява в квадратни кутии. Защо е така?
“The Economic Naturalist” разкрива и защо дизайнът на едни коли е с десен резервоар, а на други с ляв; защо кафявите яйца са по-скъпи от белите; защо новите предмети от света на “черната техника” често са с прекалено много функции, които почти никой не разбира или не използва. На тези и на множество други подобни загатки отговорът се крие в книгата на Робърт Франк “The Economic Naturalist”, а той може да бъде формулиран на кратко така: “Мислú за парите!”
Снимки:
1.Корицата на книгата.
www.amazon.com
2. www.iht.com
“Интернешънъл Хералд Трибун”:
“The
Economic Naturalist”: