* Модната 2007-а: закачлива, провокативна и смела
Пъстър и весел, странен и тъжен, провокативен и смел бе стилът през изминалата 2007 модна година. Едва ли някой може със сигурност да определи кой бе доминиращият стил, защото вече няма една единствена модна линия, един единствен моден силует, тоналност, материя и т.н. Всичко е на мода и всички са на мода! В обобщен вид могат да се откроят поне четири по-важни тенденции. Първата, засиленият интерес към естетизираната еклектика и микса на старото и новото, скъпото и евтиното, познатото и необичайното или още т.нар. винтидж тенденция. Втората, още по-дръзкото навлизане на нанотехнологиите в текстила и дизайна, благодарение на които умните материи – платовете с променящи се свойства и едва ли не безгранична функционалност, наистина направиха от облеклото втора кожа за човека. Третата, ориентация на преобладаващата част от хората към удобното, практичното и – защо да не го наречем с истинското му име – небрежно облекло. Уличният стил навлезе в салони и галерии, театрални зали и телевизионни студия. Младежкият момент и по-властен от всякога. Поне още една – четвърта, тенденция, обаче, също прави силно впечатление. Изискванията за спазването на корпоративен дрес код, на служебно облекло, обвързано с ценностите на корпоративната култура ( все повече са гласовете и у нас за задължителните униформи в колежи и училища – като знак за престиж, символ на общността и привързаност към стил, дух и атмосфера.
През изминалата модна 2007 година се случиха много интересни, значими и симптоматични неща както зад граница, така и у нас. Кои са по-важните от тях?
Темпове и спадове в родния дизайн
Съвременната българска мода или по-скоро съвременния роден моден дизайн отбеляза неизменните плюсове и минуси, темпове и спадове в своя растеж. Тази динамика не бе случайна, тъй като самото развитие на световната мода повече от всякога е в плен на нееднозначност и случайност, бързопреходност и ирационалност. Родната модна индустрия след влизането ни в Европейския съюз все по-малко има правото да се оплаква от дискриминация, остатъчен подход и тежко наследство от плановото социалистическо стопанство и въпреки това значителна част от фирмите и дизайнерите работеха по остарели критерии, с ниска степен на мениджърска, маркетингова и комуникационна култура. В индивидиуален, творчески план редица от известните имена в родния дизайн на облекла запазиха и затвърдиха водещите си позиции. Сред тях са Виргиния Здравкова и Албена Александрова, Евгения Живкова и Жана Жекова, Мария Недкова и Натали Генова, Йорданка Чернаева, Светла Димитрова, Мария Мичева, София Борисова и поне още една дузина способни модни творци. Те продължиха да създават нови и интересни колекции, натоварени със сериозна семантика и изпращащи послания за промяна, изисканост и поведенческо предизвикателство (Виргиния Здравкова с колекциите си ”Копринено докосване” и ”Лаваца”, Евгения Живкова с колекцията си ”Перфектната жена”, Албена Александрова с колекцията си ”Окована в красота”, София Борисова с колекцията си ”Алюр” и т.н. Стремеж към предефиниране на елегантността и нови търсения на предизвикателния стил характеризираха творчеството на Мариела Гемишева (тя успешно защити своя труд за модния пърформанс и бе удостоена с научната степен доктор в НХА), Александра Милушева (Астела ателие), Вероника Вапирова (”Totally Erected”), Антоанета Долкина (”Тоане”), Петя Димитрова, Мирослава Шопова, Нина Тодорова и ред още други представители на по-новите генерации български дизайнери. Безспорен успех пожънаха новите носители на Златната игла на Академията за мода, сред които Албена Александрова ( дизайнер на годината ), ”Зебра” (модна къща на годината) Жана Жекова ( за цялостен принос), Кирил Чалъков ( за моден грим), Ангел Цветанов (за модна фотография) и др.
Развитие, добри резултати и нови почитатели получиха и редица модни къщи, марки и компании, сред които ”Ирида”, ”Мирó”, ”Маркам”, ”Агресия”, ”Вотан”, ”Денил”, ”Аполо”, ”Етере”, ”Диел”, ”Аристон S”, ”Арда Русе”, ”Ариес уникат”, ”Тани”, ”Холидей Сона”, ”Капаска”, ”Люсил”, ”Галинел”, ”Батибалено”, ”Авин лейди”, ”Ревю”, ”Ивенти” и др. Тайната на техните успехи несъмнено е заложена в още по-прецизната работа, актуалния дизайн и гъвкавия подход към постоянно сменящата се пазарна физиономия у нас, както и в търсенето на нови и нестандартни форми за презентиране на новите колекции.
В света на големите
С горчивина и съжаление ще констатираме, че през изминалата година напуснаха света на модата в пряк и в преносен смисъл няколко големи имена в модния дизайн. Почина един от италианските крале на елегантния и изискан стил – великият Джанфранко Фере. Наричан още архитект в модата, той остави дълбока диря в световната империя на лукса и на красотата. В знак на почит и преклонение властите в родния град на Фере – Леняно – обявиха, че ще кръстят цял един площад в италианското градче на именития си съгражданин. Фере почина, но марката му продължава да живее. Днес за нея твори дизайнерът Ларс Нилсон. Друго светило, с което се разделихме, макар и в преносния смисъл на думата, е емблематичният Валентино, който след 45 години активна творческа дейност реши да се сбогува със света на висшата мода. Овакантеното място бе заето от младата и изключително талантлива Алесандра Факинети, която преди време бе художествен директор на ”Гучи”.
Изтънченият и постомодернистичен Хеди Слиман, който доста време създаваше мъжката линия на ”Кристиан Диор” реши да напусне и да се отдаде на нови дейности и проекти, а модна къща ”Вионе” се сдоби с нов главен дизайнер – Марк Одибе. След години на експерименти и участие в еднократни проекти друго едно голямо име – Том Форд започна гигантска офанзива на модния базар. След като през април 2007 година откри свой двуетажен бутик на Медисън Авеню в Манхатън, Ню Йорк, американският дизайнер реши да глобализира своя бизнес, планирайки откриването на бутици в Милано (през 2008 г.), в Лондон (през 2009 г.), в Лос Анжелис и в Хавай (през 2010 г.).
В бизнес аспект изтичащата модна календарна година бе противоречива – успешна за едни и тъжна за други. Заговори се, че ще бъде обявена за продажба прочутата модна къща ”Прада” и изведнъж се оказа, че Роберто Кавали не се интересува толкова от пари и печалби, колкото от чистото изкуство мода. Затова и той публично обяви, че си търси сериозни бизнес съдружници. С нова марка, но и нови съсобственици се сдоби друг проспериращ дизайнер – Ролан Муре, зад чийто гръб застанаха Саймън Фулър и Хърви Уейнщайн – двама истински гиганти в света на мултимедиите и киното. ”Адидас” и ”Дизел” пък обединиха силите си в бъдещо четиригодишно сътрудничество. Резултатът от тази колаборация бе линия облекла от деним с марката ”Adidas Originals Denim by Diesel”.
Опитът накратко да щрихираме важни моменти в модната 2007 година наистина би бил съвсем непълен ако – макар и частично – не се вгледаме в постигнатото от някои от най-красивите жени на планетата по отношение на модния дизайн. Възхитителната Джулия Робъртс създаде уникална дизайнерска гривна заедно с Джорджо Армани и така се присъединиха към световната кампанията за борба със СПИН, туберколозата и маларията. Скандалната топмоделка Кейт Мос лансира втора собствена линия модерни облекла, а известната спайска и съпруга на Дейвид Бекъм – Виктория Бекъм обяви, че оттук нататък ще се занимава само с моден бизнес. Друга звезда от галактиката на супермоделите – Ева Херцигова, посети България и очарова със своята непринуденост и неувяхващ чар. Поводът бе откриването на бижутерийния бутик на ”Шопар” у нас. Един от най-нашумелите топмодели от 90-те години – Карла Бруни, е на път да стане първа дама на Франция, след като президентът Никола Саркози й направи официално предложение за женитба.
Българската следа
Родните модни предприемачи също показаха размах и добър вкус. През годината у нас навлязоха нови световни имена и марки благодарение на опитни и многообещаващи бизнес дами като Илияна Алипиева, Виктория Гешева, Гергана Монтеки, Мирослава Цанева, Анелия Петкова, Паола Апси и други. В София официално бе представена линията ”Джъст Кавали”, както и бяха открити изискани и действително на световно ниво бутици на ”Версаче” и ”Долче и Габана”. У нас гостува словенският дизайнер Урош Белантич, чиято марка ”Октобер” вече е на българска територия. Буквално от няколко месеца ”Брайдал фешън” лансира в нашата столица шедьоврите в булчинската и официалната мода на Ели Сааб, Валентино Споса и Мануел Мота – “Проновиас”, както и на “Май Лейди”. Но българската следа не се изчерпва само с постиженията в модния бизнес чрез компетентното управление на чуждестранните марки у нас. Тази следа личи най-вече в изявите на българските дизайнери и модни къщи по света. Модна къща ”Маркам” с голям успех представи и договори новата си колекция пролет-лято 2008 в Амстердам, Дюселдорф и Залцбург. Българският дизайнерски тандем ”Бипоне” (двамата дизайнери Биляна и Петър живеят във Виена) е сред единадесетте финалисти в модния конкурс ”11 Meter Mode” (11 Метра Мода), посветен на световно първенство по футбол през 2008 година. Състезанието се проведe едновременно в Австрия и Швейцария и българското представяне бе сред най-силните. В Париж продължиха триумфиращите изяви на къщата за висша мода ”Он ора ту вю”, в която също има българско участие (Ливия Стоянова и Ясен Самуилов). Голямата надежда на родния моден дизайн Мария Дойчинова представи с огромен успех колекцията си “Идентичност” във виенската църква Густав Адолф. Ласкава оценка тя получи от най-големите и влиятелни австрийски вестници, както и лично от главната редакторка на “Вог” (Австрия). Милка Александрова – Бучи ни представи успешно на културен празник във Ватикана със своя оригинална колекция бижута, а Дрина Пашова показа, че не случайно е възпитаничка на миланската школа, демонстрирайки класа, надеждност и естетическа смелост.
Променени условия – променени резултати
Този, наистина много бегъл и спонтанен преглед на постигнатото в българския моден дизайн през 2007 година показва променените условия, при които работят и творят родните модни стилисти. Предизвикателствата на времето, едногодишното ни пълноправно членство в ЕС, както и изненадите, поднасяни постоянно от феномена мода предполагат ново отношение към тази индустрия и към този тип творчество, редом с новите, по-високи и безмилостни критерии за високо качество, конкурентноспособност, овладяване на най-новите производствени и текстилни технологии, както и кураж да се погледне бъдещето право в очите. Новите генерации модни творци, младите дизайнери са тези, които ще издигнат българския стил на необходимата висота. Тъкмо затова грижите към тях още когато са на студентската скамейка, а в последствия и задължителните протекции и стимули са същинската предпоставка за постигането на нови, още по-големи естетически, културни и бизнес резултати в сферата на модата и модния дизайн.
Снимки:
1. Виргиния Здравкова – колекция ”Лаваца”
Фото: © Мони Франсес
2. Евгения Живкова – колекция ”Перфектната жена”
Фото: © Мони Франсес
3. Джанфранко Фере с Ралица Балева: момент от гостуването му в София, 1995 г.
Фото: © Ани Петрова
4. Валентино във вилата си в Тоскана
Фото: © Lord Snowdon
5. Ева Херцигова в България
Фото: © ”Шопар”
6. Мария Дойчинова – колекция ”Идентичност”
Фото: © Doychinoff / Младен Пенев