ТОМ ФОРД: “МОДАТА СЕ ЗАХРАНВА ОТ ИРОНИЯ, ЗЛОСЛОВИЯ И ПОДЛОСТИ”!

ТОМ ФОРД: “МОДАТА СЕ ЗАХРАНВА ОТ ИРОНИЯ, ЗЛОСЛОВИЯ И ПОДЛОСТИ”!

Любомир Стойков

Том Форд Том Форд е роден през 1962 (според някои източници през 1961) година в Остин, щата Тексас, САЩ. Първоначално учи в Университета в Ню Йорк, а после се прехвърля да следва интериорен и моден дизайн в елитния колеж “Парсънс” в Ню Йорк, където се дипломира през 1986 година. Междувременно се изявява като модел и участва в редица телевизионни реклами. Работи последователно за “Пери Елис” и асистира на Марк Джейкъбс, а по-късно постъпва като главен дизайнер в “Кати Хардуик”. През 1990 година Том Форд е назначен в прочутата италианска модна къща “Гучи”, а четири години по-късно вече е неин главен дизайнер и творчески директор. Освен проектирането на дамски облекла, талантливият тексасец отговаря за дизайна на аксесоарите, часовниците и парфюмите. От 2000 година е главен дизайнер на линията прет-а-порте на “Ив Сен Лоран” – “Рив Гош”. Напуска “Гучи” през 2004 година. Същата година става консултант на “Сотби” – влиятелната къща за аукциони. През 2005 година започва сътрудничество с козметичната империя “Есте Лаудер”. Освен пряко участие в създаването на ароматни течности, очила и разкрасяващи продукти, той лансира и модна колекция “Том Форд Есте Лаудер”. Носител е на много престижни награди, сред които “Дизайнер на годината 2001” и “Най-добър дизайнер на аксесоари 2002” нва Съвета на модните дизайнери в Америка”. Авторитетното сптисание “Тайм” го титулова като най-добрия дизайнер в света за 2001 година.

Неговият стил олицетворява едно от най-магнетичните направления в световния моден дизайн през 90-те години на ХХ век и първите години на ХХІ век Модата му е чувствена и изчистена, наситена със сексапил, младежка свежест и рафинирано предизвикателство. Интелигентен шик, елегантна еротика, самочувствие на формата – ето само малка, при това – условна, квалификация на неговото зашеметяващо творчество? Но кой е Том Форд? Какви са неговите философски и концептуални възгледи за модата и модния дизайн? Кои са най-прочутите му клиентки? И какво представляваше ерата “Гучи” по времето на Том Форд или – което е може би по-точното, ерата “Том Форд” по времето на “Гучи”?...

РАННИ ВЛИЯНИЯ В ДЕТСТВОТО И ЮНОШЕСТВОТО
Детството и юношеството на всеки творец са ключ към разбирането на неговите идеи, естетически възгледи и програма за живота. Така ли е и при малкия Форд? Има ли нещо от ранното му възпитание, което оставя траен белег в днешния му характер? Беглите сведения за младежките години на прочутия дизайнер съдържат отделни щрихи, които по-късно прерастват в дълбоки черти от професионалния му портрет. Родителите му оказват различно влияние върху неговата душевност. Майка му съвсем не се вмества в стандартите за обикновена домакиня и къщовница. С богат и екстравагантен брачен живот ( имала е шест официални съпрузи ) и определена мания към модата, тя от рано вменява едва ли не в дълг на своя син да се облича подходящо за различните случаи и като цяло да държи на външността си. Защо? За да го забелязват, за да прави добро впечатление, за да жъне успехи в обществото...Биографите твърдят за майката на Том Форд, че е била голяма почитателка на френския дизайнер Андре Куреж и е притежавала огромно количество негови рокли и костюми. Симптоматично и навярно като знак на съдбата трябва да се тълкува един – общо взето дребен факт от юношеското битие на Форд: когато е дванадесетгодишен той получава от майка си обувки, произведени от компания, с която бъдещият велик дизайнер “кармично” е свързан и това е “Гучи”. Сигурно много други американчета са носели мокасини с марката “Гучи”, но все пак в случая става дума за символ, който придобива своето невероятно материализиране. Докато майката е амбициозна и постоянно поставя някакви задачи на синчето си, то баща му е спокоен, уравновесен и търпелив човек. Днес Том Форд си спомня тъкмо за тези негови черти и изтъква колко много му помага именно това философско отношение към живота и мисълта за преходността и обикновенността на нещата...

Модели на Том Форд за  “Гучи”Модели на Том Форд за  “Гучи”

МОДНА ФИЛОСОФИЯ И КОНЦЕПЦИЯ
Модата е в състояние да направи чудеса: да преобрази до неузнаваемост жената и да й придаде ангелско излъчване, да разкрие неподозирани качества и черти у нея благодарение на манипулативната си същност. Скрита или не, желана или отхвърлена, тази манипулация до голяма степен определя властта на модния дизайн. Самият Том Форд е пределно наясно с механизмите на тези превъплъщения и с условния характер на всичко, което е ново и което претендира да бъде различно и оригинално. Медии и журналисти цитират и преповтарят ключовите му думи:”Модата е илюзия. Външният вид също е илюзия. Истински важното е това, което се случва в реалния живот”. Посочват се даже примери с неговото битие, когато той използва пластична намеса, за да заличи бръчка на лицето или челото си, а после съжалява, че се е поддал на илюзията. На него не му е чужда суетата, но заедно с това той е бездънно откровен, когато говори за нравите и характерите в т.нар. “фешън свят”. Измислените и вземащи се прекалено на сериозно персони, интригите и шушуканията, подмазвачеството и лицемзерието – всичко това наистина образува коктейла или по-скоро ( казано по нашенски ) тюрлю гювечът на напудрените и превзети светски отношения. Те доминират в показната мода и в този контекст я зареждат с особен вид негативна и антидобродетелна енергия. По думите на самия Форд това, което захранва модата са “злословието, иронията и подлостите”.

Концепцията му за модния дизайн и за женските естетически и модни ценности не може да бъде разбрана без ключовите думи “специална”, “луксозна”, “изкусителна” и “директно съблазнителна” по адрес на съвременната жена. Дизайнерът е обкичван с много и разнообразни позитивни епитети, но като че ли този, който най-много му приляга е “перфекционист”. Пословична е взискателността му към качеството на платовете, безупречността на кройката и силуета и свръхсетивността към новото, неординерното и ултимативното като визия и стил. Нека да се вслушаме в думите му, които са по-скоро щрихи към авторпортрета му, отколкото външна поза и снобизъм. Том Форд определя себе си по следния начин:”Аз съм перфекционист. Тази работа е абсолютен егоцентризъм, до известна степен, разбира се. Да си дизайнер означава да казваш:”Това е начинът, по който хората трябва да се обличат, това е начинът, по който трябва да изглежда техният дом, това е начинът, по който трябва да изглежда светът”. Тогава, излиза, че това е целта: постигане на световно господство с помощта на стила”.

Модел на Том Форд за “ГучиТом ФордМодел на Том Форд за “Гучи

Опитът на Форд в рекламния бизнес и дълбокото му потапяне в ърбън културата (да си спомним, че на младини е завладян от модерния дух на прочутия нощен клуб и дискотека “Студио 54” в Ню Йорк, където се запознава и общува с царя на поп-арта Анди Уорхол), както и познаването на жената с прозрението на истински психолог спомагат за обяснението на неговия безупречен, постмодерен стил. Но какво е постмодернизмът без фините реплики от миналото, без комбинацията и рекомбинацията на известното и непознатото, на ретрото и футуризма? Сред съветите или по-скоро въображаемите диалози на дизайнера и модерните жени е заложен пиететът му към маниера “винтидж”, към връщането на мода на рокли, носени преди пет или десет години, които комбинирани и миксирани с най-нови аксесоари и части на облеклата придават същинската оригиналност във външността и поведението на нежния пол. Форд не е безразличен и към субкултурите и е сред основните “виновници” за възвръщането на интереса към хипи стила в началото на 90-те години.

Сред някои от последните му професионални изяви се открояват откриването през април на 2007 г. на собствен двуетажен бутик на “Медисън Авеню” в Манхатън, Ню Йорк и произнасянето на Наскоро Том Форд реч пред випуск 2007 на началното училище, което самият дизайнер е завършил преди 28 години. “Споделих с тях много мъдри думи. Казах им да се научат да правят това, което ги ощастливява най-много”, изтъкна в словото си емблематичният дизайнер. Днес популярният американски дизайнер си постави нови цели. Неговият бизнес-план включва бъдещи бутици в Милано (откриване през 2008 г.), в Лондон (откриване през 2009 г.), в Лос Анжелис и Хавай (откриване през 2010 г.). Форд продължава да среща активна подкрепа и в лицето на Доминико де Соле от тима на “Гучи”.

Дизайн на Том Форд за часовник “Гучи”Том Форд за “Гучи”

ПРОЧУТИ КЛИЕНТКИ
Поп-звезди и холивудски икони, безброй доказали се в шоубизнеса красиви и интелигентни жени благоговеят пред името Том Форд ( и на “Гучи”, разбира се, но затова малко по-долу). Мадона е сред особенно страстните му почитателки, а е известно, че самата тя е единица мярка за модерен стил и свежа екстравагантност. Не случайно при една от появите си на церемонията за връчването на музикалните награди на MTV, тя е облечена от глава до пети от Том Форд. Какво цени тя в него? Несъмнено силната и красива доза секс и еротизъмв неговия дизайн, младежкия дух и предизвикателния маниер. Съпругата на роклегендата Мик Джагър - Бианка Джагър също е вярна негова фенка, която не се сдържа и публично го възхвалява като майстор на шева и кройката, като шампион на женската елегантност. Всичко това е разбираемо и нормално за талант като Форд, но когато известните жените започват да го сравняват със собствените си съпрузи ( които също са много популярни ), то работата става твърде сериозна! Труди Стайлър, опитна продуцентка и великолепна актриса търси и открива сходство между Том Форд и съпруга си Стинг, твърдейки че дизайнерът подобно на поп-изпълнителя е перфектен във всяко отношение и че обича да се раздава, макар че това не винаги е възможно. Но пък така хората очакват все повече и повече от него.

Модел на Том Форд за “Ив Сен Лоран” – “Рив ГошМодел на Том Форд за “Гучи”Модел на Том Форд за “Гучи”

ЕРАТА “ГУЧИ”
Сравнявайки знаменитите клиентки на “Гучи” в миналото ( Джаки Кенеди и Грейс Кели ) и в настоящето, Форд отбелязва принципната разлика между две прочути жени и отношението им към модата – Катрин Деньов ( неизменната муза и почитателка на “Ив Сен Лоран” ) и София Лорен - страстна привърженичка на “Гучи”. Фордз намира и двете за много секси, но не пропуска да отбележи и нюансите: при “Гучи” намерението не е завоалирано и сексуалните намерения на жената личат отдалеч, докато при “Ив Сен Лоран” нещата стоят по-размити, по-усложнени, по-чувствени. Какво обаче даде “Гучи” на Том Форд и Том Форд на “Гучи”? След четиринадесет години суперуспешно партньорство ( от 1990 до 2004 ) модният свят и светът на модата бяха шокирани от неочаквания “развод”. След като изтече десетгодишният договор между дизайнера и известната модна къща, двамата лидери и приятели – творецът Том Форд и изпълнителният директор Доменико де Соле, от една страна, не можаха да се разберат със собствениците, от друга, и напуснаха модната централа. Изминалите години обаче доказаха ползотворността на този съюз. След като беше позападнала в края на 80-те години, “Гучи” не само се съвзе буквално за два-три сезона по времето на Том Форд, но и бързо оглави гласациите на най-престижните марки в империята на лукса. Предизвикателството стана още по-голямо, когато конфекционната линия на “Ив Сен Лоран” “Рив Гош” бе поета също от Том Форд. И макар, че Форд винаги е афиширал това, че боготвори Ив Сен Лоран, двамата така и не се разбраха и в крайна сметка Лоран се оттегли без предизвестие от модната кариера през 2002 година.

Модел на Том Форд за “Ив Сен Лоран” – “Рив Гош”Модел на Том Форд за “Ив Сен Лоран” – “Рив Гош”Модел на Том Форд за “Гучи”

Какво направи Том Форд за “Гучи”? Благодарение на неговата реанимация бе възвърната славата и бе възстановен блясъкът на италианската къща. Често се дава за пример това, как в началото на 90-те години Форд “връща” стрелките на модния часовник с 30 години, за да актуализира така популярните навремето кабани с двойно закопчаване. Тези и много други негови находки го привилегироват като моден творец от световна величина. Сред заслугите му не трябва да се пропускат и уменията му на маркетолог и острия нюх за пазарната стойност на модната стока. На свой ред “Гучи” с името и положението си изстреля в звездна орбита неизвестния никому до този момент тексасец. Модната къща лансира в публичното пространство младия и способен креативен директор, удовлетворявайки планове, проекти и дългосрочни програми. Защо тогава се разделиха? Явно моделът на този тип партньорство не може да трае вечно и когато взаимните претенции – от собственика към твореца и обратното – стигната критичната точка, всеки си хваща пътя. Големи са очакванията към Том Форд, но в тези три-четири години след напускането на “Гучи” той сякаш още не е намерил себе си, независимо от по-кратките или по-продължителни партньорства, независимо от опитите му да се отдаде на отдавнашната си страст – да работи за киното, независимо от успешното му навлизане в козметичния бранш. Така или иначе Том Форд е непомръкваща звезда на най-силните модни промени през 90-те и началото на новия милениум. Неговият стил олицетворява нагласите и естетическите предпочитания на новите генерации необременени млади хора, търсещи новите изразни средства на външния си вид и давайки воля на своята индивидуалност.

Модел на Том ФордМодел на Том ФордМодел на Том Форд за “Гучи”

_________________


Бележки:В статията са използвани следните източници:
Ермилова, Д.Ю. История домов моды, “Академия”.Москва, 2003; Симиджийска, Кристина. Fordissimo, сп. “Червило”, юли 2002, с.78 – 83; Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005; McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000; Reuters Television News; Seeling, Ch. Fashion. The century of the designer 1900 – 1999. Konёmann,2000,Cologne; Tom Ford . In: Fashion Designers. History of Fashion & Costume.
Tom Ford. In: Hellow!

Снимки:
1.Том Форд
Фото: © www.learcenter.org

2. и 3. Модели на Том Форд за “Гучи”, есен-зима 2002-2003
Фото: © Shoot Digital/VOGUE.COM

4. Модел на Том Форд за “Гучи, 1998 г.
Фото: © Luis Sanchis / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000, p.266.

5. Том Форд
Фото: © Hasue / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000, p.267.

6. Модел на Том Форд за “Гучи, 1998 г.
Фото: © Cometti / McDowell, C. Fashion today. Phaidon Press Limited. London, 2000, p.267.

7. Дизайн на Том Форд за часовник “Гучи”
© “Tatler” (UK), January 1997 Volume 292 Number 1

8. Том Форд за “Гучи”
Фото: © “Vogue” (USA) April 2002

9. Модел на Том Форд за “Гучи”, есен-зима 1997 - 1998
Фото: © “Vogue” (UK) December 1997

10. Модел на Том Форд за “Ив Сен Лоран” – “Рив Гош
Фото: © Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005.

11. Модел на Том Форд за “Гучи”
Фото: © Matt Jones / Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005.

12. Модел на Том Форд за “Гучи” – 2001 г.
Фото: © Matt Jones / Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005.

13. Модел на Том Форд за “Ив Сен Лоран” – “Рив Гош”, септември 2001
Фото: © Matt Jones / Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005.

14. Модел на Том Форд за “Ив Сен Лоран” – “Рив Гош”, ноември 2002
Фото: © Kayt Jones / Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005.

15. Модел на Том Форд за “Гучи”, септември 2002
Фото: © David Lachapelle / Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005.

16. Модел на Том Форд, юли 2001
Фото: © Nathaniel Goldberg / Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005.

17. Модел на Том Форд, юни - юли 2002
Фото: © David Lamb / Fashion now. i-D selects the world’s 150 most important designers. Edited by Terry Jones & Avril Mair. – Köln: Taschen, 2005.

18. Модел на Том Форд за “Гучи”, есен-зима 2003 - 2004
Фото: © “Vogue” (USA) August 2003

ВИДЕО:
Fashion TV FTV - TOM FORD SPECIAL - PART I - JANUARY 2004

Fashion TV FTV - TOM FORD SPECIAL - PART II - JANUARY 2004

Fashion TV FTV - TOM FORD SPECIAL - PART III - JANUARY 2004

Gucci Spring Summer 1998 Underwear

Gucci fw 2004 collection

Tom Ford and CDFA Awards 2004

TOM FORD FOR YVES SAINT LAURENT RIVE GAUCHE

TOM FORD NEW STORE MADISON AVENUE

The Sweet Scent of Tom Ford

Tom Ford Interview about his new parfume

Tom Ford is missing

Tom Ford - London Fashion Week - Exclusive Video




Прочетено: 15536 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 4, Ноември 2007

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 3: ДОЛЧЕ И ГАБАНА: НАЙ-УСПЕШНИЯТ МОДЕН ДУЕТ
   БРОЙ 2: ВАЛЕНТИНО: РОМАНТИЧНИЯТ РИЦАР НА ЕЛЕГАНТНИЯ СТИЛ
   БРОЙ 1: ДЖОРДЖО АРМАНИ : “ЕЛЕГАНТНОСТТА СЕ РАЖДА ОТ ДУХА, КУЛТУРАТА И ИНТЕЛИГЕНТНОСТТА”

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино сребърни бижута Capino





Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски рокли - Nixita - Print on demand clothing