ФЕШЪН СУБКУЛТУРАТА – модният писък НА ХХІ ВЕК

ФЕШЪН СУБКУЛТУРАТА – модният писък НА ХХІ ВЕК

Кристина Пайташева

На всеки правят впечатление онези млади хора от улицата, които винаги са облечени по последна мода. Те са различни, дори доста странни в стремежа си да бъдат винаги в крак с модата. И именно с това те привличат вниманието на минувачите. Облекло, аксесоари, грим, начин на изразяване – всички тези елементи от визията им сияят с уникалността си, поради простата причина, че те са “фешън”. Откъде всъщност идва тази тенденция?

Модните списания лансират последните колекции на именити дизайнери и читателите-маниаци, разполагащи с повече доходи, следят какво излиза и желаните от тях модели биват веднага закупени. Точно този начин на разпространение на модните тенденции започва да се копира правилно или не от хората и така то става “фешън”. Всички знаят кое е модно и стига да разполагат със средства си го купуват. Така се оформя един социален слой, една субкултурна среда, в която, за да се докажеш, трябва винаги да си на върха на модната вълна.

Какво представлява “фешън” културата?...
“Фешън” в превод от английски означава мода (fashion). За модата е характерен даден период от време, в който определен тип обличане и предпочитания към определени аксесоари са много разпространи и харесвани, а след което те биват заменени от други. Съответно за фешън личност се квалифицира този тип човек, който следи редовно модните тенденции и се облича и идентифицира с определен вид поведение. Днес думата фешън се упротребява за продукт, който е изключително популярен, стилен и желан и много млади хора биха искали да го притежават. Сред най-известните световни фешън центрове се отличават градове като Париж, Лондон, Ню Йорк, Милано, Лос Анджелис, Рим, Токио и т.н.

За фешън се квалифицират не само дрехи и аскесоари. Това би могло да бъде дадена нова музикална група, парфюм, клуб, мобилен телефон и т.н. – тоест това, което в момента се лансира от световните модни списания и бива купувано от потребителите. Така продуктът се превръща не просто в моден продукт, а във фешън продукт.

Понятието “фешън култура” от семиологична гледна точка...
От векове индивидите и обществата използват дрехите и телата си като вид форма на невербална комуникация като по този начин те искат да се идентифицират - роля в обществото, социален слой, ранг, класа, пол, занимание, сексуална ориентация, принадлежност към дадена субкултура. Модното е начин на свободно изразяване. И това не са само дрехите, аксесоарите, бижутата, прическите, а вид знак да се погледне под повърхността на дадена личност и тя да бъде разпозната само с един поглед.

Модата е език на знаците и символите, които по невербален начин комуникират между индивидите от дадена социална група. Модата във всичките си форми, от татуировките и пиърсингите до най-иновативната прическа, е най-добрата форма на илюстрация, която съществува, за да се идентифицира индивидуалността. Модата ни позволява да бъдем разпознаваеми от наблюдаващите ни. Постепенно тя се превръща в барометър за културните промени в обществото. Промяната в социо-културните ценности и нагласи бива отразена чрез модата.

Необходимостта от принадлежност към общността ни кара да сме обвързани дори несъзнателно с модата. Ние сме зависими от модните тенденции, тъй като се идентифицираме със социалния слой, към който спадаме. Това означава, че искаме или не, ние се съобразяваме с това, което е модерно – купуваме го, носим го и ставаме разпознаваеми индивиди в групата.

“Аз съм фешънче обичам...”
Разбира се, едва ли днешните фешъни са се замисляли някога за семиологичните параметри на понятието фешън култура. Те се замислят за ежедневни неща като например дрехи, прически, аксесоари, грим, мобилни телефони, музика, клубове, коли и т.н. Средата, в която попадат представителите на тази субкултура прилича на състезание. Който е с най-новото фешън откритие, той е върха и е предпочитана компания от всички.

За един типичен фешън е много характерно пълното отричане на какъвто и да било друг продукт, който не е на мода. Той би могъл да има някаква стойност, но бива отречен и захвърлен само при споменаването му. Това със сигурност не прави особена чест на фешън маниака като начин на поведение, но по този начин той се изтъква и придобива особен статут в своята социална среда.

Знаци, идентифициращи фешън субкултурата...
За идентификацията на представителя на тази субкултура са необходими няколко параметъра, на базата на които той да бъде квалифициран за фешън човек. Това са характеристики от визията му, които служат за знаци, задължителни за самоопределянето му. Един от най-важните идентификационни маркера е прическата. Най-често тя е къса, изрусена, филирана или тип иглички, но задължително е съобразена с формата и скулите на лицето. Фешън прическата винаги е свързана с нощния живот, който даден фешън представител води. Посещаваните клубове, партита и други места са вид пътеводител в света на фешъна. Там най-ясно изпъкват характеристиките на модерното.

Фешън прическиФешън прически
Фешън прически

За неразделна част от прическата се смята и гримът. Фешън гримът обикновено е силен, подчертаващ всеки детайл от лицето на човека и изключително въздействащ и провокативен. Той до голяма степен е обвързан с формата на прическата, с цвета на косата и т.н. Това означава, че една от основните цели на кандидата за фешън слава трябва да обърне внимание именно на този синхрон и за да не бъде той нарушаван, би било добре да си направи консултация при специалист по фешън стил, който да му подскаже как най-добре да се изтъкнат предимствата и как най-добре да се прикрият недостатъците на лицето му.

Фешън гримФешън грим
Фешън грим

Изключително важен момент във визията на фешън маниака са аксесоарите. А те наистина са много разнообразни – като се започне от различните видове накити и бижута, мине се през дамската чанта, очилата и се стигне до мобилния телефон. Аксесоарите могат да бъдат най-различни – важното е да бъдат фешън, но да са премерено количество. Не е необходимо човек да бъде обкичен с множество дрънкулки, за да се отличава. Ако дрехите му са стилни и модни, то няма нужда от прекалено много аксесоари, за да изпъкне във фешън обществото.

Фешън аксесоариФешън аксесоари

Фешън аксесоариФешън аксесоари
Фешън аксесоари

Един особено отличителен белег, идентифициращ фешън субкултурата е речникът – начинът, по който представителите на тази субкултура се изразяват. С навлизането на английския език трайно в нашия социален, професионален и личен живот, се промени и начинът, по който назоваваме дори най-простите неща от бита. Приятелите ни вече се казват френдове, когато нещо ни харесва то е куул, а пазарът вече е шопинг. Тези и ред други думи тотално и безвъзвратно се насадиха в речника на младите хора, защото те искат да бъдат в течение с модата. Българският език вече не е интересен, интересни са чуждиците, защото те звучат някак по-иначе, по-модерно. А и когато средата около младият човек е такава, той със сигурност бива претопен и става “фешъноговорящ”.

РечнициРечници
Речници

Това преклонение пред американизирането на абсолютно всичко около нас не е никак “здравословно” за нашето общество. Ако навлизането на английския език продължи да се движи със същите тези темпове, постепенно българският език би могъл да бъде заличен напълно. Не бих искала да предвещавам такова бъдеще, но действителността навън сочи точно това. Да не говорим за още по-тъжната истина, която сочи, че българските млади хора са позабравили или дори не са учили правилата в говоримия и писмения български език, но за сметка на това доста добре се справят с фешън терминологията.

Фешън субкултурни превъплъщения в Интернет пространството...
Интернет както обикновено изобилства от сайтове, в които се описва точно как би трябвало да изглежда фешън маниакът. Всички подробности около визията му се описват подробно, за да няма грешка при изпълнението. Описанието е гарнирано с много снимки, които илюстрират точно как трябва да бъдат изпълнени заръките. Дават се насоки дори как един фешън би трябвало да се държи в обществото, как да говори, с какви хора да общува, каква музика да слуша, какво да облича и много други препоръки за развитието му като фешън последовател.

Но има и много форуми, където фешън културата не е на особена почит – дори напротив, “фешънизирането” бива дефинирано като форма на стереотипизация и уеднаквяване. Авторите са ужасени от факта, че пазарната мрежа е заредена с едни и същи неща, които дори са псевдо фешън. Но все пак не трябва да се забравя, че в България границите на понятията много често се размиват. Фешън културата бива смесвана с просташката и аматьорски изпълнената продукция, бълвана от повечето базари и малки магазинчета, където се предлагат едни и същи лоши имитации на “фешън” артикулите. Така или иначе те са предназначени за шир потреба, по-точно казано за хората, разполагащи с по-малко средства, които обаче не искат да бъдат изтласкани от модната вълна, а да разкрият себе си като ангажирани от модата млади хора. И причината за това е много проста – хората искат да бъдат харесвани. Едно съвсем нормално човешко желание, което е усетено навреме от предвидливите търговци, чакащи именно такава потребност, за да продават евтино имитации на модни облекла, аксесоари и т.н. И все пак най-добре би било, при положение че човек не може да си позволи истинските фешън артикули, да се облича по нормален естествен начин, отколкото да купува грозни имитации, които освен всичко останало са некачествени.

Фешън субкултурата – новото предизвикателство пред младото поколение...
От ден на ден фешън културата се развива все по-бурно. Всеки ден се появяват нови фешън хоризонти, които маниаците да покоряват. Постепенно обаче “фешънизирането” започва да става цел номер едно за повечето млади хора, което не би следвало да е сред приоритетите им. Все пак всичко трябва да бъде в определени граници, а фешън културата много често не се съобразява с тях. Тя е бурна и много динамична. И точно заради това е толкова предпочитана и атрактивна. Но може би най-привлекателното във фешън субкултурата е фактът, че тя ще бъде винаги актуална – защото винаги ще има модерни времена.

СНИМКИ:
1. Фешън прически
Фото: © http://www.fashionshanty.com
2. Фешън грим
Фото: © http://www.svatbata.bg
Фото: © http://curious.actualno.com/
3. Фешън аксесоари
Фото: © http://www.jdfrancis.com.au/
Фото: © http://www.choicesjewellery.com/
Фото: © http://www.treehugger.com
Фото: © http://www.flying-people.com/
4. Речници
Фото: © http://iphone-bulgaria.com/
Фото: © http://www.hermesbooks.com




Прочетено: 21877 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 9, Април 2008

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 8: ГРАФИТИ СУБКУЛТУРАТА – ИЗКУСТВО, КОЕТО НЯМА АНАЛОГ
   БРОЙ 7: ЧЕРНО-БЯЛАТА ЯМАЙСКА ДУШЕВНОСТ, ВЪПЛЪТЕНА В СКА СУБКУЛТУРАТА
   БРОЙ 6: ПРЕДРЕШЕНИЯТ САТАНА В ЛИЦЕТО НА БЛЕК МЕТЪЛ СУБКУЛТУРАТА
   БРОЙ 5: НЕО МЕТЪЛЪТ – РАП, МЕТЪЛ ИЛИ ПРОСТО ЕДНА УБИЙСТВЕНА КОМБИНАЦИЯ
   БРОЙ 4: ХАРДКОР СУБКУЛТУРАТА – СПАСЕНИЕ ОТ РЕАЛНОСТТА ИЛИ РЕАЛНОСТ В СПАСЕНИЕТО
   БРОЙ 4: Млади и чисти – Стрейт Едж (Straight Edge) субкултурата

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино сребърни бижута Capino





Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски рокли - Nixita - Print on demand clothing