ИСТОРИЯ НА ПАРФЮМИТЕ
Древен Египет – Средновековие – Ново време
Кирил Александров
Какво крие любопитната история на парфюмите през различните епохи – от древните египтяни до Бионсе и Шакира, от Клеопатра до Коко Шанел. Коя е световната столица на парфюма и какво да очакват посетителите на „Международният музей на парфюма“?
Египтяните са първите, които използват благоухания в своите свещени ритуали. Ароматът е използван като код за връзка с божество. Шумерите също усещали и приписвали на ароматите особени заслуги – омотавали факли с уханни смоли и билки. Неслучайно зад парфюм стои латинското значение на думата – “per fummmus”, букв. превод „чрез дим“.
Първата жена, за която се смята, че използва парфюма като козметично средство, е Клеопатра. Първият химик-парфюмерист отново е жена – Тапути, а нейната методика на производство полага същинското развитие на парфюма. Тя дестилирала цветя, акорус (ароматна тръстика) и масло с ароматни съставки, добавяла вода и накрая филтрирала.
Същинското развитие, популяризиране на парфюма като продукт от особено значение настъпва през Средните векове. Твърди се, че основна заслуга имат арабите, които търсели всевъзможни начини за извличане на есенции от растенията. Благодарение на Кръстоносните походи, пътят на парфюма начертал оста Ориент – Европа.
Традицията на французите като отлични парфюмери започва с транспортирането на италиански аромати. Италианските благоухания били пренесени от личния парфюмер на Катерина Медичи. Тя обожавала кожените ръкавици, но мирисът не й допадал, затова се търсело начин те да бъдат парфюмирани. Парфюмерът на кралицата разполагал с изключително конфиденциална лаборатория – от покоите на Медичи се стигало до нея чрез таен коридор. Бракосъчетанието между Катерина и крал Хенри II е основен критерий Франция и нейната богата парфюмна колекция да се счита за най-реномираната в света. Макар и само условно.
До 18 век парфюмът вече е превърнат в индустриална единица. Благоуханията са били класова принадлежност единствено на елита. Индустрията се развива дотолкова, че в региона на Грас (Франиция), Сицилия и Калабрия (Италия) са проектирани фабрики и се засаждали хиляди декари с ароматни растения, единствено за да бъдат пресътвотворени в парфюми.
Грас (Франция) се счита за световна столица на парфюма. Всяка година там се провежда „Годишният фестивал на жасмина“, под формата на величествен карнавал с дефиле от цветя и шумна музика. Пожарна цистерна върви по средата на колоната и пожарникари заливат посетителите с жасминов аромат.
В Грас е и „Международният музей на парфюма“. Поради огромният брой експонати (50 000), той е реконструиран в началото на новото хилядолетие. Музеят е място с много функционални развлечения – слушане, гледане, четене, мирисане. Идеята му е да накара хората да събудят цялата сетивност, която притежават.
В съвремието за успеха на дадена есенция съществено значение има маркетинговата му стратегия. Зад безапелационния бум на “Chanel No 5” – иконичният, парфюм-класика, най-продаваният и успешен в света, стои самата Коко Шанел. Първите сто флакона от него, като коледен подарък, получили най-редовните клиенти на дизайнерката. Дори и да не е първата, която включва аромат към своите колекции (Пол Поаре), тя утвърждава тази практика като безусловен успех.
Друга маркетингова стратегия за популяризирането на даден аромат е явлението: знаменитост – личен парфюм. Най-продаваните ухания днес са на звездите Бионсе, Мадона, Джесика Симпсън, Бритни Спиърс. Макар и това да е тенденциозно за повечето световни велични, в България също има личности, които презентират собствен парфюм. Стратегията е обвързана с желанието почитателят да прилича на любимата си знаменитост, а тя го допуска до нейния интимен свят.
Истината е, че парфюмът е нещо индивидуално. Как да изберете най-подходящия за вас и да тествате даден аромат – четете в следващия брой.
Снимки:
1. Египетски стенопис.
2. Изглед към Грас.
Фото: http://www.passenger6a.com/
3. Статуя на емблематичната бронзова статуя на продавачка на парфюми в центъра. град Грас, емблематична за града.
Фото: https://www.dreamstime.com
4. – 5. Фестивалът на жасмина в Грас.
Фото: http://yesicannes.com/
6. Маски, изложени в Международния музей на парфюма, Грас.
Фото: www.mirabeauwine.com
7. Парфюми, изложени в Международния музей на парфюма, Грас.
Фото: www.mirabeauwine.com
Източници:
АРОМАСТИЛНИЦА: http://aromastilnitsa.blogspot.com/p/blog-page_15.html
За човека : https://zachoveka.com/blog/blog/istoriq-na-parfumite
Психология на парфюмите: https://www.scentbird.com/blog/psychology-perfumes/
Гарелова. К – Парфюми в четири сезона, изд. Сиела, 2012
Прочетено: 4262 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 103, Октомври 2019
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:БРОЙ 100: ВЕЧНИЯТ СТИЛ НА ГРЕЙС КЕЛИ – ЕЛЕГАНТНОСТ, СЕМПЛОСТ, КЛАСИКА
БРОЙ 86: ПЕРУКАТА ОТ ДРЕВЕН ЕГИПЕТ ДО ДНЕС – МОДА ИЛИ НЕОБХОДИМОСТ
БРОЙ 85: ЗАВЛАДЯВАЩИ НАРОДНИ ОБИЧАИ, ПЕСНИ И ТАНЦИ ЗАВЗЕХА ЮЖНИЯ ПАРК
БРОЙ 85: ХИЛЯДИ ЗНАМЕНА В ЮЖНИЯ ПАРК ЗА ДЕНЯ НА НЕЗАВИСИМОСТТА
БРОЙ 85: ДНИ НА БЪЛГАРСКИЯ ФОЛКЛОР В СОФИЯ