ПРЕПИ СУБКУЛТУРАТА – СТИЛ С ДЪХ НА МОРЕ ИЛИ УСЕЩАНЕ ЗА ПРОФЕСИОНАЛЕН АРИСТОКРАТИЗЪМ
Кристина Пайташева
Препи субкултурата е съвременна младежка субкултурна общност, която е особено широко разпространена в Америка. Понятието „препи” („preppy”) се използва предимно в Северна Америка като нарицателно за този тип общество.
Корени и характерни особености...
Именно от САЩ тръгват корените на думата „препи” и по-точно от частните подготвителни училища в североизточните части. Става дума за младежи, притежаващи характерни особености като специфичен сленг, акцент, облекло, маниери и етикет. Препи субкултурата се асоциира с традиционализъм, източното крайбрежие и висшата класа на американските семейства.
Понятието „препи” е особено разпространено сред американските тийнейджъри, тъй като доста често се използва за квалифициране на определено общество, срещащо се в известните американски висши училища. Традиционните "известни деца", идващи от семейства от средната или висшата класа, са лесно разпознаваеми по външни признаци - популярност, облекло и социално положение. Освен това обаче думата препи в този смисъл притежава и жаргонен характер.
В региона Ню Ингланд на САЩ, терминът няма отрицателен смисъл или значение, задължително свързано с класата. Препитата са в по-позитивна светлина - те са обрисувани като група, която е добре образована, притежава добри връзки в обществото, учтива е към другите социални общности, без обаче да създава сериозна връзка с тях.
Мода и стил...
За начало на препи стила се смятат 50-те години на миналия век. От 1990-та година насам понятието „препи” става метафора за младежи на възраст между 13 и 26 години (а понякога и по-големи), които активно следят най-новите тенденции в модата и музиката и са склонни да обличат и да слушат онова, което диктуват мейнстрийм медиите. Класическите препита често се обличат официално, а препитата тийнейджъри често имитират външния вид на младите професионалисти в дадена сфера.
Марки като „Brooks Brothers”, „Ralph Lauren”, „Vineyard Vines”, „Lilly Pulitzer”, „Elizabeth McKay”, „Lacoste”, „J. Crew” и „J. Press” олицетворяват начина на обличане на препитата. За примери на препи облекло могат да послужат оксфордските ризи, шотладските ромбоидни пуловери, памучните панталони, памучните раирани облекла, панталоните „Nantucket Reds” и мокасините.
През 1980 г. авторът и частна ученичка Лиза Бирнбах създава „Официален препи наръчник”, написан на специфичен препи език, който тя нарича "prepdom". Авторите Бирнбах съвместно с Чип Кид създават последващо издание на наръчника от 1980 г., издаден през 2010 г. от издателска къща „Knopf”. Препи модата става особено популярна през 80-те години и отново преживява възход през 2000 г., както прави и стилът "Ivy League" или марката "Trad".
Сред най-често практикуваните спортове от този тип младежи са езда, ски, фехтовка, стрелба, тенис, голф, гребане, хокей на трева, хокей на лед, ветроходство, скуош, поло, ръгби и крикет. Препи обществото обикновено се характеризира с привързаност към традиционните за "старата школа" вярвания и нагласи, към коренящата се в семейството гордост.
Снимки:
1. – 22. - Визия и стайлинг на препи субкултурата
Използвани източници:
Фото:
Прочетено: 6387 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 44, Април 2011
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:БРОЙ 43: "ГЛУТНИЦА ТИЙНЕЙДЖЪРИ" ИЛИ СУБКУЛТУРАТА НА ТИЙНЕЙДЖЪРИТЕ ВЪРКОЛАЦИ
БРОЙ 42: ЦВЕТНАТА ПРИКАЗКА – РЕЙВ
БРОЙ 41: S.O.S.! ОТПУСНИ НАПРЕЖЕНИЕТО СЪС „СЛОУ” ДВИЖЕНИЕТО!
БРОЙ 40: НЪРД СУБКУЛТУРАТА – УЧЕНИТЕ-АУТСАЙДЕРИ НА СЪВРЕМЕННОСТТА
БРОЙ 39: СКУОТЪР СУБКУЛТУРАТА – АНАРХИСТИЧНА ПРОЯВА ИЛИ НЕОБХОДИМОСТ ОТ УБЕЖИЩЕ