Арх. Весела Мирянова: Както една рожба идва в света със своето име, така и сградата трябва да се назове, за да почне своя живот
* За мен най-важната кауза днес е да задържим амбициозните млади хора в страната, казва съоснователят, изпълнителен директор и мажоритарен собственик на АРТЕКС ИНЖЕНЕРИНГ АД
Максим Майер
Арх. Весела Мирянова е съосновател, изпълнителен директор и мажоритарен собственик на АРТЕКС ИНЖЕНЕРИНГ АД
Завършила е строителния техникум „Христо Ботев“ в София със златен медал и архитектура в УАСГ, специалност „Жилищни сгради и хотелски комплекси“, отново с отличие; има специализации в областта на финансите и маркетинга. Член е на Българската търговско-промишлена палата, на УС на Клуба на жените предприемачи и мениджъри в България и на редица други професионални и благотворителни организации. Обожава работата си, защото в нея има съзидание, смелост и размах. Всички свои награди възприема като успех на компанията. Радва се на постиженията на своите пораснали син и дъщеря, както и на всеки час с двамата си внуци.
АРТЕКС ИНЖЕНЕРИНГ АД
Oснована през 1993 г. в София, изцяло българска строително-инвестиционна компания в най-високия сегмент на пазара за недвижими имоти. Проектира и реализира жилищни и административни сгради, частни домове, хотели. Строи храмове, реконструира паметници на културата. С вдъхновена архитектура и отговорно, енергийно ефективно строителство компанията прави София по-красива и по-приветлива, утвърждава съзидателните тенденции в нашето общество и служи на щастието на човека.
Текстът е публикуван в специалното издание "Жените, лидери в бизнеса" на сп. Business Global, което можете да намерите в разпространителската мрежа.
Госпожо Мирянова, спомняте ли си какво си помислихте, когато отворихте вратите на първата сграда на ул. „Неофит Рилски“? Кое от това, което си помислихте тогава, се сбъдна?
Знаех, че сме положили здрави основи и ще се стремим да създаваме върхове. Усещах, че сме на прав път и тази увереност или просто радост никога не ме напускат.
Още от началото се въоръжихме с търпение и воля да бъдем по-критични към работата си от най-критичния външен поглед и това стана, както се казва, нагласа „по подразбиране“. В самото начало беше заложена стратегията за постепенно и устойчиво развитие, така че бяхме решени да работим упорито и да отстояваме стандарти, много по-високи от очакваните. Устояхме на съблазънта да „блеснем“ веднага и заложихме на трайното одобрение на своите клиенти и на всички, които виждат сградите ни.
Всъщност аз отварям тези врати всеки работен ден – в сградата на „Неофит Рилски“ и сега е офисът ни – все с това хубаво чувство.
Във Вашата работа има голям смисъл – това, което правите, е за десетки или стотици години напред. Какъв искате да бъде Вашият знак във времето?
АРТЕКС събира работата на стотици хора, включително и моята. Ние всички сме благословени с възможността да направим нещо трайно във времето и пространството, перспективно и за човека, и за обществото. Същевременно имаме отговорността то да бъде талантливо замислено и добросъвестно осъществено. Правим всичко с идеята то да бъде проникнато от доброто. Доброто като качество, грижа, любов.
Светът на строителството и архитектурата е един предимно мъжки свят. Как като жена се чувствате в него?
Ако довчера е бил мъжки, това не е изцяло вярно днес и ще бъде още по-малко вярно утре. Този свят кипи от идеи, от енергия и от нови хора. Повече жени в него е въпрос на справедливост, на умно оползотворяване на нови 50% потенциал. Но не само. Убедена съм, че жените носят добавена стойност в деловата сфера. Аз я виждам в интуитивността, в деликатността на подхода и емпатията. Тези три качества изобщо не са в разрез с решителността.
Когато водя делови разговори, аз истински се стремя да разбера, да почувствам какво е най-важното за другата страна. С цялото ми уважение към мъжете в деловата сфера, струва ми се, че мнозина от тях са твърде ориентирани към победата, тоест към усещането за надмощие. А жените като че ли търпеливо търсят онзи едва доловим звук на „клик“, когато интересите пасват.
В този свят аз се чувствам на мястото си. Не мога да си представя нещо друго, което да ми дава такова усещане за стабилност и ентусиазъм едновременно.
Какво казвате на всички, които мислят, че хората не се променят?
О, това е толкова голям въпрос и не съм сигурна в какъв смисъл ме питате. Дали става дума за хора, които ни изглеждат сурови, твърдоглави и си казваме, че с тях не може да се работи? В такъв случай с усмивка и доброта може да се подскаже, че се очаква адекватно отношение, тоест предразполагащо, добронамерено. Освен това и правилата, и добрите обноски са измислени, за да можем да живеем и работим заедно, каквито и особености на характера да има всеки от нас.
А ако този въпрос е в екзистенциален план, бих казала, че за промяната е нужен двигател отвътре, а не дистанционно отвън. Ако нямаме търпение, ако искаме ние да променим някого, да го моделираме според собствената си представа за съвършенство… Ами има да чакаме. Промяната идва отвътре, трябва самият човек да я пожелае. У всекиго Бог е вложил добро, но и свободна воля. Самият човек трябва да е готов да измине пътя към по-доброто си „аз“, а не да бъде побутван или направо тласкан по него.
Всички Ваши сгради имат имена. Защо е така, какво давате заедно с името?
Както една рожба идва в света със своето име, така и сградата трябва да се назове, за да започне своя живот. Така мислим в АРТЕКС и затова проектантският екип търси с вълнение, с нетърпение най-подходящото название. Казват, че всяко име има своя вибрация, своя енергия, дух, и ние вярваме в това. Понякога името идва естествено от своята среда като „Секвоя“ или „Латинка“, друг път изказва собственото ни усещане за сградата: „Сияние“, „Хармония“. Припомняме красива позабравена дума като „Виделина“ например или втъкаваме пожелание като „Агапео“: любов и разум. Обичаме да свързваме името с цялостната визия на сградата, с посланието ѝ – като „Диамант“, „Летера“ или „Андромеда“. Името може да се претвори визуално във фасадата, в символ, който може да бъде разчетен в екстериора и интериорите. Искаме нашите сгради да облагородяват, одухотворяват своята среда, като същевременно се открояват с индивидуалността си.
И още нещо: като компания винаги подписваме сградите си. С плочата с името на АРТЕКС казваме: „Отговаряме за тази сграда, гордеем се с нея“.
Казват, че покупката на жилище прави човека щастлив за няколко години напред. Какво Вие давате на вашите клиенти, което никой друг не им дава?
Ние от АРТЕКС сме винаги до клиента ни: в анализирането на възможностите за покупка, в предлагането и избора на най-добрия вариант за жилище, в гаранционното обслужване и дори следгаранционната поддръжка. Така че, казано с усмивка, даваме предлога „до“. Винаги сме до вас.
Имаме екип от страхотни професионалисти, който се отзовава при проблем. От първия си ден АРТЕКС ИНЖЕНЕРИНГ има едно име и винаги има един адрес. Лесно ни намират и винаги вдигаме телефона. Не оставяме клиентите си сами в нещо, в което съвсем не са длъжни да бъдат специалисти.
Впрочем вие казахте, че покупката на жилище прави човека щастлив за няколко години, и си позволявам да не се съглася изцяло. Има щастие – еуфория, усещане, че летиш, че си непобедим. Такова щастие според мен дава само любовта. Е, може би изкачване на Еверест или подобряване на световен рекорд. Има обаче и друго щастие, и то ме привлича повече: ежедневно усещане за пълнота, за чувството, че самият живот ти се усмихва и те приветства, че всеки ден ти предлага нещо добро, смислено, красиво. Когато строим в АРТЕКС, мислим за такова щастие на клиента. За усещането за сигурност и доволство, което да се увеличава с времето.
Затова поставяме особен акцент върху здравословността на средата: с материалите и суровините с доказан произход, с доброто ослънчаване и оптимално озеленяване, с перфектните топлоизолации, с отличния микроклимат, който например може да осигури рекуператорната система…
Ние мислим целенасочено как ще се живее и в жилището, и в сградата, какъв ще е ритъмът и как да се оптимизира пространството. Как хората да се движат, срещат, разминават в тези пространства леко и приятно; как да функционират гладко споделени площи като паркинги, фоайета, стълбищни площадки и дори магазини. И безшумно впрочем; правим отлична звукоизолация с технологията плаващ под… Общите части, зелените площи – тяхната поддръжка не е само въпрос на естетика и на гордост от средата, а и на поддържане на положителен климат в сградата, на толкова важните добросъседски отношения.
Вярвате ли в постоянното подобрение? Как Вие лично и компанията се подобрявате постоянно?
Изискваме го. Според мен първото условие да се развиваш, е да се отърсиш от комплексите и да се отречеш от удобството да бъдеш посредствен. Всякакви приказки, че сме малка страна с тежко наследство, че „тук е така“… Това са точно приказки, с които приспиваме потенциала си. Да, у нас има немалко неща, които пречат, отнемат сили, но това не означава да смаляваме мечтите си и да живеем в компромиси. Ние знаем своите възможности и именно затова изискваме и от себе си, и от всеки в АРТЕКС развитие, непрекъснато самоусъвършенстване.
Всяка наша сграда трябва да бъде стъпка напред, затова се стремим във всеки проект да има не само нови отговори на вечни потребности (светлина, простор, ниски енергийни разходи), но и адресиране на глобални проблеми, за разрешаването на които архитектурата и строителството трябва да имат принос. Така че учим и работим. После пак учим и работим, но по-добре, и така нататък. Нищо по-различно от всеки, който иска да бъде добър в работата си. Проучваме и анализираме новото в нашата сфера, гледаме на място, в контакт сме с водещи специалисти.
Интересувате ли се от мнението на другите, когато знаете, че постъпвате правилно?
В професионален план не мога да съм убедена, че постъпвам правилно, ако не съм обмислила цялата информация по проблема. В нея на първо място е експертната позиция на професионалистите, но задължително – преценката, отношението на тези, чиито интереси са свързани с този проблем, засегнати са от него.
Иначе всички ние живеем във вихър от мнения: от медиите, от социалните медии, от познати и непознати. За да не бъдат „отнесени от вихъра“ на тези мнения обаче, колко ли хора изобщо не предлагат своите смели, иновативни, невиждани тук идеи, камо ли да ги реализират. Досега не съм виждала атака на мненията срещу повторение на стари, безинтересни неща.
Затова се ръководя от мисълта за това решение, което е перспективно за нашите клиенти, за София и за АРТЕКС. Това, което не е тъпчене на едно място, колкото и безопасно и сигурно да е, а е стъпка напред и нагоре.
Кое Ви държи в равновесие? Кое е най-голямото щастие за една успяла жена като Вас?
Не се възприемам като успяла. Никой не е окончателно успял и едва ли има вечен успех. Просто се стремя да успявам във всичко, което зависи от мен, а за равновесие се опирам на вярата ми в Бог, вярата в АРТЕКС ИНЖЕНЕРИНГ, вярата в самата мен. Тези три източника на вярата ми вдъхват увереност. И страшно ме задължават! Равновесието не е за отпускане и безгрижие, а нещо като изходното положение в гимнастиката. От него започва и усилието, и удовлетворението.
А щастието намирам именно в усещането за осмислено и пълноценно живеене – сред моето семейство и сред екипа и клиентите на АРТЕКС.
Мислите ли, че успелите хора имат по-голяма отговорност към обществото? Кои са каузите, в които вярвате и на които сте се посветили?
Всички имаме еднаква отговорност и всеки принос е важен. Сигурно си спомняте разказа „Занемелите камбани“ на Елин Пелин. В него млада молеща се майка дарява иконата на Богородица с игличка със синьо топченце, защото няма друго. И когато отецът захвърля иглата, за да не грози завеската пред иконата, камбаните онемяват заради Божия гняв… Всеки принос има стойност.
Ако едно дете се приучава на отговорност към средата си, към другите деца, ще израсне съзнателен човек, щедър на своето време и усилия в полза на обществото. Нищо няма да се получи, ако чакаме първо да станем богати и щастливи, и чак тогава да мислим за другите.
Всеки може да дава според своите възможности и е естествено този, който има повече, да прави много повече. За самото общество обаче не е полезно схващането за благотворителността като светско събитие, като някакво суетно занимание за по-заможни. Трябва да се научим на доброволчество, на безвъзмезден труд и дарение в полза на нуждаещите се. АРТЕКС по правило обявява благотворителните си дейности само ако търси съмишленици.
За мен най-важната кауза днес е да задържим амбициозните млади хора в страната. Имаме нужда от тази кипяща и съзидателна енергия. В работата си се стремя да стимулирам хората, които са взели това решение.
Как разчитате знаците на Вселената?
Може би има и знаци на Вселената, но нямам нито нагласата да ги търся, нито самочувствието, че мога да ги разшифровам. Мога само да гледам хората в очите и да чета в тях. Когато видя радост от направеното от нас, какъв по-добър знак?
Снимки:
1. Арх. Весела Мирянова - съосновател, изпълнителен директор и мажоритарен собственик на АРТЕКС ИНЖЕНЕРИНГ АД
2. Многофамилна жилищна сграда „Диамант“
Фото: https://tinyurl.com/bdafych
Цялото интервю с арх. Весела Мирянова може да прочетете тук: www.bglobal.bg.
Прочетено: 843 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 123, Юни 2023
ИРИНА ВЛАДИ: „ИМАМ ОБИКНОВЕН И ЧЕСТО ПРОМЕНЯЩ СЕ СТИЛ“
Как ще коментирате удостояването Ви с приза „БГ модна икона 2023“ на Академията за мода? Какво означава за Вас това?
Тази награда е много ценна за мен, защото е не само за стил, но и за успех. Това е едно цялостно признание, което е изключителен комплимент. Благодарна съм на проф. Любомир Стойков и на Академията за мода за това, че попаднах в листата тази година, при това едновременно с добри приятели като Христина Бобокова и Мария Георгиева.
Каква е Вашата дефиниция за модата?
Всичко, в което изглеждам красиво, за мен е модерно. Имам дрехи отпреди 10 години, които все още нося заедно с нови аксесоари.
Доколко следвате модните тенденции и доколко ги пренебрегвате?
Модата има много измерения и тенденции, а аз следвам само тези, които ми дават увереност, че изглеждам добре. Има дрехи, в които се чувстваш комфортно и красиво, цветове, които ти отиват и когато това се съчетае с подходящите аксесоари, модата става част от теб.
Как решавате с какъв тоалет да се облечете, какъв е подходът Ви към аксесоарите и кой е любимият Ви парфюм?
Зависи от събитието - много често съм с нещо семпло, но когато представям големи проекти пред много хора винаги обмислям тоалета си в детайли. Случвало ми се е на презентация за хотел, чийто корпоративен цвят е жълто, да се появим случайно с целия ми екип в яркожълто. Беше много забавно за отсрещната страна. Любимият ми парфюм е на „Диор“ (от наливните) и се казва „Водата на ангелите“.
Кой е оказал най-силно въздействие върху стила Ви на обличане?
Най-силно въздействие върху стила ми е оказал Аликзандър Маккуин. Винаги съм го харесвала и има нещо в марката, което резонира с мен самата. Когато ходя на важни събития, обикновено съм с нещо негово. Харесвах много и Джон Галиано, най-вече тренда от Сентрал Сейнт Мартин в Лондон, който промени визията на висшата мода и го приближи към хората.
Кои са любимите Ви модни брандове (чуждестранни и български)?
Освен Аликзандър Маккуин, харесвам Задиг и Волтер, Анин Бинг и Вивиън Уестууд. От българските брандове имам вечерни рокли на Жана Жекова и София Борисова.
Разкажете ни случаи, в които външността Ви е помагала да се справите със сложна ситуация?
Аз не съм от хората, които много се притесняват как ще са облечени. Вероятно заради вътрешната ми увереност, свързана с това, което правя. Но когато представям големи хотели и знам, че хората, които ме оценяват, са също добри дизайнери, получавам почти сценична треска. Единственият начин, по който я овладявам е, като си казвам, че съм направила най-доброто, което съм могла и изглеждам по най-добрия възможен начин. Преди няколко години, на представяне в Маями, екипът беше много впечатлен, от това, че успях да се облека и да отида на фризъор за вечерята - всичко това за 55 минути, но се получава, когато си организиран.
Допускали ли сте гафове с облеклото си и кога?
Най-забавният гаф беше преди година на първото ми посещение в Риад, Саудитска Арабия. Тогава реших, че ще е добре да съм с традиционната за жените абая (дълга и широка рокля). Така се появихме на среща с моя колежка и архитект от Лондон на 47-ми етаж в най-високата сграда в Риад - Кингдом център. Всички останали бяха с панталони и сака и много се забавляваха на нашето традиционно облекло.
Как бихте характеризирали своя личен стил?
Аз имам много обикновен, често променящ се и непретенциозен стил във всекидневието , който се старая да изглежда елегантен, дори когато отивам на разходка в парка.
Каква според Вас е връзката между интериорния дизайн и модата и с какво едното помага на другото?
Двете са били винаги свързани като тенденции, традиции, линии. В интериорния дизайн винаги наблюдавам какво се случва с модата и защо. Една от фирмите, с които работя е собственост на „Шанел“ в Париж. Те правят котюр платовете им и след това създават тъкани за интериорните дизайнери. Наскоро видях последната им колекция, в която има обшивки за пердета и кресла, които приличат буквално на уголемени колани на „Шанел“, разпознаваеми и елегантни.
В кои случаи в работата си като интериорен дизайнер се вдъхновявате от модата и костюма?
Винаги и за всеки проект има нещо, което е заимствано от модата, но мисля, че и обратното е вярно. Когато един дизайнер създава тоалет, обикновено си представя място, на което ще се носи. Често вечерните рокли са снимани в изключителни стаи на някое палацо. Посланието на дрехите е много по-силно, когато са в подходяща атмосфера. В интериорите също винаги си представяш първо как ще изглеждат посетителите и какво ще е усещането, когато влизат за първи път.
Стилът на кои световни знаменитости (от сферата на киното, спорта и др.) Ви прави най-силно впечатление и защо?
Силно впечатление ми прави принцеса Кейт – облича се с тоалети, които изглеждат, че са направени без усилие. Тя винаги има вид на някого, който заявява, че се харесва и не се интересува от мнението на хората. От мъжете това е Том Форд и неговата формула на елегантност. Срещала съм го много пъти, защото работехме на един етаж в последните 6 години и никога не е бил по-малко от безупречен. Една от жените, които съм следвала винаги беше Вивиън Уестууд. Нея първо я чуваш, когато се задава по коридорите с гръмогласното ѝ говорене и след това я виждаш. И всичко около нея беше шумно и запомнящо се. Въпреки това моята модна икона си остава Кейт Мос.
Интервюто взе Радинела Гелева
Снимки:
1. Ирина Влади с наградата за „БГ модна икона 2023“ в категория „Интериорен дизайн“.
Фото: © Академия за мода / Хайлайф
2. Победителите в „БГ модна икона 2023” заедно с проф. Любомир Стойков – Христина Бобокова, арх. Весела Мирянова, Златимир Йочев, Илиана Раева, Дара, Мария Георгиева и Христина Бобокова (от ляво надясно).
Фото: © Академия за мода / Хайлайф
3. Проф. Любомир Стойков заедно с Ирина Влади.
Фото: © Академия за мода / Хайлайф
4. – 7. Тоалети, описващи стила на Ирина Влади.
Фото: © Личен архив на Ирина Влади
Прочетено: 1127 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 123, Май 2023
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:БРОЙ 122: КОСТАДИН ЖИКОВ - ХУДОЖНИК ОТ НОВОТО ПОКОЛЕНИЕ
БРОЙ 119: ТАНЯ СКРИНСКА: БИЗНЕС ЛИДЕР ОТ НОВО ПОКОЛЕНИЕ
БРОЙ 117: NFT СЕ КАЧВАТ НА МОДНИЯ ПОДИУМ - ЛЕОН БРИДЖИС В ПАРТНЬОРСТВО С WRANGLER
БРОЙ 116: ДЕСИ КРАВАЕВА: ЛЮБИМОТО МИ ЦВЕТЕ Е ТОВА, КОЕТО ДЪРЖА В РЪЦЕТЕ СИ
БРОЙ 113: ТАНЯ ЯН: „МОДАТА Е ВСИЧКО, ОТ КОЕТО ИМАМ НУЖДА“