ЛОКАВОР СУБКУЛТУРАТА – АЛТЕРНАТИВНО ХРАНЕНЕ ОТ МЕСТНА ПОЧВА
Кристина Пайташева
Днес храната, която консумираме, за съжаление няма нищо общо като качество и полезни съставки в сравнение с тази от преди. Индустриалните и все по-забързани времена, в които живеем, наложиха появата на много вносни храни и такива от типа „фаст фууд”, поради което нарастна броя на болестите, свързани именно с начина на хранене. Това наложи желанието за връщане към домашното производство и появата на локавор обществото.
Корени...
Произходът на културата „локавор” идва от Америка. Този тип хора се стремят да се хранят само с местно отгледана храна от малки стопанства, близо до домовете им. Понятието „локавор” е създадено от Джесика Прентис от региона на залива на Сан Франциско през 2005 г., по време на Световния ден за опазване на околната среда. По-късно през 2007 г. „локавор” е избрана за дума на годината от Оксфордския речник.
Философия и характерни особености...
В идеологията на този тип субкултурно общество е залегнала идеята за храна, която се отглежда в градините, както и храна на местни търговски фирми, които са приели опазването на околната среда за своя житейска мисия и продават храните близо до техните „родни места”. Някои хора смятат за местна храна, която се продава в радиус от 160 километра, докато други разбират местната храна по друг начин. Според локаворите изборът, който те правят по отношение на храната, притежава важна политическа, икономическа, здравна и най-вече причина, свързана с опазването на околната среда.
Ролята на земеделските пазари е съществена в стремежа да се яде местна храна. Съхраняването за тези сезони, в които да се открие прясна храна от местен производител представлява трудна мисия, е вид подход, който локаворите включват във философията си. Влиянието на климата е от съществено значение, когато става дума за отглеждане на храна. Включването в локавор субкултурата може да стане по много начини, но есенцията се състои в „локалността на характера им”. Храни като подправките, шоколада и кафето представляват вид предизвикателство за много хора, но все пак съществуват начини за спазване на локавор етиката. Често това общество бива критикувано за идеалистичните вярвания, на които се уповава и за това, че всъщност този тип хора реално не успяват да реализират ползите, свързани с опазването на околната среда.
Колкото повече фермери и земеделци осъзнаят необходимостта и социалните предимства на природосъобразния начин на хранене, толкова повече потребители ще започнат да оценяват ползите от прясната и екологично обработена храна. Производители и потребители се свързват благодарение на иновативни общества като локавор, покрепящи земеделските пазари и местно отгледаната храна. Алтернативни производители, алтернативни потребители, алтернативни предприемачи откриват обща цел, в името на която да се борят.
Снимки:
-
Локавор философия
Фото: http://www.thelentenlocavore.blogspot.com
-
Локавор философия
Фото: http://r4dblog.com
-
Локавор визия
Фото: http://carleybaby9405.edublogs.org
-
Локавор визия
Фото: http://www.vegansoapbox.com
-
Локавор храна
Фото: http://www.worldchanging.com
-
Локавор пазар
Фото: http://recipes.howstuffworks.com
-
Локавор магазин
Фото: http://recipes.howstuffworks.com
-
Локавор наръчник
Фото: http://thecaptivereader.wordpress.com
-
Локавор тениска
Фото: http://cookingblog.partiesthatcook.com
Източници:
http://www.locavores.com/; http://www.pbs.org/now/shows/344/locavore.html; http://localfoods.about.com/od/localfoodsglossary/g/locavore.htm; http://en.wikipedia.org/wiki/Locavores
Прочетено: 4219 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 47, Юли 2011
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:БРОЙ 46: ХЕК СУБКУЛТУРАТА – ДИНАМИЧНО ЗАБАВЛЕНИЕ ЗА ДОБРО НАСТРОЕНИЕ
БРОЙ 45: AIR JUMPER СУБКУЛТУРАТА – УСМИВКА НА КОКИЛИ ИЛИ НОВИЯТ ГРАДСКИ ПОДСКАЧАЩ ОАЗИС
БРОЙ 44: ПРЕПИ СУБКУЛТУРАТА – СТИЛ С ДЪХ НА МОРЕ ИЛИ УСЕЩАНЕ ЗА ПРОФЕСИОНАЛЕН АРИСТОКРАТИЗЪМ
БРОЙ 43: "ГЛУТНИЦА ТИЙНЕЙДЖЪРИ" ИЛИ СУБКУЛТУРАТА НА ТИЙНЕЙДЖЪРИТЕ ВЪРКОЛАЦИ
БРОЙ 42: ЦВЕТНАТА ПРИКАЗКА – РЕЙВ