МЛАДИ ДИЗАЙНЕРИ ПОКАЗАХА БЕЛЬО, ВДЪХНОВЕНО ОТ ДРАКОНИ И ПЕПЕРУДИ
Общо 20 студенти от Националната Художествена Академия (НХА), специалност „Мода” и от Нов Български Университет (НБУ), програма „Моден дизайн”, показаха своите дизайнерски творения, вдъхновени от мотото “Дракони и пеперуди” на тазгодишния конкурс „Triumph Inspiration Award” 2012. Българските финалисти представиха впечатляващ ревю-спектакъл и по-долу можете да видите концепцията и модела на всеки един от тях.
Със своя модел „Катализатор на фантазия” като древен алхимик Теодора Шуманова, 3 курс НХА, слива китайските символи на дракона и пеперудата. Единият елемент е символ на мъжкото начало, а другият е женската половина от Ин и Ян. Съчетанието им е аналог с химична реакция, при която катализаторът е въображението на алхимика, а резултатът зависи само от неговата фантазия.
Моделът „Огненият Метусалем” на Евелина Гелина, 3 курс НХА, е своеобразна симбиоза между огнедишащия черен дракон и пеперудата Монарх, символизираща любов, хармония, мъдрост и дълголетие. С огнен дух и воля за живот митичното същество се отправя в полет към свободата и дава начало на нов божествен кръговрат.
Със своя модел „Два свята” Милена Миткова, 3 курс НБУ, илюстрира сблъсъка между света на нежната въздушна пеперуда и на силния непредсказуем дракон, на въздуха и водата в годината на Водния дракон според Китайския календар.
Китайската опера и ритуални танци са вдъхновили Елена Златева, 2 курс НХА, за нейния модел „Танцът на дракона”. Драматизмът в темата Дракони и пеперуди тя открива в силата и мощта на движенията и меланхоличната романтика на танца в китайската опера.
Вдъхновението на Мая Каранешева, 3 курс НБУ, за нейния модел „Пътят на коприната” идва от преданията за копринения мост между Изтока и Запада – пътят, свързвал столетия наред два коренно различни свята. Моделът е изработен със специална текстилна техника, която визуализира идеята за пътя и подчертава извивките на тялото.
За Глория Иванова, магистър НХА Изтокът и Западът са като Ин и Ян. В нейния модел Global Yin Yang източната представа за женското тяло, скрито в богато украсени пластове коприна, контрастира със западния култ към голотата. Двата свята, също като двата противоположни елемента, изграждат хармонично цяло.
Китайските йероглифи с тяхното разнообразие, форми, сложност и тайнственост са вдъхновили Валентин Апостолов, 3 курс НБУ, за неговия модел с остри и хиксобразни форми и силуети. Черният и червеният цвят символизират противопоставянето на грубата сила и нежността , а именно – „Дракони и пеперуди”.
За Мария Попова, 3 курс НБУ, съвременен Китай е олицетворение на комбинацията между дракона и пеперудата, Изтока и Запада. За модела си „Китайска архитектура” тя е почерпила вдъхновение от симетрията в китайските сгради и уникалното съчетание между традиция, природа и най-съвременни технологии.
Моделът „Легенди от средното кралство” на Мария Петрова, 4 курс НБУ, е вдъхновен от модерния и стар Шанхай, в който, според легендата, все още спи величественият китайски дракон. Квадратните елементи с механизъм за отваряне демонстрират събуждането на дракона в жената.
В модела „Злато и нежност” на Ирина Александрова, 3 курс НБУ, златото е символ на сила и богатство също като дракона, а белият цвят и прозрачната материя символизират нежността на пеперудата. И като всяка противоположност в природата, силата и нежността са едно цяло.
В своя модел „Вечна любов” Виктория Огнянова, магистър НХА, интерпретира китайска легенда, в която млад учен се влюбва в красива жена, без да подозира, че тя е хилядолетна бяла змия или женски дракон в човешка форма. Моделът е изработен чрез техниката „макраме”.
Деяна Дойчинова, 4 курс НБУ, е почерпила своето вдъхновение от изкуството на китайските възли. Моделът носи името „Пан Чанг” – възел, който привлича доброто и е основен елемент в модела, като свързва двете чашки с форма на стилизирана пеперуда – символ на любовта и щастливия семеен живот.
Феерични, много малки, разноцветни, с огромни очи и крила са китайските дракони, вдъхновили Денислава Боричева, 4 курс НБУ, за нейния модел „Дракон с крила на пеперуда”. Тя го е пресъздала с геометрични форми, люспест плат и маска, изобразяваща драконова опашка, от която излиза огненочервена коса.
За Марина Арсова, 4 курс НБУ, съвременната жена е сложно съчетание между качествата, които дракона и пеперудата символизират. Красива и непоколебимо силна – това е независимата жена, която виждаме в модела „Войн в дантели”.
Петя Зенгин, 4 курс НБУ, е почерпила вдъхновение за своя модел „Моултинг” от процеса на линеене, при който животните сменят кожата си, змиите и драконите люспите си, а при жените метафорично се сменят настроения, желания, чувства, мисли, страсти, любови... Двойнственият характер на жените, готови да покоряват с нежност и сила, е подчертан с прозрачен тюл и щампиран люспест плат.
Моделът „Мимикрия” на Полина Стоева, 3 курс НХА, отразява склонността на пеперудата да променя окраската си, за да изпъква или да се адаптира към околната среда. Водният дракон присъства в модела чрез тъмносиния цвят. А метаморфозата при бельото се изразява в двете му лица – дневно и нощно.
Два свята, две материи, контраст на сила и слабост в един модел „Съюз на два свята” на Ина Чокова, магистър НХА. Според нейната концепция, жената е едновременно дракон и пеперуда и може да се трансформира с едно мигновено движение – както се трансформира и бодито на младата дизайнерка.
Според Дафна Стоилкова, 2 курс НХА, рециклирането е съвременната модна алхимия, която превръща грозното в красиво, старото в ново и символизира способността на човек да трансформира лошото в добро. В нейния модел, наречен „Алхимия”, изработен изцяло от рециклирани материали – кожата, напомня за драконовите люспи, а цветната органза е лека като пеперуда.
В модела “Шейпшифтинг” на Мария Ничева, 3 курс НХА пеперудите изграждат тялото на дракона и двата символа образуват едно цяло, като всеки от тях запазва своята форма.
Легендата разказва, че Драконите са родени в Хаос. Теорията на Хаоса гласи, че размахът на крилото на пеперудата в единия край на света може да предизвика ураган в другия. Моделът на Яна Каприева, 3 курс НХА, съчетава Дракона и Пеперудата, представяйки Алхимията на Хаоса. А неговата Еволюция се изразява в прераждането на Дракона в Пеперуда с един размах на крило.
Снимки:
- Моделът „Катализатор на фантазия” на Теодора Шуманова.
- Моделът „Огненият Метусалем” на Евелина Гелина.
- Моделът „Два свята” на Милена Миткова.
- Моделът „Танцът на дракона” на Елена Златева – победителката в конкурса.
- Моделът на Мая Каранешева - „Пътят на коприната”.
- Моделът Global Yin Yang на Глория Иванова.
- Моделът „Китайски йероглифи” на Валентин Апостолов.
- Моделът на Мария Попова - „Китайска архитектура”.
- Моделът „Легенди от средното кралство” на Мария Петрова.
- Моделът „Злато и нежност” на Ирина Александрова.
- Моделът „Вечна любов” на Виктория Огнянова.
- Модел „Пан Чанг” на Деяна Дойчинова.
- Моделът на Денислава Боричева - „Дракон с крила на пеперуда”.
- Моделът на Марина Арсова - „Войн в дантели”.
- Моделът на Петя Зенгин - „Моултинг”.
- Моделът „Мимикрия” на Полина Стоева.
- Моделът „Съюз на два свята” на Ина Чокова.
- Моделът на Дафна Стоилкова - „Алхимия”.
- Моделът “Шейпшифтинг” на Мария Ничева.
- Моделът на Яна Каприева „Алхимия и еволюция на хаоса”.
Прочетено: 4996 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 56, Май 2012
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:БРОЙ 55: КОНКУРС ЗА ТАЛАНТЛИВИ БЪЛГАРСКИ ДИЗАЙНЕРИ ПРЕДЛАГА ОБУЧЕНИЕ В МИЛАНО
БРОЙ 54: СТУДЕНТИ ПО МОДА ТВОРЯТ БЕЛЬО, ВДЪХНОВЕНИ ОТ ДРАКОНИ И ПЕПЕРУДИ
БРОЙ 54: НОВИТЕ ПЛЕТИВА ИЛИ ВЪЗХОДЪТ НА РЪЧНАТА РАБОТА
БРОЙ 53: ЕКО-МОДА – ТЕНДЕНЦИЯ ЗА ПОВЕЧЕ ОТ ЕДИН СЕЗОН
БРОЙ 52: Георги Стоилов: „Убеден съм, че целият свят може да бъде изобразен в един единствен детайл”