Ако има емблема в света на модата, то това безусловно е „Шанел“ (Chanel). Личността на Коко Шанел и модната къща, носеща нейното име, отдавна са се превърнали в пионери в историята на съвременната мода – символи на класа, стил, елегантност, дързост и лукс.
Габриел Коко Шанел преобразява скучния дотогава дамски гардероб, правейки го шикозен и елегантен за всеки един повод – от елегантния тайор за работещата жена до малката черна рокля за перфектната вечер, залагайки на туид и трико, на черно и бяло. Революцията в дамското облекло е осезаема – тялото е изкарано деликатно на показ, неговите форми и извивки са подчертани, то се движи леко и свободно, без да бъде обременявано с тежки кринолини и твърди корсети. През 30-те години на миналия век Коко Шанел заявява: „Аз върнах свободата на жените, на техните тела, които се задушаваха под купища дантели, корсети и бюстиета. И всичко това ненужно натъпкано и подплатено.“. Коко Шанел изгражда уникален стил – непреходен във времето, а линиите и силуетите са актуални и днес. Редица неща, създадени от нея, са се превърнали в иконични в света на модата – чантата „Шанел“ 2.55 (Chanel 2.55), парфюмът „Шанел“ № 5 (Chanel № 5), слънчевите очила, шапките и безкрайните нанизи изкуствени перли.
Псевдонимът Коко. След като напуска манастира, в който е израснала, Габриел Шанел започва работа като продавачка в известен бутик в Мулен, а в същото време работи и като певица в едно кафене. Там тя изпълнява песен със заглавието „Кой видя Коко?“ и така оттогава всички започват да я наричат Коко. В това кафене се случва и една от най-важните ѝ срещи – тази с Етиен де Балзан, наследник на текстилни предприемачи. Той я кани да се премести в неговия замък и освен неин любим, той е и първият ѝ спонсор. Етиен де Балзан подава ръка на Коко и тя започва да прави шапки, а всички дами от обкръжението ѝ буквално се влюбват в нейните произведения.

Фото: Chanel
Двойното С. Знаменитата запазена марка с двете преплетени букви С представляват инициалите на дизайнерката – „Коко Шанел“ (Coco Chanel). Те са не само емблема на модната къща, но и символ на стила на Шанел, присъствайки както в логото, така и като бродерия или принт върху дрехи и аксесоари. Всъщност Коко се вдъхновява за тях от стъклописите в манастира в Обазин, където прекарва своето детство. Тези стъклописи дават началото и на други знаменити символи в нейното творчество – лъвове, вериги, фатални числа.
Линиите и цветовете. Годините, прекарани в абатството са дали и тук своето отражение. Израснала сред монахините в семпли дрехи в черно и бяло и строгата архитектура на манастира, Коко пренася това в своето творчество. Така Коко става Шанел – антитезата на противоположните цветове и строгата линия на силуетите се превръщат в отличителна черта на марката.
Трикото. През 1916 г. френският текстилен производител Жак Родиер (Jack Rodier) предоставя ексклузивно на Коко трикото за производство на дрехи. Дотогава то се е считало за тъкан, подходяща единствено за бельо. Коко Шанел реализира най-добре своите модели именно чрез него заради неговата мекота и свободата, която предоставя на женското тяло. Тя създава пуловери, жилетки и поли от тази материя, а те се превръщат в едни от първите разпознаваеми модели на бранда.
Пижамата. По време на Първата световна война Коко Шанел измисля удобен, но същевременно елегантен модел копринена пижама, за да може тя и нейните клиентки да излязат на улицата посред нощ, ако се наложи, но без да губят своя блясък и очарование. Въздушните тревоги за предстоящи бомбардировки могат да прозвучат по всяко време на денонощието и това да наложи евакуация на живущите. Пижамата се превръща в една от любимите дрехи на Коко и дори понякога тя си позволява да излезе с нея и извън дома.
Парфюмът „Шанел“ № 5. В Грас Коко Шанел се запознава с парфюмериста Ернест Бо, който по онова време е много известен в руския царски двор. Той създава първият и емблематичен парфюм за марката. Кръстен е „Шанел“ № 5, защото е бил петият от предоставените на Коко мостри. Този парфюм се превръща и в любимото оръжие за съблазняване на холивудската дива Мерилин Монро. Първоначално парфюмът не бил пуснат веднага в продажба, а се предлагал тайно на доверените клиентки, правейки ги част от една специална общност. Така този аромат се превръща в моден фетиш още преди да е пуснат за масова продажба.

Фото: Zoe Magazine
Малката черна рокля. Безспорно това е най-големият триумф в света на модата. Още от създаването си малката черна рокля се превръща в перфектния тоалет за всеки един повод и място. Любопитно е, че за създаването ѝ дизайнерката се вдъхновява от работещите парижанки – в офиса или в магазина, служителките носят черни рокли с бели яки и маншети. Така Коко решава да направи изчистена черна рокля, която да бъде изключително елегантна и да може внася индивидуалност благодарение на различни материи и детайли.
Чантата „Шанел“ 2.55. Тази прочута чанта е вдъхновена от мъжката чанта, използвана от любимия на Коко, английския благородник Артър „Бой“ Капел, който се облича като истинско денди. Този аксесоар е хит в бутика ѝ в Дьовил в навечерието на Първата световна война. Моделът търпи множество трансформации и версии през годините, но първоначално за неговата изработка Коко Шанел черпи вдъхновение от огромния диван с възглавници от еленска кожа, намиращ се в нейното ателие. Това е най-копираната чанта в световен мащаб още от нейното създаване, а самата Коко споделя, че копирането е най-големият комплимент, който може да получи, защото се копират само най-добрите. Любопитен факт е, че това е и първата чанта, която се носи на рамо, а не в ръка.
Коко Шанел и звездите на Холивуд. През 1930 г. холивудският магнат Сам Голдуин от Метро Голдуин Майер вижда в Коко точния стилист, който да изгради имиджа на едни от най-големите кино звезди по онова време. Той я ангажира да работи за него като ѝ предоставя личен влак от Ню Йорк до Лос Анджелис. Влакът е изцяло реновиран с кожен салон в цвят слонова кост, а по време на пътуването Коко се наслаждава на шампанско и хайвер в компанията на своята специална приятелка Мися Серт. На гарата в Холивуд Коко е посрещната с букет рози от Грета Гарбо. Шанел е личен стилист на актриси от ранга на Глория Суонсън и Марлене Дитрих, а Катрин Хепбърн печели награди и признание на Бродуей с мюзикъла „Коко“.
Талисманите на Коко. Коко Шанел винаги носела две гривни, върху които изпъквали два големи малтийски кръста, украсени с аметисти, изумруди и тормалин. Тези гривни били подарък на дивата от нейния любим Дмитрий Павлович, братовчед на руския цар Николай Втори и член на династията Романови. Коко решава да създаде и своя линия бижута, която разработва съвместно с граф Етиен де Бомон и дук Фулко ди Вердура. Тези бижута съчетават полускъпоценни камъни редом до най-чистите такива и впечатляват със своята дързост и разкош.

Фото: Chanel
Бюти продуктите. Интересът на Коко към продуктите за красота всъщност датира много преди да пусне в продажба легендарния парфюм „Шанел“ № 5. Тя разработва заедно с екип лекари таен лосион, от чиито уникални качества се възползва императрица Евгения – една от най-елегантните жени на онова време и съпруга на Наполеон III. Този лосион е бил перфектен както за зачервена кожа, така и след бръснене, което го превръща в един от първите козметични унисекс продукти.
Враждата с Елза Скиапарели. Двете най-големи имена в света на модата са били в непримирима вражда, която се простирала дотам, че на един бал Коко блъска Елза към един свещник и роклята ѝ пламва, а огънят е потушен с чаши сода от развеселените гости.
Скандална, дръзка, смела и гениална, Коко Шанел е истинска легенда, вдъхновила много от големите имена в света на модата. Освен за киното, по покана на Сергей Дягилев тя е създавала и костюми за балетни представления, а тоалети на модна къща „Шанел“ и до днес обличат за най-важните си моменти част от най-известните жени на света. Коко Шанел е доказателство, че няма невъзможни неща когато талантът и трудът срещнат възможността.
Използвани източници: LofficielItalia