МАЛКАТА ЧУДОВИЩНА СУБКУЛТУРА НА ЛЕЙДИ ГАГА
Кристина Пайташева
За феновете на Лейди Гага вече има място в интернет, където имат възможност да се чувстват изцяло в свои води и на което да принадлежат изцяло. Наскоро създадената социална мрежа под името Little Monsters формира едно напълно ново виртуално субкултурно общество. Сайтът стартира в началото на месец юли, което за българските фенове на музикалната икона Гага е своеобразен подгряващ елемент преди концерта й у нас през месец август. Компанията, която стои зад сайта, е Backplane, като Little Monsters е част от Pinterest, част от Фейсбук и изцяло принадлежи на Лейди Гага.
Чрез имейл, Фейсбук или Туитър профила си потребителите могат да се регистрират и да коментират снимки на звездата, публикувани в медиите или просто да наблюдават случващото се в новата социална мрежа. Освен това всеки би могъл да създаде свой профил със снимка и информация за него и да „последва” други „малки чудовища” в сайта. Дискусионната площадка прилича до голяма степен на форум, който позволява коментирането на различни теми, както и задаването на своя собствена. Новините и събитията в сайта до голяма степен са обвързани с темата „Лейди Гага”, но това съвсем не означава, че „монстърите” не могат да публикуват информация относно други събития в живота им, които ги вълнуват. Както във Фейсбук, така и тук, потребителят може да получава съобщения, да следи всичко ново, което се случва, да вижда кой следи профила му, той самият да „следва” други участници в мрежата и да предлага на други да го „последват”.
Социалната мрежа предлага вдъхновяващи „правила” от Лейди Гага, които всеки би могъл да спазва - тъй нареченият „чудовищен кодекс”:
„Бъди смел. Осмели се да създадеш и да споделиш своето изкуство със света.
Бъди мил. Подкрепяй последователите си.
Бъди толерантен. Не позволявай някой да се почувства недобре приет или съден за постъпките си, отнасяй се към всеки с уважение, любов и приемане.
Бъди оригинален. Качвай само съдържание, което е твое дело или имаш разрешение да публикуваш.
Бъди сътрудник. Публикувай качествено съдържание и дискусиите ще потекат. Не искай лайк-ове. „Харесвай” добрите коментари и недей да харесваш тези, които отклоняват темата на дискусията.
Бъди предпазлив. Защитавай своето лично пространство и уважавай личното пространство на другите.
Бъди почтен - без голота и експлицитно съдържание. Ако често публикувате съдържание, което обижда обществото, можем да ограничим достъпа ви.
...бъдете себе си.”
Каквото и да мислите за музиката на Лейди Гага, винаги можете да отречете становището й по различните и често противоречиви теми, които задава, свързани с модата, технологиите, човешките права. Социалната мрежа e част от уникалния начин, по който изпълнителката общува с феновете си, който не би могъл да й бъде отречен. Little Monsters има потенциала да се превърне в широка субкултурна площадка, именно защото усещането от присъствието там се доближава в огромна степен до усещането да бъдеш част от едно … малко чудовищно общество.
Снимки:
1. – 9. Визии от социалната мрежа Little MonterФото:
1. http://www.shinyshiny.tv
2. http://musictitans.com
3. http://mashable.com
4. http://newsen.iguanahosting.com
5. http://girlstalkinsmack.com
6. http://gadx.blogspot.com
7. http://ladygaga.wikia.com
8. http://www.fanpop.com
Източници: http://littlemonsters.com/ ; http://thenextweb.com ; http://mashable.com http://abcnews.go.com
Прочетено: 11779 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 57, Юли 2012
„ДЕКОТОРА” СУБКУЛТУРАТА – ЯПОНСКОТО ЧУДО
Кристина Пайташева
Одеркин, сукебан, босозоку, янки – едва ли има по-колоритни и едновременно с това по-крайни в разбиранията си субкултури от японските. Не по-малко интересна е „декотора” (デコトラ)субкултурата, в чието словосъчетание се крие комбинацията от думите “decoration” (декорация) и “truck” (камион).
Шофьори на камиони в Япония екстравагантно декорират камионите си по възможно най-яркия и крещящ начин, допълвайки визията им с неоново или ултравиолетово гигантско осветление. Любопитното е, че тези камиони не са просто част от интериора на някой шоурум, а са реално действащи. Освен осветлението по тези камиони, окото удивяват екстравагантни графити рисунки и лъскави иноксови или позлатени части, които са част както от външната, така и от вътрешната част на камиона.
„Декотора” явлението обикновено е продукт на въображението на японските работници като вид забавление или се създава от маниаци за специални случаи. През 1975 г. японската телевизионна компания Toei реализира първите серии от поредицата Torakku Yarō (Truck Guys), в чиято главна роля е шофьор, който кара своя ослепително декориран камион из цяла Япония. Филмът бил голям хит сред малки и големи и всъщност дал тласъка на това субкултурно направление. След появата на този филм тенденцията следват още филми, видео игри, списания и модели автомобили, чиято визия е вдъхновена от вълната “декотора”.
Снимки:
- – 9. Декотора визии на камиони
Фото: http://www.weirdomatic.com
10 - 11. Представители на декотора субкултурата
Фото: http://www.jay-han.com ; http://www.ultrarigsoftheworld.com
Източници: http://en.wikipedia.org
http://www.ugo.com
http://www.weirdomatic.com
Прочетено: 12068 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 57, Юни 2012
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:БРОЙ 55: Стиймпънк субкултурата – бъдеще в миналото
БРОЙ 54: Субкултурата „preppers” – подготовка преди всичко
БРОЙ 53: YOGAQUA – ЙОГА ТЕРАПИЯ ВЪРХУ СЪРФ
БРОЙ 51: КИЗОМБА – АФРИКАНО-ПОРТУГАЛСКАТА ДУШЕВНОСТ В ТАНЦ
БРОЙ 50: Бийтбокс субкултурата – в ритъма на „устното” творчество