COVID-19 И МОДНИТЕ ТРАНСФОРМАЦИИ
Проф. д.н Любомир Стойков
проф. д.н. Любомир Стойков
– Главен редактор на
“Fashion Lifestyle Magazine”
Щастие в нещастието! Пандемията от коронавируса е на път да съсипе модната индустрия и да зачеркне модните тенденции, от една страна, но от друга – дава нови възможности. Какви? Става дума най-вече за нови шансове за проява на находчивост, въображение и оригинални хрумвания. Например, засилва се интересът към колористичния стил, към по-голямата цветност във външността ни. Някои от световните кинозвезди и поп-изпълнителки си промениха прическите в ярки тонове – Хилъри Дъф си боядиса косата в синьо, а Дженифър Лав Хюит публикува своя фотография в Инстаграм, на която е с розова коса.
Водят се женски дискусии за смисъла да се носи сутиен по време на домашна изолация. Прочутият топмодел Наоми Кембъл споделя пък, че вечер сменя обичайното си спортно облекло – потничета, тениски, които носи през деня, със специални кафтани (любима нейна дреха) и дори споделя, че е любителка на кафтаните и притежателка на кафтани, които са били собственост по-рано на Елизабет Тейлър. Започна и свежата кампания „рокля от възглавница“ по идея на две дами – инфлуенсъри в Инстаграм, които качиха свои фотографии – едната с розова, а другата със синя възглавница, прикрепена към тялото им с колан през кръста. Този нов тренд бе посрещнат много добре и вече знаменитости като Хали Бери започнаха да се обличат така и да публикуват в мрежата снимки с новия си аутфит.
Коронавирусът не успя да убие изконната потребност от модерен външен вид въпреки наложените ограничения, изолация и като цяло – извънредно положение. Това желание се прояви особено отчетливо в дизайна, десенатурата и символиката на предпазните маски. Възможностите за модна идентификация наистина са безброй: от избора на цвета до съответния принт или мотив на маската. По принцип маската се възприема и като знак за кризата, за пандемията, за нашествието на COVID-19. Дори се появиха маскирани емотикони, засили се градският неофолклор в тази посока, родиха се много вицове и въобще хумористични коментари за носенето на маски в извънредно положение. Това защитно средство е и ключова дума в принтовете на тишърти, които Джарет Лето започна да предлага. Заедно с думата „маска“ в неговите тениски са щампирани и други актуални слова – Zoom, карантина и тоалетна хартия.
В ситуацията с К-19 маските са визуалният компонент, който присъства изключително много в пространството – било то реално, физическо, или пък виртуално - като втора реалност. Тяхното комуникативно значение се засилва и от обстоятелството, че ангажират голяма част от човешкото лице, което пък е основен фактор в езика на тялото, в т.нар. невербална комуникация. Всичко това обяснява защо предпазните маски се превърнаха в един изключително важен статус-символ – т.е. символ на културното, социалното, материалното и професионалното положение на техния ползвател.
В кризата с коронавируса маската издава редица неща за личността, която я носи. Например маските с най-висока защита – клас FFP3 (осигуряващи 99% филтриране на частиците и пропускане до 2 %) или тези от клас FFP2 (осигуряващи 94 % филтриране на частиците и пропускане до 8%) свидетелстват, че техните притежатели са хора с възможности, добри контакти с лекари, с лечебни заведения и фармацевтични компании (все пак тези маски основно се използват от медицински персонал) и при това отлично информирани за ефекта от носенето им.
Носенето на дизайнерски маски пък редом със здравната култура, издават модната грамотност и естетическата упоритост на техните притежатели заедно със стремежа им да бъдат актуални и изискани дори в такива апокалиптични времена. Нямам предвид само маските на прочутите модни къщи като „Шанел“, „Луи Вюитон“ и „Гучи“, но и за произведенията на такива известни български модни дизайнери и брандове, като Евгения Живкова, Невена Николова, Иван Донев, Радослава Лазарова, Диляна Матеева, „Десизо Монни“, „Блинк“, „Art.Look“ и др. Те успяват да комбинират практичното с красивото и предлагат трипластови и двупластови респираторни маски, изработени от памук, коприна, антибактериален текстил, неопрен, а някои от тях и снабдени с активен въглен. Важно обстоятелство е, че всички изброени имена са носители на изключително престижната награда за мода „Златна игла“, което означава, че най-добрите ни дизайнери отново са на първа линия и, че са социално ангажирани.
Прочетено: 2245 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 106, Май 2020
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:БРОЙ 104: ЖЕНАТА: СИЛА И КРАСОТА
БРОЙ 103: ФАЛШИВИТЕ ЗНАМЕНИТОСТИ И ТОТАЛНАТА БЕЗВКУСИЦА
БРОЙ 102: ЧАЛГАТА
БРОЙ 101: ЦЕЛУВКАТА
БРОЙ 100: ОМРАЗАТА