ЕКО-МОДА – ТЕНДЕНЦИЯ ЗА ПОВЕЧЕ ОТ ЕДИН СЕЗОН
Дафна Стоилкова
Еко-модата е най-иновативният и търсещ дял от модата, насочен към опазването на околната среда и предпазването от свръхексплоатация на труда. Тя е насочена към едно ново поколение екологично и социално отговорни консуматори, за които е еднакво важен както дизайнът, така и производственият път на продукта и дългосрочните последици от създаването му.
Еко-модата използва органични и рециклирани тъкани, рециклирани материали, някои от които могат да включват винтидж и секънд-хенд дрехи. Повечето еко-дрехи са ръчно изработени, като комбинират високи технологии и стари традиции, което допринася за съхраняването на много местни занаяти и намалява свръхексплоатацията на труда. За изработването им най-често се използва технологията “въздушно боядисване”, при която не се употребява вода. Не се използват животински продукти за обработка. Използва се рециклирана или еко кожа.
Първоначално еко-модата е използвала чисто декоративен подход в дизайна – облекла, вдъхновени от природните форми и силно повлияни от хипи-модата. Днес тя е доста по-концептуална и прилага конструктивни решения, наблягайки на естествения състав на материите, пестенето на природни ресурси, намаляването на вредните емисии, рециклирането и самия производствен път на продуктите, свързан с честната търговия и защитата на човешките права. Тоалетите, които повърхностно мимикрират флората, остават на заден план. Това обяснява защо днес в еко-модата се срещат най-различни стилове – от небрежен, силно повлиян от етно и хипи-модата, до елегантен и дори минималистичен. Цветовата гама е неограничена, като може да варира от естествените цветове на тъканите до различни модерни нюанси. Често срещани са етно-мотивите и пъстрите гами.
Една от първите еко-дизайнерки, наречена от модния гигант „Вог” (Великобритания) „Queen of Green”, е Катарин Хамнет. Родената през 1947 г британка е политически активист и защитник на човешките права, същевременно една от първите, използвали органичен памук, както и рециклирана коприна от парашути. Стилът й е семпъл, дрехите са етично изработени и носят слогани. Най-известните от тях гласят: ‘Choose life!’, ‘No more fashion victims’, ‘I wear a condom’.
“Кралят на екологичния стил” Джон Патрик (САЩ) залага на изчистени силуети и въздушно боядисване на органичните материи. Стилът му може да се определи като елегантен, верен на добрия тон и дори минималистичен.
Друга американска дизайнерка, Линда Лаудърмилк, основава една от най-скъпите модни компании изобщо, базирайки се на произведени по собствена технология тъкани от сасаваши, бамбук, соя и други екзотични растения. В комбинация с устойчив стил, фирмата Luxury Eco облича отбрани клиенти с чувство за екологична отговорност и безупречен вкус.
Лейбълът Edun е основан през 2005 г от Али Хюсън и съпруга й Боно (U2) с цел подпомагането на африканските производители и фермерите на органичен памук. Стилът на марката се характеризира с африкански етно мотиви.
Ан Салваторе Епстийн (САЩ) с много чувство за хумор е наименувала своя лейбъл Beau Soleil на любимия си вид стрида. Предимно работи с растително оцветен органичен памук и рециклирана кожа.
В отговор на ежедневно увеличаващите се тонове боклук, в средите на еко-модата се заформя похватът за създаване на дрехи и аксесоари upcycling, при който рециклирането не е с цел да се намали стойността на новополученото, а точно обратното – от стари дрехи и вещи да се създаде продукт, надминаващ стойността и пазарната цена на предишния. Самият термин е игра на думи с традиционния recycling, като по този начин така създадените дизайни получават статуса на произведения на изкуството.
Един от първите дизайнери, творящи в сферата на upcycling, е Мартин Маржиела, който през 1990 г създава колекция от пуловери, използвайки неупотребявани чорапи от запасите на армията.
Гари Харви (САЩ) е друг активен и широко известен upcycling дизайнер. Неговите творби не са част от сезонни колекции, а обикновено са продукт на моментна инспирация. Способен е да се вдъхнови както от куп стари джинси, тренчове, рекламни тениски, пуловери, така и от пазарски чанти, стари вестници или опаковки. Обикновено представя дизайните си на специални седмици на еко-модата, като например на ревюто Eco Nouveau (2007), където редом с него Аманда Ши представя “пъстра секси колекция”, според собственото си описание. Дрехите са изработени предимно от органичен памук и рециклиран кашмир. Бахар Шапар, от друга страна, защитава успешно твърдението си, че не е необходимо да жертваш чувството си за стил в името на опазването на околната среда и чувството за отговорност към производството.
Международната организация за честна търговия (IFAT) има своето участие в еко-модата. Тя има за цел да подобри живота и благосъстоянието на производителите, преориентирайки търговията към по-голяма справедливост чрез прозрачност. Наемането на жени за ръчна изработка на дрехи и аксесоари им предоставя възможността да взимат екологичните материали у дома си, за да могат същевременно да се грижат за семействата си. По този начин се създава пазар на еко-облекла, създадени чрез местни технологии, което обяснява все по-голямото навлизане на етно тенденциите в еко-модата. Тя става носител на надежда за производителите от страните със слаба инфраструктура, че могат да живеят в по-добри условия, запазвайки местните занаяти и дори налагайки ги на световния пазар.
Търговският сайт е-Bay съдейства на честната търговия на еко-облекла и аксесоари, подпомагащи производителите от изоставащите страни. Секцията World of Good в сайта предлага десетки хиляди уникални продукти от цял свят, гарантирайки за социално и екологично отговорен шопинг.
В стремежа си да се включат в еко-модата, макар и със закъснение, много от утвърдените дизайнери често предприемат благотворителни кампании срещу свръхексплоатацията. Например през 2011 г британската легенда Вивиън Уестууд представя благотворителна колекция от 14 дизайнерски чанти, имащи за цел да подпомогнат производителите от третия свят. През 2012 г тя продължава с начинанието, създавайки още уникални дизайни от рециклирани материали.
През последните години все повече млади дизайнери се насочват към еко-модата, осъзнавайки последствията от липсата не само на гражданска, но и на световна позиция. Каришма Шаани (Индия) се дипломира в Лондон през 2010 г с редица отличия и награди, показвайки пъстра колекция от рециклирани материали, която обобщава нейното мултикултурно светоусещане и възгледите й за една нова генерация в консуматорското общество.
Нинела Иванова (България) прави истински фурор в средите на еко-модата, представяйки успешно магистърската си колекция през 2011 г в Лондон. Вдъхновена от документален филм за плесента, тя създава облекла, части от които инкубират мухъл. Играейки си с представите за красиво и грозно, тя се запитва какъв е пътят на модната индустрия в свят, където дрехите ще живеят собствен живот, развивайки се в симбиоза със собственика си.
Еко-аксесоарите са свежи, лесно достъпни и често изненадващи. Очила от коса? През 2010 г. Studio Swine създава напълно разградим продукт от остатъчна коса и биосерин на растителна основа.
Създадената през 2004 фирма Ecoist произвежда ръчни чанти от рециклирани опаковки и за всяка продадена засажда едно дърво, спазвайки първоначалния си замисъл за природосъобразна и етична търговия.
Интересни са и аксесоарите с вградени соларни панели, дело на високите технологии. Соларна чанта, създадена през 2010 г. от екип видни дизайнери като Даян фон Фюрстенберг, Томи Хилфигер и други, надхвърля естетическите предизвикателства, осигурявайки енергия за зареждане на мобилен телефон през деня и светлина за четене вечер.
Еко-модата е привлекателна за младите дизайнери с неограничен светоглед, за всички, работещи в сферата на различни дизайни и архитектура, усетили вътрешен подтик да се себеизразят дори чрез еднократно създаване на екологично и социално отговорен дизайн. Без значение от стила, всеки дизайнер би могъл да бъде и еко-дизайнер. Всеки творец би могъл да намери начин да бъде еко-творец и всеки човек би могъл да полага минимални усилия за опазването на околната среда. Това са тенденциите не само в модата, но и в начина на живот, които със сигурност продължават и ще продължат повече от един сезон.
Снимки:
1. Модел на Катарин Хамнет от 2011г със слоган, призоваващ към увеличаване на потреблението на соларна енергия.
Фото: http://www.lawfullychic.com
2. Модел от колекцията Пролет/Лято 2012 на John Patrick Organic
Фото: http://www.ecouterre.com
3. Модел на Линда Лаудърмилк, Есен/Зима 2007 г.
Фото:http://www.lasplash.com
4. Модел на Edun, колекция Пролет/Лято 2012 г.
Фото: http://www.ecogoddessfashion.blogspot.com
5. Модел на Гари Харви от 42 чифта рециклирани джинсови облекла на Levi's 501.
Фото: http://www.ecouterre.com
6. Модел от рециклирани материали на Каришма Шаани от дипломната й колекция, 2010 г.
Фото: http://changefashion.net
7. Модел на Нинела Иванова от дипломната й колекция „Moulded Mind”, 2011 г.
Фото: Личен архив на дизайнерката; подобни изображения на http://www.ecouterre.com
8. Очила от остатъчна коса и растителен биосерин на Studio Swine, 2010г.
Фото: http://www.studioswine.com
9. Дамска чантичка от рециклирани материали Ecoist.
Фото: http://www.greendiary.com.
10. Чанта Beau Soleil от органичен памук и рециклирана кожа, 2008 г.
Фото: http://www.bagbliss.com
11. Соларната чанта Elle, 2010г.
Фото: http://www.greendiary.com
12 – 14. Авторски скици на Дафна Стоилкова
Фото: Личен архивПрочетено: 6587 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 53, Февруари 2012
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:БРОЙ 52: Георги Стоилов: „Убеден съм, че целият свят може да бъде изобразен в един единствен детайл”
БРОЙ 51: Български Триумф на наградите за мода в полша
БРОЙ 50: МОРФОЛОГИЯ НА БЕЛЬОТО
БРОЙ 49: Йелена Кесич и Боян Петрушевски представят "NULLA"
БРОЙ 48: Десислава Горанова: „Желая моите модели да бъдат лесни за носене и приложими в ежедневието”