Походка като на котка… движенията са плавни, а стъпките – леки. На сцената се откроява стройна като струна фигура, излъчваща изящество, грация и елегантност, увереност, привлекателност и малко загадъчност. Ханшът на жените, леко издаден назад, се движи в ляво и дясно или „рисува осмица”, което придава женственост и атрактивност. Като усещане за самоувереност гърбът е изправен, главата – повдигната, ръцете се движат от лакътя надолу в синхрон с противоположния крак. Краката се движат в права линия при жените и две успоредни – при мъжете.
Това не е описание на грациозен танц, а е разказ за походката на моделите от модния подиум, която съм усвоила от курса към агенция „Design Group”. Днес тя е съвсем естествена за момичетата и момчетата, които представят колекциите на известните дизайнери и модни къщи. Тя е основното и първото, което учат моделите преди бъдещите си изяви. С течение на времето походката на модела се променя и усъвършенства и става все по-изящна. Времето е това, което я е променяло и изваяло, и я е превърнало в творението, което тя е днес.
Походката на моделите излиза на бял свят заедно с модата в късния Ренесанс и времето на Романтизма. Взаимствана е от единственото до тогава усъвършенствано изкуство – балета. С течение на времето походката претърпява промени, за да има такъв вид днес. Постепенно ханшът на жените се раздвижва, а позициите стават по-затворени. Целта на промените била да се придаде по-свободен и атрактивен вид, който да привлече вниманието на тогавашното общество.
Основната позиция, която се използва и до днес, произлиза от четвъртата балетна позиция. Основни били още десет елемента в походката, а постепенно се развили и още двадесет, които произлизат от тях.
Друго взаимстване от балета е въвеждането на така наречените “концентрични кръгове”. Те са заемка от руската школа и представляват разделяне на моделите в две колони отстрани на подиума и разминаването им в неговия край. Дело на руската балетна школа е и въвеждането на „фонтаните”, при които моделите от една колона образуват две във вид на тази форма. С тях и до ден днешен завършва почти всяко ревю.
Начините, по които ръцете се поставят на кръста по време на дефилиране, са различни в зависимост от страната, от която са въведени – Испания, Русия, Франция, Италия, Великобритания, Полша, Америка и Япония.
От Франция произлиза така нареченото „Х-разминаване”, при което моделите се разминават на подиума, пресичайки траекторията на хода си под тази форма. Във френския двор този вид разминаване е било използвано при предлагането на ястия на краля от кухненския персонал.
Снимки:
1. Професионалният модели често представя облекла, които затрудняват походката.
Фото: daylife.com
2. Курсовете за модели са отличен начин за овладяване на правилна покодка.
Фото: www.bbc.co.uk
3. Четвърта позиция в балета е основата на днешната походка на моделите.
Фото: www.lifeinfozone.com
4. Оригинален финал на ревю – колекция на “Триумф”, представена по време на благотворителната премиера на “Алманах на българската мода 2009”.
Фото: © Божидар Марков
5. Оригинален финал на ревю – колекция на “Квят”, представена по време на благотворителната премиера на “Алманах на българската мода 2009”.
Фото: © Божидар Марков
6. Краката се движат в права линия при жените и две успоредни – при мъжете – колекция на «Desizo Monni».
7. Финал на ревю – колекция на «Desizo Monni».
Фото: © Божидар Марков