ВЕЧНИЯТ СТИЛ НА ГРЕЙС КЕЛИ – ЕЛЕГАНТНОСТ, СЕМПЛОСТ, КЛАСИКА
Ивана Стоянова
Смятаната за еталон за безупречен вкус и класическа елегантност, Грейс Кели остава в историята и до днес оказва голямо влияние върху модните тенденции. Тридесет и седем години след смъртта на актрисата, непреходният й стил все още е обект на проучвания, анализи и коментари. В книгата си „Световни модни икони“ проф. Любомир Стойков определя актрисата като „една от най-красивите и елегантни дами на всички времена“. Освен десетки книги, за принцеса Грейс са създадени филми, изложби с нейни принадлежности и дори кукла Барби по нейно подобие. С какво тя спечели всеобщата любов и възхищение и каква е причината името й да се използва като синоним на добрия вкус и стил?
Грейс Патриша Кели е родена на 12 ноември 1929 г. във Филаделфия, Пенсилвания, САЩ. Произхожда от заможно семейство и още като дете мечтае да стане актриса. След като завършва училище, през 1947 година заминава за Ню Йорк и две години по-късно е първото й участие на Бродуей. През 1951 година е дебюта й в киното с филма „Четиринайсет часа“, а през 1952 г. играе първата си главна роля в „Точно по пладне”. Нейният голям пробив идва, когато красавицата Джийн Тиърни е извадена от филма „Могамбо“ през 1953 г., а Грейс получава ролята й заедно със седемгодишен договор с „Метро-Голдуин-Майер”. Други емблематични нейни участия са във филмите „Да хванеш крадец“, „Прозорец към двора”, „Набери „У“ за убийство” и „Провинциалистката“, за който печели Оскар и Златен глобус за най-добра женска роля.
Освен че Грейс Кели се превръща в любимка на Алфред Хичкок, тя привлича вниманието на руския моден дизайнер Олег Касини след участието си в „Могамбо“ през 1953 г. Връзката им започва след като всеки ден Касини й изпраща букет от червени рози, докато не приеме поканата му за обяд. Дизайнерът твърди, че той е този, който стои зад прочутия й стил, като заявява пред списание „Пийпъл“: "Аз създадох стила на Грейс Кели". Според Касини, когато се срещат, тя се облича "като учителка". Той я насърчава да "сложи малко секс в дрехите си". Като заговорим за „стила на Грейс Кели“, не можем да не споменем и имената на хората, които стоят зад най-еблематичните й филмови костюми, а и не само.
Едит Хед – една от най-влиятелните дизайнерки в киноиндустрията на Холивуд през 50-те, започва работата си с Кели за филма „Прозорец към двора“. Под ръководството на Алфред Хичкок, който е бил безкомпромисен, когато стане дума за гардероба на Грейс, Едит Хед е отговорна за костюмите на актрисата в „Да хванеш крадец” и „Набери „У“ за убийство“. Костюмографката също прави прочутата синя сатенена рокля и подходящо за нея палто, за церемонията по връчване на наградите на Академията през март 1955 г., където Грей печели Оскар за най-добра актриса за ролята си в „Провинциалистката“. "Тази рокля е била разглеждана като много различна по онова време", обяснява Кристина Хогланд (автор на книгата „В стила на Грейс Кели“). „Повечето звезди бяха с големи пищни рокли, с кожени палта, а тя носеше проста сатенена рокля със съответстващо сатенено палто и във вестниците се виждаше, че е облечена много различно от другите актриси". Въпреки това тази рокля е била сред любимите на Грейс и е обличана също на премиерата на „Провинциалистката“ и фотосесия за списание „Лайф“. Другият любим дизайнер на актрисата е Хелън Роуз, която има много специална роля в историята на непреходния стил на Грейс, защото именно тя създава най-важната рокля в живота й.
На 6 май 1955 г. Грейс Кели отива на филмовия фестивал в Кан за премиерата на филма „Набери „У“ за убийство", където благодарение на френския журналист Пиер Галант, се среща с принц Рение III от Монако. Това се случва по време на фотосесия за списание „Парис мач“, за която Грейс позира на борда на яхта, облечена в панталони „капри“ – визия, която става част от знаменития й стил. На 6 януари 1956 г. двойката обявява годежа си на благотворителен бал в хотел „Уолдорф-Астория". За този повод бъдещата принцеса носи рокля на точки на американския бранд „Ню Йорк Бранъл“ и разбира се, 10,47 каратовия си диамантен годежен пръстен „Картие“.
След обявяването на годежа си с принц Рение интересът към актрисата от страна на медиите се засилва още повече, като обект на най-голямо любопитство стават дрехите й. Осъзнавайки ситуацията, Грейс използва това като възможност да даде тласък на модната индустрия в Америка. Пристигайки в Монако, например, тя носи тъмносиньo палто и рокля без ръкави от американския дизайнер Бен Зукерман. През декември 1955 г. списание Women's Wear Daily пуска статия за възможностите, които стилът на Грейс Кели предоставя на модната индустрия и скоро той е навсякъде, включително и прозорците на магазините.
Сватбата на принцеса Грейс и принц Рение III се състои на 19 април 1956 г. В замяна на прекратяването на договора си с филмовото студио, Кели предоставя на „Метро-Голдуин-Майер” изключителните права за заснемане на събитието. Въпреки че сложната религиозна церемония привлича по-голямата част от вниманието и е наблюдавана от около 30 милиона телевизионни зрители, Грейс и принцът сключват първо граждански брак предишния ден. И двете сватбени облекла са дело Хелън Роуз и специален подарък от „Метро-Голдуин-Майер”. Булчинската рокля, която Грейс носи на религиозната церемония, е изработена от 30 шивачи в рамките на шест седмици, създадена от 125-годишна брюкселска дантела, тафта и украсена с перли. Вместо тиара, актрисата носи златна флорална шапка и молитвена книга, украсена с перли, отново подарък от филмовото студио. Петдесет години по-късно тази сватбена визия остава една от най-елегантните и най-запомнящите се за всички времена. За частната гражданска церемония, състояла се предния ден, Хелън Роуз е направила за Грейс розов костюм в две части. Разбира се, актрисата не остава дълго в това облекло и се преоблича в друга рокля за чай, за да приеме публични поздравления на последвалата пресконференция. Няколко часа по-късно влиза и в последния си облик за деня – бяла копринена рокля на „Ланвин“, тиара и огърлица с рубини и диаманти.
След сватбата си се налага Грейс да престане да работи като актриса. Въпреки че старият й режисьор Алфред Хичкок никога не се отказва от идеята да я накара да играе в друг филм, гражданите на Монако и местната преса поробват идеята тяхната принцеса да се завърне на екрана. Въпреки че участва само в единадесет филма, преди да се оттегли от актьорството на 26-годишна възраст, тя остава една от най-големите филмови икони на всички времена.
Принцеса Грейс обаче никога не изневери на стила си. Настрана от камерите, тя залага на минимален буржоазен стил с кашмирен топ „Прингъл оф Скотланд“, елегантни семпли перли, шалчета от естествена коприна на „Ермес“, слънчеви очила с кръгли или рогови рамки и мокасини от „Гучи“, а понякога „Джордж Хенри Бас”. Дълго време в Монако жените не трябвало да носят панталони и било общоприето да носят шапки в двореца, но принцеса Грейс често е била фотографирана нарушавайки тези правила, така че в последствие те са отпаднали. „Тя осъзнаваше имиджа си на принцесата на Монако, но внимаваше семейството й да не бъде придържано към официалните стандарти. Харесваше самите шапки, но тъй като шапките започнаха да изчезват от модата и вече не бяха задължителни, правилото в крайна сметка беше отпуснато.“, според Кристина Хогланд (автор на „В стила на Грейс Кели“).
През годините влиянието на Грейс Кели върху модата е огромно. Благодарение на нея започва ерата на „Диор“ – „Нов вид“ и тя е тази, която вдъхновява вечния модел на „Гучи“ – „Флора“. Чантата на „Ермес“, носеща името „Кели“, се превръща в един от най-търсените луксозни продукти в света, след като принцесата опитва да прикрие първата си бременност с аксесоара.
Въпреки че Грейс Кели е била принцеса с пряк достъп до дизайнери на големи брандове като „Диор“, „Гучи“ и „Шанел“, тя никога не показва ненужна екстравагантност и носи любимите си дрехи в продължение на десетилетия, докато малцина водещи дами в Холивуд са били виждани с едно и също облекло два пъти. Освен прочутата си сатенена рокля, направена от Едит Хед, Кели многократно носи някои от роклите си от Олег Касини и Марк Боан, а с палтото си, направено от Бен Зукерман, е забелязвана облечена години наред.
Принцесата има три деца – две дъщери и син. Най-напред се ражда дъщеря й Каролин (1957), после – синът й Албер (1958), а най-малка е дъщеря им Стефани (1965). Грейс Кели загива на 14 септември 1982 година на 52-годишна възраст, след като получава инсулт, докато е зад волана на колата си. Дъщеря й Стефани също е в колата, но оцелява след сблъсъка.
Въпреки ранната си смърт, принцеса Грейс винаги ще остане в историята със своя класически и елегантен подход към обличането. Тридесет и седем години след кончината си, тя все още служи за подражание на дами от висока класа като Кейт Мидълтън, вдъхновява световни дизайнери и брандове като „Оскар де ла Рента“, Ралф Лорен, Вера Уанг, Каролина Херера и Томи Хилфигер. Самият Карл Лагерфелд определя актрисата като „най-красивата блондинка за своето време“.
„Днес принцеса Грейс Кели е символ на елегантност от най-висока класа, аристократизъм и еманципираност.“, пише проф. Любомир Стойков в книгата си „Световни модни икони“. „Нейният стил не спира да покорява със своето съвършенство, защото стандартите за изисканост, красота и перфектна външност, въведени от Грейс Кели, наистина са безсмъртни.“
Снимки:
1. Грейс Кели.
Фото: Rex USA / https://www.harpersbazaar.com
2. Грейс Кели печели Оскар за най-добра актриса, 1955 г.
Фото: Rex / https://www.vogue.co.uk/gallery/kellys-regrets
3. Грейс Кели с Алфред Хичкок и Джеймс Стюарт по време на снимките на „Прозорец към двора“.
Фото: © Universal Studios / https://the.hitchcock.zone/wik
4. Грей Кели и Олег Касини на премиерата на филма Désirée, 1954 г.
Фото: Rex / https://www.vogue.co.uk/gallery/kellys-regrets
5. Грейс Кели с любимата си рокля на Олег Касини, фотосесия за „Коспомолитън“, 1955 г.
Фото: Erwin Blumenfeld / https://kinoimages.wordpress.com/2018/07/11
6. Грейс Кели с рокля на Едит Хед за филма „Прозорец към двора“, 1954 г.
Фото: Rex / https://www.dailymail.co.uk/home/you/article-1258314
7. Грейс Кели с рокля на Едит Хед за корицата на списание „Лайф“.
Фото: Philippe Halsman / https://www.dailymail.co.uk/home/you/article-1258314
8. Грейс Кели снима фотосесия за „Парис мач“, Кан 1955 г.
Фото: Rex / https://www.vogue.co.uk/gallery/kellys-regrets
9. Първата среща на Грейс Кели и принц Рение III, Кан 1955г.
Фото: SOURCE GLOBE PHOTOS / IMAGE COLLECT / https://www.ozy.com
10. Грейс Кели, облечена в „Ню Йорк Бранъл“, обявява годежа си.
Фото: SNAP / REX FEATURES / https://www.vogue.co.uk/gallery/kellys-regrets
11. Грейс Кели със сватбената си рокля, направена от Хелън Роуз.
Фото: Rex / https://www.vogue.co.uk/gallery/kellys-regrets
12. Грейс Кели и принц Рение на гражданската церемония. Принцеса Грейс е облечена в костюм на Хелън Роуз.
Фото: SNAP/REX FEATURES / https://www.vogue.co.uk/gallery/kellys-regrets
13. Eжедневен стил на Грейс Кели.
Фото: PARAMOUNT / http://forums.filmnoirbuff.com/view
14. Грейс Кели с чантата на „Ермес“, която носи името й.
Фото: Rex / https://www.vogue.co.uk/gallery/kellys-regrets
15. Грейс Кели пристига в Монако облечена в любимото си палто на Бен Зукерман.
Фото: Kees Scherer / https://www.pinterest.fr/pin/366199013433998733/
16. Грейс Кели и принц Рение с трите си деца – Каролин, Албер и Стефани.
Фото: Rex / https://www.dailymail.co.uk/home/you/article-1258314
17. Снимки на сватбените рокли на принцеса Грейс и Кейт Мидълтън.
Фото:
1 – Rex / https://www.telegraph.co.uk/fashion/people
2 – PA / https://www.mirror.co.uk/news/uk-news
Източници:
Стойков, Любомир. Световни модни икони, Алма комуникация, София, 2017
" target="_blank">https://www.harpersbazaar.com
http://www.instyle.co.uk
http://www.marieclaire.co.uk
https://www.vanityfair.com
https://www.telegraph.co.uk
https://www.today.com
https://www.vogue.co.uk
Прочетено: 6314 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 100, Март 2019
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:БРОЙ 86: ПЕРУКАТА ОТ ДРЕВЕН ЕГИПЕТ ДО ДНЕС – МОДА ИЛИ НЕОБХОДИМОСТ
БРОЙ 85: ЗАВЛАДЯВАЩИ НАРОДНИ ОБИЧАИ, ПЕСНИ И ТАНЦИ ЗАВЗЕХА ЮЖНИЯ ПАРК
БРОЙ 85: ХИЛЯДИ ЗНАМЕНА В ЮЖНИЯ ПАРК ЗА ДЕНЯ НА НЕЗАВИСИМОСТТА
БРОЙ 85: ДНИ НА БЪЛГАРСКИЯ ФОЛКЛОР В СОФИЯ
БРОЙ 84: ТРИБАГРЕНИКЪТ НА „РОЖЕН – 2016“ ЩЕ СЕ ПРЕВЪРНЕ В ХИЛЯДИ ЗНАМЕНА
БРОЙ 84: ОБХОДНИ МАРШРУТИ И ОБЩЕСТВЕН ТРАНСПОРТ ОБЛЕКЧАВАТ ТРАФИКА ЗА РОЖЕНСКИЯ СЪБОР
БРОЙ 84: НАЦИОНАЛЕН СЪБОР НА НАРОДНОТО ТВОРЧЕСТВО И ЖИВОТНОВЪДСТВО „РОЖЕН“
БРОЙ 84: ИРИН ПИРИН – СЪБОРЪТ НА ЮГОЗАПАДА
БРОЙ 84: 100 000 ПОСЕТИТЕЛИ ОЧАКВАТ НА СЪБОРА ИРИН ПИРИН
БРОЙ 84: ИРИН ПИРИН – СЪБОРЪТ НА ЮГОЗАПАДА