ЦВЕТА ПОПОВА: „ТВОРЧЕСТВО Е ВСЯКА РАБОТА, В КОЯТО ВЛОЖИШ СЕБЕ СИ!”
Цвета Попова е родена в Пловдив и започва работа като художник на свободна практика преди повече от 25 години. Първата фирма, която интериорната дизайнерка основава, е в областта на стъклото, след което започва работа и по проекти в областта на интериорния дизайн и архитектурата. Към момента Цвета Попова има над 300 проекта и реализации в градовете: Пловдив, София, Варна, Слънчев бряг, Несебър, Созопол и Белград.
Как и защо избрахте да се занимавате с интериорен дизайн?
Майка ми първа откри този дар като ми казваше: "Ти си създадена дом да редиш!", защото като най-голяма от трите й деца тя ме учеше да помагам и да давам добър пример на сестричката и братчето ми. И така помня детството си: размествах мебели, подреждах гардеробите най-добре от всички, почиствах с най-голямо усърдие.
Много по-късно в зрелите си години научих, че ТВОРЧЕСТВО Е ВСЯКА РАБОТА, В КОЯТО ВЛОЖИШ СЕБЕ СИ!
Какво ви вдъхновява в работата?
Вдъхновява ме творчеството в дизайна – КОГАТО ДУХЪТ РАЖДА МАТЕРИЯ.
Мотивира ме често и това да направя от нищо – нещо, когато съумея да превърна дефекта в ефект...
От кои специалисти във вашата сфера черпите познания и опит?
Вдъхновяват ме творци като архитектите Антонио Читерио, Жан Новел, Заха Хадид, дизайнерите Филип Старк и Крим Рашид, импресионистите Мане, Реноар и един от най-големите живописци на 20 век – Алберто Модилияни.
Кои са най-големите предизвикателства в работата ви?
Не толкова идеите – те идват лесно. Те са дар, както се казва неотменим, Божи дар. Предизвикателство е осъществяването на дело на замисъла – реализацията на идеята. Това е свързано, както с хората-изпълнители и техните човешки характери, така и с естетиката и пропорциите, със знанието за иновации в продукти и линии.
А с какви проблеми се сблъсквате най-често?
С незнанието и несъвършените характери на нас, хората. С гордостта и егоцентризмът, чиито злини могат да възмутят и да събудят гняв и в най-спокойния и уравновесен човек. Работя по покана на клиента във вариантност и до момента, до който той е удовлетворен. Приемам работата си като призив за творчество, но добре зная и мястото си като проектант – работя в сферата на услугите. Стремя се да не се взимам много на сериозно, тъй като не искам да допусна пагубните последици на гордостта. Достойнство и достолепие имам, но егоизъм и егоцентризъм – не. Обявявам се твърдо против съперничеството и "боричкането", като приветствам конкуренцията, която вярвам, че ражда истината. А истината ни прави свободни!
Сред проектите, по които сте работила, кои определяте като ключови за своето професионално израстване
"Модно кафене Мария Мичева" на ул. Денкооглу в София (1998 г.), пицария "Верди" на Джумаята в Пловдив (2000 г.), Арт О'тел на ул. Гладстон в София (2001 г.), "Living room" София, сватбата в Новотел Пловдив (2001 г.), "Музей-Галерия Филипополис" (2003 г.), Старинен Пловдив, "Oasis Hotel&ViP houm" к-с Слънчев бряг (2005 г.), "Созополи стайл клуб" к-с Златна рибка, зала за обучение "Академия Л'Ореал Париж" (2006 г.).
Как бихте описала своя стил на работа?
Помагане. Стремя се да помогна на клиента да намери и изяви своя стил и изказ на интериора, базирайки се на основните за мен принципи: стабилна идейна концепция, креативност и функционалност.
Какви са най-важните съвети, които давате на своите клиенти?
Да намерят целта и предназначението на дадения интериор и да внимават да не я пропуснат! Давам им да разберат какво е целта: "МЕЧТА С КОНКРЕТНА ДАТА". И още нещо много важно – пропуснеш ли целта, кръстът ти ще те смачка. Преобраз на кръста са нашите житейски проблеми. В областта на строителството те са два основни: качество и срок. Там най-често клиента пада и губи самообладание. Тогава единствено помага връщането към основата на възлагането – целта, мечтанието за даден интериор.
При един от моите проекти в София имахме много добро разбирателство и симбиоза с инвеститора, дотолкова че проектът ми именува хотела: „Арт О'Тел” на ул. Гладстон. На всички ни хареса мисълта на Аристотел, дала концепцията за интериора и изписана на няколко езика в тъканта на килима пред камината на лобито на хотела: "Целта на изкуството не е представяне на външното проявление на нещата, а тяхното вътрешно, същностно значение".
А в конкретиката на работната фаза на работата ми с клиента призовавам за три много важни за мен неща: функция, ергономия, иновация!
Споделете ни някои основни принципи в интериорния дизайн?
Концепция и креатив. Основата в дизайна е концепцията: стабилна и добре обоснована. Проект, стъпил веднъж завинаги на солидната й база, би могъл да расте и да се развива неимоверно нагоре в цял рояк от творчески теми и детайли.
Креативността и иновациите са жизнено необходимите две съставки в допълнение на концептуалността. Те биха могли да се съдържат и да са залегнали в нея, но тъй като последното не е задължително, те непременно следват като необходимо и логично допълнение към добрата идея. Те са жизнеността и красотата в богатата палитра на концепцията.
Какви са водещите тенденции в интериорния дизайн на световно ниво и в България – припокриват ли се?
Цветността е водеща. А дали се припокриват тенденциите: да! Смело мога да кажа, че ние творците като жители на планетата Земя и мислим и работим, повлияни от едни и същи принципи и тенденции.
Какви са спецификите на работата в сферата на интериорния дизайн в България?
Специфичното за дизайна е, че се прави от умни хора за умни хора. А най-важното условие навсякъде, както и в България, е да се срещнат двете страни в баланс на равновесие.
Какво е съотношението между творчеството и техническата работа при изпълнение на проекти, свързани с интериорния дизайн?
Съотношението между идейния и работен проект трябва да е правопропорционално: фундаменталните съставки на идеята – творчески заряд и емоция – с аналитично изчертаване на функцията и ергономията в идеен вариант с множеството подразделения на работния проект: визуализиране, работни чертежи и специалности: мебели, осветление, цветови климат на интериора до проучване и мостри.
През 2013-та чествате личен юбилей и 18 години в сферата на интериорния дизайн. С кой свой проект се гордеете?
От реализираните до момента това са – Академиите „Л'Ореал" за обучение на фризьори в София и Белград. Задачата първо в София беше предизвикателна и нелека: създаването на Академия "L'Oreal Proffesionel" България, след успешно фукциониращите академии на Рим и Париж! Тя трябваше да е уникална по рода си и отлична с атмосферата си многофункционална зала за обучение на 20 до 40 фризьора в семинари и конференции, а дадеността не беше голяма – офисна площ от 170 квадратни метра с инфарктно ниската височина от 255 сантиметра. Разполагахме с 40 дни за проект и 40 дни за реализация!
Месец след започването на работата ми, проектът бе презентиран в Париж в битка с достойно представени проекти от Украйна, Хърватска и др. европейски страни. Шефовете на „Л'Ореал” България ми разказваха с огромни усмивки на вътрешно задоволство как са успяли много успешно да представят проекта: разказваха с удоволствие, лична удовлетвореност и не на последно място голяма национална гордост преставянето: само с една малка флашка, но с чудесна 3D анимация на една голяма идея, по която изградих концепцията на проекта за залата: "Когато бялото е повече от цвят".
Каква съпоставка бихте направила между дизайна в облеклото и интериорния дизайн?
Имат пряка връзка. И двете области стъпват на два основни принципа:
- предназначение/функция: с една чиста и красива линия, която трябва да се следва;
- съдържание/материи: усещането на твореца за материал и детайл правят творческия заряд на дизайна.
Дъщеря ви се занимава с мода. Какви допирни точки намирате и вашата професия помага ли й?
Да, вярвам, че дъщеря ми е провокирана от интериорите, които е преживявала заедно с мен. Виждам как професията ми на интериорен дизайнер я обогатява, стимулира и мотивира в нейното творчество!
А как определяте своя стил на обличане, какво е характерно за него и търсите ли мнението на дъщеря си?
Спортно-елегантен. Да, дъщеря ми винаги ми е давала най-добрите съвети относно модата. Тя някак предусеща световните модни тенденции, има богата фантазия за лично творчество. Модата силно я вълнува.
Имате ли предпочитания (и какви) относно дизайнери и модни марки?
Харесвам модата на официлните и ежедневни облекла, които създават големите: „Кензо”, „Ескада”, „Армани”, „Стефанел”, както и младите италиански, френски и японски дизайнери. Харесвам нестандартните обувки на „Аликзандър Маккуин” и „Салваторе Ферагаммо”, чантите и аксесоарите на "Прада" и "Миу Миу".
С какви хобита запълвате. свободното си време?
Четене и спорт.
Как се разтоварвате и си почивате?
Сред природата.
Имате ли любима фраза, сентенция, афоризъм?
Имам водеща при творчеството ми сентенция: "Една красива линия"!
Това е отговорът на един от най-големите живописци на 20 век за мен – италианецът в Париж Алберто Модилияни, когато е запитан "Какво е живописта за вас?".
Интервюто взе Силвия Тодорова
Снимки:
- Интериорният дизайнер Цвета Попова
- – 3. Интериор на къща във Варна
- – 6. Делови интериор
7. – 9. "Академия Л'Ореал" в София
10. – 12. Фризьорски салон „Пламен Стоев” в Пловдив
13. Телевизионно студио за предаването „Роговете”
14. – 15. Интериорен дизайн за сватба в „Новотел Пловдив”
16. Интериорният дизайнер Цвета Попова
Фото: © Мони Франсес: 1 и 16
Личен архив на Цвета Попова: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 и 15
Прочетено: 4333 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 68, Октомври 2013
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:БРОЙ 64: БЪЛГАРСКАТА „МАММА МИЯ”
БРОЙ 61: ДЕСИСЛАВА МОНЕВА С ПРЕСТИЖНАТА НОМИНАЦИЯ – „ЖЕНА НА ГОДИНАТА 2012”
БРОЙ 60: ВЯРА ГЕОРГИЕВА – ПО ПЪТЯ КЪМ УСПЕХА ОТ МИЛАНО ДО БЪЛГАРИЯ
БРОЙ 57: ЕКСПЕРТЪТ ПО ЗДРАВОСЛОВЕН НАЧИН НА ЖИВОТ ГЕРГАНА ВЪЛОВА: "ДА ПОДАДЕШ РЪКА НА СВОЕТО ЗДРАВЕ, Е ВЪПРОС НА ЛИЧЕН ИЗБОР!"
БРОЙ 55: ДЕСИСЛАВА МОНЕВА: ”ГОЛЯМОТО ИЗКУСТВО ДОКОСВА СЪРЦЕТО!”