ВЯРА ГЕОРГИЕВА – ПО ПЪТЯ КЪМ УСПЕХА ОТ МИЛАНО ДО БЪЛГАРИЯ
Как се зароди интересът ви към модата и кога разбрахте, че тя е вашето призвание?
Още от малка се интересувам от мода. Израстнах в артистична среда и с възпитанието да имам любопитство към нещата и най-вече към красивото. Имам две по-големи сестри. Едната от тях също от малка се занимава с изкуство, художник е, следва в художествената гимназия, след това в Академията и общо взето зарази и мен тотално и за цял живот с усещането за естетиката на нещата, с това да имаш усет да познаеш и да подбереш красивото. Така се отключи и талантът, който се криеше в мен. От там нататък лека полека нещата се нагласиха точно в насоката мода чрез така наречената случайност и чрез мое лично търсене. Още в средното си образование учих профилирано моден дизайн, след това продължих и по този начин това, което имах като усещане и порив, се превърна в моя професия.
Има ли разлика между модата и стила и ако – да, каква е тя, според вас?
Има разлика определено и тя се крие в характера. Стилът може да се пресъздаде от човека, който носи определена дреха или съчетание, подбира правилните аксесоари и влага правилния подтекст в нещата. Това всъщност прави и стила на всяка една дама. Всяка жена може да бъде и стилна, и не дотам стилна, това зависи от много компоненти, не единствено и само от модата и от правилата на сегашния момент – кое с кое е модерно да се носи.
Завършила сте моден дизайн в Милано? Кое е най-ценното, което научихте в Италия?
Много ценни неща научих в Италия. Трудно ми е да отговоря еднозначно, защото аз се формирах като характер точно там. На 18 години заминах и тъкмо в годините, в които човек учи най-ценните уроци, се случи така, че моето битие беше в Милано. Имах възможност да пътувам с колегите ми за удоволстиве и по работа в цяла Италия. Това, което научих и всъщност е много ценно за мен, са похватите. Изразните средства, с които мога да предам посланието си в модата.
Кои са вашите основни творчески и професионални правила?
Правилата са нещо много ценно и важно, както и това да знаеш кога могат да се прекрачат и да се поставят на заден план. Динамиката определя работата на всеки моден дизайнер, т.е. нещо, което мислиш днес, утре вече трябва да е с нов заряд, ако не съвсем ново. Правилото ми е да гледам винаги напред и да се стремя да бъда максимално отворена към хората, към идеите на другите и да ги усещам. Търся диалог с клиентите си и се стремя общуването ни да не бъде едностранен, а взаимен процес, който търпи промени в зависимост от това, което се случва навън и вътре в душата на жената, която обличам. Практичен и прост съвет от кухнята е, че роклята винаги се подкъсява след като се купят обувките. Този дизайнерски похват не се прекрачва по никакъв повод.
Какво ви вдъхновява най-много?
Хубавото е, че вдъхновението идва отвсякъде, от най-малко очаквани места, от хората, с които общуваш. На моменти ме вдъхновява белият лист хартия, когато имам блаженството и спокойствието да седна пред такъв скицник, който е изцяло бял и чака идеите, които са вече захранени.
При мен всичко се ражда с материята. В последствие ме вдъхновява и някое четиво. Много важни за мен са списанията, като се започне от психология, интериорен дизайн, лайфстайл списания, клюкарски издания и др. Изобщо всичко, което може да изкара някакъв образ наяве е стимул, който ми действа и работи при мен. Може да се намери вдъхновение във всяко едно кътче, стига да имаш очите да го разпознаеш.
Работила сте за световни имена в модата. Защо се върнахте в България и избрахте да се реализирате тук?
Всичко е въпрос на личен избор, както всеки избира всъщност пътя си. При мен хубавото е, че имах тази възможност. Идеята, с която заминах, всъщност беше да се върна. Взех това решение, защото имах нужда да бъда тук, за да имам посока, в която да се развивам, да знам как и защо се случват нещата. Продължавам много да пътувам, за да бъда в час с нещата, което е изключително важно за мен. Но мястото за живот, където да отгледам децата си и да създам марката, която искам да бъде с моето име, определено е България.
С какво се промени FEDE fashion studio от момента на създаването си до сега?
FEDE fashion studio се променя с мен и целия екип, с който работя, тъй като ядрото му е едно и също от момента на създаването му. Променяме се като хора, учим се и израстваме с грешките, с големите успехи и с не до там успешните моменти. Но продуктът расте, еволюира, развиват се нови идеи, които с времето имат възможност да порастнат.
Огромна крачка за марката като цяло, точно в този момент, е създаването на casual линията, по която работим. Тоалетите са за всеки ден за дамите, които търсят стил, нещо за работа, но много артистично, да бъде пипнато, да бъде дизайнерско, българско, качествено и наистина да си заслужава да се носи с най-голямо удоволствие. Много дами имат случаен път покрай студиото на ъгъла на уличките „Гладстон” и „Ангел Кънчев” – минават, харесват и разпознават в нещата, които правим, това, което искат да носят.
През какви етапи на развитие сте преминала вие самата като дизайнер?
Човек преминава през всякакви етапи, които му помагат да се формира като личност. И като човек, и като дизайнер съм преминала през етап на търсене, на опознаване на всички големи имена, за да поема заряда, който носят творенията им, да получа насока и да намеря собствения си стил. През обучението най-важно е да експериментираш. И аз го правех във всякакви посоки. Видях в кое е моята сила и от там нататък чрез насочване на енергията в точно определена област и посока открих стила, който искам да покажа и, с който се стремя да заразя околните дами.
Сега обръщам много повече внимание на детайла. Непрекъснато търся и нови технологии нещо, което да бъде странно и различно, да бъде използвано или дори открито от марката, за да може да се внедри, като например – лазерно изрязани цветя от органза, които само ние в България правим.
Кои са актуалните световни тенденции при сватбените облекла и с какво е различна булчинската мода на FEDE fashion studio?
В световен план aктуалнa тенденция в булченската мода е цялостното олекотяване на технологията на изработка на самата рокля. Булченският тоалет взима похвати от casual облеклото и с ръчна изработка, изключителна прецизност в детайла, напластяване на различни специфични аксесоари, се получава визията на един от кутюр тоалет. Водеща тенденция е и вкарването на цвят в булченската мода. Един цветен акцент дори под формата на коланче може да освежи визията, да придаде по-меко младежко и актуално излъчване. FEDE fashion studio се отличава точно с тези неща, които изброих. Волно и неволно, говорейки за тенденции в булченската мода, описвам своите тоалети, тъй като налагайки тенденции, големите имена всъщност дават посока и за младите дизайнери, които успяват да бъдат актуални.
Всъщност тенденциите идват от форумите, където се представят актуалните материи. От там тръгва големият тласък, цветовете, които са актуални, нюансите на бялото, което е една огромна палитра. Дантелата във всичките й варианти е властваща материя и завзема все повече и булченската и от котюр модата. Много скъпата дантела вкарана в линия, която не отговаря за от котюр класата е нещо много интересно, вълнува ме и като дизайнер се опитвам да наложа. Дамите с които работя, харесват това и приемат нещата, които правя с голям ентусиазъм.
Еклектиката или смесицата на стилове е налице и при материите. Например фин памук, който се използва в детайли в булченска визия, дава много по-различно излъчване на тоалета. Актуални са и вечната коприна във всичките й разновидности, както и сатенът, относно който аз лично държа да е изцяло копринен и да бъде с матов блясък, който не натрапва присъствието си и прави линията да изглежда красива.
Какви грешки и гафове правят младоженците в избора си на сватбени тоалети?
Трябва много да се внимава, за да не им позволяваме да правят грешки и гафове. Всъщност важен е първоначалният оглед на всяка една булка, която е в търсене на нейната рокля. Каквото и проучване да е направила, е хубаво сама да посети местата, където е харесала своите булченски визии, за да може с чисто съзнание да добие представа за тоалета/ите. След това може да отиде и с компания, която да я посъветва, да й даде мнение и така нататък. Но е много важно булката да се доверява на собствения си глас, независимо дори от дизайнера и всички околни, защото когато самата бъдеща булка се харесва и се чувства добре, тя моментално грее, сияе и изглежда чудесно.
Съветът ми към булките, които посещават моя бутик е, ако харесват например дантела, да пробват три различни силуета с дантела. Защото когато сложиш роклята и определения тоалет, тогава разбираш дали е за теб, гледайки го на закачалка, на фото сесия и на друг човек, дори с много подобно на твоето телосложение, излъчването начина, по който стои на теб е най-важното нещо, на което трябва да се довериш. Роклята сама по себе си няма никакво значение, ако не е точната за теб.
За какъв тип жени са подходящи вашите дизайнерски тоалети от casual и официалната линия?
За жени със самочувствие, с отворен поглед към света, които пътуват, в крак са с модните тенденции и ги претворяват през своята призма. Жени, които се забавляват, когато съставят своя тоалет за деня, искат да са много красиви, но не прекалено претенциозни и натрапчиви с визията си. Това общо взето важи и за casual, и за официалната, и за булчинската линия. Типа жени, с които имам удоволствието да работя, се интересуват от собственото си развитие, търсят възможности за нови идеи, нов начин на изява чрез тоалетите си и със сигурност са страшно отворени, позитивно настроени и щастливи от факта, че носят български тоалети от български дизайнер.
Доверяват ви се много дами от света на шоубизнеса. Каква е вашата формула за успешната сценична визия?
Формулата за успешна сценична визия е човекът, за който я създаваш, т.е. тя е в самия човек. Успешната сценична визия може да е коренно различна за различните типове творци. Формулата се крие точно в това да погледнеш през очите на човека, който всъщност иска да се наслади на всичко, което представя дадения артист и да можеш да го представиш в най-добрата му светлина. Важно е да помогнеш на артиста с визията си да изрази точно това, което иска, защото хората, които имат изява на сцена, имат послание. За мен като дизайнер е удоволствие всеки път, когато трябва да намеря нишката, с която да изведем цялостната визия и стайлинг. Трябва да се съобразиш също с типа изкуство на артиста и изобщо да имаш една гъвкавост, която е присъща на хората, занимаващи се с моя бизнес. Аз лично като дизайнер не срещам трудност да намирам пътеките, по които да осъществявам желания, мечти и да помагам на даден артист да се разпознае в тоалетите, които правя.
На кои български и световни дизайнери симпатизирате и защо?
Симпатизирам на повечето дизайнери по света, както и български, защото ние сме един отбор – хора, които творят и работят в една и съща сфера. Всичко, което мога да науча и да бъда отворена за идеи, в които има колаборация между нас, е идеалния вариант, който мен ме интересува и е хубаво да се случва. Конкретно от световните дизайнери, може би Карл Лагерфелд за „Шанел” е нещо като отправна точка на всеки млад и вече утвърден дизайнер. Мартин Маржиела също е стил, който ме интересува. В студентските си години бях много повлияна и от Йоши Ямамото, който с ексцентризма си и някакъв макси минимализъм много ме заинтригува и до днес ме вълнува. Ком де Гарсон с модата, която всъщност е причудлива и не толкова разбираема и смилаема от всеки. „Прада” е марка, която винаги се следи и задължително се посещава, за да може да си в крак на високо ниво какво се случва. Марка, която напоследък много харесвам е „Ланвен”, която се развива като име. Интересуват ме и млади лица като Ники Божилов. Харесва ми как се развива почеркът му в работата и движението му в модата като цяло.
Какво мислите за българския моден пейзаж и как оценявате нивото на българската мода?
Пейзаж, в който много лесно нещата могат да се случат към по-добро и да вървят напред. Отговорът ми е повлиян от наблюдението ми на новите дизайнери, с които се сблъсквам и работя. Общо взето има огромна стъпка нагоре и напред. Хората много отвориха съзнанието си и това помага на дизайнерите да имат повече признание и публика сред масовата аудитория. Като цяло пейзажът го виждам в хубави насоки и цветове. За нивото е много трудно да се обобщава. Има хора, които работят много добре тук и такива, които работят много добре навън. Всеки работещ като дизайнер, марка или само като шивашко ателие си има своя таргет. Търсенето определя и малко или много санкционира някои модни издънки. При нас има интерес и към по-ниското ниво и качество, но определено се завишава и търсенето на по-високото ниво.
Смятате ли, че българската мода е в криза и ако да - как, според вас, тя може да бъде преодоляна?
Кризата е понятие, което се употребява всекидневно от всеки човек, живеещ в Европа и по света. Но така или иначе тя създава нови възможности и раздвижва дори и само като идея, че я има и че наистина всеки се бори с всички проблеми, които я съпътстват. Това дава нови възможности и с правилен подход, средства и гъвкавост, кризата може да бъде и начин да направиш така, че да ти се случат нещата т.е. всяко едно нещо може да бъде погледнато и от добрата гледна точка. Криза има и тя не е само в модата. Преодолява се с изключително много работа, хъс и с неуморна вяра, че нещата ще се случат и се случват.
Дайте пример за добре облечени световни и български знаменитости?
Добре облечените знаменитости на червения килим трябва да ги изброяваме с часове, защото стилистите по света си знаят работата. Но ако трябва да обобщя, харесвам стила на Джесика Алба, новата звезда с български произход Нина Добрев, вечната Сара Джесика Паркър – може би няколко поколения трябва да се превъртят, за да избледнее нейния имидж като модна икона. Блек Лайвли, която е с много силно присъствие и чудесно съчетава дрехите си в живота.
В България също има доста известни хора, които се обличат много добре. Славена Вътова е дама, с която работя с изключително удоволствие. Тя беше и ключът, който задвижи casual линията с огромното си желание и популяризиране на нещата, които си взима от нас.
Кой моден съвет най-често ви се случва да давате на свои клиенти?
Съветът, който е изключително актуален към момента, е да бъде подчертана талията и това ще се задържи дълго време. Също така, когато имаме семпла визия, е добре да има акцент под формата на интересен аксесоар. А когато има много детайли в цялата рокля или тоалетът и е натрупан с различни елементи, адекватна е по-изчистената визия, за да се подчертае ефекта, а не да се загуби.
Какъв е вашият собствен стил на обличане?
Много разнообразен, има определени неща, които харесвам, но обичам да експериментирам. Всичко зависи от настроението ми. Подвластна съм на еклектиката във всякакъв вид – от златна чанта с бял топ и дънки, до високи обувки с раздърпана риза. Общо взето стилът ми е артистичен.
Кой е най-успешният момент в професионален план за вас до момента?
Надявам се, че предстои.
Кое е най-трудното професионално предизвикателство, с което сте се справяла?
Всеки ден има по едно такова и се справям хладнокръвно. Скоро четох някъде, че най- добрият начин и рецептата, по която да се случват нещата, за да си сигурен, че не бъркаш, е всяко малко решение да взимаш с главата, а всички големи със сърцето.
Как съвместявате професионалните ангажименти и семейния живот?
Съвместявам ги с жонглиране, точно в момента – на магия. Синът ми е на годинка и 6 месеца, а дъщеря ми е на 4 годинки и половина. Периодът е много всепоглъщащ, но аз обичам да вря и кипя и това са мои води. Модата е нещо, което правя с удоволствие, а когато нещата се правят именно така, това в крайна сметка се вижда.
Кой е любимият ви девиз/сентенция?
„Залудо работи, залудо не стой.” – това го знам от баща си и е абсолютен мой девиз.
Какви са творческите ви планове и амбиции в близко и по-далечно бъдеще?
Планове и амбиции – много. Всъщност мечтата е една, плановете и амбициите са помежду другото. Пътят е към мечтата и от там нататък какво и как ще се случи, човек никога не знае. Много планирам, но не обичам да говоря за плановете си. А мечтите са свързани с общия план на нещата. Целта в работата и мечтите в личния живот – така бих ги разделила. Целта, разбира се, е развитие, отново развитие и пак развитие в професионален план т.е. дрехите въобще нещата, които правя да имат все по-голяма платформа, все повече да се утвърждава името FEDE и марката да излиза извън рамките на страната за в бъдеще. Това е посоката, в която гледам и, в която работя.
Интервюто взе Силвия Тодорова
Снимки:
1. Дизайнерката Вяра Георгиева
2. Йоана Буковска с булченски тоалет на дизайнерката Вяра Георгиева
3. – 4 Весела Тотева с булченски тоалет на FEDE fashion studio
5. Мира Добрева се довери на Вяра Георгиева за екранната си визия в предаването „Денят отблизо”.
6. Мира Добрева, Вяра Георгиева и Стела Арищиева (от ляво на дясно)
7. Актрисата Деси Бакърджиева беше водеща на церемонията по награждаването на „БГ Модна икона 2011” с тоалет на FEDE fashion studio.
8. Вяра Георгиева представи тоалетите си на моден спектакъл в сърцето на Вечния град в рамките на петото юбилейно издание на традиционния културен празник „София поздравява Рим”.
9. Вяра Георгиева с част от балерините от „Арабеск”, които представиха тоалетите й в Рим.
10. Людмила Филипова с тоалет на FEDE fashion studio на представянето на най-новата си книга "Печатна грешка".
11. Най-малката дъщеря на вътрешния министър Цветан Цветанов – София, и нейната кръстница Ева Паунова (в средата) с рокли на FEDE fashion studio, юли 2012 г.
12. – 13. Нели Рангелова с тоалет на Вяра Георгиева в клипа към песента "Ще можеш ли"
14. Теди Кацарова с тоалет FEDE на бал в хотел "RIU Pravets Resort" заедно с Ивана Скендерова (в средата) и със Силвия Кацарова (от ляво)
15. – 16. Вяра Георгиева беше официален дизайнер на конкурса "Мис България" 2010 г.
17. Мис България 2010 г. Ромина Андонова и дизайнерката Вяра Георгиева.
18. Ромина Андонова с рокла на FEDE fashion studio
19. Николета Лозанова с тоалет на Вяра Георгиева
20. Галя („Каризма”) на Mad Secret Concert с тоалет на FEDE, 2009 г. (втората от ляво на дясно)
21. Дизайнерката Вяра Георгиева в бутика на FEDE fashion studio.
Снимки: Личен архив
Прочетено: 6453 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 60, Октомври 2012
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:БРОЙ 57: ЕКСПЕРТЪТ ПО ЗДРАВОСЛОВЕН НАЧИН НА ЖИВОТ ГЕРГАНА ВЪЛОВА: "ДА ПОДАДЕШ РЪКА НА СВОЕТО ЗДРАВЕ, Е ВЪПРОС НА ЛИЧЕН ИЗБОР!"
БРОЙ 55: ДЕСИСЛАВА МОНЕВА: ”ГОЛЯМОТО ИЗКУСТВО ДОКОСВА СЪРЦЕТО!”
БРОЙ 54: Модната икона Графа - за музиката и елегантността
БРОЙ 53: МОДНАТА ИКОНА МАРИЯ ИЛИЕВА
БРОЙ 52: МОДНИ ИКОНИ