СТУДЕНТИ ПО МОДА ПРЕДСТАВИХА „ПАРАЛЕЛНИ РЕАЛНОСТИ“
Лилия Желева
Националната художествена академия представи дипломни проекти на бакалаври, специалност „Мода“ от випуск 2015/2016 г. под името „Паралелни реалности”. Събитието показа единадесет паралелни свята на студенти, които имат за цел да сглобят различни фрагменти от своя въображаема реалност. Хоризонти на времето, които им дават пълна възможност да се върнат в миналото или да погледнат напред в бъдещето. Всеки от тях е избрал своя времеви слой, като гранична зона, между имагинерното и реалното. Всеки от студентите е изразил себе си и своето виждане чрез умелото съчетание на търсения ефект между силует, конструкция на дрехата, умишлено подбрани структури и техники при обработката на материалите. Умения, които разкриват техния творчески потенциал. Колекциите се представят в съчетание с аксесоари, които допълват концептуалната им идея.
Виктория Динева представя „Рисувани мисли в цвят”: „Всички добре познаваме реалността, в която живеем, макар че има много различни мнения за нея спрямо гледната точка, индивидуалните търсения и очаквания и дори моментното настроение, често диктувано от времето навън. Всички обаче сме свикнали по свои начини да бягаме от тази реалност. С голяма доза позитивизъм предлагам да сложим розовите очила и да се насладим на една по-сладка реалност. Сезонът е Cherry Blossom или сезонът на цъфтежа на Японския вишнев цвят. Представям 8 силуета, като общият материал е памук, в съчетания с по-тънки полупрозрачни или по-дебели, плътни материи. В тях може да откриете мимолетната нежнорозова красота и избледняването й с всеки полъх на вятъра.” Острите форми са вдъхновени от розовото в природата чрез структурата на необработения розов кварц. Той съответно е от полупрозрачен до плътен, от бледорозов до оранж и бял. Колекцията ви вкарва в романтична, спортно-елегантна крива със свобода на движението на тялото и мисълта. Аксесоарите са едни „надстроения“ на самата колекция.
В модната колекция на Мария-Виктория Петрова „Карти на ума” концепцията се състои в контраста интровертност – екстровертност. Тук се открива различното дизайнерско решение и виждане, което е насочено към откриване на нови хоризонти чрез сетивата, тялото и ума и комбинирането в един силует на елементи, свързани с екстровертността и интровертността, динамиката и самовглъбението, въздушността и спокойствието. Колекцията се състои от седем силуета – четири дамски и три мъжки. Материите са естествени – коприна, сатен, памук, лен и други, които даряват приятно усещане и комфорт на тялото. Цветовата гама включва следните тонове: сиво, черно, бяло, жълто, розово и синьо. Формите са изчистени и геометрични. Съществуват контрасти в елементите и цветовете. Характерното за цялата колекция е симбиозата и хармонията между изчистените форми, геометричните елементи и изразителните и открояващи се тонове. Аксесоарите допълват и придават цялостна и завършена визия на силуетите. Част от тях са с фина изработка от силикон, боядисани в металик – качулка, колие, гривни, пръстен и прозрачен силиконов елек. Включени са мъжки и дамски клъч, изработени от плака, боядисани в металик. Цялостното усещане на колекцията е за въздушност, ефирност и огледалност.
Карина Радостинова представя колекция „Ефектът на пеперудата”. Когато една пеперуда размаха крилата си може да предизвика ураган, когато се вгледаме в преливащите се цветове на холограмата виждаме различни нюанси, блясък и нежност. Цветовете са свежи. Топли и студени тонове се допълват по един ефирен начин. Тоалетите представят размаха на пеперуда и всеки следващ се разгръща все повече и повече в 9 силуета. Те са свободни и придават лекота и комфорт при движение. Материите са прозрачни и отразяват заобикалящата ги среда. В допълнение към колекцията са включени аксесоари – тип чанта/ клъч, преливащи в различни нюанси. Те са изработени отново от прозрачни материи и цветни орнаменти.
Радина Димова показва колекция „Андрогинност”. В разрез на общоприетите стереотипи за двата пола, се създава една паралелност, която смесва в себе си характерите на две коренно различни усещания. Съвремието е времето, където мъжката и дамската визия се препокриват. Мъжете все по-често и смело захвърлят строгите стандарти на класическото в облеклото, а жените си позволяват и предпочитат да носят по-мъжки дрехи. Осемте силуета са базирани и вдъхновени от мъжките костюми, взимайки от тях най-характерното, поглеждайки ги през една друга гледна точка. Ревери, вратовръзки, мъжко закопчаване и преувеличени размери могат да се видят в дрехите, подходящи и за двата пола. Предназначени за хората, принадлежащи на паралелната реалност, извън рамките на строгото облекло, разчупвайки стандартното виждане за идентичност (25 – 40 гoдини). Аксесоарите са силно повлияни и заимствани от мъжкия гардероб. Вратовръзки, кърпи, папийонки и тиранти допълват част от облеклата, създавайки един цялостен и индивидуален образ. Както дрехите, така и аксесоарите смесват в себе си платове и цветове. Гамата е ахроматична, а материите олицетворяват и нежната и силната страна на половете - от ефирни коприни до по-тежки и груби памучни и ленени платове.
Емил Киров представя модели от колекция „Друга кожа”, вдъхновена от хамелеона и неговата възможност да сменя цвета си спрямо средата, в която се намира. Той умело успява да ни пренесе в многоцветни паралелни светове. Цветните петна по кожата му са изходната позиция, от която служи за вдъхновение на цялата колекция. Дрехите са предназначени за сезон пролет-лято 2016, затова са подбрани само копринени материи. Десените са ръчно багрени и преливането на цветовете е напълно естествено. За да се постигне баланс и ненатрапчивост, части на дрехите са обагрени с цветове, а друга запазват естествения бял цвят на коприната. Кройките са максимално опростени, за да може обикновената жена да намери себе си по-лесно и да се слее в забързаната градска среда. Аксесоарите допълват и завършват цялата визия. Те са от полимерна глина и медена тел. Големи обеци във формата на камъни, цветове, преливащи един в друг. Медта успокоява и завършва аксесоара.
Започнала от стриктните линии на корпоративното облекло, колекцията на Мария Маркова „Единно разчупване” съчетава форми и детайли на костюма, използвани като решаващи линии. Кройките са конструирани от едно единствено парче, противопоставящи се на основните принципи на конструиране. Колекцията е от 8 изчистени дамски силуета с акцент върху минималистичните детайли. Гамата от тъмни и светли сини и синьо-зелени цветове, както и тяхното съчетание с бяло напомнят за морето, за свежестта и свободата на лятото. Материите са леки и естествени – памук и лен. Изключение правят плетените материи, чиято цел е да придадат усещане за комфорт и топлота на колекцията. Дрехите са носими, съчетавайки изчистения силует на костюма със свободното усещане на кежуъл облеклото. Предназначени са за младите жени, прохладните пролетни и горещите летни дни. Изчистените форми на аксесоарите са като отзвук на формите на облеклата. Изработени са изцяло от мед и цветът им допълва гамата на колекцията.
Колекция „Калейдоскоп“ на Виктория Райкова представя облеклото, което жената с ярка индивидуалност и необикновен стил би искала да носи. Девет официални силуета, с които тя ще се чувства красива, различна и забележима. Използваните материи са тафта, промазка, неопрен, памук, коприна, които контрастират помежду си с мекота и твърдост, матираност и блясък, прозрачност и плътност, в монохромна гама с тъмно син акцент. В облеклата се съчетава изчистена линия с обемни геометрични и конструктивни трансформации в детайлите и трансформации в конструкцията на дрехата. Аксесоарите допълват дрехата и служат като акцент – силно преувеличени, изработени от материала на самите дрехи, в сложни геометрични форми и конструкция, която се повтаря и в конструкцията на дрехите и детайлите по тях.
В основата на идеята зад колекцията „Героизъм” на Йоан Гълъбов, заглавието й е красноречиво. Гледайки на битието като такова, то според езотериката съществува в паралелни реалности и времена. Там душата съществува в различни форми, непонятни за нас. Гадаем за тях посредством митове и легенди и в днешно време, в частност – киното. Пъстротата на герои е неизмерима, а богатството на силуети и образи дава основата на личния ни героизъм в контекста на личната ни борба да се справяме с премеждията на днешния живот. За да бъде една личност самостоятелна и достойна сама за себе си, то първо трябва да отстои своята осанка. Колекцията се дели на 5 мъжки и 5 дамски силуета. Те са изградени в последователност, която има за цел да прави препратки от исторически и митични образи. Акцентът се поставя върху конструкцията на дрехата, белязана със своите любопитни кройки, детайли и цялостни визии. Фигури на древните рицари, самураи, горски елфи и митични създания са обединени в живописни силуети. Изградена от коприна, лен, кожа, памук, вълна, в а-типични конструкции чрез богатството на различни на вид ръчни тигели, обработка на материите и разработване на текстура. Сурови, незавършени краища навяват спомени за нещо старо и отдавна забравено. Обгорени кожи и третирани повърхности допринасят за усещането именно за борбеността на всяка една личност – било тя фикция или древна реалност – напират паралел в заобикалящата ни реалност. Аксесоарите към колекцията са изградени от естествени материи – плод на нашата земя. Кожени чанти, колани, връзки и елементи, провокирани от бита на древния човек живописно завършват всеки силует. Всяка дреха от колекцията има за цел да накара човек да усети магията на човешката история и да го накара да чувства, мисли и съществува.
Петя Балева представя колекция „Бели Сенки”. „Човек не става просветен, когато си представя фигури от светлина, а когато прави мрака съзнателен! Не можем да избягаме от нея нито в Реалността, нито в нашето Съзнание! Най-общо казано, сянката е отсъствие на светлина в дадена област или една паралелна реалност на нашия материален свят! От гледна точка на човешкото съзнание „Сянката” е термин, олицетворяващ тъмната част на човешкото „аз”. Тя може да се нарече деградивна, но защо не и конструктивна, не е ли там мястото, където избутваме страховете, поривите и истинските си, но страхливи желания. Едва когато съумеем да интегрираме „сянката си” в съзнателния ни живот, то тогава достигаме изграждането на хармоничната ни личност. Преливането, контраста, противопоставянето, чистотата, разрушителността и хармонията... от деградивност да извлечеш вдъхновение!”, казва младата дизайнерка. Серията „White Shadow” олицетворява сенките като една паралелна реалност на материалния, но и на вътрешния свят. Реалност, в която „лошото” може да се превърне в повод за нещо градивно, черното, не е антипод на бялото, а прелива в него, сянката отдавна е видяна в бяло, а хармонията е изплетена от положително сиво. Нюансите в колекцията са подтикнати от тази концепция, надграждат се от чистото бяло до плътното черно. Материите на пръв поглед нееднородни – от фина коприна до сурова ръчно изплетена вълна се сливат в изграждането на цялостен силует. Застъпени са ръчното третиране на естествени материали в плътни сплитки и естествено багрене. Съчетание на стари техники на затепване с ново авторско излъчване. „White Shadow” е линия, съчетаваща вталени силуети с авангардно преувеличени форми. От първия чисто бял силует символ на светлината, до последния, потънал изцяло в черно – се редуват текстури, фееричност и тежест, които говорят за безсезонност на колекцията. Към колекцията материално идентични са и аксесоарите – серия ръчно оформени чанти от непредена вълна и плътни сплитки. От сянката до светлината, от прозрачното до плътното, от външното до същинското, все контрасти, които дават своя смисъл едва, когато достигнем тяхната цялост.
Теодора Спасова представя колекция „Апейрон”. В 21 век човечеството живее със свръх информация за всичко. За да се изчисти понятието за света, трябва да се погледне из основата му. Още при началните тълкования за „всичко“, възниква понятието апейрон в древен Милет от Анаксимандър. Той определя света чрез четирите основни елемента, а апейрона като неизчерпаемия баланс между тях. Тогава на земята всичко е било природа, сега имаме още нещо, наречено технология. Колекция Апейрон е базирана на двете паралелни реалности, в които живеем днес – природа и технология. Използвайки визуалния ейдос за неповторимите природни форми и съвършените форми в техниката, колекцията се балансира между облекла от авторски текстил, с неповторими форми и съвършен, машинно изтъкан лен с тефлоново покритие. Колекцията е изградена от 10 силуета, съчетаващи в себе си облeкла с небрежна стилистика в унисон с дрехи в строги симетрични форми. Половината аутфити са предназначени за жени, другата половина за мъже. Цялата колекция се завършва от аксесоари, за останалите части от човешкото тяло, върху които не се използват дрехи. Обувки, чанти, шапки и ръкавици, провокирани от неповторимостта на природата с нейните форми и дух. И унифицирането на техниката, с нейния външно минималистичен облик, вътрешна функционалност и кънектед /wi-fi/ информативен дух.
Цветомир Петков представя колекция „Идентичност”. Концептуалната идея, вложена в колекцията се явява като форма на комуникация с взаимодействието на символите и показва връзката с идентичността. Именно идентичността се явява като невербален знак, като изпращане на мисли, чувства и послания от древноста. Препратки към скритата символика на символите и знаците използвани в българската везба. Kонцепцията вложена в колекцията сменя местата на цветните орнаменти и те се пренасят върху стилни класически мъжки сака и вечерни рокли. Фолклорните елементи подчертават детайлите и ги превръщат в акцент, който не вербално носи своите послания. Колекцията се състои от 6 броя мъжки и 6 броя дамски облекла. Силуетите се придържат към изчистената класическа и елегантна линия. Материалите са естествени, преобладават ленените материи с различна структура, студена вълна и коприна. В цветовата гама е тъмно синьо, сиво и различни нюанси на черното. Използваната техника за декорация е автоматизираната машинна бродерия, като разработките са авторски и придържащи се към автентичните образци.
Водещ на проекта е доц. Анна Аврамова. Преподавателски състав: водещ катедра проф. Майа Богданова, проф. Греди Асса, проф. д.н. Любомир Стойков, доц. д-р Мариела Гемишева, доц. д-р Яна Костадинова, преп. Петя Джукелова, ст. пр. Катерина Цанева, преп. Александър Гергинов, преп. Невена Йорданова.
Снимки:
1. – 27. Моменти от представянето на проекта „Паралелни реалности”.
Фото: © Алекс Манчев
Прочетено: 2659 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 84, Юни 2016
МИГЛЕНА ПЕТКОВА: „ДРЕХАТА ТРЯБВА ДА БЪДЕ ПРИМАМКА – ВЕДНЪЖ ДА Я ПОЖЕЛАЕШ И ДА НЕ МОЖЕ ДА НЕ Я ИМАШ”
Лилия Желева
Миглена Олег Петкова е един от младите обещаващи дизайнери на българската модна сцена. Тя има бакалавърска степен „Моден дизайн” в НБУ и в момента завърша там магистърската си програма „Стайлинг”. Освен модата, хоби на младата дизайнерка са и танците – била е инструктор по латиноамерикански танци на деца и възрастни. Има и опит в сферата на стайлинга като консултант и мърчандайзер за българска модна къща. Работила е като моден стилист в Народен театър „Иван Вазов” и за продуцентска компания Three Bears Entertainment. Нейни материали са публикувани и в категория „Личен стилист” на модния сайт Fashion Sense.
Миглена Петкова притежава редица сертификати, сред които: сертификат за завършен майсторски клас по “Мода” с Германия, сертификат от участие в Международно ревю: „Развитие на творчески изследователски център в подкрепа на бизнеса и образованието” Bulgaria - Serbia IPA Cross-Border Programme, участие в майсторски клас по мода на проф. Нели Митева и майсторски клас по мода с Веселин Йорданов – The New Look Dior. Освен това, младата дизайнерка представя дипломно модно ревю със собствена колекция, както и модна инсталация с три собствени тоалета в материал.
Колекцията на младата дизайнерка е вдъхновена от песента на 2CELLOS – ’’Mombasa”, която придава едновременно студенина и нежност в едно. Една мелодия, изпълнена с чувственост и изтънченост, вледеняваща и смразяваща сетивата, което насочва към руската зима, зима в истинския смисъл на думата. Цялата тази белота, с която е покрита Русия през повечето време на годината, блясъкът на снеговете е толкова впечатляващ, че няма как това да не те омагьоса. Дизайнерката съчетава нежни, ефирни платове с плетива, придаващи загадъчност и непреднамереност в женския темперамент. Всеки един тоалет разкрива плът, показва и подчертава различна част от женското тяло по един красив, изтънчен и зашеметяващ начин. Колекцията има haute couture нотка, която е в гамата на белия цвят.
Залага се на естествени материи като копринен шифон, сатен, прежда, еластичен тюл, с които работят световни имена в модата. Шифоните придават, ефирност и лекота, носещи се елегантно при всяко движение и полъх. Ръчно изплетените шалове обвиват тялото с мекота, като една топла прегръдка. Изчистената линия налага екстравагантна визия, подчертава женствеността, сексапила и придава лукс.
„Изработването на тоалетите ми отне 5 месеца, като всяка една от роклите е ръчна изработка, вложих над 100 часа ръчен труд. Исках да направя една различна, необикновена, бляскава и луксозна колекция. Истински бях завладяна, вдъхновена и омагьосана от Руската зима “, споделя Миглена. „Целта ми е всяка дама, която носи мой тоалет да облече не просто дреха, а усмивка, стил и елегантност. За мен модата е външен израз и въплъщение на идеала за красота, затова вложих много любов и старание при изработката на колекцията”, казва още младата дизайнерка.
От къде черпиш вдъхновение за моделите си?
Мотивира ме желанието да накарам жените, които носят моите тоалети да се чувстват уникални. Вдъхновявам се от всичко заобикалящо ме – градската среда, архитектурата, хората по улиците. Вдъхновението ми идва, когато най-малко очаквам, залива ме като вълна, това са моите мигове на бягство, оставаме белият лист и аз. За мен дрехата трябва да бъде примамка – веднъж да я пожелаеш и да не може да не я имаш.
Какво е отношението ти като дизайнер към световните модни тенденции?
Смятам, че който се занимава с мода, чете бъдещето предварително. Модните тенденции са наистина важни заради цветовете, текстила, формите, конструкциите, аксесоарите и т.н. Те се представят на специални изложения, които предхождат дадения сезон с една година и половина и всеки един, който работи в модния бранш черпи информация от тях. Аз също следя модните тенденции непрекъснато, четейки модни списания и интернет сайтове. Но всеки един от нас използва тази информация по различен начин, пречупвайки я през призмата на собствения си стил, усет и виждане за мода.
Кои са дизайнерите, на които се възхищаваш и от които се учиш?
Има личности, които безкрайно уважавам заради таланта и приноса им към модата. Тези, от които черпя вдъхновение и идеи за проектите си са Валентино Гаравани, Оскар де ла Рента, Кристобал Баленсиага, Донатела Версаче, Карл Лагерфелд, Ив Сен Лоран.
С кой от тях би искала да работиш, ако ти се удаде възможност?
Оскар де ла Рента! За съжаление, той вече не е сред нас, но за мен е неповторим естет и велик дизайнер, чието творчество пребъдва във времето. За мен би било чест да работя и с Валентино Гаравани – оригинален и винаги различен.
Имаш ли любим сред българските дизайнери?
Харесвам работата и творчеството на Виргиния Здравкова, София Борисова и Светослав Колчагов.
Работила си като моден стилист. Какво мислиш за стила на обличане на българина?
Българинът определено има вкус за обличане и държи на външния вид, но за съжаление в България има и много изкривяване и лека кичозност, в която липсва истинска мода. Модата е начин на мислене и поведение, но и е култура! Моят съвет е да не се страхуват да експериментират, да търсят и да намират дрехите, който най-добре описват личността им и да я превърнат в нещо красиво.
Как според теб трябва да бъдат насърчавани талантливите млади дизайнери в България?
Като начало да бъдат креативни, упорити и силно вярващи в себе си. Трябва да са търпеливи и постоянни, тъй като отнема време преди да бъде данен шанс за развитие и поле за изява. Трябва да имаш и късмета да попаднеш в точните ръце и на правилните хора, които биха предали знанията и опита си без проблем. Хора, от които можеш да черпиш непрестанни идеи и познания за този свят, наречен „Мода“.
В момента завършваш магистърска програма „Стайлинг” в НБУ. Коя е следващата крачка в професионалното ти развитие?
За мен е важно да следвам желанията на сърцето си, а мечтите ми нарочно са в по - голям размер, за да мога да порасна в тях. Не правя големи планове, понеже искам да оставя нещата сами да се случват. Обичам да съм максимално заета и планирам нови проекти. Предстоят ми няколко модни фотосесии със страхотни български фотографи, на които ще правя стайлинга. За мен това е предизвикателство и голямо удоволствие. Вдъхновена съм и за нови успешни колекции, надявам се в близко бъдеще.
Танцувала си и си преподавала танци – би ли се занимавала професионално с това и каква е връзката между модата и танца?
Да, бих се занимавала професионално. В момента съм част от професионален отбор по латиноамерикански и спортни танци. Работя в един страхотен екип, екипът на танцово училище Dance Station Bulgaria. Двете най-големи страсти в моя живот – модата и танца, с една дума – изкуство. Те са моят начин да изразя себе си. И при двете важи фразата „Започнеш ли, няма спиране.“ Те носят послание, което се вижда със сърцето.
Как обичаш да прекарваш свободното си време?
Обичам да излизам с приятели, да се забавлявам, да танцувам. Обожавам да пътувам, да преоткривам нови места, различни култури – колекционирам емоции.
Имаш ли любима фраза/девиз/сентенция?
„Дрехата – най-простото средство за разкритие на личноста“, София Лорен
„Винаги ходете така, сякаш трима мъже вървят зад вас.”, Оскар де ла Рента
Не забравяйте да се усмихвате! :)
Интервюто взе Лилия Желева
Снимки:
1. Миглена Петкова
Фото: Аделина Петкова
2. – 17. Модели от колекцията на Миглена Петкова.
Фото: Йоана Шарабова
Прочетено: 3019 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 84, Май 2016
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:БРОЙ 82: МОДА ОТ НОВО ПОКОЛЕНИЕ НА SOFIA FASHION WEEK 2016
БРОЙ 79: СТУДЕНТИ ОТ ЧЕТИРИ УНИВЕРСИТЕТА ПОКАЗАХА МОДЕЛИ НА ЕВРОПЕЙСКИ МОДЕН ФОРУМ 2015
БРОЙ 78: TINA SOCIAL CLUB – МОДА ЗА ЦЕНИТЕЛИ
БРОЙ 77: МАГИСТРИ ОТ НХА ПРЕДСТАВИХА ПРОЕКТ „ЕКСПЕРИМЕНТИ”
БРОЙ 75: „АГЕНТ 007” ВДЪХНОВИ СТУДЕНТИ
БРОЙ 75: Талантливи студенти показаха свои модели на бг модна икона 2014