СТИЛОВЕ В ЯПОНСКАTA УЛИЧНА МОДА

СТИЛОВЕ В ЯПОНСКАTA УЛИЧНА МОДА

Анна Рангелова

Япония започва да подражава на западната мода през средата на 19-ти век. В началото на 21-ви вeк това взаимстване образува улична мода – моден стил, в който носещият изработва по поръчка тоалетите, като смесва настоящите с традиционните модни тенденции. Такива дрехи най-често са домашно направени, като се използват материали, закупени от магазини. Има много стилове на обличане в Япония, създадени от съчетаването на местни и чужди модни марки. Някои от тях са фрапиращи и авангардни, подобно на висшата мода от европейските подиуми. Възходът и падението на много от тези стилове са хроникирани от Шоичи Аоки през 1997 г. в модното списание „Фрютс“, което е прочуто с насърчаването на уличната мода в страната. 

Субкултури

Непосредственото влияние върху японската улична мода носи обаянието от Южна  Корея, Тайван и Китай. Географските и културните сходства са сред най-важните и определящи фактори. Сходната форма на тялото и фигурата прави японския стил по-лесен и по-търсен от тези в европейската или американска мода. Въпреки това, влиянието на европейската и американска мода с японския стил не създава директно съперничество. Мотивите, подтикващи преследването на модата в Япония, са различни. Относително големият разполагаем доход, който японската младеж е имал на разположение е значителен. Мнозина твърдят, че това е станало възможно благодарение на съжителството на младежта с родителите си у дома, което намалило разходите за живот. В допълнение, появата на силна младежка култура през 60-те и 70-те години, която продължава и до днес (най-вече в района на Хараджуку) възбужда висок стремеж към нови и различни модни погледи.

Субкултури

Разновидности:
Съдържаща много различни теми в рамките на своите граници, модата „Лолита“  се е превърнала в един разпознаваем стил в японската уличната мода. Набирайки интерес в световен мащаб, „Лолита“ се разглежда като един от многото различни стилове, който носи „сладурското“ в Япония.
Един от тях е стилът „Готик Лолита“. Той е с тежко влияние от източния и викторианския готически стил. Често се характеризира с тъмни цветове, кръстове, прилепи и паяци, както и други популярни готик „символи“. Викториански железни порти и архитектурни проекти също често се откриват, като щампи върху дрехи. Полите обикновено са с дължина до коляното, допълнени с фусти за обем. Блузите и ризите обикновено са поръбени с дантела. Чорапи, дълги до коляното, с ботуши, бонета, брошки и чадър завършат тази визия.

Субкултури

„Сладката Лолита“ е най-детинският стил, характеризиращ се най-вече с присъствието на изкуствени бебета животни, приказни теми, невинност и детско облекло, вдъхновена от бебешките кукли и „Хелоу Кити“. Използват се пастелни, както и други приглушени цветове като черно, тъмночервено и синьо. Популярни аксесоари при „Сладката Лолита“ са големите панделки за глава, сладките портмонета, елегантните чадъри и плюшените животни.
„Гяру“ стилът, известен като „Гангуро“, е всъщност подкатегория на стила „Гяру“, който е вид японска улична мода, създадена през 1970 г. Тя изразява огромен протест към момичешкия бляскав стил на обличане, нарушаващ всички правила на естествено красивото и живее с изкуствената красота (перуки, изкуствени мигли, изкуствени нокти и т.н.). Той е разнообразен и не се ограничава само до русата коса и загоряла кожа.

Субкултури

Стилът „Когяру“ се разпознава по свободните чорапи и скъсените поли. Общият вид при този стил е заимстван от училищната униформа, но с по-къса пола, отпуснати чорапи и по-свободно носен шал. Момичетата, които се обличат така наричат себе си понякога „гяру“, тоест „разглезени момичета“. През 1990 година тази тенденция е била популярна, но сега е в спад.

Субкултури

„Босодзоку“ често е портретиран в множество форми в японските медии, като например в аниме, манга и в други различни филми. Типичният член на „Босодзоку“ стила често се изобразява в униформа, която се състои от гащеризон – като тези, носени от обикновени работници или от токо-фуки, тип военно облекло, снабдено с палто, като към него се добавя и бойният зов „канджи“. Те обикновено се носят отворени, без риза отдолу, съпроводени с фукане на превързани кръстове и торбести панталони, които са напъхани във високи ботуши.

Субкултури

Стилът „Декора“ е натрупването на много слоеве сладурски аксесоари, като бретона и ризата остават едва забележими. Гетрите, митенките и чорапите до коляното се наслояват един върху друг. Общите детайли включват леопардови щампи и шарени зъболекарски маски.

Субкултури

„Широнури“ буквално означава „боядисан в бяло“. Той е наречен така, защото хората, които се обличат в този стил носят бял грим. Това е единственото правило, въпреки че традиционните японски модни елементи (кимона, хакама и т.н.) са общи, както и елементи от „Готик Лолита“.

Субкултури

„Вижуъл кей“ е стил, създаден в средата на 80-те години на 20-ти век от японски музиканти. Състои се от ярък грим, нестандартни прически и пищни костюми, подобни на тези на „западния глем рок“ и „глем метъл“.

Стилът „Ошаре кей“ се фокусира най-вече върху смесването на различни модели, ярки цветове и пънк елементи, за да създаде уникална визия. За разлика от „вижуъл кей“, гримът е леко смекчен и се фокусира главно върху очите. Пиърсингът на лицето също се среща в този стил. Точно както и „вижуал кей“ стилът, „ошаре кей“ до голяма степен е повлиян от музикалните артисти.

Субкултури

Субкултури

„Доли кей“ е нововъзникнал стил, основан от модните възприятия на японците, повлияни от модата през Средновековието и от приказките на Братя Грим и Ханс Кристиан Андерсен. Този стил включва много ретро дрехи, заедно с религиозни символи.

Стилът „Мори“ (което на японски означава „гора“) използва меки, свободно прилепващи слоеве плат за облекла, като например реещи се рокли и жилетки. Акцентът пада върху естествените материи (памук, лен, вълна) и ръчно изработени или винтидж аксесоари с природна тематика. Цветовата схема обикновено се състои от леки и неутрални цветове, но могат да се използват памучни и ленени платове, както и платове на цветя. По отношение на прическите, бретонът често с накъдрен, а плитките са много популярни.

Японската стрийт мода е много разновидна, влияеща се най-вече от музиката. Независимо от различните стилове, наслояването на различен вид материи и аксесоарите винаги присъстват. Много от визиите изискват огромно време за подготовка, но въпреки това всеки отделя от времето си, за да постигне този екстравагантен “уоу” вид.

Субкултури

Субкултури

Субкултури

Субкултури

Субкултури

Снимки:
1. – 2. Снимки от Шиочи Аоки в списание „Фрютс“.
3. Аутфити в стил „Лолита“.
4. Аутфит в стила „Готик Лолита.
5. Аутфит „Сладката Лолита“.
6. Стилът „Гяру“.
7. Няколко аутфита в стил „Когяру“.
8. Примери за стила „Босодзоку“.
9. Стил „Декора“.
10. Пример за „Широнури“
11. Стилът „Вижиъл кей“.
12. Примери за стил „Ошаре кей“.
13. Аутфити в стил „Доли кей“
14. Няколко аутфита в стил „Мори.
15. – 16. Модни илюстрации вдъхновени от басодзоку стила.

Източници:
https://edition.cnn.com/style/article/fruits-street-style-photographer/index.html   
https://bg.legaltechnique.org/articles/aziya/bezumnaya-yaponskaya-moda-haradzyuku-bull-novosti-v-fotografiyah.html
https://twitter.com/lolitawardrobe/status/1234797770415849472   
https://kogyaru.com/kogal-kogyaru-outfit/
https://kawaiivibe.com/blogs/kawaii/what-is-dolly-kei-all-you-need-to-know




Прочетено: 3196 пъти                                             © Fashion Lifestyle Magazine, брой 111, Март 2021

 ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:
   БРОЙ 104: GEEK CHIC – НЪРД КУЛТУРАТА НА 90 – ТЕ ИЛИ КАК ЗУБЪРИТЕ СА ГОТИНИ
   БРОЙ 101: РОКЕРИ – ЛОШИТЕ МОМЧЕТА НА ПЕТДЕСЕТТЕ
   БРОЙ 99: ЖИВИ КУКЛИ – В ТЪРСЕНЕ НА ПЛАСТМАСОВО СЪВЪРШЕНСТВО
   БРОЙ 76: Субкултурата „Скинхедс“
   БРОЙ 75: Субкултурата „Модс” – Дръзка, смела и горда

Дрехи с отстъпка
Завивки с пух
Рокля с рисунка
 Българският портал за мода Личен сайт на Любомир Стойков Luxury Life
Другото Кино - сайтът за независимо кино сребърни бижута Capino





Мода - Рецепти - Домашни любимци - Свободно време - Лунна диета - Бални рокли - Дамски рокли - Nixita - Print on demand clothing