* Мария Дойчинова: от Виктор и Ролф и проф. Раф Симонс до Хюсеин Чалаян и Ролан
Муре
Любомир Стойков
Мария Дойчинова е родена на 21 април 1976 година в София. От 1995 година
живее в Австрия. Там завършва двугодишния колеж за мода “Хербстщрасе”, след
което
е приета да учи в Академията за приложни изкуства във Виена ( в класа на
проф. Раф Симонс), която завършва през 2003 година.Известно време е под влиянието
на други свои учители в Академията – холандските дизайнери Виктор и Ролф.Стипендиантка
на консултантска къща “От игла до конец”. През 2004 година е одобрена
за асистент на Вероник Лерой (Франция). Успешно стажува при двама от най-
добрите дизайнери в света – Хюсеин Чалаян и Ролан Муре, работейки
в екипите им за създаването на колекциите есен-зима 2006-2007. Участвала
е в изработката на облекла на световни знаменитости, сред които и
Боно от“Ю Ту”. Собственичка на запазената марка “Дойчинофф”.
Мария Дойчинова е олицетворение на новата вълна български модни дизайнери:
интелигентна и сдържана, концептуална и оригинална, хипервзискателна и неуморима.
Може да продължим с епитети като “неустоима”, “смущаващо красива” и “енигматична”,
но рискуваме да навлезем в личната й емоционална територия, която тя все
пак държи да остане извън публичното полезрение. Преди да замине за Австрия
и преди да обикаля и работи в световните столици на модата, тя има в аванс
солиден бекграунд, чийто бренд е “Made in Bulgaria”. Интелигентносттта и
културата й се формират в резултат на чудесното семейно възпитание (не кой
да е, а баба й – сестра на майката на баща й, голямата българска художничка
Мара Цончева пророкува, че момиченцето Мария ще се занимава с изкуство!)
и влиянието на славянската култура (бъдещата модна създателка завършва руско
училище в София).
За да вникнем във философията и естетиката на тази толкова обещаваща
модна дизайнерка на облекла, е добре да припомним няколко важни събития в творческата
й реализация през последните няколко години.
ИНСТАЛАЦИЯ, ВДЪХНОВЕНА ОТ 20-ТЕ
През юни 2002 година във Виена Мария показва инсталация, вдъхновена от 20-те
години на миналия век. По това време тя е вече в класа на прочутия белгийски
дизайнер проф. Раф Симонс. Какво се случва на "Шоу
2002" – традиционната промоция на студентите по мода от Академията
за приложни изкуства във Виена? Там Мария Дойчинова показва девет облекла (четири
бели и пет черни), както и специално изработената за целта инсталация. Естетическата
й концепция рязко изпъква сред произведенията на останалите тридесет студенти
по моден дизайн. Тя включва прави линии, женствен силует и много плисета. Селектираните
от Мария материи са копринен сатен, вълна и копринени ленти. Вдъхновение за
инсталацията тя получава от културата и морала на 20-те години на миналия век
и от символи като строгостта на учителките и красотата на облеклото. За въздействието
й спомага черно-белият филм, заснет със стара камера на 8-милиметрова лента,
регистриращ по оригинален начин движението по улиците. Музикалният фон на Ди
джей Понте допълва усещането за автентичност, непреходност и естетско предизвикателство.
Комисията е възхитена от произведенията на Мария Дойчинова и й поставя най-високата
оценка 1 (такава оценка получават още само двама от представилите се студенти). Присъстващите чуждестранни журналисти и модни редактори също
проявяват огромен интерес към творчеството на българската студентка и я канят
да им гостува на страниците на техните многоцветни списания.
ПРОЕКТЪТ “ГОТИК АНДАЛУ”
Проектът “Готик Андалу” е свидетелство за това как младата дизайнерка продължава
да създава оригинални и рафинирани произведения, представляващи микс от нейната
собствена дизайнерска философия и безупречната й рефлексия на световната модна
динамика. Студентският проект е показан на 3 юни 2003 година във виенския комплекс "Арсенал".
Вдъхновен е от емблематичния филм на Луис Бунюел и Салвадор Дали "Андалузкото куче" (1929 г.) . Всъщност става дума за синтез на готика и сюрреализъм. Инсталацията
на проекта, както и самото ревю са показани пред 1000 души по време на годишната
промоция на студентите по моден дизайн от Академията за приложни изкуства във
Виена. Мария Дойчинова използва ултрамодерни техники на представяне (многопластова
проекция на облеклата върху главите на три бели кукли, фон от църковни витражи
и мултимедия). Нейните произведения изразяват творческото й несъгласие с "мръсотията на сегашната мода" и желанието й да издигне в апотеоз рафинирания и естетизиран дизайн. Материите
са предимно сатен, шифон, коприна и сатенирана вълна. Силуетът съединява теченията "Стрийт фешън" и "Официална вечерна мода" и е разнообразен от множество колани и сребърни катарами. За оригиналната музика,
правена специално за инсталацията и ревюто, отново се е погрижил Ди джей Понте.
Комисията е съставена от авторитетни дизайнери, модни журналисти и издатели
от цял свят. Отзивите за шоуто и инсталацията са повече от положителни – главната
редакторка на френския "Вог" Диян Перне излиза с чудесен отзив в своята страница в Интернет, поднасяйки своите
поздравления и акламираща "страхотната атмосфера". Друг член на комисията – Куки де Салваторе, също се изказва много ласкаво за
постиженията на Мария Дойчинова.
АСИСТЕНТКА НА ХЮСЕИН ЧАЛАЯН И РОЛАН МУРЕ
Повече от успешно бе стажуването на младата българска дизайнерка Мария Дойчинова
в продължение на няколко месеца в Лондон преди две години. Първоначално тя
помагаше в подготовката на есенно-зимната колекция 2006-2007 на Ролан Муре
– френски стилист, базиран в английската столица. Тъкмо, когато работи
за Муре, Мария получава поръчка за дизайн и изпълнение на два панталона за
прочутия Боно от “Ю Ту”. След това Мария е приета
да стажува и асистира на един от най-известните съвременни британски авангардисти
Хюсеин Чалаян. Крайният резултат бе включване в неговото ревю на произведение
на Мария Дойчинова, показано в Париж. Освен роклята, младата българска дизайнерка
изработва няколко тишърта, блузи и якета за колекцията. В Лондон тя се потопява в неповторимата атмосфера,
представляваща комбинация от величествени традиции и консерватизъм, от една
страна, и ъндърграунд емоции и градски субкултури, от друга. Какво е да работиш
за гений като Чалаян разбираме от собствените й впечатления, споделени пред
нас преди време:”Дизайнерският
тим на Чалаян е интернационален и цветен: има хора от Германия, Индия, Полша,
Италия, Холандия и най-вече Япония. Атмосферата в студиото е невероятно креативна
и забавна, а хората са млади и приятелски настроени. Изисква се висок професионализъм,
голяма фантазия, търпение, издържливост и много упорита работа, за да създадеш
дизайна на Хюсеин Чалаян. Той самият е една много интересна личност, високообразован,
всестранно развит творец – със силно израезен балкански характер, който за
мен е близък и познат.” Преди ревюто в Париж екипът на Чалаян е работил почти
денонощно в продължение на цял месец – от 8 часа сутринта до 2 часа след полунощ.
Мария е впечатлена и от изключителната взискателност на дизайнера, който следи
целия процес и държи на всяка подробност. Той безпрекословно изисква суперкачество
във всеки и най-малък детайл. Едно от нещата, който най-много я възхищават
в стила на Чалаян е концептуалният му подход към всяка нова колекция – всъщност
тя е резултат на гигантско негово проучване: “Той пише цяла книга преди да създаде новата колекцияя” – споделя развълнувана
Мария. А с какво тя впечатлява Хюсеин Чалаян? По думите на самият дизайнер
– със знанията си, със солидната си подготовка и с неизчерпаемото си трудолюбие.
НЕ СПИРАЙ ДА ЕКСПЕРИМЕНТИРАШ
Търсенето на нови и нестандартни материали и техники на работа е сред водещите
характеристики в творчеството на Мария Дойчинова. Тя отдавна е стигнала до
максимата “Не спирай да експериментираш!”, тъй като съзнава дълбоко смисъла
на вечното търсене и изпробване на материи, изразни средства, нови технологии
и неконвенционални пространствени решения. Още в началото на обучението си
в Академията за приложни изкуства във Виена тя има шанса да стане подвластна
на уроците на прочутите холандски дизайнери Виктор и Ролф, които – по правило
– много са държали на експеримента в модния дизайн. По-късно Мария си спомня
за един проект, който е трябвало да направи с австрийското знаме. Тя решава
много да експериментира и да създаде рокля от пластичен плат, който не пропуска
вода. В материята е трябвало да има някаква течност. Каква да бъде тази течност
е въпрос, на който студентката по моден дизайн бързо намира решение – спира
се на препарат за пране, който освен всичко друго има за цел и да придаде зелен
оттенък на плата.
Проблемът възниква с намирането на вярната технология за залепянето този материал
и, когато Виктор и Ролф започват да разглеждат произведението, препаратът се
разлива върху тях двамата. “Беше много весело и забавно. Ужасно смешмна случка!
След това, разбира се, направих една наистина много добра рокля.” – припомня
си с усмивка след време Мария Дойчинова.
Съвсем наскоро – при една от поредните ни срещи, стана ясно, че експериментът
в нейното творчество заема все по-голям периметър. Неотдавна във Виена тя експериментира
с найлоновата материя от която са направени автомобилните еърбеци (въздушни
възглавници, които се задействат автоматично в купето на леката кола при катастрофи
и предпазват пътниците от наранявания ). В съвместния проект с друг един българин
– Христо Пенев, дизайнерката изработва униформи от “гръмнали еърбеци”. Тя се
удивлява не само на техните качества – издръжливост, непромокаемост, устойчивост
на огън и пр., но и от самия начин на подбор на материите – за нея свръхинтересно
преживяване е самото обикаляне из автомобилните гробища и автопаркове, селектирането
на материите ( еърбеците са били основно от “Мерцедес”) и т.н.
ЕСТЕТИЧЕСКА ФИЛОСОФИЯ
Тя е сред малкото съвременни дизайнери, които правят отчетлива разлика между
понятията “мода” и “моден дизайн”. Ето какво сподели тя веднъж в един наш разговор:
”Модата е много обширно понятие. Мода може да бъде всичко. Тя е вкусът на хората,
който се създава, когато нещо го виждаш много често. Докато модният дизайн
е може би по–новаторският стил, предимно за хората, които се занимават и разбират
от тези неща.” Отношението й към висшата мода също е показателно за стопроцентовата
й творческа нагласа и пиетет към високите стойности в това изкуство. За да
разбера отношението й към т.нар. “haute couture” й подхвърлих на шега следния
казус. Любопитно ми бе какво би направила, ако един от най-големите модни босове
и предприемачи Бернар Арно й даде пет милиона евро, за да направи колекция
висша мода. Мария прие казуса съвсем спокойно и веднага започна да разсъждава
за качеството на платовете. Всъщност най-големите компромиси се правят с текстила,
а висшата мода не търпи подобно нещо. Според Мария Дойчинова: “Там (във
висшата мода – б.а.) човек наистина може да се изрази, може да направи каквото
си поиска, да хвърли страшно много пари, ако може да си го позволи, да направи
произведения на изкуството.”
За бъдещето на модния дизайн тя има своя концепция, според която през
първите години на новия милениум започва много силно да се развива северната
част на
Европа, откъдето ще дойдат новите идеи. Те ще бъдат възприети и от Франция,
и от Италия, които макар и по–класически в модата, ще продължават да се движат
в тази посока. Новото от северната част на Европа, според дизайнерката, се
изразява в смесването на страшно много платове в един дизайн. Там дрехата
се интерпретира в контекста на конкретна концепция и по този начен дизайнът
се
възприема като цялостна идея, а не просто като нещо за носене.
…Мария изразява идеите си пестеливо, но уплътнено. Желанието й е хората
да се чувстват добре в нейните дрехи, да се харесват и да се чувстват красиви.
И още нещо, твърде важно – облечени в нейните произведения, клиентите й
със сигурност се почувстват модерни и могат да отидат където си поискат.Прецизност
и мечтателност, професионализъм и разкрепостеност са ключови думи по отношение
на изкуството на Мария Дойчинова. Изкуство, което тепърва ще радва ценителите
и почитателите на оригиналната мода.
1. Мария Дойчинова и Хюсеин Чалаян
2. Модел на Мария Дойчинова, 2002 г.
3. Модел на Мария Дойчинова, 2003 г.
4. и 5. Произведения на Мария Дойчинова, предназначени за колекцията на Хюсеин
Чалаян, есен-зима 2006-2007
6. Рокля, направена от Мария Дойчинова за колекцията на Хюсеин Чалаян, есен-зима
2006-2007 ( снимката от от ревюто на Чалаян в Лувъра ).
7. – 9. Произведения на Мария Дойчинова – колекция „Vienna casual“, лято 2007
Фото: Peter Bittermann; Графичен дизайн: Mladen Penev; Модел: Rada
ВИДЕО:
Колекция на Мария Дойчинова “not colour day”, 2002 – 2003
Колекция на Мария Дойчинова “Gothic Andalou”, 2003 – 2004