МЕТАВСЕЛЕНАТА И НОВИТЕ ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА МОДАТА
проф. д.н. Любомир Стойков
– Главен
редактор на
“Fashion Lifestyle Magazine”
Метавселената – този уникален социален, културен и комуникационен феномен, все по-настойчиво изправя съвременното човечество пред своите предизвикателства. Новият паралелен дигитален свят разгръща уникална възможност за изкуствата, в частност за модния дизайн, модния бизнес и модната индустрия. Следващата ера на общуване и свързаност след интернет очевидно е УЕБ 3.0 с всички свои предимства – от блокчейн технологиите през незаменимите токени (NFT), уникалните аватари и необятните перспективи за нова дигитална идентификация, творческа фантазия и необикновени статус символи.
Кое обаче прави метавселената толкова магнетична, толкова примамлива за модата? Защо хората все по-често ще си купуват дигитални, а не физически дрехи? Какво е обяснението за „луксозния бум“ (ако може така да наречем някои от най-влиятелните модни брандове) в паралелната действителност? Защо модни къщи като „Луи Вюитон“ и „Живанши“, „Гучи“ и „Баленсиага“, „Балмен“ и „Ралф Лорен“, „Версаче“, „Долче и Габана“, „Хуго“, „Найк“, „Адидас“ и ред още други окупираха успешно метапространството и получават дивиденти – както имиджови, така и материални? Безпроблемно ли е, обаче, това нахлуване на стила и красотата в метавселената?...
Предимствата на новия дигитален свят, в частност – на модната метавселена, са широкомащабни – от новото качеството на субективното преживяване в разширената, добавената и смесената реалност, през невижданото и нечувано отприщване на творческата фантазия, до усвояването на благата на преобразуващата среда – пространството на новите модели на творчество, изкуство и бизнес. Нормално е да имаме големи очаквания от метавселената – очаквания за сливане на двата процеса, и на по-нататъшното децентрализиране и демократизиране на модата, на още по-голямата свобода на избор и право на вкус.
Перспективите на метавселената в много отношения са зашеметяващи, но към дигиталното бъдеще на модата и модната индустрия все пак трябва да се подхожда с разум и отговорност. Горчиво измамени ще останат онези, които лековерно надценяват възхода на метавселенската мода. Тепърва ще се появяват нови и нови проблеми с етичното присъствие в новите виртуални светове, с регулацията и гаранциите за опазване на поверителността на личните данни, с кражбите и измамите, със случаите на кибернасилие и тормоз. Първото условие за справяне с недостатъците на метавселенската мода е опознаването, анализирането и диагностицирането на проблемите и рисковете, които съществуват в следващата фаза на интернет.
Голямо любопитство събужда първата седмица на модата Metaverse, която ще започне на 24 март 2022 г. Това виртуално мегасъбитие е организирано от платформата Metaverse Decentraland и има амбицията да предложи идеални условия за модни ревюта, шоурумове, маркови афтър партита, покупки и продажби на дигитални и на физически облекла, музикални сесии и какво и не още. Седмицата на модата в метавселената, или още MVFW, провокира сериозна бизнес треска, тъй като желаещите да участват са повече от реалните възможности, а шансовете да се видят как действат платформите за 3D виртуален свят, да се закупят дигитални парцели и да се облекат и носят дигитални облекла наистина са уникални. Предстоящата метавселенска седмица на модата ще се стреми да надгради по един невиждан досега начин предишните модни форуми и ревюта, представяни дигитално и виртуално.
Всеизвестни са трудностите със защитата на авторските права в модния дизайн при традиционни, физически условия. Известно е колко сложно и често пъти почти невъзможно е в сегашния реален свят модният творец да докаже и защити авторското си право върху създадените от него дрехи, техники на работа, аксесоари и различни други допълнения. Но тези трудности са нещо съвсем безобидно на фона на гигантските проблеми, свързани с регламентирането на авторските права и интелектуалната собственост в паралелната дигитална вселена. Тук, казано образно, дигиталната интелектуална собственост е в ембрионалния стадий на своето развитие, а дизайнери, юристи, блокчейн и Ен Еф Ти специалисти са почти безпомощни. Почти, тъй като вече има обнадеждаващи прецеденти, като например, този в щата Уайоминг (САЩ), който вече е признал правния статут на DAO (Decentralized Autonomous Organization). Налице е един важен юридически факт, който означава, че в този щат децентрализираната автономна организация може да притежава права върху интелектуална собственост.
Ще зачестяват, обаче, и случаите на съдебни битки за правата върху незаменимите токени. Битки от рода на тази, която бе започната през януари 2022 година, когато създателят на дигиталната чанта MetaBirkin (NFT) Мейсън Ротшилд бе даден на съд от френската модна къща „Ермес“ заради предполагаемо нарушение на търговската марка на емблематичните луксозни чанти Birkin на прочутия бранд, инспирирани навремето от певицата и актриса Джейн Бъркин.
Независимо от рисковете, каквито неизбежно съществуват при всяко ново начинание, паралелният дигитален свят би трябвало да ни изпълва с оптимизъм, тъй като предлага нови възможности за бърза реализация на талантливите млади и неизвестни дизайнери. Създават се нови модели за изкуство и творчество, бизнес и предприемачество, като все по-растяща става ролята на изкуствения интелект.
Метавселената на стила пленява с неизвестните досега шансове за проява на творческото въображение и фантазия в модния дизайн, за интегрирането на най-попуярните видеоигри с модните тенденции. Паралелната дигитална действителност гарантира шеметното увеличаване на естетиката на визуализацията и визуализацията на естетиката, както и поднасянето на нов тип естетическо преживяване и използването на ултрамодерни статус символи за цифрова идентификация. И не на последно място – метапространството предлага наистина безгранични опции за избор и промяна на външния вид. Нека да посрещнем новото с широко отворени обятия, но и с неумолима взискателност и отговорност – социална, културна и човешка.
Прочетено: 2479 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 117, Март 2022
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:БРОЙ 116: НАЙ-ЗНАЧИМИТЕ СЪБИТИЯ В МОДАТА ПРЕЗ 2021 ГОДИНА
БРОЙ 115: ХУМОРИСТИЧНИЯТ СТИЛ В ПОЛИТИЧЕСКАТА КОМУНИКАЦИЯ
БРОЙ 114: ЕСТЕТИКА НА ХОБИТО
БРОЙ 113: ПОЛИТЕЙНМЪНТ ИЛИ РАЗВЛЕКАТЕЛНИЯТ СТИЛ В ПОЛИТИКАТА
БРОЙ 111: ВДЪХНОВЕНИЕТО В МОДНИЯ ДИЗАЙН