Ефекти на цирковото изкуство, въздействаща мултимедия, избор на странни и необичайни места, микс от филмови и театрални похвати – всичко това в изобилие може днес да се срещне по модните подиуми. Повече от всякога модните ревюта са се превърнали в шоу и са придобили облика на грандиозни и въздействащи спектакъли. Но защо модата става все по-зрелищна? Кое кара дизайнерите да се състезават по оригиналност и находчивост в постановки и мизансцен, прилагане на светлинни ефекти и на специално озвучаване? Коя е гаранцията, че целият този пърформанс няма в един момент да се спука като сапунен мехур и да разкрие голата истина за нечие бездарие?
За да схванем модата като шоу и спектакъл неизбежно трябва да вникнем в нейната същност и природа – ярко комуникативна, интегративна и културна форма за идентифициране на личността, за забавление и за открояване на един или друг стил. Защо Джон Галиано превръща своите ревюта в пищни и запомнящи се карнавали и шествия? Кое кара Аликзандър Маккуин да избира запустели пространства, градски пазари, изоставени черкви и гробища, за да покаже новите си идеи? Мотивът е един и същ: да се грабне вниманието на публиката, да й се предложат нови и непознати източници на силни усещания, да се осъществи нов пробив в експеримента с модната презентация. Затова често пъти тук максимата е – колкото по-скандално и провокативно, толкова по-добре!
В българския дизайн също има немалко примери за нестандартни модни ревюта. Достатъчно е да споменем Мариела Гемишева с колекцията й булчински облекла, показани на покрива на художествената галерия в София на ул.”Шипка” 6 или пък представянето на колекцията й “Моден пожар” в двора на столичната пожарна. Модна къща “Ирида” пък намагнитизира интереса към своите колекции, показвайки ги веднъж в недостроената транспортна болница в село Лозен и друг път – в помещенията на Централния софийски затвор. Модна къща “Галинел” търси своята физиономия също чрез спектаклов и екзотичен стил (конски манеж в зала “Универсиада” и пустинен пейзаж в Близкия изток). Преди години Евгения Живкова пък показа най-новата си колекция под купола на цирк “Балкански”…
Философията и естетиката, че дрехите и въобще новия дизайн на облекло са неделими от начина им на публично представяне опложда творческите идеи на талантливите автори. И затова те не се страхуват да взимат нетривиални решения; да презентират новите си произведения изненадващо, странно, парадоксално и по този начин – да шокират и да изопват емоциите на публиката. А тя очаква тъкмо това – противоотровата на скуката!