НЮ УЕЙВ СУБКУЛТУРАТА – НОВАТА ВЪЛНА НА СТАРАТА КЛАСИКА
Кристина Пайташева
Смятам, че на всички читатели е ясно едно нещо – новите субкултури, за които ставаше дума в предишните броеве, са дошли отнякъде и в тях винаги ще се крие частица от миналото. Нека отново се върнем към една субкултура от не толкова далечното минало – ню уейва, която разбира се все още съществува дори и вече под законите на новата реалност.
Зараждането...
Като цяло ню уейвът е доста объркано понятие, тъй като с него се обвързват твърде много теденции и банди, които притежават само част от ню уейв звученето. Колкото и странно да звучи, Sex Pistols са виновниците, които въвеждат това направление през 1976 година. Те го правят като алтернатива на добре известния ни пънк. Всъщност този термин е бил съотносим с авангардното и стилно френско ню уейв филмово направление от 60-те години. През годините обаче много пънк банди взаимстват от ню уейва и така с течение на времето ню уейвът и пънкът се превръщат във взаимозаменяеми понятия. Взаимозаменяеми и все пак различни. Музикантите, които следват след гаражната банда Sex Pistols биват разпознавани като пънк, но въпреки това творчеството, с която те заявяват себе си, е категоризирано като ню уейв. Към тези групи се включват музиканти, станали известни благодарение на пъб рок сцената в средата на 70-те години, като Пати Смит, Блонди, Елвис Костело. Съществуват и още много музиканти и банди, които по принцип са класифицирани като пънк, но се характеризират с музикалните особености на ню уейва като например Рамоунс.
По-късно ню уейвът се трансформира в направление, което вече не е със същия шумен характер, а по-скоро с повече поп звучене. Въпреки разликата между пънка, ню уейва и пост-пънка е налице обща тенденция – енергична реакция срещу по общото мнение свръхпроизводството на невдъхновяващата от онова време поп музика на 70-те години.
Ню Уейвът в САЩ...
В САЩ с понятието ню уейв се обозначават множество групи, изплували на повърхността в края на 70-те години, които са вече на върха на музикалната вълна между 1982 и 1983 г., когато е времето на втората британска инвазия и когато банди, смятани за ню уейв направо разбиват класациите. Музикантите, наречени ню уейвъри в края на 70-те години като Джо Джаксън, Елвис Костело, Полис, Гари Нюман съвпадат идеално с характеристиките на това направление. Често пъти много от тези банди странят от етикета „ню уейв” и предпочитат да бъдат наричани поп музика.
Започнал през 1980 г. и продължил почти до 1988 г., терминът ню уейв е използван в Америка, за да опише почти всеки нов поп или поп рок музикант, който използва в творчеството си предимно синтезатори. Примери за музиканти, определяни в САЩ като ню уейв през този период, но които не съвпадат с оригиналната дефиниция на понятието, са Дюран Дюран, Депеш Мод, Юритмикс, Тиърс фор Фиърс, Кълчър Клъб и други.
Ню уейв мода...
Тъй като терминът „ню уейв” днес е достатъчно преекспониран, е трудно да бъде намерена истинската ню уейв мода. Това е така поради простата причина, че с понятието „ню уейв” се определят твърде много модни тенденции, които пряко отразяват днешната мода. И в това няма нищо учудващо – все пак „ню уейв” означава „нова вълна”. А за истинския ню уейв фешън вече рядко се говори. И все пак ето най-характерните специфични особености на този вид субкултурно направление.
За мъжкия ню уейв стайлинг е особено характерна очната линия и романтично стилизирана мода, изразяваща се във фриволни ризи. Този вид фешън е характерен за банди, наричани „ню романсъри” или „ню уейвъри”.
Ню уейвът често използва модата за заявяване на сексуална ориентация, но въпреки това гримът не винаги е знак за транс или хомосексуалност, въпреки че едни от най-известните музиканти от това време като Дейвид Бауи, Бой Джордж, а по-късно и Джордж Майкъл претендират именно за хомосексуална ориентация.
Ню уейв модата е реакция на хипи културата от 60-те години. Така клошът и дългите коси при мъжете се заменят с дрехи по тялото и къси прически. Вталените костюми и тесните вратовръзки в стил Блонди са въплъщение на ню уейв стила, което връща назад във времето на рок енд рола и ерата преди хипитата. Друг аспект от ню уейв културата е стремежът към употребата на съвременни синтетични материали като протест и възхвала към пластичните материи. Това налага упротребата на дрехи с ярки цветове от масовото производство, на евтини бижута и аксесоари. Като модно течение ню уейвът е едновременно постмодернистична идеология, както и продължение на поп арта.
Ню уейв и поезия...
Ню уейв поколението, пострадало от политическите репресии през 70-те години, инспирира младите да започнат да творят. Въпреки че някои от водещите фигури от онова време определят тяхното творчество като „конфронтационно”, всъщност гласът на поезията им е тази на човека от улицата, предпазлива, но в същото време изпълнена с тревога към съществуващия режим. Фокусът на поезията им е езикът на пропагандата. Често авторите на този вид творчество пишат по законите на „лингвистичната поезия”, създадена да осмива неадекватностите на вестникарския стил на писане, каращ аудиторията да се превърне в чувствителна брънка - резултат от сковаващия ефект на официалния дискурс. Властимащите гледат на ню уейв поетите с чувство на тревога и като цяло осуетяват планове им да лансират литературен журнал. По-късно през 1975-76 г., по времето на промените в Конституцията и работническите протести, се създава ъндърграунд издателска мрежа, т. нар. „Втори тираж”, където ню уейвърите играят водеща роля.
Ню уейв инициативи...
Често пъти ню уейвът е сравняван с популярността на диското. Но това далеч не е така. От този период остават значими музиканти за развитието на историята като Елвис Костело, Стиг, U2. Благодарение на истинския професионализъм на тези изпълнители, те продължават да се развиват през годините и до днес. Освен това те успяват на поддържат у своята аудитория дух на постоянна гражданска отговорност. Боно от U2 е една от водещите знаменитости, който пледира за разрешаване на конфликтите без насилие и за помощ за бедните страни.
Ню уейв индустрията няма как да си затори очите пред нарастващото внимание към болестта СПИН в края на 80-те години. За съжаление обаче, начинът на живот на много ню уейв изпълнители, изразяващ се чрез силна сексуална активност и небезопасен секс, води до загубата на много ню уейв таланти, заразили се с ХИВ вируса. Други насочват общественото внимание към повече осведоменост и набиране на средства за изследвания в сферата на ХИВ и в подкрепа на нациите, разрушени от нарастващото количество на ХИВ заразените.
Така или иначе през годините ню уейвът се модифицира, но поне се съхранява, и успява да внуши на младото поколение, че единственият начин да бъдеш истински щастлив и най-вече да бъдеш себе си, е като се наслаждаваш на любимата музика и вярваш в идеите, в които и тя вярва...
Снимки:
www.indigoflow.co.uk, ouvidoapurado.blogspot.com, www.poster-books.com, www.sheckys.com, homepage.mac.com, www.oldhandbills.com, g-ec2.images-amazon.com, badadvice.typepad.com, www.isleofwightfestival.com, www.kevchino.com, www.telemaniac.com, www.newcelebritypics.com
ВИДЕО:
Blondie – Heart of Glass
Elvis Costello – She
The Police – S.O.S.
Duran Duran – Come Undone
Depeche Mode – Personal Jesus
U2 – One
Използвани източници:
1http://en.wikipedia.org/wiki/New_Wave_music
2. http://www.tesionline.com/intl/thesis.jsp?idt=22463
3. http://www.jstor.org/pss/466603
4. http://forum.newgeneration-forever.net
5. http://www.wisegeek.com/what-is-new-wave-music.htm
6. http://www.arts.gla.ac.uk/
Прочетено: 7024 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 17, Декември 2008
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:БРОЙ 16: ТРИИЗМЕРНОТО СТРИЙТ ИЗКУСТВО – СУБКУЛТУРАТА НА РЕАЛНАТА ИЛЮЗИЯ
БРОЙ 15: ДИСКОТО – СУБКУЛТУРАТА, КОЯТО НЯМА ВЪЗРАСТ
БРОЙ 14: СКЕЙТ ПАРК СУБКУЛТУРАТА – МИКС ОТ ЕМОЦИЯ, ДВИЖЕНИЕ И САМОКОНТРОЛ
БРОЙ 13: ПИЪРСИНГ СУБКУЛТУРАТА – РИСКОВАНА МАНИЯ ИЛИ МАНИАКАЛЕН РИСК
БРОЙ 12: СИЙН СУБКУЛТУРАТА – НОВИТЕ ЕМОТА ИЛИ ТЯХНАТА ПО-ДОБРА ВЕРСИЯ