ТЕНИСКАТА- БУНТЪТ НА БЕЛЬОТО
Савина Ангелова
Сексапил, култ, бунт, отличителен знак или просто дреха. Всичко това е тениската. Днес тя е едно от най-разпространените и най-удобни облекла. Съществува в почти всякакви разновидности – мъжка, дамска, детска или дори бебешка. Обикновено е изработена от памук или полиестерни влакна или пък смес от двете, което й дава отличителна мека текстура, която може да бъде както прилепнала по тялото, така и по-свободна. Името на тениската на английски – t - shirt – идва от начина, по който изглежда дрехата, а именно като буквата Т.
Историята на тениската започва с индустриалната революция в Англия и възхода на международната търговия. През 19-ти век тя еволюира от бельото, когато то е разделено на две части – горна и долна. Била носена като бельо, именно за да предпазва от грубите тъкани на дрехите. След дълги експерименти памукът се оказал идеален материал за бельо и тениски, тъй като не бил груб и не дразнел кожата.
Първи започнали да я носят миньорите, за които тениската била удобна дреха за работа, пък и подходяща за средата, в която работели.
Тениската на война
По време на Първата световна война вече я носели и европейските войници. Те я обличали под униформите си, за да ги топли през зимата. Когато било горещо обаче носели само тениската си. Американските войници забелязали, че френската армия носи тениска вместо вълнена униформа и откраднали идеята.
Така тениските станали популярни в САЩ, когато били използвани от американския флот по време на Испанско-Американската война. Използвали ги и моряците и пехотинците , за които било по-удобно да са с тениски отколкото в униформа, когато били в тропическите страни.
След Втората световна война пък става все по-обичайно ветераните да носят панталоните от униформите си с тениски като ежедневни дрехи.
Тениската и тенисът
Безспорно немалка роля в историята на тази дреха играе и тенисистът Рене Лакост, който през 1927 г. създава тениската тип поло с къси ръкави, наречена L.12.12. Интересен е начинът, по който е формулирано името й. L е взето от Lacoste, 1 е препратка към уникалната материя (памук пике) и 2 означава къс ръкав. Второто 12 се отнася до броя на прототипи, които трябвало да бъдат произведени докато Рене Лакост остане доволен от резултата, даващ уникален поглед върху шампионското чувство за перфекционизъм и практически подход към дизайна. Дрехата бързо бива приета от колегите на Лакост заради нейната елегантна простота на дизайна и свободата на движение, което платът дава.
Скоро тя става любима дреха и на работници в различни индустрии, включително селското стопанство. Тя бързо се превръща и в една от най-предпочитаните дрехи за момчетата. Тениската била лесна за изработка, лесна за пране и евтина. Затова и времето на Голямата депресия води до бум в употребата на тениски.
В спорта и до днес тениската има голямо значение. Тя е емблематична, например за футбола, където тениската на даден отбор може да бъде култ.
В прожектора на Холивуд
Холивуд неизбежно има най-голямо въздействие при популяризирането на нещо толкова емблематично като тениската. До 1950 г. тениските все още се считат за бельо, докато Джон Уейн, Марлон Брандо и Джеймс Дийн шокират американците, показвайки това "бельо" по телевизията. Тениските стават още по-популярни след като Марлон Брандо носи такава във филма „Трамвай Желание“, а за успеха на тениската по-късно спомага и Елвис Пресли.
Бунтът на тениската
В началото на 60-те години на 20-ти век тениската става средство за изразяване на изкуство, а периодът се оказва и повратна точка в развитието й. По това време въвеждането на ситопечат гарантира нейния успех като моден аксесоар. Освен това тениската започва да бъде използвана и като политически инструмент за протест, като в определено време и на определени места тя става символ на революцията и промяната. Носенето й се счита за бунтарско, тъй като все пак се счита за носене на бельо на публично място. Въпреки това обаче тениската става все по-популярна, особено сред младите.
В края на шейсетте и седемдесетте години, хората започват да осъзнават, че печатът върху тениските може да бъде доходен бизнес за извършване търговска реклама или да бъде сувенир. Рок енд рол групи и професионални спортни екипи започват да правят огромни печалби от продажба на тениски с различни щампи.
Няколко компании, базирани в Маями, Флорида започват да украсяват тениски с различни имена на курорти и символи. Тениски със смели лозунги пък стават популярни във Великобритания през 1980 г. Пионер в това отношение е дизайнерът Катрин Хамнет, която дава началото на тениските с големи напечатани лозунги. Постепенно тениските процъфтявали като форма на лично изразяване.
Тениската на мода
От края на 80-те години и особено 90-те години на миналия век популярни стават тениските с лого на дизайнерска марка. Този начин позволява на потребителите да демонстрират вкуса си за дизайнерски марки по един евтин начин. Примери за такива тениски са щампованите с логото на Calvin Klein, Ralph Lauren и The Gap. Постепенно става обичайна практика фирми от всякакъв род да произвеждат тениски с корпоративно лого като част от цялостната си рекламна кампания. Освен това място на тениските намират и рок банди, актьори от филми или забавни цитати.
Днес вече никой не счита тениската за бельо, но пък безспорно тя все още служи като начин да изразиш себе си и то по най-добрия начин.
Снимки:
1. Марлон Брандо, облечен в тениска
Фото: www . blog.tshirt-factory.com;
2. Забавна тениска
Фото: www. itownstore.blogspot.com
3. Тениската на Lacoste
Фото: www. whitepoloshirtsmens.com
Източници:
http://www.t-shirt-buyers-guide.org/history-of-the-t-shirt/;
http://www.zoozoo2.com/t-shirt-history.html;
http://lifestyle.iloveindia.com/lounge/t-shirt-history-10281.htmlПрочетено: 5497 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 47, Юли 2011
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:БРОЙ 46: ШАНЕЛ № 5 – БЕЗСМЪРТНОТО УХАНИЕ
БРОЙ 45: ВЕКОВЕТЕ, СЪБРАНИ В ЕДНА ДАМСКА ЧАНТА
БРОЙ 44: ВРАТОВРЪЗКАТА – ВРЪЗКАТА С ВРЕМЕТО
БРОЙ 43: ФАТАЛНАТА МАЛКА ЧЕРНА РОКЛЯ
БРОЙ 42: ТРИУМФЪТ НА ДАНТЕЛАТА