С ДЪХ НА МИНИМАЛИЗЪМ: МОДНАТА ДИЗАЙНЕРКА ЖИЛ ЗАНДЕР
Кирил Александров
Изкуството на простото, на изчистените силуети, на несложните съчетания, както и стремежът към лекота, но не фриволност, бележат границите на течението минимализъм. То, на практика, се простира в изключителни размери – от изкуството, философията, модата, до стила и начина на живот.
Една от най-ярките представителки на модата под течението минимализъм е Жил Зандер, родена на 28 ноевмри 1943 година в Германия, Веселбурен. Още в ранна детска възраст тя има подчертан интерес към естетиката. Изучава специалност „Текстил“ в училището в Крефелд, а след това заминава за няколко години в Калифорния, САЩ.
Нейният творчески път в модата стартира с позицията моден журналист, първо в списание McCall в САЩ, а след това и на родна земя в Германия – в списанията Costanze и Petra. С натрупването на опит и експертни познания в модната журналистика и за да „удовлетвори“ естетическите си стремежи, тя открива първия си бутик в Хамбург в края на 60-те години на 20-ти век, като първоначало презентира своите творения заедно с модели на други утвърдени европейски дизайнери от това време.
През 1973 година представя първата си колекция с работни облекла за дами и бързо печели благоволението на клиентите и модните критици. Водещо за нейното изкуство в по-късните й колекции е синтезът между изискания дизайн, неутралната цветова палитра и фокуса към простотата и удобството. Епохата на 80-те години, белязана от цветния облик, пищност и провокация се явява като контрапункт с минималистичното творчество на Зандер, което поставя акцент върху структурата и формата, а не върху орнаментиката и декорацията. Така тя бива поставяна начело на най-влиятелните дизайнери през 90-те – епохата на минимализма в модата.
Вече разпознаваема като индивидуалист в модата, Зандер разширява обхвата на своята компания и извън облеклата, когато през 1979 година създава своя авторска линия козметика и аромати. Постиженията на „Кралицата на малкото“ в света на парфюмерията са удостоени с почетна награда на Германия за изключителен принос към света на модата.
Творческите противоречия в модата не подминават и кариерата на немската дизайнерка. След като тя решава да продаде на „Прада“ 75% от компанията й през 1999 година, за кратко време се оттегля от модната сцена. Новият креативен директор Милън Вукмирович, работил преди това за Colette и „Гучи”, не успява да надскочи първоначалния успех на основателката и поради тази причина Зандер се завръща на челното място на своята компания за кратък период между 2003 и 2004 година, но отново подава „оставка“. Второто капитулиране на дизайнерката е последвано от пристигането на белгийския дизайнер Раф Симонс, който застава на позицията креативен директор на лейбъла. Симонс запазва концепцията на Жил, продължавайки традициите за простота и майсторство, същевременно налагайки използването на ярки цветове и щампи. Първата дамска колекция на новия директор бива показана на Седмицата на модата в Милано през 2006 година.
Лейбълът „Жил Зандер“ претърпява още известни трансформации. През 2006 година фирмата за частни инвестиции “Change Capital Partners LPP” закупува компанията от „Прада“. Главният изпълнителен директор Патрицио Бертели дава своята позиция по сделката, като споделя: „Докато се фокусираме върху развитието на марките „Прада“ и Miu Miu, съм сигурен, че “Change Capital Partners” ще могат да осигурят необходимите инвестиции за по-нататъшно развитие на „Жил Зандер”.
През последните десет години творческия път на Жил Зандер бива насочен в няколко посоки – ръководейки успешен консултантски бизнес в сътрудничество с японската марка Uniqlo, както и създаване на колекции за собствения й лейбъл. През същата година списание The Guardian я включва в списъка си на петдесетте най-добре облечени личности над петдесет години.
Снимки:
- Дизайнерката Джил Сандър в нейното студио през 1983.
Фото: https://www.dw.com
2. Аутфит на Джил Сандър от изложба във франкфуртския музей за приложно изкуство.
Фото: https://www.dw.com
3. Две предложения от новата линия на Джил Сандър.
Фото: https://ww.fashionnetwork.com
Източници:
https://en.wikipedia.org/wiki/Jil_Sander_(brand)
https://www.dw.com/en/jil-sander-fashion-exhibition-shows-off-germanys-influential-queen-of-less/a-41222823
https://www.britannica.com/biography/Jil-Sander
https://issuu.com/lucyblenkinsop/docs/jil_sander
https://ww.fashionnetwork.com/news/Jil-sander-to-launch-new-line-for-outdoor-living,1087146.html
Прочетено: 2691 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 113, Юли 2021
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:БРОЙ 112: РИКАРДО ТИШИ: „ЧЕРНОТО Е ВИНАГИ ЕЛЕГАНТНО“
БРОЙ 111: КРИСТИАН ЛАКРОА – ДИЗАЙНЕРЪТ, КОЙТО НЕ СЛИЗА ОТ МОДНИЯ ВРЪХ
БРОЙ 110: ПОЧИНА ПИЕР КАРДЕН – ИМПЕРАТОРЪТ НА МОДНИЯ БРАНДИНГ
БРОЙ 109: АКИЛЕ МАРАМОТИ: „МОДАТА НИКОГА НЕ Е В КРИЗА“
БРОЙ 108: IN MEMORIAM: ТЪГА ПО КЕНЗО: ОТИДЕ СИ НАЙ-ГОЛЕМИЯТ ФРАНЦУЗИН СРЕД ЯПОНЦИТЕ