* Опит за годишен обзор и непредубедена модна прогноза
Приключи една твърде важна за българската мода година. Може би е рано да се правят окончателни диагнози и преценки за всичко добро и лошо, което се случи в нашия моден дизайн през 2008 година.
За анализ и оценка на състоянието на даден бранш и въобще сфера от икономиката и културата могат да се използват различни експерти с техните компетентни методики, инструментариуми, показатели. По отношение на българския моден дизайн една от най-меродавната оценка принадлежи на представителите на медиите. Какво е мнението на модните журналисти у нас за най-добрите през изминалата година? В своето гласуване за най-престижната българска модна награда „Златна игла” (на Академията за мода) 36-членно жури, съставено от представители на водещите български медии, определи новите носители на високия приз. Това са Аля Милушева (дизайнер на годината), “Маркам” (модна къща), “Етере” (модна къща), Мони Франсес (фотограф), Джулия Ангелова (грим), Милка Александрова – Бучи (аксесоари – бижута), Виргиния Здравкова (моден спектакъл), Светла Димитрова (цялостен принос), Паола Апси (принос към издигането на националното самочувствие), Биляна и Петър Пелови – “Бипоне” (млад дизайнер).
Пъстра и нееднородна бе динамиката в развитието на създаването и разпространението на българските модни стоки. Втората година от членството ни в Европейския съюз бе белязана със засилена конкуренция и нарастване на изпитанията и предизвикателствата пред нашите модни къщи, дизайнери, предприемачи и инвеститори. В родния моден бранш започнаха да се усещат вече негативите от световната финансова криза. В самия край на 2008 година една от най-мрачаните прогнози гласеше, че между 70 и 80% от шивашката и текстилна индустрия у нас ще спре да функционира още от началото на 2009 година. Това може да се случаи, ако правителството не вземе спешни мерки за облекчения и помощи на този толкова важен отрасъл, бяха категорични Браншовият съюз на шивашката промишленост, Българската асоциация по текстил и конфекция и Съюзът по трикотажна промишленост...
Какво да се прави? Нова година – нов късмет! По традиция или по инерция се казваме тези думи още в първите часове и дни на януари. Късметът обаче може да бъде хубав или лош. Какъв късмет се пада на модата – в частност – на българската мода, през 2009 година?
Умните мениджъри добре знаят, че кризата не е само отрицателен феномен. Популярната мърфология гласи „Преди да се подобрят, нещата се влошават”! Кризата е възможно най-ясният сигнал за изчерпване на вече съществуващи модели на икономическо развитие. Тя е индикатор за остро противоречие между инвестиции и резултати, труд и капитал, стратегическо планиране и тактически действия. Не съм чул досега смислено обяснение на гигантската световна криза, която избухна като атомна бомба с непредвидими последици. Кризисният мениджмънт – в т.ч. и в модната индустрия, по презумция, предполага няколко неизбежни стъпки. След цялостния анализ и диагностична дейност е логично да бъдат преразгледани и реформирани основните ресурсни структури – човешки и материални. Пазарът ще се свие, но дано тъкмо това не предизвика нова вълна от евтини стоки с лошо качество и неизвестен произход. Логиката предполага в условията на криза да оцелее по-доброто, по-качественото, по-модерното.
Шивашкият и текстилният сектор у нас има потенциал и резерви, които ще му помогнат да оцелее, дори и това да стане с известен икономически застой или пък в по-добрия случай – забавяне на темпото на развитие. Ясно е, че износът ще намалее и тъкмо затова – най-сетне, голяма част от фирмите (които няма да фалират, разбира се) ще се преориентират към вътрешния пазар – зона, която някои от тях доста високомерно подминаваха.
Какво обаче се случи в световната мода? През изминалата модна 2008 година се случиха много неща, които промениха световния моден пейзаж. На 1 юни 2008 г. почина гениалният Ив Сен Лоран, достоен подължител на стила на Диор, Баленсиага и Шанел. В самия край на 2008 година си отиде от този свят друг велик френски моден творец – Тед Лапидюс. През втората половина на годината и особено през четвъртото тримесечие избухна огромна икономическа криза, която тепърва ще се отразява негативно на модния бизнес. В същото време планетата стана свидетелка на мащабни модни действия, обявяването и реализирането на грандиозни проекти и на редица важни събития. Карл Лагерфелд обяви намерението си да проектира интериорния дизайн на луксозната дубайска резиденция „Исла мода” върху изкуствено създаден архипелаг в емиратството, където да бъдат построени луксозни бутици в духа на “Шанел”. Испанската модна империя “Индитекс”, чиято собственост е и веригата "Зара", пусна на пазара луксозни аксесоари “Uterqüe”. “Индитекс” завладя още една държава в Източна Европа. Черна гора е 71-а страна, в която компанията отвори свои бутици.
По върховете на модните къщи се осъществиха редица смени – нови назначения, уволнения и същращения. Айзък Мизрахи зае поста главен дизайнер на модна къща „Лиз Клейбърн” (САЩ); Робърт Вигнола стана президент на „Келвин Клайн Кълекшън”; Питър Дундас зае мястото на Матю Уилямсън като главен дизайнер на модна къща „Емилио Пучи”. Преди новото си назначение Дундас беше дизайнер на „Унгаро”. Самият Матю Уилямсън пък стана най-новият гостуващ дизайнер на прочутата търговска верига “H & M”. През пролетта на 2009 г. шведският моден концерн ще пусне в продажба ексклузивна дамска колекция на Уилямсън. През миналата година бордът на директорите на „Хуго Бос” се сдоби с нов председател. Това е Клаус-Дитрих Ларс – бивш изпълнителен директор на модна къща „Кристиан Диор”.
Холивудската режисьорка и актриса София Копола бе избрана от луксозната марка „Луи Вютон”, за да създаде лимитирана серия обувки и чанти. През 2008 година „лошото момче на британската мода” Аликзандър Маккуин направи специална линия за американската верига магазини „Таргет”. Марк Джейкъбс подписа глобално лицензионно споразумение със “Staff International SpA” за мъжката му линия през следващите пет години. С новата си сделка дизайнерът ще разпространи мъжката си линия в шоурумовете на Staff International SpA в Токио, Милано, Ню Йорк и Париж. “Mаrks & Spencer” подписаха договор с дизайнерката на прочутия ТВ сериал “Сексът и градът” – Патриша Фийлд, за ексклузивна съвместна колекция. Сделката е с очаквани приходи, надвишаващи 1.1 млрд. британски лири.
През 2008 година редица прочути козметични марки избраха новите си лица. Сред тях са Ан Хатауей – чаровната звезда от филма „Дяволът носи Прада”, която стана лице на „Ланком” и Жизел Бюндхен, която подписа двугодишен договор с “Макс Фактор”.
Нови луксозни бутици отвориха врати и демонстрираха мащабност, глобализъм и изисканост. В Ню Йорк бе открит най-големият бутик за булченски облекла – собственост на модна къща „Проновиас”. Той се намира между 5-то и Медисън авеню и се простира на 21 хил. кв. фута площ. През 2008 година Джорджо Армани пусна в действие най-големият си бутик досега – в Милано започна да посреща посетители гигантски магазин, простиращ се на 3 етажа и площ от 2 000 кв. м.
* * *
Не е лесно да се прогнозира какво ще бъде състоянието на българската и световната мода през 2009 година. Как ще се развива стилът в кризисна ситуация, стагнация, икономически спад, рецесия, а може би и депресия? Луксът ще придобие нова „нелуксозна” физиономия, защото в условията на криза сред първите потърпевши са сферите на лайфстайла, шоубизнеса и рекламата. На дневен ред идва потребността от преразглеждане на досегашните представи за модно и модерно, луксозно и висококачествено, бляскаво и изискано, скъпо и скъпарско. На дневен ред се появява необходимостта от нова естетическа дисциплина и самодисциплина. На дневен ред излизат неумолимите аксиоми за повече скромност и сдържаност, за по-здрави спирачки пред алчността, егоизма и свръхконсумативното поведение. На дневен ред изпъкват критериите за по-голямо единство, по-малко парвенющина и по-продължително отрезвяване от самозабравата и делириума в света на лукса и свръхизобилието. Защото потърпевши ще бъдат бедни и богати, нямащи и имащи, гладни и сити.