Д-р Албена Златарева: Интелигентният човек не спазва модата сляпо
Д-р Албена Златарева е завършила Медицинския университет в Пловдив, специалност “Анестезиология и реанимация”, както и бизнес администрация в Нов български университет. В публичното пространство е позната като водеща на предаването по Нова телевизия “Време за здраве”. От октомври 2009 г. д-р Златарева заема поста зам.-директор на НЗОК.
Как решихте да се насочите към медицината?
Моята майка, която беше много силна и амбициозна жена, и в същото време много любяща майка, ме накара да погледна в тази посока. След като преминах през мечтателната фаза, присъща за всяко момиченце да стане принцеса, разпознах майчината мечта като своя и реших да се отдам на „най-прекрасната професия”.
Как попаднахте в телевизията?
Докато работех в една от фармацевтичните фирми, се запознах с директора на пловдивска частна телевизия, който ме покани да водя здравно предаване. След като се преместих в София продължих с телевизионните здравни съвети от ефира на БНТ. Но най-мащабният ми телевизионен проект беше иницииран от Нико Тупарев, който ме покани да правим здравно ток шоу в ефира на Нова телевизия в продължение на една година.
Коя е пресечната точка на медицината и телевизията?
Не беше толкова от любов към камерата, а по-скоро желание да погледна от друг ъгъл на лечебния процес. Бях убедена, че обществото ни има нужда от здравна информация, поднесена от професионалисти, но казана на разбираем език.
Може би, влиянието на баща ми, който към онзи момент, за мое огромно съжаление и загуба, вече беше починал, оказа съществена роля за този телевизионно-медицински кръстопът. Той беше известен оперен певец, заради това от малка се обогатявах интелектуално и емоционално, благодарение на представленията, които посещавах. Това не само шлифова музикалната ми култура, но ми позволи да погледна в света на артиста и да го видя от най-интригуващата му и забавна страна.
Вие бяхте водеща на здравно предаване, кои са темите, които са привличали в най-голяма степен вниманието на зрителите?
Когато информацията е поднесена по интересен начин с необходимите гости и специалисти, тогава всяка тема е интересна. По отношение на здравната тематика, хората проявяват интерес абсолютно във всяко едно направление.
Как бихте оценили здравната култура на българина?
За съжаление ниска. Това е причината в България профилактиката да бъде на толкова ниско ниво. Не само по отношение на здравните власти, ами и на самите пациенти като отношение към профилактиката.
Намира ли българинът “време за здраве”?
Много пъти за съжаление е късно. Като че ли хората в една по-пределна възраст, което е нормално чисто психологически, дори ходят по-често на лекар и се грижат по-съвестно за здравето си. Когато човек е млад, много други неща го вълнуват, но не и здравето. Тук е важна максимата, че когато го загубим - тогава мислим за него. Тоест, време за здраве винаги трябва да има.
Вие сте зам.-директор на НЗОК. Как една жена успява да се наложи в професионален план в област, която по-скоро би могла да бъде квалифицирана като “мъжка”?
Много пъти действам като мъж. Може би това е правилото, това е решението. Но не губя женствеността си. А и напоследък все повече жени се налагат в мъжкия свят и доказват, че са не по-малко способни. Жените стават все по-силни, по-уверени, по-успели. И много отдавна отмина времето, в което деляхме нещата на мъжки и женски. Вече почти никой не си позволява да обозначава жените като „Вторият пол” на Симон ДеБовуар.
Как успявате да се преборите със стереотипите за русите жени?
За съжаление този стереотип, особено в една балканска нация, продължава да битува. Преборвам се със знанията си, с това, което показвам пред обществото. Но ако човекът отсреща реши, че ще те приема само като блондинка, той те приема като такава. Тук се спазва максимата, че по косата те посрещат, по ума изпращат. Може би, един от най-ярките примери за това е Хилъри Клинтън, която е държавен секретар на САЩ.
Длъжността ви до голяма степен поставя ограничения в стила ви на обличане. Как разнообразявате строгия делови стил, който позицията изисква от вас?
Съвремието, в което живеем, не изисква да се ходи с абсолютно строг костюм всеки ден на работа. Това донякъде за мен е отживелица. Живеем в модерни времена. В работното си всекидневие по-скоро нося елегантно-делови рокли и панталони с ризи, отколкото строгите костюми тип Маргарет Тачър. Освен това винаги разнообразявам тоалета си с някакъв допълнителен детайл, независимо дали са обувки или чанта. Нещо, което да е малко по-женствено.
А какъв е предпочитаният от вас стил на обличане?
Елегантен, категорично. Но все пак се съобразявам със строгите рамки на позицията, която заемам.
Какво място заема модата във вашия живот?
Осланям се и харесвам модата, но не съм неин роб. Един интелигентен човек не трябва да я следва сляпо. Той винаги я пречупва през собствената си призма, през собствената си позиция и през собствения си стил. Мисля, че съм модерен човек като начин на мислене.
Робувате ли на модата и спазвате ли стриктно модните тенденции?
Не спазвам стриктно модните тенденции. Естествено следя ги, донякъде ги използвам в стила си на обличане, но в никакъв случай това не е задължаващо.
Кои са любимите ви дизайнери?
Обичайните дрехи в гардероба ми напоследък са от серията „Red” на Валентино, “Клас Кавали” и имам няколко неща на “Армани”. Това важи както за дрехи, така и за обувки, и чанти.
Как прекарвате свободното си време?
Обичам да се разхождам. Чета много книги. Наслаждавам се на спа процедури и слушам огромно количество музика.
Какво обичате и какво мразите?
Ако трябва да цитирам Ботев: „Силно обичам и силно мразя”. Това е свързано донякъде със същността ми. Аз съм емоционален човек, но времето и житейските ситуации доста снижиха градуса на емоцията. А и постът, който заемам, изисква да не я изкарвам на преден план. Но вътре в мен, признавам, че бушуват силни страсти.
Снимки: © Личен архив
Прочетено: 9764 пъти © Fashion Lifestyle Magazine, брой 33, Април 2010
ОЩЕ ПУБЛИКАЦИИ:БРОЙ 32: New York Times: Марта Вачкова e една от най-влиятелните дами в българия
БРОЙ 31: мария шрайвър – винаги сред първите
БРОЙ 30: Карла Бруни – различната първа дама
БРОЙ 29: барбара уолтърс – гранддамата на американската журналистика
БРОЙ 28: МИШЕЛ ОБАМА КАТО МОДНА ИКОНА (ТРЕТА ЧАСТ *)