ДОЛЧЕ И ГАБАНА: НАЙ-УСПЕШНИЯТ МОДЕН ДУЕТ
Любомир Стойков
Доменико Долче е роден на 13 септември 1958 година в Полици Дженероса (близо до Палермо) – Италия, Стефано Габана – на 14 ноември 1962 година във Венеция ( според някои източници – в Милано) – Италия. Запознават се в Милано през 1980 година, работейки за една и съща модна къща. През 1982 година двамата създават общо дизайнерско консултантско студио, което прераства в известната днес модна къща “Долче и Габана”. Първата си дамска колекция представят в Милано през 1985 година, където през 1986 откриват и първия си магазин. Две години по-късно лансират и трикотажна линия, а през 1989 година започват да създават колекции бельо и бански костюми. Започват да изнасят своите облекла в Япония ( 1988 г.) и в други страни, като например САЩ, където през 1990 година откриват свой шоурум. Същата година пускат в производство мъжките си колекции. Линията “D&G” стартира през 1994 година и е предназначена за млади хора и затова е на по-достъпни цени. Създават колекции очила със собствен дизайн от 1995 година. Носители са на наградата Woolmark през 1991 г. и на приза Най-женствен аромат на годината през 1993 г. Получават и “Оскар” за най-добър мъжки парфюм през 1996 година. В края на 90-те продажбите им възлизат на около 500 милиона долара годишн, а през 2003 година техният оборот достига 475 млн евро. Притежават свои бутици в някои от най-големите градове в света – Париж, Ню Йорк, Сингапур, Хонг Конг, Тайпе, Сеул, както и в повечето европейски страни и на още няколко континента.
Тандемът Доменико Долче и Стефано Габана е навярно най-успешният дует в световния моден дизайн. Тяхната мода е продаваема, не само защото е пазарно ориентирана и има определено комерсиален характер, но и защото е максимално близка до ценностите и очакванията на младите потребители. Тя се харесва защото е свежа, актуална и неподправена. В нейната основа са залегнали фетишите на рок- и поп-музиката, етно-стила и постмодерната еклектика. Какво знаем за двамата прочути дизайнери? Каква е тяхната философия и естетика? Кое ги прави неразделни със световноизвестните поп-звезди? Къде са полюсите на интимното им привличане и защо се разминаха в личния си живот?...
По-старшият в знаменитата двойка – “баткото” Доменико Долче, от дете е потопен в модата. Баща му е бил шивач, а впоследствие става притежател на малка фабрика за облекло в Милано. Майка му също е отдадена на модния дизайн и модния бизнес. Стефано Габана пък има образование по графичен дизайн. Когато се срещат в Милано, двамата са обединени от желанието да променят стила и представите на хората за елегантност. Още първата им съвместна колекция, показана през 1985 година, съдържа квинтесенцията на творческите им идеи – еклектизъм и романтика, смесване на различните стилове, нестандартни конструктивни решения и много младежки дух.
ФИЛОСОФИЯ И ЕСТЕТИКА
Начинът на мислене на Долче и Габана се определя както от най-новите вибрации в постмодерната италианска култура така и, разбира се, от най-добрите постижения в италианската дизайнерска традиция, където особено властно се открояват такива значими стилисти като Пучи, Албини, Армани, Валентино, Версаче, Фере и др. Свой отпечатък върху творчеството им оставят сицилианският характер и венецианската чувствителност. Доменико Долче тълкува по интересен начин връзката между сицилианската душевност и схващането за елегантността: ”Сицилианците могат да бъдат горди и благородни без непременно да са богати. Всяка неделя те обличат най-хубавите си <а href="https://www.fashion.bg">дрехи и се разхождат с тях, дори и да са им единствените. Те са ярко доказателство, че елегантността не може да се моделира. Тя е нещо вътрешно, нещо, което ти култивираш у себе си, ако знаеш смисъла на своя живот.”
Сред най-сериозните причини да заработят заедно е сходното им отношение към красотата, която е и най-големият им стимул за творчество. И двамата са повлияни не само от пищната красота на барока, но и от кино шедьоврите на Роберто Роселини и Лукино Висконти и техните главни героини чувствените и женствени София Лорен, Клаудия Кардинале и Ана Маняни. В дизайнерското си изкуство те черпят вдъхновение и от такива велики модни експериментатори като Исей Мияке, Йожи Ямамото и Рей Кавакубо. Новаторство, интелигентна първичност, горещ сексапил и дръзка еротика – всичко това, миксирано в амалгамата на модерната поп-култура и уличната мода е в културната и естетическата основа на стила “Долче и Габана”.
Естетиката им е обвързана с неглижираната мода на улицата и младежката субкултура. Колкото по-дръзко – толкова по-добре! Колкото по-секси – толкова по-успешно! Красивите бродерии, живописните апликации и използването на пачуърка в техните колекции свидетелстват за търсенето на етно-шика. Атмосферата на китните италиански селца, топлият дух на Средиземноморието, картинната природа също рефлектират в тяхното изкуство.
Още в първите години на своето утвърждаване двамата стилисти всячески се стремят да избегнат грубата комерсиализация на своя дизайн. Те работят за своето име с ясното съзнание, че не трябва да допускат компромиси под влиянието на пазарната конюнктура и на повърхностните модни тенденции. В края на 80-те в интервюта пред медиите те говорят за огромното значение на самото име “Долче и Габана” и отбелязват, че нямат намерение да правят пари по бързия начин и, че за тях много по-важно е сигурно, макар и по-бавно, да изградят своя имидж на професионалисти, на дизайнери, които предлагат високо качество, свеж стил и удобни и модерни облекла.
Дизайнерското дуо Долче и Габана обича хубавите къщи и апартаменти
, при това - винаги обзаведени по техен вкус и съобразно техния стил.
Интериорът на вилата им “Сан Дамиано” в Милано напомня много на колекциите
им, заредени с духа на еклектизма, различните етнически, градски и субкултурни
влияния. Няма нищо странно в съжителството на руски килим от осемнадесети
век и столове със зеброви шарки. Многобройните фотоси на кинозвезди като
Мерилин Монро и Робърт Мичъм, Ана Маняни и София Лорен, както и снимки
от детските и юношеските години на двамата дизайнери допълват усещането
за мозаична култура и заедно с това – за домашен уют и непринуденост.
Стефано Габана твърди:”Моят живот е работата ми. Ако работното ми място
изглеждаше твърде делово и официално, щях да се чувствам сякаш са отнели
живота ми. Искам, докато работя, да си бъда като у дома си.” Доменико Долче го допълва:”Не искам да живея в музей. Когато вървиш
по улицата, виждаш, че една сграда е стара, другата до нея е нова. Третата
е грозна, четвъртата е прекрасна. Това е нормално. Такъв е животът днес”.
Египетските вази, лондонската маса, нюйоркската лампа, събирани в продължение
на години най-сетне са заедно, на едно място. Погледът към тях дава възможност
за естетическа преценка за възможните комбинации и асоциации в модния
дизайн.
МЕТАМОРФОЗИТЕ НА СТИЛА
В естетическата и творческата еволюция стилът на Долче и Габана претърпява множество метаморфози. Първите им колекции през осемдесетте години са белязани със знака на хубавите италианки – кинозвезди, и на сицилианския маниер на обличане. В моделите им доминират волани, плисета, къдрици. Поставят се акценти върху дългите и богато украсени поли, шаловете за глава и други романтични и бъбриви детайли. Отделен сегемент е религиозното влияние и използването на църковни атрибути ( макар и умерено) в произведенията им, като например броеници и кръстове. Не трябва да се подминава и активната роля на черния цвят в тяхното творчество. През 90-те години модата им става все по-витална, чувствена и сексапилна. На преден план излизат интимните дрехи, респ. използването на корсажите, жартерите и фаталните черни чорапи. Хипи-темата също умело е интерпретирана от двамата модни творци, които не крият пристрастията си към алтернативната външност на младежките субкултури и ъндърграунд влиянията. Ако се вгледаме в един техен модел в стил хипи от колекцията им пролет-лято 1993 година ще отбележим майсторското използване на ефектите на мънистата, клоша, пачуърка, шала с ресни и шапката със спусната периферия.
В началото на новия милениум Долче и Габана лансират по-смели визии, които напомнят на някои от произведенията на световните модни авангардисти като Пако Рабан, Андре Куреж и Пиер Карден – остри форми и футуристични елементи. Множество копчета от метал, войнствени катарами и други металически украшения придават дозирана агресивност в модата на италианския тандем.
Експертите отбелязват, че през 2002 – 2003 години в колекциите им личи по-отчетливо въздействието на британския стил и по-конкретно на внушенията на Вивиън Уестууд, Джон Галиано и Аликзандър Маккуин. Заемки от облеклото на пиратите, на величествените пелерини и на театралност и еклектичност в чисто английска интерпретация характеризират моделите на Долче и Габана. През следващите години разработките са по посока на каубойския стил и външността на японските гейши, рок-културата и поп-музикантите и др. Дизайнерите извикват на мода 7/8 панталоните, бюстиетата, късите сака и кукленските рокли. През всичките десетилетия общото и неизменното в творчеството им е масираното използване на денима ( панталони, якета и ризи, артистично накъсани и сцепени, украсени с много хъс и страст), на тишъртите ( безсмъртен символ на младежката контракултура и алтернативно мислене), комбинирани с шорти, джинси или поли, както и свежите бродерии и красивата еротизация на стила. Дали обувките ще бъдат с високи платформи тип “танк” или пък ще се набляга на малката черна рокля – всичко това зависи и от сезона, и от настроението, и от вдъхновението на оригиналните италиански дизайнери.
В най-новия си период между 2005 и 2006 години Долче и Габана се променят по посока на една по-рафинирана елегантност, близка до класическите представи за модната линия и до по-успокоените обеми, силуети, кройки и колористични вариации. Без да изменят на традиционно свежия си маниер и внушения за младежка неподправеност и грапавина, те правят доста категоричен естетически намек за многоизмерността на таланта си. Показателна в това отношение е дамската им колекция “По нещо за всеки”, есен-зима 2006-2007. Предложенията им пък за мъже за същия сезон са инспирирани от вида на Наполеон Бонапарт и милитаристичната тема като цяло. Не случайно колекцията е наименована “Война и мир”, а сред водещите й компоненти се открояват бричовете, ботушите, саката и джинсите, повлияни от военизирания стил на обличане.
НЕРАЗДЕЛНИ С ПОП-ЗВЕЗДИТЕ
Едва ли има нещо по-естествено и закономерно за творчеството на Долче и Габана от огромния им интерес към звездите на поп-сцената и плътните им контакти с тях. Повечето известните изпълнители са техни почитатели, но като че ли най-активно двамата работят с Мадона, Уитни Хюстън и Кайли Миноуг. Емблематичен е корсетът на Мадона, обсипан целият с ефектни камъни и кристали, изработен от дизайнерите през 1991 година. Това съвпада с периода, в който поп-певицата предизвиква всеобщ интерес към дълбоките деколтета и ексцентричното подчертаване на бюста, а като цяло и към по-еротичната и сексапилна мода, лансирана с помощта на засиленото внимание към бельото и неговото изваждане на показ. Уитни Хюстън също се възползва от услугите им, поръчвайки на “Долче и Габана” всичките си костюми за цяло едно свое турне. В дизайна на тези и други сценични облекла двамата модни творци наблягат на смесицата на цветове и стилове, както и на постигането на индивидуална експресивност и културна екстравагантност. Момчешкото, момичешкото и като цяло – младежкото излъчване е друга особеност, която личи особено силно в дрехите и допълненията, предназначени за поп-звездите.
Почитта и преклонението им пред краля на рокендрола Елвис Пресли проличава, когато за представянето на колекцията си есен-зима 2004-2005 година те канят да дефилира внучката на Елвис Пресли – 14-годишната Райли Киоу. Тя е дете от брака на Лиса Мари Пресли и музикалния изпълнител Дани Киоу. Щампирани тишърти, мини-поли от деним, както и ефектни и пъстроцветни гердани, колани и обувки характеризираха повечето от моделите в тази колекция. Самата Райли Киоу се представи доста по-семпло с тоалет, издържан в стила на естетизирания гръндж, в който доминираха рюшовете, воланите и елегантното колие. “За нас е страхотна чест да й помогнем да започне работа като модел. С красотата на майка си и излъчването на дядо си тя е бъдеща звезда” коментират Долче и Габана дебюта на Райли на модния подиум.
ИНТИМЕН ЖИВОТ: БЛИЗОСТ И РАЗДЯЛА
Различността или още другостта в сексуалната ориентация на прочутите модни дизайнери отдавна не учудва никого. Интимната връзка на Доменико Долче и Стефано Габана със сигурност принадлежи към категорията неконвенционални любовни истории, дали изключително добър творчески и бизнес резултат. Те не само дълги години съжителстваха на съпружески начала, но и активно се бореха за защита на правата на гей обществото, а и въобще на хората, изповядващи нестандартни полови предпочитания. Двамата яростно отстояват в своите публични изяви т.нар. “Пакт за гражданска солидарност”, според който живеещите заедно двойки ( макар и официално нерегистрирани) имат същите човешки права както и онези, които чрез граждански акт са официално регистрирани. Тук те дори влизат в противоречие със Силвио Берлускони, към чиято партия “Напред, Италия!” имат големи политически симпатии.
Модният свят обаче остана шокиран, когато през 2005 година двамата дизайнери обявиха, че прекъсват дългогодишната си интимна връзка и че остават само партньори в дизайна и бизнеса. Възможните причини за това са няколко. От една страна, естественото и логично приключване или още “изконсумирване” на връзката и на емоционалния им съвместен живот. От друга страна, вероятно разочарование на единия от другия или пък – взаимно – на всеки от всеки. Но може би най-важната причина за техния “развод” се корени в радикалното им различие по въпроса за семейството и за осиновяването на деца. Докато по-възрастният Доменико Долче не държи толкова да има собствено ( като ген и биология) дете и е готов да отгледа повече малчугани, воден от носталгия по собственото си детство, при по-младият - Стефано Габана нещата съвсем не стоят по същия начин. Той държи да бъде биологичният баща, да има един син и е готов да направи това, стига да открие подходяща за целта майка-донор. "Защото е немислимо един малчуган да има баща, а да няма майка, които да ги чувства близки, да расте под взаимните им грижи. Дори ако родителите живеят разделено, примерно в съседни апартаменти или къщи, както обикновени разведени, които обаче заедно намират топлина за детето си", развива своята философия Стефано Габана ( цит. по Р. Михайлов и в.”Монитор”).
Хубавото в този случай ( ако може да се говори че това е хубаво!) е, че двамата преодоляват емоционалния и интимен разрив и продължават да творят заедно. Те имат милиони почитатели, а не просто клиенти и е радващ фактът, че продължават съвместната си дизайнерска дейност.
* * *
Творческият и делови успех на италианското дизайнерско дуо Долче и Габана
се дължи поне на четири важни причини. Първо, изначалният им стремеж
да бъдат различни, особени и индивидуални в своето изкуство. Второ,
органичната им връзка с фолклора и етническото богатство, благодарение
на които моделите им са пъстроцветни, витални и въздействащи. Трето,
непресъхващият им интерес към реалния живот и хрумванията на улицата
и младежката култура води до създаването на удобни, свежи и заредени
със спортен дух облекла, в които сексапила се преплита с романтиката
и еклектиката. Четвърто, пълноценното им общуване с киното и поп-музиката
раждат новите шедьоври в модния дизайн, заредени с нова, нестандартна
визия, ексцентричност и предизвикателство. Долче и Габана обогатяват
италианската модна традиция тъкмо със смелото навлизане в ценностната
система на новата генерация. Не само чрез облеклата и аксесоарите,
но и със запомнящите се парфюми те дават своя свеж импулс и на световната
мода. Най-високо трябва да се оценят техните нови конструктивни решения,
оригинален микс на форми и цветове и естетска другост, творческа различност
за понятията “елегантност”, “стил” и “постмодернизъм”.
Бележки:
(1) В статията са използвани следните източници: Празник на по-особения
вкус. Доменико Долче и Стефано Габана, сп. “Максимум”, бр.10, април,
2000, с.9-10; Chua, Lawrence , Dolce & Gabanna,
Sicilian style. (women's apparel designers Stefano Gabbana and Domenico
Dolce) In: WWD, 6/21/1989; Dolce and Gabbana. In: Fashion Designers
– Vogue – Internet; Evans, C.Fashion at the edge. Yale University press.
New Haven and London, 2003 ; Martin, R.The St.James Fashion Encyclopedia:A
Survey of Style from 1945 to the Present.Visible Ink Press. Detroit,1997;
McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000; Reuters;
Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. Konёmann,2000,Cologne
и други публикации в българския и чуждестранния печат.
Снимки:
1.Доменико Долче и Стефано Габана
Фото: © Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer. Köln, 1999,
p.537.
2., 3. и 4. Модели на Долче и Габана, пролет-лято 2005
Фото: © “Elle” ( Ru), April 2005
5.Модел на Долче и Габана, есен-зима 2004-2005
Фото: © “Vogue” (Ru) , August 2004
6. Скици на Долче и Габана, лято 2003
Фото: © “Vogue” (Ru) , August 2003
7. Джери Хол позира в “далматински” тоалет на Долче и Габана по случай
премиерата на филма “1001 далматинци”, 1997 г.
Фото: © Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer. Köln, 1999,
p.537.
8. Хелена Кристенсен представя мода на Долче и Габана през 1993 година
Фото: © Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer. Köln, 1999,
p.537.
9. Модел на Долче и Габана, пролет-лято 1993
Фото: © Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer. Köln, 1999,
p.537.
10. Модели на Долче и Габана, пролет-лято 2004
Фото: © “Vogue”, Jan 2004
11. Модели на Долче и Габана, eсен-зима 1991-1992
Фото: © McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000,
р. 416;
12. Клаудия Шифер позира в колекцията “Wildness” на Долче и Габана, пролет-лято
1997
Фото: © Michel Comte / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited.
London, 2000, р. 352;
13. Модели на Долче и Габана ( детайл), 1999 г.
Фото: © Stevem Klein / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited.
London, 2000, р. 415;
14. Модел на Долче и Габана, издържан в хипи-стила ( мъниста, клош, пачуърк,
шал с ресни и шапка със спусната периферия), пролет-лято 1993
Фото: © Niall McInerney / Polhemus, T. Streetstyle: from sidewalk to
catwalk. London, New York, 1996, p.66
15. Долче (вдясно) и Габана отмарят в компанията на любимия им лабрадор
Лола.
Фото: © Сп.”Максимум”
16. – 18. Произведения на Долче и Габана, есен-зима 2007-2008
Фото: © Marcio Madeira/VOGUE.COM
19. – 20. Произведения на Долче и Габана за “D&G”,
пролет-лято 2008
Фото: © Marcio Madeira/VOGUE.COM
ВИДЕО:
“Долче и Габана” – филм на Любомир Стойков, излъчен в предаването за
стил “Чаровната диктаторка” по “7 дни” ТВ през 2007 г. – І част
“Долче и Габана” – филм на Любомир Стойков, излъчен в предаването за
стил “Чаровната диктаторка” по “7 дни” ТВ през 2007 г. – ІІ част
Dolce & Gabbana : Women Fashion Show SS 2007 Runway (Part 1)
Dolce & Gabbana : Women Fashion Show SS 2007 Runway (Part 2)
Dolce & Gabbana : Fashion Show FW 06-07 Runway (Part 1)
Dolce & Gabbana : Fashion Show FW 06-07 Runway (Part 2)
Dolce & Gabbana : Fashion Show FW07-08 Women (Part 1)
Dolce & Gabbana : Fashion Show FW07-08 Women (Part 2)
DOLCE & GABBANA MENSWEAR SPRING/SUMMER 2008
Прочетено: 24787 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 3, Октомври 2007
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:БРОЙ 2: ВАЛЕНТИНО: РОМАНТИЧНИЯТ РИЦАР НА ЕЛЕГАНТНИЯ СТИЛ
БРОЙ 1: ДЖОРДЖО АРМАНИ : “ЕЛЕГАНТНОСТТА СЕ РАЖДА ОТ ДУХА, КУЛТУРАТА И ИНТЕЛИГЕНТНОСТТА”